THE PRETENDERS

 
På den här tiden av året är det dags för lite seriös självgranskning hos diverse aktörer, så även hos Ferrari, där Arrivabene och Binotto samtalar om vilka fel och brister i verksamheten ledde till årets nederlag mot Mercedes...
 
...kan det har varit Ferrari PUs soppatörst som fällde avgörandet?  Det kan mycket väl vara så, Ferrari PU drar ca 10 kg mer bränsle jämnfört med Mercedes dito under ett normal race beroende på bana, något som innebär att Mercedes kan tanka 10 kg mindre bränsle, som i sin tur ger 0,2-0,3 sekunders försprång per varv, kanske där av att nyckelpersoner har fått lämna Ferraris motor avdelning på löpande band.
 
Nu för tiden är det förbjudet att mappa om motorn för varje kurva för sig, så det är betydligt svårare att hålla bränsleförbrukningen inom det optimala i förhållande till effektuttaget, om Ferrari vill vara med i jakten om förare-konstruktörs titeln nästa säsong, så måste de hitta en lösning för PUs bränsletörst, under årets sista race fick både Kimi och Sebastian bara några få varv med plattan i mattan, resten av racet gick i sparandets tecken.
 
På den här tiden av året dyker även upp det sedvanliga "om Ferrari hade haft den eller den föraren istället för Räikkönen, så skulle de ha kunnat bärga hem konstruktörs titeln" pratet.  Jag vill påpeka följande för diverse "F1 journalister" och "kunniga" F1 fans, när Kimi fick av Ferrari en bil som passade hans körstil, så kammade  Ferrari hem en förare titel, och två konstruktörs dito med en medelmåttig Felipe Massa som andraförare, sedan övergav Ferrari Kimi för "frälsaren" Alonso, som under sina Ferrari år skänkte stallet 0 förare titel, 0 konstruktörs titel, "frälsare" nummer två i form av Vettel har inte lyckats mycket bättre han heller, så det kan hända, att den stegrande hästen har under ett antal år satsat på på fel häst som vinnare.
 
På den här tiden av året delas det ut mer eller mindre relevanta betyg av diverse aktörer för förarnas prestationer under det gångna året, något som jag inte tänker göra eftersom allt är relativt  i F1 inklusive likvärdig material. Visst kan materialet i sig vara likvärdig, men det behöver inte nödvändigtvis förbrukas på ett likvärdigt sätt ur förarens synpunkt, när stallet söker ett visst resultat som är optimal efter vissa preferenser. Det är mycket lättare att trycka på en knapp än dela ut stallorder, utan tillgång till det sponsor relaterade och det specifikt stallpolitiska hos aktören i fråga handlar betygsättningen enbart spekulationer ur personlig perspektiv.
 
 
 
 
 
 
Dem svenska F1 fansen väntar med hjärtat i halsgropen ett besked om Ericssons vara eller icke vara i F1 2018, kommer Ferrari begära två sitsar för sina förare hos Sauber Alfa Romeo, eller nöjer sig de med en?   Enligt mina källor blir Marcus kvar hos Sauber även 2018 tillsammans med Leclerc, huruvida stallet blir mer konkurrenskraftig under 2018 återstår att se, jag personligen är inte speciellt imponerad av deras rekrytering av personal ännu så länge, men om de får tillräckligt med draghjälp från Ferrari, så finns chansen för Sauber att nästa år kriga om några poäng under gynsamma förhållanden.
 
 
Det finns någon typ av vanföreställning inte minst bland de svenska F1 fansen, att Ferrari till varje pris vill ha en italiensk förare i en Ferrari, då närmast Giovinazzi via Sauber Alfa Romeo, men så är inte fallet, det krävs nästan en omänsklig stor portion av självförtroende av en italianare för att lyckas i en Ferrari, något som till exempel mannen på bilden här ovan, Giancarlo Fisichella fick erfara.  
När han kom till Ferrari 2009, så hade han tagit tre GP vinster och 19 podiums, på fem race hos Ferrari blev han 9, 13, 12, 10 och 16,.och då ska man ha i minnet att Fisichella var/är en bra mycket bättre förare än Giovinazzi kommer någonsin att bli, så chansen att den sistnämnda skulle hamna i en Ferrari är i stort sett noll, inte ens via Sauber.
 
Årets sista testdagar är avverkade, Kubica körde många, och även några snabba varv med årets Williams, i jämförelse med Stroll och Sirotkin gjorde polacken bra ifrån sig, så det lär inte dröja alltför länge innan Williams bekräftar honom som en av stallets förare till 2018. Dock ska test tider alltid tas med en nypa salt, eftersom man inte vet hur mycket bränsle förarna har haft med sig, F1 är ju mycket av "The Pretenders", F1 är sällan eller aldrig  vad det ser ut att vara.
 
 
 
 
 
Även F2 och GP3 testar med både gamla och nya förare så här års, Malja tycks inte vara med på F2 tester och lär försvinna från Formel bil racing. Joel Eriksson vill BMW placera i DTM, Niko Kari testar för MP motorsport och Campos Racing i GP3, ingen av dem kan betecknas som ett toppstall, vill man vinna i GP3 måste man hamna hos ART, för det krävs pengar som Niko inte har, sådant är livet inom proffs racingen, no money, no honey.   
 
 
Även Simo Laaksonen på bilden ovan testar en GP3 bil tillsammans med Niko Kari, dock är han inte av samma kaliber som förare, men vem vet, kanske har han nog med sponsors för att köpa en sits i GP3.
 
 
 
Apropå copy cat verksamhet, på bilderna här ovan kan man ta del av dels Ferraris diffuser på Abu Dhabi, dels RBRs dito på samma bana, precis som jag nämnde i det förra inlägget så har Ferrari kopierat rätt så oblygt RBRs lösning, tidigare under säsongen kopierade RBR vissa aerodetaljer som Ferrari har vid sina side pods, lite komisk när de här två lånar av varandra i sina försök att komma ikapp Mercedes.
 
Nu är ju inte aerodynamiken ensam som gör en bra bil, utan aero biten måste lira ihop med chassi för att få ihop en välbalanserad bil, till exempel så måste rörelsen i hjulupphängningen samarbeta med luftflödet från aerodynamik biten för att skapa tillräckligt med grepp, något som lyste med sin frånvaro till exempel hos Sauber, dock hittade dem lite bättre balans i de sista racen, men det märks att de saknar några duktiga medarbetare fortfarande, att hitta lediga topp namn som är villiga att flytta till Sauber landet är inte helt lätt.
 
Det om F1, jag är ledig idag och åker till Boston i morgon, chefen vill köpa några italienska hojar av en samlare, och skickar mig till Boston för att kika på hojarna, och för att  avgöra om de är värda att satsa på. Annars så har jag funderat på bloggens vara eller icke vara nästa år, mitt kontrakt med arbetsgivaren går ut först den sista februari, så jag kan inte vara på plats när de första F1 testerna körs, hinner jag med att vara på plats när det andra testet går av stapeln så får bloggen leva vidare, om jag däremot inte får chansen att bilda en uppfattning om hur nästa års bilar beter sig på banan i Barcelona så få det vara.
 
Jag är inte som hobby journalisterna som sitter i sin koja vid banan, och bildar sin uppfattning om bilarnas prestanda enbart baserad på varvtider som dyker upp i skärmen, Barcelona är en bra test bana, men det går att skapa bra varvtider där även i en halvskaplig bil, som dock avslöjar sina svaga punkter på vissa delar av banan för dem som kan läsa av det. Så, time will tell som man brukar säga, jag siktar på att vara tillbaka i Europa i tid, men livet är full av överraskningar och innehåller inga garantier, så vi får vänta och se hur det hela artar sig.
 
 
 
Dagens grid girl kommer från Moto GP, hon tycker att F1 har en hel del att lära av Moto GP, jag håller med henne om det.
 
Amen,..må många nordiska förare skörda framgångar inom racing 2018.    
 
              
 
 
      
 
 
       
 
 
        
 
     
 
        

Kommentarer :

#1: Flying finn

Blir Arrivabene kvar hos Ferrari 2018?

Svar: Japp, det är bara hobby journalister som vill annat,..Arrivabene är Marlboro mannen som representerar Ferraris största sponsor.
Brandon Lee

skriven
#2:

Tack för i år!!
På återseende nästa år, hoppas jag.

Svar: Den som lever,....
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Tack för intressant läsning den här säsongen Brandon. Hoppas du får sparken så du hinner till F1 testerna i tid!😉😜

Svar: Ha ha, jag ska göra min bästa för att bli sparkad,.;-)
Brandon Lee

skriven
#4:

Hoppas du lyckas lösa Barcelona.

Älskar denna blogg och det är väldigt intressant att ta del av dina tekniska analyser. Ha det så bra och tack för denna säsong!

//Filip

Svar: Jag ska göra allt som står i min makt för att vara på plats när andra testet kör igång.
Brandon Lee

skriven
#5: Fricco

Fick nyss in resultatet av Blogg VM....
Brandon vann tätt följd av essen Anna AB och Blomman....
Grattis Brandon 👌👍😁
Nu hoppas jag mest på att Den lilla raketmannen skickar sina raketer till staterna så du måste fortsätta blogga.
Sen kanske Kim kan skicka några till alla Tilke p-platser....
Forza Kimi!!!!!!!

Svar: Det var som fan, jag vann utan att veta om det, jag måste vara en "sleeper",.;-)
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Perfekta analyser som vanligt BL.Slutar du nu så får vi som läser här bara den gamla vanliga sörjan av påhittade svar o gissningar om F1 igen!Lev väl //Thomas

skriven
#7: ThomasF

YES,ett år till för Markus iallafall!!!😅

Svar: Japp, jag hörde om det bra länge sen "från andra sidan", nu har Mackan ett år på sig att visa att han körmässigt hör hemma i F1,..och kul med Felix i F E. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#8: Krister

Kamrat (jag kallar alla människor som jag gillar för "kamrat")!
Tack för en fantastisk blogg! En blogg som jag följt sedan du startade den Brandon, men tyvärr är jag ju en av "dessa" människor som läser, men inte "kommenterar. Så den feedback du ofta efterlyser? Borde jag ha kommit med....
Förlåt!
Nåja, sent skall syndaren vakna, jag skall försöka bättra mig i framtiden......
Hur som helst uppskattar jag ditt bloggande (och den tekniska framtoning som skiner igenom i allt du skriver). Fattas bara annat, maskiningenjör som jag är........
Så kamrat, jag hoppas att du fortsätter att skriva även nästa säsong? För du gör det bra! Och personligen (jag kan ju förvisso bara uttala mig som enskild person) anser jag att denna blogg är för bra, för att försvinna.....

Så, då till ett annat ämne, som ibland varit omdiskuterat på denna din blogg, Brandon. Nämligen bilderna (och förvisso dina berättelser) på "gridgirlsen"........
Är du (ja, kanske inte du, men denna blogg) sexsistisk? Är du ett manchauvinistiskt svin? Nervärderar du kvinnor?

Många frågeställningar ovan! Men tillåt mig att i all ödmjukhet, ur mitt perspektiv (mitt perspektiv är en medelålders vit man med villa, två odresserade tonåringar och en kombi) föra fram följande åsikt:

NEJ! Jag anser inte att du gått över "gränsen", och jag blev glad, när du så kraftfullt fördömde sexuella övergrepp och trakasserier gentemot kvinnor. För i ärlighetens namn, så vet vi nog alla vilket som är det starkaste könet (och inte f-n är det vi män)....

Brandon! Jag förstår om du inte har tid/inte orkar blogga mer nästa säsong, men jag (och förmodligen många med mig) skulle uppskatta om du fortsatte............

Må väl kamrat!

Svar: Bättre sent än aldrig brukar man säga,.och aldrig är ju lång tid. Grid Girls dels hyllar kvinnan, dels ger "The Finger" åt alla fake feminister som pratar mycket utan att säga något alls, typiskt för människor som älskar lyssna sin egen röst. Fake feminister finns bland såväl män som kvinnor, det gemensamma för dem är hyckleriet när de ska berätta för andra kvinnor hur ska dem leva att det ska vara "rätt".
Jag och mina polare har nog hjälpt flera kvinnor än dessa hycklare någonsin kommer att göra, våra metoder är rätt så bryska men ack så effektiva, öga för öga, tand för tand. Jag ger inte mycket för skithögar som Timell, Virtanen& co, jag gillar kvinns och de gillar mig, behöver de hjälp så är det bara att fråga, brothers on bikes är aldrig långt borta.

Bloggen kommer att leva vidare om tiden räcker till, tack för din kommentar Krister, lev väl.

Brandon Lee

skriven
#9: Peter

Nej Brandon du kan inte sluta !
Vi behöver dessa grid girls

Mvh Peter

Svar: GG gör livet värt att leva;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Kul för Marcus om nu samarbetet är mer än en klisterlapp på karossen? Bättre fart på rakorna kommer det säkert bli men det var ju inte det som var det största problemet. Jag funderar lite på om det inte var en viss stallchef som var roten till allt ont? Det har ju hänt rätt mycket både gällandes varvtider på banan som affärspartners vid sidan av. Det ska bli roligt att se hur många race det tar innan Blomman går ut med att Marcus nu är klar som Kimis efterträdare efter att han kört om en Toro Rosso med Honda Pu i Australien. Själv botar jag nu abstinensen med The Grand Tour. Införreklamen med Australien näst bästa racingförare Mark Ricciardo som nya "the stig" är alldeles alldeles briljant. Innan jag slutar hinner jag också med ett grattis till Sveriges nya världsmästare i banracing Thed Björk! Grymt jobbat! Ha det gott.

Svar: Sauber tog i lite extra i slutet av säsongen för att visa sig värdiga inför Ferrari chefens onda öga, de andra hade redan släppt årets bil och satsade på nästa års dito, där av att deras prestations nivå sjönk. Blomman lever i sin egen värld där han ser vad han vill se, problemet med det är att andra istället ser det som finns, om om inte fanns, så skulle Mackan köra för Mercedes. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#11: Patri Jansson

Hej Brandon,

Jag hoppas innerligt att du orkar och kan fortsätta med Bloggen den är både intressant och rolig skulle sakna dina inlägg väldigt mycket om du lade ner denna! Så ha nu en skön vinter med hopp om återhörande här igen sen :)?! Tackar för detta året :)!
/Patrik

Svar: Vi får se hur det blir, jag siktar på att frilansa under våren så att jag får tid över även för bloggen,.tack själv för din kommentar Patrik.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :