DOWN TO THE WIRE

 
1            Verstappen
2            Hamilton
3            Ricciardo
4            Vettel
5            Bottas
6            Perez
7            Vandoorne
8            Stroll
9            Massa
10          Ocon
11          Alonso
12          Magnussen
13          Grosjean
14          Gasly
15          Palmer
16          Hulkenberg
17          Wehrlein
18          Ericsson
              Sainz och Räikkönen bröt racet.
 
Sista racet på Sepang med sin rake bil vänlig karaktär tog udden av Mercedes racehelg, även om Hamilton hade vänliga veckan, och släppte Verstappen förbi rätt så enkelt, något som dock var en förståndig handling med tanke på mästerskapet.
 
Rake bilarna från RBR och Ferrari avslöjade Mercedes svagheter  på aerosidan i Malaysia, dock lär deras bil klara sig bättre i aero avseendet på några av de nästkommande banor, där även temperaturer bör hålla sig på en betydligt lägre nivå.   
 
På sina håll har diverse media murvlar vädrat sina åsikter om Bottas försvunna form, jag vill påpeka följande: Nästa års bilar hos de stora stallen blev färdiga under sommaren, nu under den andra halvan av året VM serie vill man testa delar till nästa års bil, hos Mertcedes bultas dessa delar fast på Bottas bil som därmed får agera testförare under en pågående säsong, något som inte är helt optimalt när man försöker hitta rätt set up i en bil som är ny för året för föraren ifråga.
 
Kimi hade önskat sig ett längre race än 100 meter på Sepang med tanke på fadäsen i Singapore senast, men kom inte ens av från startlinjen. Hos Ferrari misstänkte man att hans bil drabbades av samma fel som Vettels, det vill säga ett trasig insug från underleverantören, huruvida det var just insuget som inte höll måttet återstår att se, Kimi har inte råd med att byta några fler komponenter i sin PU utan att bli nedflyttad på griden till nästa race, tycker lite synd om Iceman som jämt har otur, bilen var bra nog att kunna vinna med i dagens race.
 
Bland de övriga utanför topp fem kan noteras, att Perez slog Ocon som hade en mindre lyckat race med ett antal närkontakter,.. att Vandoorne överglänste Alonso som i första hand ägnade sig åt att gnälla om allt möjligt som bara Alonso kan,..att Stroll slog Massa som kan hända har fått omkörningsförbud på samma sätt som Strolls teamkompisar hade i F3,..att Gasly gjorde en helt ok F1 debut,...och att Marcus åter igen hade en riktigt svart racehelg som får en undra, om hans finansiärer verkligen är kapabla att rädda kvar honom i F1,eller om de ens längre vill göra det, utan att nämna några namn så borde de kanske ha satsat sina slantar på någon annan svensk förare i sin strävan att få in en svensk i F1.
 
 
Vettel fick avsluta racehelgen i en trehjuling efter en sammanstötning med Stroll när alla var på väg tillbaks till depån, båda herrarna skyllde på varandra, FIA släppte båda två utan några straffpåföljder,..
 
...Vettel liftade tillbaka till depån med Wehrlein, och fick inget straff för det heller av FIA folket som i vanliga fall delar ut straffar åt vänster och höger helt utan anledning.
 
Sepang blev av med F1, men behåller Moto GP som alltid lockar mer publik till banan än F1, race fansen i Finland får i sin tur glädjas åt, att mannen på bilden här ovan, Niki Tuuli, tog en seger idag i WSS(world super sport) klassen  på Magny Cours från pole, bra jobbat Niki.
 
Dagens grid girl lämnar kvar sin paraply på Sepang, det kan hända att F1 återvänder dit en vacker dag igen, men det lär dröja minst fem år tills dess enligt banägaren, so long Sepang.
 
Jag för min del får allt mindre tid över för att blogga, så det återstår att se huruvida grand prix racing finns med på startgriden när nästa års VM serie startar, jag hänger med i alla fall "down to the wire" i år, till nästa år måste jag hitta en nytändning och motivation att fortsätta med bloggandet, och givetvis även tid, så vi får se hur det blir med det.
 
Amen,..må Kimis ständiga otur på banan ta slut en vacker dag.        
 
 
         
 
 
        
 
 
     
      
 
 
     

Kommentarer :

#1: Lenthy

Hoppas verkligen du hittar motivationen Brandon... Svårt o tänka mig ett år utan din vishet. Tycket det är extra kul när du är på plats vist försäsongstesterna o redan där säger hur bilarna kommer fungera över året.. mig veterligen har du inte haft fel än :)

skriven
#2: Marcus

Du lyckades hitta motivation till denna säsongen så jag har förtroende för dig till nästa också 👍😀 Om du har funderingar på att skriva om någon annan motorserie så läser jag gärna om det. Eller vad som helst.

Marcus sponsorer borde satsa på Felix istället 😉

Hoppas Kimi har mer tur framöver

skriven
#3: Eric

Stängde av tv:en när Kimi inte startade, så jävla tragiskt. Det var helt klart hans bästa chans att vinna i år. Förstår att din motivation är låg efter ett sådant här race.

skriven
#4:

Hoppas verkligen du hittar motivation till fortsatt bloggande.
Denna blogg är verkligen ett lyft för min F1 upplevelse, speciellt dina tekniska förklaringar är riktigt riktigt bra.

Amen må bloggens gudar skänka dig styrka att fortsätta förgylla vår F1 i framtiden 😉

skriven
#5: Dennis

Kimi verkar ha fått Verstappens oflyt, kanske är bäst att han säger upp all (när)kontakt med honom. De sa det bra under intervjun direkt efter kvalet om hur de ville att starten skulle bli:
- Max: I don't wanna be sandwiched
- Kimi : I don't want to be hit

Det vart väl ungefär racehelgens höjdpunkt, vem hade trott att man som tifosi skulle njuta mer av lördagen än söndagen två helger i rad

skriven
#6: David

Som alltid BL, grym blogg! Utan den kanske jag också slutar följa F1.
Nu antar jag att det är så gott som kört för Vettel att vinna titeln. I och med att jag inte tål Hamilton är det kanske bättre att sluta följa säsongen redan nu...? Varför ska Scuderia Ferrari alltid ha sån otur? Jag menar, förra racet borde Vettel vunnit, detta också (alternativt Kimi). Istället krockar de med varandra i Singapore och har tekniska bekymmer nu och Hamilton drar iväg poängmässigt i mästerskapet. Känns surt och deprimerande (för mig). Gillar man Mercedes, Toto och Hamilton så kan man va glad. Grattis till alla er som gillar dessa tre! Personligen orkar jag inte bry mig om årets säsong något mer (kommer antagligen smyga in här då och då och se om BL lever! :D )

skriven
#7: Anonym

👌👌

skriven
#8: Nico

Tjena BL,

Skönt att det är mycket att göra privat också, eller om det är jobb. Whatever! Jag uppskattar din tid och förstår om du har annat för dig som tar tid och intresse. Fattar faktiskt inte hur en del människor pallar med allt bloggande hit o dit. Dina inlägg är lagom matiga och näringsrika. Det tackar vi ödmjukast för.

Tänkte på pappa storstolle. Dvs Stroll Snr. Om han nu äger två stycker 2014spec Williams och vill att hans son ska bli en duktig chaufför. Varför inte låna ut den ena till Kubica? Polacken är en duktig förare, men jag tvivlar lite på att magin finns kvar. Jag säger inte att jag inte vill bli positivt överraskad. Men... ja. Anyway - stäng banan för journalister och låt de två köra hjulen av bilarna. (Bokstavligt talat inga problems för Stroll).
Måste ändå säga att jag tycker Stroll har skakat av sig de tidiga problemen under säsongen. Han bröt och körde av mest hela tiden. Steg för steg, om än små steg - så har han förbättrat sig aningens och håller sig borta från problemen.
Kanske låter som jag är över-entusiastisk, men jag uppskattar bara när jag ser lite utveckling hos förare.

Pascal verkar ganska säker på att han "blir kvar i F1". Jag har vårt att se vare sig PW eller ME i Sauber nästa år. Jag antar att han blir någon form av 3'e förare hos Williams under ett paus-år för honom. Ocon som hade en ovanligt "dålig" helg hamnade i botten och fick köra sig upp igen. EO känns fortfarande bättre än PW och bör ju hamna före PW i alla premium-körningar framöver.

Fint jobbat av Max i helgen - den här gången fick han i a f köra om en bil för att sedan styra hem en säker seger. Men - hjälp mig! Vad är det stallchefer ser i denna osäkra/otåliga unga förare? Baserat på race-beteende och resultat tar man ju DR alla dagar i veckan. Att Vettel signade ett kontrakt på ett par år med Ferrari tryggar ju den positionen - dit lär han inte komma. Men Mercedes verkar sukta efter denna kille. Trots att dom har laddat med talanger som förmodligen är lika duktiga fast lugnare än honom.

Vidare undrar man vilken del av Mercedes-programmet Felix är med i? Kan det vara så att FR är med i Mercedes-programmet för framtida städare eller? Det känns ganska konstigt att de inte på allvar testar FR? Den mognad han ändå har efter allt tävlande. Eller har stallchefer sett något som vi dödliga inte ser hos honom. När jag ser FR tävla tänker jag en hel del på Bottas. Att FR's manager suger när det kommer till F1-nätverk vet vi sedan tidigare. Men jag menar när stallchefer ser något bra någonstans så löser det sig självt.

Ha det bra BL.

Ps. Varför säger folk att säsongen är över när det bara är en DNF ifrån att vara helt vidöppet igen??

Svar: Både och, mitt jobb är för det mesta ett nöje att ta del av, så det blir en del av det privata;-)
Williams har en tredje bil som Kubica och di Resta kommer att testa med, pappa Stroll är inte av den hjälpsamma sorten, sonen har gjort små framsteg, men någon toppförare kommer han aldrig att bli, det finns många utanför F1 som skulle göra bättre jobb i en F1 bil än han gör.

Pascal gjorde bra ifrån sig, Ocon blir lite väl ivrig ibland som unga förare brukar bli lite då och då.

Max gjorde ett bra race, men jag tycker att hans körstil är rätt så simpel, inget finlir alls utan bara pang på rödbetan, och sedan får det bära eller brista, Ricciardo använder lite mer skallen när han kör.

Felix har mycket talang, men hans management suger get pung, bra kontakter är avgörande i F1, något som Felix management tydligen helt saknar, synd men sånt är livet, ibland hamnar duktiga förare i händerna på riktiga klåpare.

Säsongen är över först då när sista racet är över, men det ser bra ut för Hamiltons del just nu.

Lev väl Nico.
Brandon Lee

skriven
#9: DaNKaN

Hoppas verkligen att du finner motivationen för att fortsätta med bloggen även nästa år.
Svämmar ju inte direkt över med bra svenska bloggar dessvärre. Vore en förlust för alla

Svar: Det finns ett antal olika faktorer både privat och i arbetslivet som måste lira i samklang för att jag ska kunna blogga vidare,.den som lever får se vad som komma skall;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Anonym

Anonymus
Man får väl bara hoppas att tid och inspiraton faller på plats. Angående Marcus så kan man ju inte påstå att han rosat marknaden på senaste tiden,men samtidigt kan man ju undra hur han helt plötsligt är en statist i förhållande till PW.Att detta infaller direkt efter att Vasseur öppet deklarerat att han helst vill ha bort honom och talar sig varm för att han gärna ser ett fortsatt samarbete med PW,gör ju att man börjar undra om det inte smugit sig in lite Ferrari-taktik i sauberlägret.Jag antar väl att de har samma möjligheter att manipulera bilarna som Ferrari gentemot Kimi.

Svar: Hoppas kan man alltid göra, även jag gör det, hur det blir återstår att se.Mackan har haft en tung period, och stallpolitiken finns alltid där någonstans, dock är det bara de inblandade som vet vad som pågår, manipulation förekommer i det tysta hos samtliga stall.
Brandon Lee

skriven
#11: Tomi

Klart du ska fortsätta Brandon, men samtidigt är det ju ditt val men hoppas kan man ju alltid...
Synd om Kimi, Ferrari hade ju bästa bilen, kunde RB köra ifrån Mercedes så är du inte omöjligt att Kimi hade varit snabbare än RB,,,var nästan lite upplagt läge.
Stroll och Vettel vad i helvete, hur kan de vara möjligt!?
Ha det gott

Svar: Arbetet tar jävligt mycket av min tid, så det är lätt hänt att både motivationen och inspirationen tryter, blir nog lite bättre när jag börjar free lansa igen någon gång under våren.
RBR har lika bra chassi-aero som Ferrari, men lite svagare PU, så Kimi hade läge att ta hem det hela, men ödet ville annat.
Brandon Lee

skriven
#12: Anonym

Hoppas du fortsätter bloggen. Läser den varje gång.kimi hade med 100% säkerhet vunnit om inte bil helvete pajat.

Svar: Ja, Kimi hade ett bra läge för det, men tekniken ville inte vara med,.sånt är racing ibland.
Brandon Lee

skriven
#13: Josefine B

Jag tycker du ska fortsätta blogga 👍👍❤️

Svar: Du är inte ensam om det, jag ska göra mitt allra bästa för att hinna med att göra det.
Brandon Lee

skriven
#14: Tomi

Brandon vad tror du, gav Ferrari Kimis bil till Vettel efter kvalet och parkerade Vettels bil med Kimi i under racet?

Svar: Nope, inte möjligt att göra, FIA har bra koll på läget.
Brandon Lee

skriven
#15: Patrik Jansson

Hej Brandon,

Jag hoppas verkligen du fortsätter blogga och finner inspiration till det din blogg:)! Ja vad säger man om Kimi otur så det förslår tror han hade haft en bra chans till seger om bilen vart ok men sånt händer!
Ha de Brandon

Svar: Inspiration är tids vatten, den kommer och går, vi får se vad som händer under vintern, och var jag kommer befinna mig när 2018 års säsong hoppar igång.Den som tar oturen med en axelryckning är Iceman själv, typ, sånt är livet.
Brandon Lee

skriven
#16: Janne

Hoppas du orkar fortsätta att ge oss den info som vi inte skulle få annars- vi behöver dig.
Kimi hade öppet mål och sedan skiter det sig igen.
Vad säger du om ryktet som Mika Salo kommit med att dom bytt bilar under natten? Är det inte i parc ferme dom står i efter kvalet?
Ha de bra BL.

Svar: Min arbetsgivare påstår att han behöver mig, kan hända att jag rymmer till Europa under vårvintern;-)Stolpe ut för Kimi är vardagsmat dessvärre, nu kan det bara bli bättre på Suzuka.
Mika pratar ibland mycket utan att säga något vettigt.
Brandon Lee

skriven
#17: Ayrton Senna

Kan vara så även i ME fall att han är testförare till nästa års bil.

Svar: Tja, varför inte, testa ett år och komma tillbaks nästa som ordinarie förare.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :