BIG IN JAPAN

 
Efter många om och men är Hamilton nu Big In Japan, vinst från pole, och åter igen i sällskap av RBR duon som ännu en gång fick en present från Ferrari, frågan är om det finns några kvar på Ferraris PU avdelning som Marchionne kan sparka, och ersätta med kunnig personal från de brittiska öarna.
 
Jag såg både kvalet och racet i en inspelad version, att använda en fredag/lördag kväll/natt för att kika på F1 finns inte i mina papper.  Jag hade sällskap av några L.A invånare när jag kikade på inspelningen, folk som är inte  motorintresserade, men kom dock med intressanta åsikter om F1 cirkusen, bland annat om det omdiskuterade straffsystemet, som enligt dessa snubbar är helt osannolikt korkad och orättvist.
 
En av killarna jämförde F1 med ishockey med följande ordval: "Tänk om en hockeyspelare skulle få 10 minuters utvisning om han skulle bli tvungen att ersätta skadad material med nytt, med andra ord, det är vansinnigt att straffa föraren för tekniska fel på materialet",..jag kan bara hålla med om det, nästa år blir det bara tre PU som ska hålla ihop under ännu fler race, FIA gänget har nog aldrig hört uttrycket tänk efter före, det enda de åstadkommer är att förlöjliga motorsporten till en sådan grad, att även icke motorsport intresserade hånskrattar åt pajaseriet i F1 cirkusen.
 
Hamilton fick en behaglig resa fram till målflaggan när Vettel försvann med tekniska problem, även ett sånt enkel jobb som att byta tändstift tycks vålla problem för Ferrari folket, RBR duon tackade och tog emot presenten. Bottas , som straffades för växellåds bytet såg till att Verstappen inte kom alltför nära Hamilton, och missade sannolikt en tredje plats med det, han är duktig på att agera bromskloss den gode Valtteri, senast var det Vettel, nu Verstappen som fick erfara det, det är inte enbart det tekniska som fungerar hos Mercedes, utan även team work i en sann "vi" anda.
 
Kimi hade ett ensam race på sin femte plats, synd att Hulkenberg tryckte ut Kimi i början av racet, utan det skulle han nog haft en chans att kriga om en podium plats.  Den dynamiska FI duon håller ihop som siamesiska tvillingar, den här gången var det Ocon som tog målflaggan före Perez, Magnussen, som åter igen gjorde en fräck omkörning blev åtta före sin stallkompis Grosjean, och tröstpoängen hamnade hos Massa, som blev nog lite tagen av KMAGs omkörning och släppte även Grosjean förbi i samma veva.
 
Det finns ett antal förare och fans som klagar på KMAGs agressiva körning, jag för min del tycker att dansken är en sådant färgklick som behövs i F1, frispråkig och lite avig i sin körning, inte det minsta PK på något sätt, jag vet inte vad han saknar enligt vissa, men det är garanterad inte "cojones", KMAG har blivit "folkets man" bland alla PK stirriga PR figurer i årets F1 serie.
 
Apropå det tekniska och set up, det var rätt så intressant att se med hur olika specs och set up förare körde med, till exempel hos Ferrari hade Kimi och Sebastian olika framvagns geometrier, olika bakvingar, ride height och rake vinkel osv, ett likvärdig material kan användas på väldigt olika sätt beroende på förarens körstil och race strategin.
 
 
 
Marcus hade ingen lyckad helg på Suzuka, en bana som han har kört mycket på och trivs med.  Det är lätt hänt att man överkör med dålig material när man vill så gärna visa att man förtjänar något bättre, alla kör av någon gång. Kimi gjorde det liksom Sainz, men det är en viss skillnad när man har ett kontrakt påskrivet för nästa år och hamnar i muren, och när man kör för att visa att man förtjänar ett nytt kontrakt och hamnar i muren. Jag tror dock fortfarande, att Marcus finansiärer kommer att se till, att han är med även nästa år när årets första race går av stapeln i Australien. Det vore synd om det nygamla F1 intresset skulle försvinna i Sverige, Sauber lär inte kriga om podiums nästa år, men bara att ha med en svensk förare i F1 är värdefullt i sig i ett lite längre perspektiv med tanke på den unga generation av förare som just nu finns i F3 och F4, Mackan har visat att ingenting är omöjligt, bara lite olika svårt.
 
Dagens grid girl säger Sayonara för den här gången, 2018 nästa när F1 cirkusen återvänder till solens rike.
 
Amen,..må höststormarna vara med er.      
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Word. Håller med i allt du skriver. Otroligt teamwork av Mercedes. Stor respekt till Vallteri. Hoppas att han nästa säsong kan skörda frukten av vad han sått i år. Måste också nämna Ricciardo. Nionde pallplatsen på de senaste tolv racen. Det är imponerande i mina papper. Och till sist också en fanfar till Kimi. Som när säsongen 2018 startar fortfarande kommer vara Ferraris senaste världsmästare. Tänk om de bara kunde inse det själva och låta Sebastian få stiga av den stegrande hästen så att vi verkligen får se vad finsk sisu kan åstadkomma bara de får chansen.

Svar: Mercedes har tysk ordning och reda, hos Ferrari agerar man på italiensk maner, fungerar ibland, ibland inte precis som landet Italien.
Valle kör för stallet i år, nästa år kommer han köra för sig själv, samma gäller för Kimi, Alonso försökte bärga titeln under fem år, Vettel är inne på sitt andra,..och Kimi är Ferraris världsmästare, och kan bli det igen om han får köra om det.
Brandon Lee

skriven
#2:

Bra inlägg, har dock svårt att se Ericsson i F1 nästa år. Även om hans finansiärer är starka så har de ett affärsintresse i sitt ägande. Att då motivera fortsatt satsning på en förare som i min mening inte visat att han klarar av att köra på denna nivå ser jag som osannolikt.

Svar: Vi får se hur det blir med det, det är svårt att sia om hur de här mer eller mindre anonyma finansiärer resonerar, kanske väljer dem att i framtiden satsa på en annan svensk förare.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Håller med det Magnus skriver och det hade varit trevligt om både Kimi och Bottas fick köra för fullt. Bottas gjorde det så klart i början av säsongen men nu är det team work som gäller och det ska ha en en eloge för.

Även Anna undrar om det inte är bättre för Marcus att hitta någon annan serie som han kan konkurrera i istället för att komma sist i varje race. Undrar också det men som du skriver så är det synd om det svenska intresset försvann helt.

Svar: Kimi och Valtteri kommer nog ladda på ett helt annat sätt nästa år när ingen av dem har något att förlora.
Mackan kanske hamnar i Indy Car om hans sponsorer inte längre vill satsa på F1, dock tror jag att de fortsätter ett år till, vore dumt att hoppa av när Sauber får en riktig PU och har en stallchef med ambitioner.
Brandon Lee

skriven
#4: Rickard Smedberg

Jag har kommenterat i ett tidigare inlägg om hur märkligt systemet är med bestraffning av föraren när det är
stallet som klantar sig. Det är ju en sak om föraraen
gör nåt dumt på banan då ska han ju givetvis få
ett straff som drabbar honom, som tex nerflyttning på gridden eller vid grova förseelser kan dom ju stänga av dom något race. Om jag har förstått det rätt så ska antalet
motorer minskas till 3 per förare nästa år, det känns ju helt fel väg att gå. Då kommer det ju troligtvis bli ännu fler
bestraffningar att dela ut.
När till och med Anna på AB tycker att ME borde hitta en annan serie att köra i då har det gått långt.

Svar: FIAs klanterier tar död på motorintresset, racing ska handla just om racing, inte straff påföljder ala dagis på grund av mekaniska fel,fansen skiter fullständigt hur många motorer eller växellådor det går åt, har man inte råd med det då ska man inte vara med i F1.
Det är nog inte kul för Mackans del att år efter år parkera längst ner på gridden, han borde kanske göra som Kovalainen när stallet begärde att han skulle skaffa sponsorer, Heikki tyckte att man ska inte betala för att göra sitt jobb, och stack till Japan för att köra där istället,..med lön. Ha det Rickard.
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

Anonymus
Phu!!Jag trodde när jag såg bilden med Marcus att den skulle symbolisera dina tankar,att det nu antagligen var dags för honom att vinka adjö till Formel 1, för det är väl så ens egna tankar har gått.Men du tror ju alltså att han blir kvar och du brukar ju vara bra på att tyda det som finns i kristallkulan.Visserligen har hans team-kollegor skrapat ihop några poäng mer än honom,men det känns mer som tillfälligheter på grund av vad som skett i det övriga fältet än i kraft av en överlägsen körskicklighet.Man blir ju inte bättre än vad matrialet tillåter.(Det hade ju varit roligt om han hade fått smaka på en riktig Fetta nån gång.)Vet att det är en utopi,men det hade varit intressant med en säsong med omvänt startfält en gång vad det gäller förare kontra team och sett vad utslaget skulle bli.Får hoppas att det blir ännu en säsong med både Kimi och en svensk annars blir det nog svårt att hålla intresset vid liv.

Svar: Än finns chansen att Mackan blir kvar, jag tror inte att Ferrari vill ha två av sina juniorer hos Sauber, och har svårt att se att Wehrlein skulle bli kvar hos Sauber, så det blir nog Mackan som tar den ena sitsen.
Brandon Lee

skriven
#6: Classe P

Såg inte racet, då jag jobbade, men slängde någon blick på livetimingen med jämna mellanrum. När Vettel stötte på problem tidigt kändes det avgjort och det gör även hela mästerskapet nu. Jag har svårt att hålla tillbaka skadeglädjen jag känner mot Ferrari, Marchionne och Vettel. Som de styrt denna skuta, stundtals helt utan heder, men det biter dem själva i röven. Kommer du vara på plats i Texas där Hamilton kan komma att avgöra? Bra grid girl som vanligt!

Svar: Ja, det ska mycket till för att Vettel och Ferrari ska kunna vända det hela, det är lite kul att först försökte Ferrari göra världsmästare av Massa, sedan av Alonso under fem år, nu har Vettel försökt under två år, och Kimi är fortfarande Ferraris senaste världsmästare,.kan det vara så att Ferrari har satsat på fel förare? Ja, jag kommer att vara på plats både i Texas och i Mexiko, så det kanske blir läge för direkt rapportering med en viss dröjning;-) Ha det bra Classe.
Brandon Lee

skriven
#7: Kalle

Stenhård omkörning av Magnussen och absolut inget fult. En klassisk "dykning" i mina ögon, som dock kräver att den som är omkörd är med på noterna och inte styr in i kurvan samtidigt och orsakar en kollision. Var med om det ett antal gånger när jag körde gokart och fick en svartflagg för en sån omkörning en gång bara för att tomten bredvid trodde sig vara själv på banan med en avåkning som påföljd. Surt sa räven då det var sista varvet och jag klämde mig upp på sista runner-up platsen.

Svar: KMAG kör tufft, dock inte fult, jag är själv likadan, finns det en öppning så tar man den, sedan är det upp till andra om de vill ta fajten eller inte.
Brandon Lee

skriven
#8: Tomas

Gillar verkligen Blommans blogg på Teknikens Värld, där han ingående måste förklara vrf Marcus är så långsam.
Bla Bla bLa..... Han väger 10 kilo mer än Wehrlein. Men vad jag läser o hör så är det bara Marcus som det tas upp om att väga för mycket. Den sopan hör inte hemma i F1 enligt mig, sen finns det säkert dom som har andra åsikter

Svar: Det som man funderar på ifall Mackan hade samma handikapp i dem lägre serier, ingen har i alla fall nämnt något sånt, Mackan är en hygglig förare men inte mycket mer än så.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

Anonymus
Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var väl bara att,t.ex.Hamilton,han påpekar ju exempelvis minsta vibration över radion.Hade han suttit i en Sauber så hade han väl fått stanna efter banan för att hinna med att rapportera alla brister över radion.

skriven
#10: ThomasF

Man blir glad av att läsa bloggen som svensk!Alla är nog medvetna om ME"s situation o han har verkligen höjt F1 intresset iallafall.Såg filmen o Ronnie P igårkväll.Visst åkte han brett o hade nog svårt att ställa in bilen.När man sen hörde hans Lotusmek.berätta att de inte fick montera kvaldäck o tankade bilen onödigt tung,för att han inte skulle kvala ut Andretti,(vilket han tydligen kunde göra ändå) förstår man att det alltid varit konstig politik i F1,påtal om idiotiska bestraffningar idag.Jag får hylla Finnarna o tom Dansken idag för det är inte lätt att vara såpass högt upp i den här sporten!
Ha D riktigt gött överdär bland de glada människorna Brandon//Thomas

Svar: Ronnie var en av förarna som drabbades av stall politik, Andretti var inte mycket till förare, utan fick titeln till skänks, sonen var ännu sämre, och ersattes med Häkkinen som var ofin nog att direkt kvala ut Senna i sitt första race för McLaren;-)
ME har fungerat som en väckarklocka för de svenska F1 fansen, vi får hoppas på att någon eller några ur den unga generationen når hela vägen till F1 inom några år, ju fler nordbo det finns i F1 desto bättre. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :