Inga större sensationer uppenbarade sig under kvalet för Spaniens GP, utan de som skulle hålla sig framme gjorde det helt enligt förhandstipsen.
1 Hamilton 1.19.149
2 Vettel 1.19.200
3 Bottas 1.19.373
4 Räikkönen 1.19.439
5 Verstappen 1.19.706
6 Ricciardo 1.20.175
7 Alonso 1.21.048
8 Perez 1.21.070
9 Massa 1.21.232
10 Ocon 1.21.272
11 Magnussen 1.21.329
12 Sainz 1.21.271
13 Hulkenberg 1.21.397
14 Grosjean 1.21.517
15 Wehrlein 1.21.803
16 Ericsson 1.22.332
17 Palmer 1.22.401
18 Stroll 1.22.414
19 Vandoorne 1.22.532
20 Kvyat 1.22.746
Bland toppförarna hade Hamilton och Vettel för dagen fördelen att ha tillgång till nya PU , i Hamiltons fall enligt förut bestämt tidpunkt för motorbyte, och för Vettels del på grund av tekniska problem, hur mycket en ny motor ger tidsmässigt över ett kvalvarv just i Barcelona är svårt att säga, men banans karaktär kräver en kraftfull motor, så några tiondelar tjänar man utan tvekan med en färsk PU.
Mercedes set up tycks skilja sig från Ferraris på en viktigt punkt, nämligen hur deras bil hanterar den viktiga sista kurvan innan start-mål rakan, den som är snabbast där har den bästa chansen för att både hålla undan för dem som jagar bakom fram till första kurvan , och även bästa möjligheten att hålla sig tillräckligt nära den framförvarande om man själv jagar för att kunna göra en omkörning på DRS rakan.
Ferraris val set up är något lite förvånande om de nu inte resonerar som så, att en bil som är snabb genom de två första banavsnitten ger dem en chans att försöka sig på en omkörning direkt i början av första varvet i fall man hamnar bakom Mercedes duon i starten, och även chansen att skapa en tillräckligt lång lucka genom de två första banavsnitten för att ligga utom räckhåll för DRS attacker under den nästföljande delen av banan.
Bakom den dynamiska duon hittar man i vanligt ordning RBR, som tycks har kommit lite närmare sina värsta konkurrenter sedan Rysslands GP, dock ger just banan i Barcelona RBR en möjlighet att ta in några tiondelar med hjälp av bilens fina chassi-aero, som passar på en bana med den typen av kurvkombinationer som man hittar i Barcelona.
Efter trion Mercedes-Ferrari-RBR följde Alonso på ett behörigt avstånd på nästan en sekund, det anmärkningsvärda i kvalet var hur lite det skiljer tidsmässigt från Alonso i sin sjunde plats ner till Wehrlein på femtonde plats, 0,8 sekunder, snacka om en tajt fajt på mittfältet.
Marcus fick dessvärre åter igen stryk av Wehrlein, den här gången med futtiga fem tusendelar under första kvalomgången, av årets nykomlingar gjorde Ocon åter igen ett bra jobb, något som man inte kan säga om varken Stroll eller Vandoorne, som kval efter kval har blivit pulveriserade av sina stallkompisar.
Alonso fick i vanligt ordning en hel del beröm från diverse håll för sin prestation, och visst är han en duktig chaufför, men man ska samtidigt komma ihåg, att McLaren faktiskt har en fin chassi-aero som passar på en bana som den i Barcelona, och att medelmåttan Vandoorne inte direkt är någon måttstock av rang, så allt är relativt inklusive Alonsos enligt vissa överjordisk förarskicklighet.
Jag såg kvalet för en gångs skull från viasat motors direktsändning hos en polare som inte vet bättre, det som fastnade hos mig var Ejes något lite märkliga påstående, att samtliga förare i dagens startfält skulle kunna vinna ett race i en Mercedes, även om de kanske inte skulle kunna klara av att vinna en VM titeln åt Mercedes. Jag funderade om Eje hade rökt på, eller om han lever i en fantasivärld, jag personligen har lite svårt att se hur förare som till exempel Palmer, Stroll eller Kvyat skulle kunna klara av det.
Det om kvalet, Mercedes hade med sig en hel del nya delar som väckte en viss uppmärksamhet, som tex "fiskfenan" på båda sidorna av noskonen på bilden här ovan. Så, vad är det som Mercedes söker med sin nymodighet? Mer downforce, mer grepp bak helt enkelt, de försöker styra mer flöde till slutet av golvet via barge boards för att kunna mer effektivt skärma av diffusern, dock kommer mer grepp bak på bekostnad av mindre grepp fram när aerobalansen blir mer "baktung", men Mercedes lär ha råd med det eftersom de har så stabil framända bla på grund av hur effektivt bilens aerodynamik utnyttjar den "neutrala" mittpartiet av framvingen .
Ytan strax framför barge boards har fått modiferade vortex generatorer, när man närstuderar aerodynamiken hos en modern F1 bil, så har man lätt att förstå varför bilarna är så vindkänsliga som de är, skulle vara intressant att se hur en F1 skulle reagera på ett möte med en långtradare på en vanlig väg, några oväntade kast i sidled må hända.
Det var allt för idag, dagens Spanska grid girl undrar om just du skulle vilja gå på en dejt med henne, försök svara ärligt på hennes fråga även om frugan kikar över axeln med mord i blicken.
Amen,..må eldiga spanjorskor vara med er.
Nu minns jag inte exakt vad Eje sa men jag uppfattade det som att alla förare kunde vinna i en 2014-2016 mercedes. Eje brukar inte säga så dumma saker. Annat kan man säga om Janne.
skriven