BRAZILIAN BLOWOUT

 
Årets nästa sista race körs på Autódromo José Carlos Pace, en bana av den gamla skolan utan Tilke påverkan, racet går på "anti-clockwise" så nackmusklerna på den vänstra sidan av nacken får sitt under 71 varv, AJCP är en fysisk bana som verkligen testar förarnas fysik riktigt ordentligt.
 
Den bästa omkörnings möjligheten finns under inbromsningen till Senna S när man slipstreamar längs rakan med öppen DRS hela vägen från Subida dos Boxes fram till Senna S, dock är inbromsningen i nedförsbacken inte det allra lättaste om man har för hög ingångshastighet.
Det finns även andra ställen genom kurvpartier där man kan göra ett omkörningsförsök med en välbalanserad bil som har tillräckligt med  traction ut ur kurvor, och då inte minst på en blöt bana.
 
Mercedes har lyckats förbättra aerobalansen i sin bil, men det skulle förvåna mig om det räcker till för att utmana rake bilarna från RBR och Ferrari på en bana som AJCP, speciellt den förstnämnda lär bli giftig snabb på Interlagos om de prickar rätt med set up.
 
Bland de övriga lär det i första hand åter igen bli Force India och Renault som tar hand om de sista poängen, dock kan några regnskurar ställa till det för även dem, så chansen finns för de övriga från mittfältet att blanda sig i jakten om en poängplats.
 
Inga större överraskningar i valet av gummiblandningar, utan soft och supersoft dominerar hos samtliga stall, inom stallen är förarnas val av gummiblandningar identiska borsett från Ricciardos,  som har valt fyra set mjuka och åtta set supermjuka mot Verstappens tre set mjuka och nio set supermjuka.
 
Det om Interlagos,..
 
...ut med det gamla...
 
...och in med det nya, Massa avslutar sin F1 karriär för andra gången i Brasilien hos Williams, och framtidsmannen Norris kliver in som en reservförare hos McLaren 2018, det blir intressant att se hur Lando klarar av att ta steget in i F1 som en ordinarie förare när det blir dags för det, han kan bli en hård nöt att knäcka för Verstappen om McLaren klarar av att ge honom en konkurrenskraftig bil.
 
Angående andra sitsen hos Williams, jag sätter fortfarande en slant på Kubica,...
 
....
 
....även om några hoppfulla i Sverige tydligen fortfarande drömmer om att Ericsson skulle vara aktuell att ta en sits hos Williams. Jag vet inte riktig varifrån dessa drömmar dyker upp, vad jag vet så har Marcus aldrig varit aktuell ifråga om en styrning hos Williams, lika lite som han var det hos Force India tidigare som det har ryktats om i Sverige.  Grundlös ryktesspridning förekommer bland diverse hobbyjournalister som jagar reklamklickar i sina bloggar, att förarens företrädare tar kontakt med diverse stallchefer betyder inte att föraren i fråga har fått ett kontrakts förslag, utan enbart att hans företrädare har haft kontakt med stall ledningens representanter.
 
Den här mer eller mindre meningslösa ryktesspridningen omfattar även mer meriterade förare än Ericsson, bland annat Alonso och Ricciardo är enligt dessa hobbyjournalister varje år på väg till Ferrari eller Mercedes utan att varken det ena eller andra stallet har visat något som helst intresse att knyta till sig förarna i fråga,..vad gör man inte för några extra reklamklickar för att tjäna en slant på lättlurade blogg besökare.
 
Det om F1, jag är utlånad till chefens shop/verkstad  i San Diego under den här veckan, två av de ordinarie air brush snubbar var inblandade i en trafikolycka för några dagar sen, och kan inte jobba på en vecka.  Jag är inte direkt glad över miljöbytet, gillar inte SD något vidare, men får väl stå ut med skiten under en vecka.
 
 
Arbetsveckan började inget vidare, jag var ute på en snabb testrunda igår med en turbomatad Ducati, blev haffad av snuten när jag gasade på lite, och fick en snabbvinst på 340 dollar som jag tänker vidarebefordra till arbetsgivaren som en omkostnad för testverksamhet.
 
Apropå Ducati och en montering av turbo, det kräver en hel del småjobbig "rörarbete" som kan placeras innanför eller utanpå ramen, med kåpan på plats syns varken det ena eller det andra, men jag föredrar nog att "rörarbetet" hamnar innanför ramen.
 
Jag tog inte med min Ducati, utan den blev kvar hemma i L.A, men lär ändå få all motion den behöver, fattas bara annat,.ride on baby.
 
Dagens grid girls är samma som vände ryggen till i det föregående inlägget, de är hjärtligt välkomna åter igen.
 
Amen,..må helgens race bli något mer än bara av akademisk intresse ur race synpunkt.      
 
 
           
 
 
 
        
 
 
         
 
 
       

Kommentarer :

#1: Jonatan

Kul med Norris hos Mclaren:)
Hur mkt tror du Ferrari satsar på tester av nästa års bil nu? El är de övertända på Vettel som 2:a i VM. Kimi kanske testkör ist.
Va tror du om nya motorreglementet de tagit fram? Antar att sista ordet inte är sagt..

Hyfsat avis trots att du är i San Diago ( valvagina på tyska enligt Ron Burgundy) hehe!!

Har är det mörkt o jävligt!! Peace👊🏽

Svar: Japp, Norris är en talang utöver det vanliga. Ferrari har redan testat en hel del delar till nästa års bil under fredags träningar, och då i första hand i Kimis bil, om Vettel blir två eller trea betyder inte speciellt mycket för Ferrari, tvåan är den första förloraren, det är bara vinster som räknas i Maranello.
Motorreglementet som det är nu är bara ett förslag ännu så länge, det är dem stora biltillverkarna som kommer få sista ordet,.och sista ordet är inte sagt som du skriver.

Valvagina rimmar bra med alla SD hipsters som käkar kanin mat och lyssnar på val sång, mörkt o jävligt är "så mycket bättre",..;-) Simma lugnt i november mörkret Jonatan.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Det mörknar i Götet oxå.Frölunda på väg ner i källarn o ingen svensk klar i F1.Då är det bra att gå in här och läsa lite gladare saker!Keep up the good work Brandon//Thomas

Svar: Vägen från källaren upp till vindsförrådet är kortare än kort, VF kommer igen snabbare än du kan ana,..och Mackan är klar för Sauber även om de väntar med att bekräfta det,..ride on Thomas.
Brandon Lee

skriven
#3: Fridde

Hej! Coolt med Ducati turbo, var sätter ni turbon? Under motorn? För ni sätter väl inte dit 2? Misstänker att de blir en del mecka med rören. Härligt skrivet som vanligt!

Svar: På höger sida av motorn, och nej, en turbo, dock finns det två på dragbikes. Vi använder en förhållandevist liten turbo som ger 200+ hk, räcker till 95% av kunder, man ska inte ge "vanlig folk" hojar de inte klarar av, man har ju sitt ansvar som leverantör.
Den Hayabusa vi har i Peking ger mellan 400-500 hk med full turbotryck, i garaget i L.A finns en med liknande effekt uttag, men de är leksaker för folk som har mycket racing erfarenhet, inget för "vanlig folk" med andra ord. Ha det Fridde.
Brandon Lee

skriven
#4: Flying finn

1:a kvalet verkar som spagetti skruvarna släppt loss Kimi snabbast på yellowstripe däck

skriven
#5: Flying finn

Väntar ivrigt på resten av kvalet...

skriven
#6: Flying finn

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!
Nu fick makaronborrarna för sig att det var viktig att svett ska bli 2:a i WDC....FyFAN äkliga rödvinsdrickare

skriven

Kommentera inlägget här :