SPANISH AFFAIR

 
Inga större sensationer uppenbarade sig under kvalet för Spaniens GP,  utan de som skulle hålla sig framme gjorde det helt enligt förhandstipsen.
 
1   Hamilton           1.19.149
2   Vettel                 1.19.200
3   Bottas                1.19.373
4   Räikkönen         1.19.439
5   Verstappen       1.19.706
6   Ricciardo           1.20.175
7   Alonso               1.21.048
8   Perez                  1.21.070
9   Massa                 1.21.232
10 Ocon                   1.21.272
11 Magnussen        1.21.329
12 Sainz                   1.21.271
13 Hulkenberg        1.21.397
14 Grosjean             1.21.517
15 Wehrlein             1.21.803
16 Ericsson             1.22.332
17 Palmer                1.22.401
18 Stroll                   1.22.414
19 Vandoorne          1.22.532
20 Kvyat                   1.22.746
 
Bland toppförarna hade Hamilton och Vettel för dagen fördelen att ha tillgång till nya PU , i Hamiltons fall enligt förut bestämt tidpunkt för motorbyte, och för Vettels del på grund av tekniska problem, hur mycket en ny motor ger tidsmässigt över ett kvalvarv just i Barcelona är svårt att säga, men banans karaktär kräver en kraftfull motor, så några tiondelar tjänar man utan tvekan med en färsk PU.
 
Mercedes set up tycks skilja sig från Ferraris på en viktigt punkt, nämligen hur deras bil hanterar den viktiga sista kurvan innan start-mål rakan, den som är snabbast där har den bästa chansen för att både hålla undan för dem som jagar bakom fram till första kurvan , och även bästa möjligheten att hålla sig tillräckligt nära den framförvarande om man själv jagar för att kunna göra en omkörning på DRS rakan.
Ferraris val set up är något  lite förvånande om de nu inte resonerar som så, att en bil som är snabb genom de två första banavsnitten ger dem en chans att försöka sig på en omkörning direkt i början av första varvet i fall man hamnar bakom Mercedes duon i starten, och även chansen att skapa en tillräckligt lång lucka genom de två första banavsnitten för att ligga utom räckhåll för DRS attacker under den nästföljande delen av banan.
 
Bakom den dynamiska duon hittar man i vanligt ordning RBR, som tycks har kommit lite närmare sina värsta konkurrenter sedan Rysslands GP, dock ger just banan i Barcelona RBR en möjlighet att ta in några tiondelar med hjälp av bilens fina chassi-aero, som passar på en bana med den typen av kurvkombinationer som man hittar i Barcelona.
 
Efter trion Mercedes-Ferrari-RBR följde Alonso på ett behörigt avstånd på nästan en sekund, det anmärkningsvärda i kvalet var hur lite det skiljer tidsmässigt från Alonso i sin sjunde plats ner till Wehrlein på femtonde plats, 0,8 sekunder, snacka om en tajt fajt på mittfältet.
Marcus fick dessvärre åter igen stryk av  Wehrlein, den här gången med futtiga fem tusendelar under första kvalomgången, av årets nykomlingar gjorde Ocon åter igen ett bra jobb, något som man inte kan säga om varken Stroll eller Vandoorne, som kval efter kval har blivit pulveriserade av sina stallkompisar.
 
Alonso fick i vanligt ordning en hel del beröm från diverse håll för sin prestation, och visst är han en duktig chaufför, men man ska samtidigt komma ihåg, att McLaren faktiskt har en fin chassi-aero som passar på en bana som den i Barcelona, och att medelmåttan Vandoorne inte direkt är någon måttstock av rang, så allt är relativt inklusive Alonsos enligt vissa överjordisk förarskicklighet.
 
Jag såg kvalet för en gångs skull från viasat motors direktsändning hos en polare som inte vet bättre, det som fastnade hos mig var Ejes något lite märkliga påstående, att samtliga förare i dagens startfält skulle kunna vinna ett race i en Mercedes, även om de kanske inte skulle kunna klara av att vinna en VM titeln åt Mercedes.  Jag funderade om Eje hade rökt på, eller om han lever i en fantasivärld, jag personligen har lite svårt att se hur förare som till exempel Palmer, Stroll eller Kvyat skulle kunna klara av det.
 
Det om kvalet, Mercedes hade med sig en hel del nya delar som väckte en viss uppmärksamhet, som tex "fiskfenan" på båda sidorna av noskonen på bilden här ovan. Så, vad är det som Mercedes söker med sin nymodighet? Mer downforce, mer grepp bak helt enkelt, de försöker styra mer flöde till slutet av golvet via barge boards för att kunna mer effektivt skärma av diffusern, dock kommer mer grepp bak på bekostnad av mindre grepp fram när aerobalansen blir mer "baktung", men Mercedes lär ha råd med det eftersom de har så stabil framända bla på grund av hur effektivt bilens aerodynamik utnyttjar den "neutrala" mittpartiet  av framvingen .
 
Ytan strax framför barge boards har fått modiferade vortex generatorer, när man närstuderar aerodynamiken hos en modern F1 bil, så har man lätt att förstå varför bilarna är så vindkänsliga som de är, skulle vara intressant att se hur en F1 skulle reagera på ett möte med en långtradare på en vanlig väg, några oväntade kast i sidled må hända.
 
Det var allt för idag, dagens Spanska grid girl undrar om just du skulle vilja gå på en dejt med henne, försök svara ärligt på hennes fråga även om frugan kikar över axeln med mord i blicken.
 
Amen,..må eldiga spanjorskor vara med er.       
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

Nu minns jag inte exakt vad Eje sa men jag uppfattade det som att alla förare kunde vinna i en 2014-2016 mercedes. Eje brukar inte säga så dumma saker. Annat kan man säga om Janne.

skriven
#2: M%E5rten

Hon hade gått en dålig lördag:)
Tror kimi kommer bli 4 eller 5 imorgon om inte de framför har tekniska problem.
Men hoppas ju givetvis på 1 a.
Om nu Mercedes har kvalmode på bilen har ju säkert Ferrari det oxå, känns som att Ferrari skulle behöva skruva lite till på den så hade saken varit biff.
Tack o hej😊

skriven
#3: Anonym

Intressant att se att kimi var snabbare än hamilton i de första sektorerna på sitt första försök i q3,sen i tredje sektorn ser man tydligt hur motorn tappar all kraft under några sekunder vilken man tydligt kunde se på viasats repris på just det. För min del tycker jag att det är jävligt märkligt när sånt råkar inträffa just i det läget. Sånt får mig också att tro att kimi slutar 3a eller 4a i racet imorgon.
Tomi

skriven
#4: Linnaeus

Skriver inte ofta men vill bara säga att jag uppskattar bloggen väldigt mycket. Den ger en annorlunda och intressant syn på saker gentemot andra svenska sidor.

Svar: Man tackar och bockar, kul att du hörde av dig.
Brandon Lee

skriven
#5: BomanP

just sista kurvorna var problemet för Kimi ifjol, Verstappen kunde hålal undan trotts att han var mycket långsammar , ser ut som d kan bli samma visa för Ferrari igen

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Oj, Hondan låter verkligen illa i verkligheten. Hörs en klar skillnad mot de andra. Tror inte den håller in i mål. Men kul att vara på plats när det går bra för Alonso. Rysligt jämt annars och det här är inte avgjort until the fat lady sings. Nu har jag inte tid längre. Dags att spana in grid girlsen irl. Ha det gott.

skriven
#7: zenkert

All done and dusted.
Stjärnan biter tillbaka.

Points för Sauber.
Men inte för ME. Jag citerar gamle boxaren.
Ende svensken med VM-titel i tungviktsboxning.
Ingemar Johansson - den goe göteborgaren.
- Det kan se jävligt mörkt ut. Och ändå gå åt helvete.
Göteborgshumor när den är som bäst!!!

På tal om bäst.
What a Grid Girl!
- Hola!

Ciao

Svar: Vi får väl hoppas på att Marcus inte gör en Ingemar, och börjar springa runt runt om det hettar till när man hamnar bland de stora pojkarna.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :