WAS IT WORTH IT

 
 
1         Hamilton
2         Bottas
3         Vettel
4         Ricciardo
5         Räikkönen
6         Ocon
7         Stroll
8         Massa
9         Perez
10       Verstappen
11       Magnussen
12       Kvyat
13       Hulkenberg
14       Sainz
15       Grosjean
16       Wehrlein
17       Alonso
18       Ericsson
 
           Vandoorne och Palmer bröt racet.
 
Was it worth it är en fråga man kan ställa till Ferraris designansvariga dagen efter Italiens GP, deras experiment med "semi FRIC" för att förbättra bilens prestanda på låg down force banor ser ut att vara en felkalkylering av rang, bilens aerobalans försvann, och förarna vågade inte riktigt lita på bilens förmåga att hantera den utmaningen som Monza står för.
 
Jag personligen har lite svårt att förstå hur Binotto & co resonerar med tanke på bilens grund design filosofi, hela konceptet bygger på rake filosofin kombinerad med låg tyngdpunkt i framvagns upphängningen för att kunna maximera nyttan av aeroflödet, när bilen inte längre "står på nosen" efter trixandet med "semi FRIC", flyttas aerobalans punkten som i sin tur innebär att aerobalansen rubbas, liksom balansen i förhållandet mellan aerodynamisk och mekanisk grepp.
 
RBR är även den en typisk rake bil, men minskad drag för deras del kommer ur "flex aero" konceptet när bilen sätter sig på rakor för att "stalla" vingarna, Ferraris försök att åstadkomma samma fenomen med trixandet av "semi FRIC" fungerade inte alls på Monza, utan kastrerade istället grundfilosofin av Allisons design koncept.
 
Det var givetvis inte enbart Ferraris misslyckade experiment som bäddade för Mercedes dubbelseger på Ferraris hemmaplan, Mercedes grund design är ju motsatsen till Ferraris dito, och fungerar optimalt på banor som Monza, plus att Mercedes senaste PU uppdatering har åter igen gett dem ett litet övertag gentemot Ferrari.
 
Om två veckor landar F1 cirkusen i Singapore, där Ferrari och RBR lär kunna dra nytta av sina rake bilar på ett helt annat sätt än var fallet på Monza, höga temperaturer på hög down force stadsbanor är inte riktigt Mercedes melodi lika lite som de allra mjukaste gummiblandningarna, så i Singapore har både Ferrari och RBR chansen att utmana Mercedes om segern på riktigt allvar.
 
Kampen om årets titel tycks stå mellan Hamilton och Vettel, men de som avgör kampen för den enas eller för den andras fördel lär bli Bottas och Räikkönen, vars primära uppgift under racehelger är att försöka hålla var sin "fiende" titelkandidat bakom sig för att därmed gynna sin stallkompis i striden om VM titeln, så Valtteris och Kimis insatser under de resterande racen är mycket viktiga för Lewis och Sebastians del i jakten på årets VM titel.
 
Av själva racet på Monza finns det inte mycket att säga om, Mercedes duon tog en promenad seger som fick tifosis att bua åt Hamilton under prisutdelningen, Vettel hade ett ensamt race på sin tredje plats, Ricciardo kunde passera Kimi i slutet av racet med hjälp av sina betydligt fräschare däck, Ocon och Stroll hade tur med att ytterligare några förare flyttades ner på startgridden innan racet, och att några klantade till det som tex Verstappen, annars hade de inte slutat som sexa och sjua osv.
 
Marcus hade en racehelg att glömma i sin hopplöst långsamma Sauber, vi får väl hoppas på, att Sauber till nästa säsong klarar av att ta fram en någorlunda konkurrenskraftig bil med en kanske till Alfa Romeo omdöpt Ferrari PU, och att Rausing fortsätter med att pumpa in nödvändig kapital för att få stallet att lyfta, det blir intressant att följa hur Marcus klarar av utmaningen från Leclerc som lär bli hans nya stallkompis 2018.
 
 
 
 
Lewis var på lekhumor under racehelgen, och tyckte att det var kul att bjuda på lite däcksrök med en MV Agusta, Baronen och jag pysslade med samma sak under söndags förmiddagen innan vi anlände till banan, vad ska man säga, pojkar är pojkar.   Om några timmar är det dags för mig att ta flyget till Sverige, dock blir inte vistelsen i Peking så värst lång för min del, när Singapores GP går av stapeln så är jag tillbaka på andra sidan av atlanten, och lär inte återvända till Sverige förran fram till vårkanten nästa år, hemma bra men borta bäst är det som gäller för min del, eftersom jag verkligen hatar allt vad vintern innebär.
 
Dagens grid girls är villiga att hjälpa till om bilen behöver knuffas igång,.visst kan det vara kul med motorstopp ibland.
 
Amen,..må FIA utan knuff sluta med sin straff parodi till nästa säsong.      
 
 
     
 
         

Kommentarer :

#1: David

Vet du BL om samma semi-fric användes av Ferrari i Spa?
Tycker FIA hjälper Mercedes med nya reglerna med oljeförbränningen som begränsas till 0,9 l nu efter Monza. Är det inte så att detta gör ganska stor skillnad?
Är det också så att de höjt däcktrycken igen som gynnar Mercedes eller är det bara en skröna som jag hört?
mvh
David

Svar: Inte i samma utsträckning som nu på Monza, men det var samma grejer som satt på plats, på Spa gör inte mycket rake samma skada som på Monza.Visst hjälper FIA Merca, och inte är det första gången heller, angående däckstrycket, den varierar från bana till bana, Mercan arbetar däcken bättre med högre tryck än Ferrari. Ha det fint David.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Wow. Där kom det mycket roliga nyheter på slutet! Marcus+Rausing+Alfa Romero lät väldigt intressant! Fick ju annars fel i min förutsägelse att Alonso skulle bryta på varv 35. Men Vandoorne på 34:e är ju ganska nära iallafall. Alonso han var bara arg istället. Tänkte på den här uppdateringen du skrev om. Var det det Kimi pratade så mycket på radion om? Ha det gott.

Svar: Vi får väl hoppas på att det blir lite bättre flyt för Mackan nästa år, det kan ju inte gärna bli mycket sämre eller hur?Alonso bröt inte racet egentligen, utan de bara kallade in honom, fanns väl ingen anledning att stanna ute längre. Kimi hade både det ena och det andra att säga om bilen, mest om grejer som inte alls funkade som förväntad, sånt är livet i racing ibland.
Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Ha det så bra därborta i värmen!
Hur kan mindre rake ge sämre grepp bak?
Kimi klagade ju på uselt grepp bak tycker ju att bilen borde ha
"satt" sig lite mer nu?

Svar: Mindre rake reducerar hastigheten i luftflödet till diffusern= mindre grepp bak. När man minskar rake så åker framvingen upp ,och minskar greppet både fram och bak, Kimi är beroende av att ha mycket grepp fram, så man skruvar mer vinge fram som ytterligare försämrar greppet bak= taskig aerobalans, Kimis bil såg för jävlig ut genom Parabolica, han var nära att tappa bakändan flera gånger och fick därmed dålig utgång ur kurvan, Vettel hade det lite lättare eftersom han är inte lika beroende av grepp fram och kan skruva på lite mer vinge bak. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Anonymus
Man undrar ju över det här med oljeförbränningen som David påpekade.0,3 l mer plus att Mercedes dessutom redan har en starkare motor än övriga, tycker man som lekman inte bådar gott.
När man läser inlägget samt kommentarerna får man en känsla av att Marcus redan är klar för Sauber nästa säsong ,medan han själv gör uttalanden som gör gällande att han troligen har gjort sitt i F1 om han inte börjar leverera i de resterande loppen.Som gamla HolaBanDola sjöng en gång i tiden "Vem ska man tro på "?????

Svar: Merca lyckades med att dupera Ferrari i fråga om oljeförbränning, 0,3 gör en skillnad och förstärker Mercans försprång, det lär bli de här små detaljer som avgör årets titelrace. Apropå Mackan, det pratas om Williams, men det tror jag inte på, utan han blir nog kvar hos Sauber med stöd från sina starka sponsorer.
Brandon Lee

skriven
#5: Hailwood

Får lite oro i kroppen när jag ser rubriken " Was it worth it".
Hoppas verkligen inte det är din egen fundering med avseende på ditt arbete med bloggen BL.
För mig förgyller den F1, vilket kan behövas då den bitvis är lite mycket följa John över vissa lopp. Bloggen har suverän blandning av teknik, insatta observationer och humor.
Vet att du uppskattar kommentarer och där ligger jag inte på plus sidan, men jag uppskattar verkligen bloggen.
- Keep up the good work!

Svar: Nä, jag säger till innan "musiken tystnar", kul om du gillar mina funderingar kring F1 och livet, ha det bra.
Brandon Lee

skriven
#6: Plyma

Anonymus//
Funderar också mkt på det där på bränslet skillnaden, hur mkt det gör.
Förstår att det komplext och har att göra med bantypen o aero osv, men ju mer bränsle dessto bättre känns det som.
Blev dom lurade av MB som ökade "lite"
"Vem ska man tro på . . .." Ha Ha Ha
Brandon Lee förståss ;-)

skriven
#7: ThomasF

Hybridmotorer,tokiens,Max bränsleförbrukning och nedflyttningar.Oxå all denna politik med fabrikstallen som inte är med om de inte får ha dessa drivlinor.Jag trodde jag var modern men nu känner jag att det varit bättre med en enhets-V10.Eller den gamla rakfyran BMW 1500cc turbo.Var de inte uppe i 1500hk i den?Kanske 1200 iallafall!Honda klarar väl knappt hälften idag?Airobiten känns ärligare att tävla med ändå.Förarna blir ju ointressanta som det är nu. Nä det var roligare förr när de körde ut fläktbilen på Anderstorp.Bra att man kan skriva av sig lite på bästa forumet.
Nu får jag ta en sväng på den gamla bushojen istället.
Ha D BL//Thomas

Svar: Jag tycker att F1 ska i första hand vara ett förare mästerskap, inte ett ingenjörs dito, där allt går ut på att göra det hela så krångligt som möjligt, allt var inte bättre förr men dock en hel del, F ettan måste bli enklare för fansen att begripa sig på för att locka till sig nya fans.
En gammal bushoj är bra medicin för hjärta och själ, så ride on Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :