WET, WETTER, WETTEST

 
1          Hamilton
2          Stroll
3          Ocon
4          Bottas
5          Räikkönen
6          Vettel
7          Massa
8          Vandoorne
9          Perez
10        Kvyat
11        Magnussen
12        Ericsson
13        Wehrlein
14        Hulkenberg
15        Verstappen
16        Sainz
17        Ricciardo
18        Palmer
19        Alonso
20        Grosjean
 
Observera att det är placeringen på startgridden som redovisas här ovan efter diverse straff åtgärder.
 
Lite kort om kvallotteriet på Monza, där några hade satsat på show varv med regninställningar, på en torr bana i morgondagens race kommer de falla som stenar genom startfältet, när däcken tar slut på nolltid, det enda som kan justeras är framvingen, något som inte kommer att räcka på långa vägar.
 
Att blåbär som Stroll och Ocon finns med i två första leden kommer att göra starten riskabel för toppförarna, och fyra bilar med Mercedes PU i två första leden livet surt för Ferrari duon, dock ska man hålla i minnet det som jag nämnde här ovan om show varv med regninställningar, Kimi och Sebastian lär avpolletera ungtupparna rätt så raskt för att ta upp jakten på Mercedes duon.
 
Startordningen här ovan visar åter igen hur illa genomtänkt F ettans straffsystem är, där föraren straffas för mekaniska tillkortakommanden, hela det vansinniga systemet borde skrotas omedelbart, det är racing som fansen vill njuta av, inte av en konstgjord skrivbords startgrid, där toppförare hamnar långt bak i kön på grund av brister i materialet.
 
Det blir intressant att se, hur lite vinge toppförarna körde med idag när det är dags för race imorgon, och hur nära varandra Mercedes och Ferrari ligger rent motormässigt med tanke på, att man på en våt bana har mer nytta av en motor med bra körbarhet än av en som producerar många hästkrafter.  Bottas och Räikkönen lär få agera hjälpryttare åt var sin man, även om Arrivabene tycker, att Kimi har gjort sig förtjänt att få vinna ett race efter alla sina lojala insatser för stallets bästa i år, hur mycket Vettel än försöker göra gällande, att inga stallorder existerar hos Ferrari, så antyder Arrivabenes ordval något helt annat.
 
Det var lite kort om dagens kval, nu är det dags för vin, kvinnor och sång enligt Baronen, så det är dags att hoppa in i hans "elvisp" och flaxa i väg.
 
 
Lite kyligt idag för dagens grid girls...
 
Amen,..må FIAs vansinniga straffsystem försvinna till nästa säsong.         
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: JoyBoy

Har blivit allergisk mot all konstgjord racing. Tidigare följde jag alla typer av motorsporter, vissa av dom slaviskt men nu är det som allt har blivit tråkigt pga reglementen som förstör racingen. Keep it simple existerar inte längre utan allting har blivit så komplicerat. Pengadopingen med att vinna till varje pris gör ju inte saken bättre. Eller har man kanske blivit en old grumpy man på gamla dar?!!

skriven
#2: 426 Hemi

Bra beskrivning av förutsättningarna för racet

skriven
#3: Svenn

Tack!

skriven
#4: Elin

Blir minst sagt ett intressant race idag! Men tror, precis som du gör, att Bottas och Kimi kommer vara hjälpryttare. Finns ingen marginal för något misstag för någon förare idag, och om någon gör misstag så kommer det kosta!!!

Detta med straffen, håller med om att det är jävligt skevt. Verstappen och Ricciardo som körde in som nr 2 och 3 men får starta LÅNGT bak. Känns som att det är någon förare varje race som kör bra i kvalet men flyttas bak....

skriven
#5: Rickard Smedberg

Håller med fullständigt när det gäller straffen som orsakas av teamen, men som drabbar föraren. Borde vara så att straffen
drabbar teamen i form av poängavdrag i konstruktörsmästerskapet. Känns bara löjligt när en förare
får 35 eller 55 platsers nerflyttning. Hur roligt är det för en förare att kvala när man vet att man troligtvis får starta
sist ändå.

Svar: Håller med dig, mekaniska fel ska ge poängavdrag i konstruktörsmästerskapet, dock har FIA aldrig varit för enkla, självklara lösningar när man kan krångla till det i det oändliga, det är idioter istället för snillen som spekulerar hos FIA;-) Ride on Rickard.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Märkligt att en expert som Eje inte kunde förklara Ferraris problematik i kvalet. Allt man fick var"nä han får ingen fart alls på bilen Kimi/, Vettel. Men nu förstår jag. Bra gjort av ungtupparna ändå det måste man ge dom även om det blir rundningsmärken i torrt som du skriver. Märktes även en stor förändring i attityd hos Markus. Nästan så man tycker synd om killen. Dagens spel blir inte på vem som vinner utan istället hur många varv Alonso kommer innan han parkerar. Jag gissar på varv 35 😀. Ha det gott.

skriven

Kommentera inlägget här :