THE FINGER

 
1     Ricciardo
2     Bottas
3     Räikkönen
4     Hamilton
5     Verstappen
6     Hulkenberg
7     Alonso
8     Vettel
9     Sainz
10   Magnussen
11   Ocon
12   Perez
13   Vandoorne
14   Stroll
15   Sirotkin
16   Ericsson
17   Grosjean
18   Gasly
19   Leclerc
20   Hartley
 
Kinas GP blev ett race där säkerhetsbilen avgjorde racet, Ricciardo och Verstappen passade på att byta däck under säkerhetsbilperioden när andra i topp sex valde att stanna ute för att bevaka varandra, ett lyckat strategisk beslut av RBR som gav dem en något oväntad seger.
 
Vettels blockering av Kimi efter starten var en inte helt genomtänk manöver som öppnade för Bottas& co att passera Kimi, jag begriper inte riktigt hur Vettel tänkte, han leder VM, men väljer att blockera sin stallkompis istället att ta första kurvpartiet sida vid sida med sin stallkompis, och blockera chansen för andra att ta sig förbi.
 
Att Ferrari sedan offrade Kimi genom att lämna honom ute med slitna däck tok för länge var inte det minsta förvånande, det är så de agerar, rätt så kortsiktig tänkande med tanke på de senaste årens resultat, inga förartitlar, inga konstruktörstitlar. Hos Ferrari pratar man alltid om att teamets intressen kommer i första hand, i mina ögon tycks de inte begripa vad teamwork innebär, när de år efter år så ensidigt satsar alla sina kort på en förare.
 
Ricciardo gjorde ett bra race och belönades med en seger, han borde ge Verstappen tips om hur man gör en framgångsrik omkörning, Max klantade till det igen helt på egen hand. Det är märkligt hur svårt han har att lära sig av sina misstag, och finslipa sin körstil åt en mindre aggressiv riktning, som ger bättre utdelning i form av poäng.
 
Hos Mercedes gjorde Bottas åter igen en stark insats, kvalade ut Hamilton och slog honom i racet, den gode Lewis visar inte direkt att han för tillfället är värt sin skyhöga lön. Det tycks vara som så, att Bottas har lättare att "köra runt" problemen som orsakas av att däckstemperaturen inte håller sig "inom fönstret", Hamilton är en grymt snabb förare i en bra bil, men inte riktigt lika snabb i en bil som saknar det lilla extra greppmässigt.
 
Kimi fick gratischans till en podium när Verstappen tog ut Vettel, han försökte även attackera Bottas för en andra plats, men saknade grepp i sina däck för att klara av det, för en gångs skull hade Iceman lite tur med sig ute på banan, även om Ferrari gjorde sitt bästa att sänka hans race.
 
Hamilton slutade som fyra före Verstappen, som fick ett 10 sekunders tidpålägg för sitt illa genomtänkta omkörningsförsök på Vettel, och Hulkenberg tog en hedrande sjätte plats, han måste väl ändå vara den föraren i F ettans historia som har tagit flest sjätte platser. Alonso tog sig förbi Vettel med en omkörning som gränsade till en påkörning  , något som Alonso även erkände själv efter racet, och knep sjunde platsen före Vettel som slutade åtta, och missade därmed chansen att vädra på sitt pekfinger, de sista poängen hamnade hos Sainz och Grosjean.
 
Toro Rosso och Sauber togs ner på jorden igen efter framgångarna i Bahrain, Force India  duon visade svaga livstecken liksom Williams dito osv, nästa racet om två veckor i Baku lär bli en helt annan historia,  där det kommer att krävas helt andra egenskaper prestandamässigt för ett lyckat slutresultat i kriget om VM titeln.
 
 
 
Dagens "the finger" går till Ferrari, även tifosis här nere var upprörda efter dagens race i fråga om hur stallet behandlar Iceman, slutresultatet Räikkönen vs Vettel applåderades helhjärtat av Baronens vänner hemma hos honom i morse, yes bitch, it´s called karma.   
 
Dagens grid girl gör allt för att hålla upp däckstemperaturen med hjälp av friktionen mellan gummi och latex,..hot wheels.  
 
Amen,..må dålig karma drabba alla skitstövlar hos Ferrari.      
 
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: Anonym

Tänkte precis samma sak. Varför inte hålla var sin linje in i första kurvan. Men Vettel är en fitta, vilket inte förvånar. Undrar varför inte Kimi visar lite stake och nyper tillbaka. Ferrari kan fara åt helvete.
Sen att alla klantskallar gjorde loppet mer händelserik må vara hänt.

skriven
#2: Kalle

Vi minns väl alla kritiken mot Grosjean när han precis tagit klivet upp i F1, han blev ju dessutom avstängd ett tag efter alla hans fadäser ute på banan. Men Verstappen får visst härja helt fritt verkar det som, utan några som helst påföljder. Börjar bli så förbannat tråkigt att se han agera flipperkula mellan sina konkurrenter nu.

Svar: Det är ingen som vågar ta baby racer i örat, snubben borde skickas tillbaks till F3.
Brandon Lee

skriven
#3: F1 One

Frågan är om inte Kimi hade haft rejäl vinstchans om teamet plockat in honom när SC kom ut. Märkligt att de helt verkar glömma bort att de har två bilar. Kul att det just var Vettel som MadMax snurrade bort.

Svar: Det hade han säkert haft, hos Ferrari är man inte så bra på matte, svårt att räkna till två(bilar).
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Det är rätt roligt att läsa på Ferraris Twitter och alla som klagar på deras behandling av Kimi och deras kassa strategier. Måste kolla om något annat team har så många fans som är så missnöjda.

Undrar också om inte Kimi hade chansen på en vinst om de också tagit in honom under SC. Jäkligt kul att Verstappen körde på Vettel och jag hoppas han gör det fler gånger. Man behandlar inte sin team kollega så som Vettel gör.

Svar: Om du bara visste vad man pratar om Ferrari bland fansen här över, Vettel och stall ledningen har inte många vänner bland tifosis.
Brandon Lee

skriven
#5: Jonatan

Vad är det Ferrari ser i Vettel kontra Kimi? Klart att 4 titlar slår 1. O i kommersiellt värde bör de väl va lika!! Kimi verkar ju vara den mest populära föraren av alla:) Känns ju som Ferrari satsat på fel häst några år. När Kimi får en bil som är bra och han får köra för det, så är det ju inte många som slår honom. Eller är han bakbunden av att man inte får köra fullt ut hela loppet? Känns lite så iaf.
mkt frågor...

Svar: Ferrari brukar satsa på fel häst, det är konstigt att de aldrig lär, utan agerar som idioter år efter år.
Brandon Lee

skriven
#6: Classe P

Skrev till en polare att jag hoppades Verstappen skulle ta ut Vettel med ett vanskligt omkörningsförsök och fick någon minut senare svar på min bön. Det var ett bra race som kom igång iom safety car och RBR’s lyckade strategi. Ferraris ledning kanske borde hänga med dig och Baronen ett tag?

Svar: Ha ha, du får göra om det till nästa race. Ferraris ledning borde köpa två meter rep och dra till skogen för att stanna.
Brandon Lee

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Dagens läxa: Karma is a bitch...
Vettel slängde gladeligen sin egen teamkompis åt vargarna redan i årets tredje lopp. Och belönades rikligt av karma som gav honom ett kukhuvud (enligt herr Hamilton) rätt upp i röven. Inte nog med det utan Kimi tog fram sin finska sisu och vred nacken av sina motståndare och tog en fruktansvärt välförtjänt tredjeplats. Noterar också skillnaden i respekt mellan RB:s förare. När kukhuvudet stack fram sitt fula ollon klämdes han åt ordentligt av Hamilton och sedan även Vettel. När Ricciardo däremot stack fram sin svettiga sko och kilade sig fram gavs det till lite motstånd mot hans illaluktande tå men bättre fly än fäkta lät de han få plats och ta sig förbi. Jag har följt lite kommentarer på olika officiella forum under eftermiddagen och samtliga är eniga. Ricciardo gjorde ett snyggt prydligt och oerhört skickligt race där han tog åt sig till fullo på de chanser han gavs. Inte en sur min från sina kollegor efteråt. Kukhuvudets skepp har dock ingen vind i seglen och det är inte bara kollegor som tröttnat. Lauda var inte särskilt glad. T.om herr Elgh tog i så det knakade och fördömde den lille pojken. Man har ju ingen rätt att köra in i en bil bara för att den står felparkerad muttrade han. Dagens dumstrut går dock till FIA som ger kukhuvudet 10 sekunder tidsstraff vilket resulterade i hela EN plats ner på grodden. Ridå...
Ha det gott! Magnus

Svar: Ibland blandar sig karma i spelet på rätt sätt,.mera sånt.
Brandon Lee

skriven
#8: OK

Särskilt förvånande när Kimi med hundra procent säkerhet hade omkörningsförbud. Dvs manövern blev både onödig och oväntad.

Svar: Japp, precis så.
Brandon Lee

skriven
#9: Zynaps

Kan det vara så att i Ferrari så gäller att den som är först efter 1a varvet spelar första fiol? Det skulle kunna motivera. Vettel till att stänga till så bryskt efter start.

Sedan tänkte jag att när safty var kom ut och RBR tog in sina förare så måste ju Ferrari göra samma med kimi, de hade ju inget att förlora.
Det är så jävla dåligt av Ferrari att inte ge kimi chansen när den dök upp.

Simma lugnt. Å tack för en bra blogg.


Svar: Hos Ferrari spelar Vettel alltid första fiol i alla lägen. Nä, Ferrari är inte pigga på att ge Kimi några chanser alls, alltid kul när de skjuter sig själva i foten.
Brandon Lee

skriven
#10: DD

Magnussen tog 10e platsen. Inte Grosjean

Svar: Så sant, även om Grosjean skulle önska annat.
Brandon Lee

skriven
#11: Tomi

Dessutom är jag säker på att Kimi föll tillbaka till 4plats efter start bara för att blocka och kontrollera Hamilton, Kimi var ju precis lika snabb som Vettel i kvalet, idag fick han mest åka runt och blocka för Vettel, snyggt och klara 3platsen med så gamla däck! Forza Ferrari har blivit Fuck Ferrari,,,,

Svar: Hos Ferrari vet man aldrig vad de tänker,.om de nu överhuvudtaget tänker något alls.
Brandon Lee

skriven
#12: ThomasF

Det har ju nästan alltid varit bestämt vem i teamen som ska vinna i F1.Får förarna köra om det så blir det oftast ingen champ kvar från det teamet.Det enda vettiga här är nog att placera Vettel i Saubers andrabil?😇//Thomas

Svar: Tror du att han skulle platsa där;-) ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#13: Dennis

Är det bilen eller Ricciardo som tillåter honom att bromsa så mycket senare i alla hans omkörningsförsök?

Första känslan vid första depåstoppen var att Ferrari gjorde bort sig med Vettel men det var varvet efter, som man brukar göra. Bottas gjorde ett riktigt bra utvarv, vilket tyvärr satte Kimi i skiten..

Svar: Han hade mjukare och färskare däck än andra= lätt att göra en omkörning.
Brandon Lee

skriven
#14: David

Fult av Vettel med blockeringen i starten - hade som tidigare nämnts varit Ferrari 1-2 i starten annars.

Totalt efterblivem strategi av Ferrari vid första depåstoppen - hur kan man vara så dum och vad tänkte man egentligen?

Jag har en fråga till dig BRANDON (eller någon annan som har en god teori/vet):
Kimi är riktigt snabb i år. MEN det verkar som att han inte är lika snabb i början av racen - med en fulltankad (tung) bil? Har du noterat det samma? Han är alltid snabb i FP och i kval och halvvägs in i racen och speciellt i slutet av racen, men han verkar inte ha samma speed och pace i början av racen. Är jag ute och cyklar nu eller tycker du (ni) dig se detsamma?

Svar: Tja, i Bahrain hade Kimi tok för mycket hjulspinn i starten, nu i Kina var han tvungen att lyfta av pga Vettel, men det är även så, att han får ut mer ur en lätt bil med lite bränsle än ur en tung bil med mycket bränsle pga sin mjuka körstil.
Brandon Lee

skriven
#15: Flash

Tack för en fortsatt strålande insats Brandon! Även om jag inte är frekvent med kommenterar eller dylikt så läser jag dina inlägg som om de vore sista utgåvan av bibeln (vad det är nu må vara). Vilken bedrövlig helg för Kimi, var det bara jag som uppmärksammade hur mycket tid han förlorade mot Vettel på bak rakan i S3 under kvalet? Väldigt mysko. https://www.youtube.com/watch?v=fyLXBOFQGws&t=4s

Svar: Det måste i så fall vara den svarta bibeln med tanke på vilken syndare jag är;-) Ja, jävligt konstigt med tanke på att Kimi kör med mindre vinge än Vettel.
Brandon Lee

skriven
#16: sand

Bloggen är kanon Brandon! Många riktigt bra kommentarer som också förgyller...

Jag tror att Vettel ser Kimi som största hotet till en VM titel, därför är det Kimi som han fokuserar på i starten. Kimi kör för Ferrari, Vettel kör för Vettel, där Ferrari ska ge honom mtrl, mekar, ingenjörer etc för att han ska lyckas. I år passar bilen Kimi bättre än tidigare år och Vettel har insett att poängställningen egentligen borde vara den omvända...

I övrigt, Max, Gro och Lecl upplevs stressade, de överkör och gör misstag, Magnussen levererar. Eri kämpar på, hoppas att bilen blir lite bättre så Saub kan utmana så man får se vilken kapacitet Eri egentligen har.

Svar: Kimi vill gärna tro att alla andra är lika justa ute på banan som han, men tyvärr är det inte så, han borde sätta in en riktigt hård attack mot Vettel i nästa race.Max är dum i huvudet, Grosjean gillar inte understyrningen hos HAAS, Leclerc har aldrig tidigare kört en halvtaskig bil, Mackan kör bättre än bilen egentligen tillåter.
Brandon Lee

skriven
#17: Tomi

Flash tänkte också på kvalet, är tveksam till att Kimi och Vettel har samma mappning, väldigt lätt för depån att mappa bort Kimi både i kvalet och racet om han visar sig vara för snabb...

skriven
#18: Flash

Tomi, Precis som videoklippet jag länkade till visar så förlorade Kimi allt på bakrakan dvs. inte genom utgången av kurvan till bakrakan eller sista kurvan mot målflagg som några soffexperter refererade till. SKY visade även ett klipp som tydligt visade hur mycket mer energi Vettel hade till sitt förfogande på rakan i jämförelse med Kimi— nu kan det vart så att de använde den lagrade energin på olika ställen på banan men i så fall har väl teamet ett ansvar att informera vart någonstans man tjänar mest tid på att använda den extra boosten. Hur som helst så är jag också inne på att de riggade kvalet till Vettels fördel, det är bara att kolla videon så förstår man. Inte ens Kimi själv kunde svara på varför han förlorade så mycket tid i S3.

skriven
#19: Marcus

Glömde skriva att jag gillar dagens grid girl skarpt :P

Svar: Vem gör inte det;-)
Brandon Lee

skriven
#20: Kalle

Dennis; Det tekniska överlåter jag åt brandon att svara på, men det är en enorm konst att kunna bromsa sent rent generellt i racing och lyckas dyka in på innern som Ricciardo gjorde. Gränsen mellan succé och fiasko är så hårfin den kan bli, det vågar jag påstå efter snart 20 års erfarenhet inom motorsport själv. Sen skadar det förstås inte att ha en bra setup på bilen.

skriven
#21: BomanP

Jag tänker att vem vill till Ferrari av "topp" kuskarna då de ser hur Ferrari behandlar Kimi till fördel för Vettel, vem vill vara i Kimis situation, knappast någon av de bättre kuskarna

Svar: Det är nog ingen som vill dit om man inte får ett kontrakt som garanterar racing på lika villkor.
Brandon Lee

skriven
#22: Marcus

BomanP: De flesta är nog tillräckligt ego och tror att de ska vara första föraren eller att de ska köra på lika villkor. Fråga Rubens Barrichello, han har själv sagt att han inte skrev på för Ferrari för att vara andra förare även om ALLA varnade honom för att det skulle bli så.

Ferrari har en så pass lång historia att alla förarna vill dit även om kulturen i teamet är skit.

skriven
#23: Dennis

Kalle och Brandon, tack för svaren. Frågan syftade mer i allmänhet och inte på just de här loppet (dåligt formulerad av mig), för det känns som att han dyker oftare än andra och framförallt från längre avstånd. Kan mycket väl vara att han bemästrat det helt enkelt som du är inne på!

skriven
#24: MagnusLundahl

Ricciardos omkörning av Bottas var väl inte okej?Det är inte Bottas uppgift flytta på sig för inte bli påkörd. Kanske så F1 är idag, in med fullfart och låt den framförvarande flytta på sig ,eller låt det smälla och den påkörde får skulden..Nu är detta standard helt tydligt i F1 när man inte ens säger något om skomannens omkörning. Att man får byta däck när det är säkerhetsbilen är också så galet dåligt.

Det är i alla fall kul se hur bra Kimi är i år.Jag tror han vinner i år.Men ferrari kommer göra sitt bästa så inte blir fallet och det kommer ge merca vinsten och redbull blir 2a. Hamilton i år igen verkar troligast. Men jag räknar inte bort bottas en nu.

Kul att du gör bloggen i år igen Brandon.Annars hade jag inte kollat F1 något i år troligen.

MVH
Magnus

skriven
#25: Flying finn

Va fan säger ni!!råder det ett omkörningsförbud för den gode Kimi???? I så fall tror jag att han kör för de röda djävlarna bara för att kräma ut så mycket pengar som möjligt ,för att ha möjligheten att köpa hela Williams till nästa år......
Karln måste ju för fan ha en ängels tålamod. :-)

skriven

Kommentera inlägget här :