TIME FLIES WHEN YOU`RE HAVING FUN

 
COTA är vad den är, en Tilke skapelse, där man har försökt kopiera vissa kurvkombinationer från banor som Suzuka och Silverstone utan att lyckas fullt ut, på en hoj känns COTA någorlunda ok, i en bil har man svårt att hitta det riktiga flytet på grund av ett antal onödigt långsamma kurvor.     
 
Bästa omkörnings möjligheten hittar man i slutet av den kilometer långa rakan när man bromsar in i den snäva kurvan, samt in i första kurvan där den relativt breda ingången bjuder på ett antal olika spårval, dock är det lätt hänt att man hamnar utanför banan om man bromsar alltför sent i uppförsbacken. 
 
Att hitta rätt set up för COTA är rätt så svårt på grund av banans karaktär, en blandning av långsamma och medelsnabba kurvor kryddade med den kilometerlånga rakan ger stallen en hel del huvudbry främst med tanke på, att den bästa omkörnings möjligheten finns just i slutet av den långa rakan, för mycket vinge gör en till ett lätt byte i slutet av flygrakan, för lite vinge så tappar man mycket tid genom kurvkombinationer.   
 
Mercedes har en bil med ett smal fönster där  däcken fungerar optimalt, RBR och Ferrari med sina rake bilar har i sin tur ett betydligt bredare fönster, och lär ha lättare att hitta rätt set up för COTA, resten av startfältet kommer att få nöja sig med att agera statister i vanlig ordning, vi får väl hoppas på, att några fler hittar rätt med sina bilar till nästa år, så att det blir flera förare som kan blanda sig i kampen om podiums under 2018.
 
 
Åter igen är det rätt så stora skillnader i valet av gummiblandningar, inte bara mellan olika stall utan även inom stallen, det blir i första hand väderförhållanden som avgör vilka av förarna som har prickat rätt. Mercedes är starka i lite svalare temperaturer, Ferrari i högre, RBR i sin tur fungerar i både och, det blir spännande att se hur årets bilar med sin betydlig högre greppnivå hanterar en bana som COTA.
 
Hos Toro Rosso dyker det upp ett nytt ansikte i form av Brendon Hartley, en duktig sportvagns förare som dock saknar det lilla extra som krävs att bli en toppförare i F1, så för Brendons del handlar det nog en one off inhopp i F1, Gasly och Kvyat lär sitta i Toro Rossos bilar i nästa år.
 
 
 
Det om F1, jag har haft dejt med Lola, en lynnig och förförisk hona som vickar med rumpan och spelar samtidigt svårfångad, bjuder på love bites och skamgrepp i en salig blandning, en hona man hatar att älska men gör det ändå, en hona som viskar jag älskar dig bara för att sedan försöka slita cojones av en,..som jag älskar henne och önskar att hon var min.
 
Vi hade en kul dag ute på banan, Lola, hennes ägare och jag, för min del finns inget bättre än sportvagnar från sent 60-tidigt 70 tal, det är hur kul som helst att köra upp på kerbsen i en innekurva, ge gas för att få Lola svänga in lite kvickare,.och göra en oönskad 360 dock utan att få motorstopp, sedan kan man skryta i efterhand att man gjorde det med flit.
 
Apropå arbetsrelaterad bilism, jag skulle häromdan hämta lite grejer till garaget från en underleverantör, vi har några pick ups som dock var ute i trafik just då, så chefen sa att jag kunde ta hans bil istället.  Det går lite isär vad som enligt min mening kan kallas för en bil, att köra omkring i L.A i en rat rod med en blower är lika med att aldrig göra högersvängar, så det gäller att vara vänster orienterad om man lånar chefens leksak, helblinda högersvängar är inte riktigt min grej.
 
En kompressor kan vara bra att ha, likväl som en turbo eller varför inte två, när det pågår en nordisk landskamp i fortkörning, danskar har sin Zenvo ST1 som gör 0-100 på 3 sekunder och toppar 375 km/h...
 
...svenskar sin Koenigsegg Agera RS med 1360 hk som tar tar bilen från 0-400 km/h på 26,88 sekunder...
 
...men finländare har en fyrhjulsdriven Toroidion elbil på 1 MW-1341 hk, som gör 0-400 km/h på 11 sekunder, och toppar 450 km/h,..det ni.
 
Dagens grid girls har sällskap av en till synes lycklig man, som på bilden här ovan inte agerar helt enligt de svenska PK reglerna, kan det var läge för alla hycklare i Sverige att lämna in en protest?
 
Amen och god natt,..må alla PK hycklare ruttna i helvetet.        
 
 
        
 
 
               
 
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Classe P

Ojojoj månne inga svenska sociala medier, tidningar eller debattpaneler få tag på denna bild på Mackan! Det skulle kunna innebära slutet för svenskar inom F1 och annan motorsport. Där kan säkert tolkas in skev kvinnosyn, ohälsosamma skönhetsideal och att Mackan kanske rentav är positivt inställd till månggifte!!!

Nej jag håller med, hycklare finns det för många av. Ser fram emot helgen och håller tummarna för våra finska vänner. De skulle behöva lite medflyt nu.

Snyggast på bild idag var nog Lola!

skriven
#2: Goce

Marcus manager/rådgivare/p-trainer/blablabla.var förmodligen på toaletten när bilden togs,annars skulle han och F1 experterna på betalkanalen kramat några skägg pojkar i40 års åldern ,samtidigt som dom knäböjer när fläskistans hymn spelas.
Tack BL för att du orkar skriva och underhålla oss .

skriven
#3: ThomasF

Bra läsning bra bilder!Kan det bli bättre?Knappast!👏//Thomas

skriven
#4: Janne

Lolan var snyggast och Mackan lyckligast...

skriven
#5: 426 Hemi

Rolig läsning!!! tror du att Mackan har en styrning 2018efter denna säsong???
🌭🌭🍺

skriven
#6: Zynaps

Vad tror ni?, skulle möjligen Hartleys styrning i Toro Rosso kunna vara en test för att möjligen ersätta Ric om han beslutar sig för att testa sina vingar på annat håll?.
Intresset för down andra sidan där spol vattnet snurrar åt felaktigt håll borde fortfarande ligga i röda tjurens intresse.

skriven
#7: Tomi

Tittade på fp2 igår på viaplay där experterna tycker synd om Bottas för att han är så frånåkt av Ham just nu och drar slutsatsen därav att Ham är på en annan nivå än Bottas. Visst han kanske är lite bättre men ingen av experterna tänker slutet av säsongen, optimerade nya grejor på Hams bil men Bottas som testförare för att Ham skall säkra titeln. När de börjar sändningen på det sättet så blir allt de säger senare bara störande trams. Såg att Kimi sa härimdan att han vet vlken roll han har i teamet och att så kommer det att förbli,alltså även 2018. Vore bara lite skönt med kommentatorer på Viaplay som inte är gratis kunde ha lite bättre nivå,lite mer som här kanske,,,,

skriven

Kommentera inlägget här :