HEINEKEN AND HEADBANGING

 
Good morning F1 fans,.long time no see.  Om man vill grotta ner sig i Heineken&Headbanging här i Amsterdam, så kan The Cave vara ett bra val. En och annan Verstappen fan av den ubernationalistiska sorten brukar släcka törsten i grottan, de är ett släkte för sig som tycks ha svårt att begripa, att en F1 förare kör för sig själv och för sitt stall, inte för ett land.
 
Ingen av er lär ha missat, att Stroll Sr har gjort en Rausing, och köpt ett stall åt sin son Lance, det blir nog Ocon som får flytta på sig hos FI, Perez med sina starka sponsorer lär bli kvar, hans rutin behövs i stallet. Så, vart kan Ocon tänkas hamna?  Om Mercedes inte spolar honom för att istället satsa på Russel, så kan Ocon mycket väl hamna hos Williams om Mercedes fördjupar sitt samarbete med dem, och förvandlar Williams till ett Mercedes B stall, Williams behöver all hjälp de kan få för att överleva,.och ett stallchef som kan sitt jobb, Clare har inte det som krävs för att klara av jobbet som stallchef.
 
Alonso tackar för sig och lämnar F1 efter årets säsong, det sägs att huvudanledningen till det är McLarens oförmåga att ta fram en konkurrenskraftig bil, jag för min del tror att Alonso lämnar F1 på grund av, att alla dörrar hos toppstallen är stängda för honom. Fernando är en bra förare, men en usel stallkompis som inte klarar av att jobba för stallets bästa tillsammans med sin teamkompis, hans självgodhet känner inga gränser som i sin tur leder till osämja och splittring inom stallet vart än han går. Den gode spanjoren har varit F ettans söndra och härska Machiavelli med allt vad det innebär, kanske hade McLaren lyckats bättre med en annan förare med mindre ego, som hade hjälpt stallet att ta fram en konkurrenskraftig bil istället för att ägna sig åt själviska stallpolitiska lekar.
 
Så, vem ska ta över efter Alonso hos McLaren? Vandoorne har inte visat de rätta takterna under årets säsong, men lär ändå få sitta kvar av en enkel anledning, hans flickvän är sportchefen Gil de Ferrans dotter Anna, så svågerpolitiken lär rädda honom.  Jag personligen tycker att han inte har det som krävs att bli en toppförare i F1, Indy Car eller sportvagnar skulle passa bättre för hans körstil. Lando Norris lär vara sugen på den andra sitsen hos McLaren, men frågan är om McLaren vågar satsa på en så orutinerad förarduo. Vad de behöver är en rutinerad toppförare som kan sortera ut bilen, och lämna vettig feedback till ingenjörer, problemet är att det just nu inte finns någon sådan ledig , Sainz skulle kunna vara ett alternativ, men är Red Bull gänget verkligen villiga att släppa honom med tanke på, att de behöver en ny förare både hos RBR och TR .
 
McLaren lider av samma problem som Williams, en svag stall ledning, Brown och de Ferran i all ära, men Macken skulle må bra av en ledare som Ron Dennis var, Brown och de Ferran hör mer hemma i amerikansk racing, Dennis var en diktator, men det är såna som ser till att stallet fungerar optimalt och levererar efter förväntningar.
 
Det är många förarkontrakt som går ut i år, och lika många förare som påstår sig ha flera alternativ att välja mellan inför 2019, men riktigt så enkelt är det inte.  Kimi blir kvar hos Ferrari med 1 års eller 1+1 kontrakt, så Leclerc blir kvar hos Sauber om nu inte Ferrari köper en sits åt honom hos HAAS med hjälp av en Maserati sponsring, även Ericsson lär bli kvar hos Sauber med stöd av sina sponsorer.
Magnussen kommer behålla sin styrning hos HAAS, och Grosjean har chansen att bli kvar om han levererar bra resultat efter sommaruppehållet.
 
Hos Williams sitter nog Sirotkin säker med hjälp av ryska SMP bankslantar, sedan är det upp till Mercedes att välja mellan Ocon och Russel om den andra sitsen, jag tror att de väljer Ocon och Russel blir en test-tredje förare hos Williams eller Mercedes.
 
Hos RBR tar Gasly den andra sitsen bredvid Verstappen som inte är sugen på att ha Sainz som stallkompis, den sistnämnda får nöja sig med en styrning hos TR om Red Bull inte släpper honom till McLaren, frågan är om spanjoren är villig att återvända till TR, han kanske ser det som ett steg i fel riktning av sin F1 karriär.
 
Det om silly season, Brawn&co är inte främmande inför tanken, att F1 inom 10 år skulle förvandlas till en renodlad elracing serie, jag för min del vill påpeka följande: Ferraris vinst per såld bil ligger på 690000 kronor, Teslas förlust per såld bil på110000 kronor, så ännu så länge regerar förbränningsmotorn, Brawn&co kan höra av sig när siffrorna blir dem omvända för de ovannämnda aktörer. För mig är racing racecraft, inte computercraft, det finns redan tok för mycket som styrs från depån, eller som Kimi uttryckte sig i radiotrafiken när han ifrågasatte order från depån: "Är det inte tillåtet längre att tänka själv?"  
 
 
Dagens grid girls består av Kimis nya pit crew till 2019, nu ska det bli ordning och reda på depån.
 
Amen,..må livets goda vara med er.        
 
      
 
 
   
 
 

Kommentarer :

#1: F1

Vilket öde F1 verkar ha framför sig. Känns som om RAI bär dess existens. Finns ju ingen annan intressant profil, om man nu inte går i kyrkan varje helg ala HAM.Tror du att KUB kan dyka upp i nån av stallen nu när många platser finns tillgängliga?

Svar: Det är ont om riktiga profiler i F1, de nya pojkarna är vattenkammade, PK utbildade PR robotar som pratar mycket utan att säga något alls. Huruvida Kubica kan sno åt sig en styrning beror på hur mycket sponsorpengar han kan hosta upp,.ingenting är omöjligt men lätt lär det inte bli.
Brandon Lee

skriven
#2: aj

Varför skall F1 bli en ny E-serie? E1, , , E2?

När RAI väl lägger av, har vi Bottas kvar. Och tur är väl det.

Jag håller f.ö. på den blonda i mitten, och är övertygad 'katterna' gör ett bättre jobb än fjollorna runt RAI

Svar: Det kan man fråga sig, Brawn kanske röker på och snackar därefter;-)Katter gör alltid bra ifrån sig, speciellt raskatter med hög svansföring.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Hm,är det inte väldigt rökigt i de där Holländska grottorna?Vilken bra skrivning från dig igen.Hoppas dina förarplaceringar slår in så vi kan ha en svensk kvar!Annars går det bra med Kimi o valteri oxå men lite roligare med en landsman så länge det varar.Ha D gott Brandon o håll dig nära brandsläckarna där nere//Thomas

Svar: Ha ha, nä, coffee shop folket håller sig borta från hard rock grottorna, för mycket störande ljud för att man ska kunna lyssna valsång när man röker på;-) Jag är rätt så 100 på att Mackan hänger kvar även nästa år, ju fler nordbo desto bättre,.eller hur Thomas? Nu är jag tillbaka i Sverige, klarade mig undan utan att agera "rökdykare", ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Otroligt intressant och bra skrivet inlägg! Just nu är det din blogg som orkar hålla mitt intresse vid liv gällandes F1. Nu hoppas jag bara att något även händer med bilar och att det förbjuds med stallorder igen. Det sista är en utopi verkar det som inom F1 men det verkar inte finnas inom MotoGP t.ex så det verkar ju finnas en lösning iallafall. Just nu är ju F1 ett skämt där 18 förare lallar runt och två får köra som de vill. Ha det gott så hörs vi till Spa! /Magnus

Svar: Så länge F1 i första hand handlar om pengar så lär stallordern hänga kvar, MotoGP är en helt annan sak, dock förekommer vissa "gentleman uppgörelser" även där, inte ofta, men lite då och då. Att F1 cirkusen satsar på fajten mellan Hamilton och Vettel hänger ihop med mediamarknaden och vad som säljer bäst, så enkelt fungerar det hela, när Kimi och Massa var hos Ferrari så försökte man göra världsmästare av Massa,.varför,.?,.jo, Brasilien var F ettans största mediamarknad på den tiden. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#5: OK

Har du ngn spaning på Kimis bok? Värd att läsa?

Svar: Absolut värd att läsa, Kimi döljer ingenting utan berättar allt utan några om och men.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Så det blev Sainz i McLaren och jag tror att de vill få bort Vandorn om de kan mot någon som kan utveckla bilen. För deras skull hoppas jag att det blir så om de ska ha en chans att klättra uppåt.

Intressant som vanligt!

Svar: Jag är inte helt hundra på att de Ferran vill få bort Vandoorne,.och duktiga test-utvecklingsförare är svåra att hitta, de är upptagna hos toppstallen. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Skönt och höra av dig igen man vet aldrig....
Haha de hoklänska fansen förvisso ofta många till antalet går ju klädda i orangeskrud-Mclaren färger nuförtiden.
Så man kan lätt förledas att tro att Amlonso och Vandorne har en del fans...
Bra skrivet, de flesta håller nog på dig Brandon!

Svar: Så sant, man vet aldrig, här idag, borta imorgon, sånt är livet. Det är ett antal ex fotbolls fans som har sadlat om till F1, märks på deras flockbeteende, Max är ett enmans landslag för dessa muppar. Ride on Tomi.
Brandon Lee

skriven
#8: Janne

Absolut, vi håller på dig Brandon och Kimis nya pitcrew.
Var i Ungern och blev besviken på ljudet. På morgonen körde de gamla ombyggda till 2 sitsiga o vad skönt ljud.....

Svar: Ljudet är inget vidare, vi får väl hoppas på att de gör något åt det när nästa PU generationen dyker upp. Simma lugnt Janne.
Brandon Lee

skriven
#9: Classe P

Det är genuint smärtsamt att se Mackens utveckling. Sainz ser jag inte som någon talang som stallet just nu skulle behöva. Frågan är om de någonsin kommer återvända till toppen igen eller om de gör en Williams.

Såtillvida rekryteringen av Kimis nya pit crew är gjord baserad på kompetens så är det ju bara win win!

Svar: Sainz är en tillfällig nödlösning under tiden när Macken försöker hitta rätta spåret igen, men byter de inte ut den nuvarande stall ledningen mot folk som vet vad de gör så lär det bli en lång vandring för Macken. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#10: Anonym

ANONYMUS
Ja,där satt den första av dina spådomar,(Sainz).Jag brukar väl inte påpeka hur bra din blogg är,men med den kunskapen du har så tror jag att du känner till det ändå.
Kimis "memoarer"fick mig att minnas en10-dagars semester på Gotland på det glada 70-talet.Det var blöta dygn i Visby plus lite annat som var populärt på den tiden.Kom hem Lördag morgon och skulle börja knega på Måndag.Söndagsnatten var en mardröm.Gick ej att ligga still i sängen utan fick gå av och an i lägenheten p.g.a.en fruktansvärd Ågren.Hade inte en tanke på att krypa ner i en F1:a dagen efter .Kimi Måste vara gjord av stål.

Svar: Det har blivit några sjöslag genom åren lite här och var, på fyra hjul störs man inte så mycket av en baksmälla, på två blir man rätt så tagen när balanssinnet slöar dagen efter;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Timo Henrik

Ska verkligen bli nice läsa boken om okända Iceman som man bara fått följa via sportjournalister genom hans år i f1 ,

Måtte finska sisun hålla för 2 år till i Ferrari.

Fansen finns ju i af

MVH // Timo

Svar: Det kan mycket väl bli 2 år till, dvs, Kimi stannar tills helt nya bilar dyker upp 2021. Ha det Timo,..Suomalainen sisu riittää 222 vuotta jos on tarpeen.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :