COTA AFTERGLOW

 
1          Hamilton
2          Vettel
3          Räikkönen
4          Verstappen
5          Bottas
6          Ocon
7          Sainz
8          Perez
9          Massa
10        Kvyat
11        Stroll
12        Vandoorne
13        Hartley
14        Grosjean
15        Ericsson
16        Magnussen
 
            Alonso, Ricciardo, Wehrlein och Hulkenberg bröt racet av olika anledningar.
 
COTA mäktade med att bjuda på ett överraskande händelserik race, en hel del lyckade eller mindre lyckade omkörningsförsök, och hjul mot hjul situationer ibland kryddade med mer vilja än skicklighet när ungtupparna rök ihop med det gamla gardet.
 
Hamilton fick ge sig i starten, det är rätt så enkelt på COTA att trycka ut den som ligger på utsidan in i första kurvan, och det var precis det som Vettel gjorde, dock blev lyckan kort för hans del i ledningen, det tog inte många varv för Lewis för att ta sig förbi, sedan var loppet i praktiken avgjort även om Vettel senare kom närä i samband med ett depåstopp.
 
Kimi hade inte riktigt farten under de första varven, men jobbade upp sig genom startfältet sakta men säkert, och tog den sista podium platsen efter ett ingripande från domarkåren, som gav Verstappen ett 5 sekunders tidstillägg.  Horner hos RBR tyckte givetvis att domarna gjorde fel, liksom gaphalsen Lauda, enligt regelboken gjorde domarkåren en helt korrekt bedömning av situationen. Tjänar man en placering genom att köra utanför banmarkeringen ska man lämna tillbaka den, eller ska tilldömas ett tidstillägg, Verstappen var utanför banmarkeringen med alla fyra hjul, faktiskt nästan uppe på gräset, mer än en halvmeter fel sida av den vita linjen, så bestraffningen var helt enligt gällande praxis.  Nu finns det givetvis folk som tycks sig veta, att förar repsentanten Mika Salo tog ett beslut som gynnade hans landsman Räikkönen, men de har nog glömt att det var samma Salo som gav Kimi 5 sekunders straff  på Spa i augusti för en bagatell artad förseelse. Kimi var även tvungen att spara på bränsle i slutet av racet, inte första gången det händer för honom i år, det vore kanske en bra ide att tanka lite mer soppa inför racet, det som man spar vid tankning saknar man i slutet av racet, något som tvingar föraren att sänka på farten.
 
Verstappen gjorde ett bra race, och fick mycket beröm för sin insats, dock ska man hålla i minnet, att han sitter i en bil som producerar mest down force av samtliga i startfältet, i en Sauber skulle han inte ha kunnat göra liknande omkörningar, så allt är relativt och material relaterad.   Jag passade på att studera bilarnas beteende genom vissa avslöjande banavsnitt, Ferrari har halkat efter RBR i fråga om down force, Neweys uppdateringar av RBRs aeropaket har gett dem ett övertag på Ferrari, det enda som räddar Ferrari gentemot RBR är deras kraftfulla PU, det märks att hos Ferrari saknas designers som är bra nog att vidareutveckla Allisons design idéer på aero sidan.
 
Bottas fick ännu ett jobbig race i en bil som för nuvarande inte alls passar hans körstil, i början av säsongen var det Lewis som hade liknande problem med att hitta rätt set up, uppdateringar som följde gick till Lewis favör. Valtteri har inte helt plötsligt blivit en sämre förare, utan hans problem sitter i det Lewis anpassade materialet, så har det alltid varit i F1, vissa uppdateringar som fungerar perfekt för en förare fungerar inte alls för en annan, det är bara att bita ihop för Valtteri och försöka hitta rätt med set up i en Hamilton bil.
 
Ungtupparna Ocon och Sainz slutade som sexa och sjua, bra race av båda två, vore intressant att veta vad som rör sig i huvudet på Hulkenberg just nu, promenad segrarnas tid under kval och race gentemot stallkompisen tycks vara över, spanjoren blir en hård nöt att knäcka för tysken.
 
Perez fick styrk av båda ungtupparna och slutade före pensionären Massa, den sista poängen togs av Kvyat som skötte sig för en gångs skull, jag tror att ryssen blir kvar hos TR även nästa år, Gaslys stand in Hartley gjorde inte mycket väsen av sig, en duktig förare, men inte bra nog för F1.
 
Av de övriga hade inte Stroll mycket nytta av alla testkilometer han har kört på COTA med en 2014 års bil, Magnussen i sin tur stötte ihop med båda Sauber förarna, Marcus gjorde ett bra race men får ta på sig sammanstötningen med KMAG, han gör liknande felbedömningar lite då och då trots all sin rutin, Saubers bil fungerade bra på COTA, dock lär det vara en banrelaterad uppryckning, vi får väl se hur deras bil fungerar i Mexiko.
 
Det om F1, apropå Mexiko, vi ska åka dit redan idag, dock inte direkt till Mexico City utan till ett ställe vid havet för att lata oss och koppla av under några dagar, jag hör av mig om några dagar.
 
Dagens grid girls är många, långa och vackra, titta men inte röra.
 
Amen,..må höstens förlustelser vara med er.        
 
 
      
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Det lilla är oftast det svåra. Att sammanfatta ett race i en lagom lång text men ändå matnyttig med informativ text är bland det svåraste man kan ta sig an som skribent. Jag vet själv iom mina texter om musik jag lägger upp. Det är så mycket man vill säga men det gäller att inte bli långrandig för då snarkar snart läsaren och klickar sig vidare i cyberrymden. För alla som inte skriver själva så vill jag verkligen belysa hur bra dina texter är Brandon. Informativt, lagom långt och med humor. Helt enkelt briljant. Att fuskpellen Verstappen gråter krokodiltårar i media när han helt medvetet brutit mot gällandes regler är patetiskt. Vi får hoppas att någon gör en Schanche och helt enkelt prejar av killen så där lagom så att han lär sig. Ha det gott på beachen. Mvh Magnus

skriven
#2: Hailwood

Hej BL,
Kul att loppet hade många spännande fighter, det behövdes för att få lite puls i slutetappen av årets (nästan) färdiga säsong.
Bottas (o)fart känns oroande. Förstår din förklaring att vissa inställningars är mer lämpade för en viss körstil. Då ledningen för Mercedes har varit stor och ökande sista tiden, kan det även vara så att Bottas får material som behöver testas inför nästa år, dvs inte optimalt för bilen ännu?
Avslutar med stort tack för din blogg. Skriver inte ofta men läser alltid med god behållning!

skriven
#3:

Tack för ett bra blogginlägg! Alltid lika intressant att läsa dina analyser.

skriven
#4: Anonym

Vad tycker du om Bolts parodi på intervju efter prisutdelning? Vilket svin Hamilton är. Direkt han är klar med sin intervju så börjar han alltid showa och försöka ta fokus från dom andra.

skriven

Kommentera inlägget här :