MONACO MONOMANIA

 
Det "vackra folket" lär i vanlig ordning samlas kring hamn området i Monaco, jag kan knappast räknas som en av dem, men Röda Baronen brukar parkera sin Riva där nere, så jag får väl masa mig dit i morgon för att leta reda på den gode Baronen.
 
För i tiden var det tillåtet att lackera sin hjälm efter tycke och smak, bilden ovan visar Kimis hjälm från mitten av 2000 talet, en huvudprydnad med party vibbar för båtfolket.
 
 
Racet gick inget vidare när Macken fattade eld, men Kimi hade nära till "no name", och knallade hem med hjälmen på som en Monaco variant av Stig.
 
Åren rullade på och båtarna blev större, om just du är sugen på att skaffa dig en, så lär "Iceman" numera vara till salu för 4,950000 euro, tre motorer, 7200 hk och med en toppfart på 43 knop.
 
Mercedes med sin långa hjulbas sägs inte passa på Monacos smala och långsamma bana, så de har tagit fram en Monaco special ifall Lewis eller Valtteri hamnar i sjönöd utan sjöben nere i hamnen, en James Bond variant av årets Merca.
 
Kimi har haft vissa problem att komma runt de riktigt snäva kurvorna i Monaco, så även Ferrari har tagit fram en Monaco special i år som garanterad klarar av även de snävaste kurvorna på stadsbanan. 
 
Hos RBR har Adrian Newey tagit det svåra beslutet att köra själv istället för Verstappen, som har haft vissa problem att undvika närkontakt med armco räcken i Monaco, jag önskar Adrian lycka till i hans F1 debut. 
 
Dagens grid girl har glimten i ögat, it´s time for rebels i Monaco, jag har alltid varit en, kan det vara dags för mig med att ta del av det upproriska i Monaco?
 
Det sägs att F1 är på dekis, populariteten är inte längre vad det har varit, men råkar man vara i Vietnam och Ho Chi Minh så kan man kika på F1 i sport puben Saigon, liket lever med andra ord.
 
Nog skämtat, vad krävs att vara framgångrik i Monaco?  Som jag nämnde tidigare, lyckat kval i första hand, set up jobbet är enkelt i Monaco, max vinge och inte så mycket mer. Man byter styrväxel för att klara av de snäva svängarna, kort hjulbas är att föredra osv, ett depåstopp för de allra flesta lär det bli, dock kan ett eventuell säkerhets bil ingripande ställa till det även för dem som gör ett bra kval.
 
Adrian Newey säger, att det var ett fel beslut från RBR ledningens sida att förlita sig på teamarbete i fråga om årets bildesign när Adrian själv var upptagen med Aston Martins hyper bil projekt, det ligger något i vad Adrian säger, hans lärjungar hos RBR är inte av samma nivå som design gurun själv, de fattade felaktiga slutsatser baserade på testkörningen med Pirelli i slutet av förra året, så nu får Adrian jobba dygnet runt att rätta till deras design missar.
 
Honda har äntligen krypit till korset, och anlitat hybrid experterna från AVL för att få ordning dels på den biten av deras PU, och dels problematiken kring förkammare/självantändning teknologin, jag personligen har svårt att begripa varför de väntade så länge innan de sökte hjälp, både Mercedes och Ferrari har använt sig av AVLs tjänster i sina PU projekt.
 
Apropå Honda och Sauber, det lär dyka upp krav på en sits hos Sauber åt en japansk förare från Hondas håll, det finns en snubbe i F2 och en i GP3 som är tänkbara kandidater att dyka upp hos Sauber, dock knappast redan till 2018 i fråga om en racesits, men i rollen som en test/reserv förare för att skaffa lite nödvändig erfarenhet i en F1 bil.
 
Det är många förarkontrakt som kommer att förhandlas om efter årets säsong, redan nu cirkulerar det rykten om förkontrakt tex i fallet Vettel, som enligt dessa rykten är på väg till Mercedes, precis som Alonso osv.  Visst förekommer det förkontrakt, både muntliga och på pappret, men förkontrakt är bara just förkontrakt, inget bindande på något sätt utan mer som intresse anmälan från diverse förare och managers, när de försöker klarlägga  förarens aktuella marknadsvärde med sikte på 2018.
 
Det var lite om varje, Mika Salo klarade en femte plats i Monaco i en långsam Tyrrel 1997 genom att köra med samma däck från start till mål, något som inte lär upprepas så länge Pirelli envisas om sina påtvingade depåbesök, men kanske är det lika bra så, ett race där ingen gör ett depåstopp skulle nog kännas rätt  så konstigt för de allra flesta.
 
Jag ska åka iväg i morgon, och hör av mig i mån om tid och lust från rikemannens sandlåda, där inga strykarkatter som jag tillåts uträtta sina behov ostraffad, dock krävs det mer än några karneval klädda snutar för att förhindra mig att lyfta på det virtuella benet vid en lämplig lyktstolpe.
 
Amen,..må stolpe in vara med er.    
 
        
 
   
 

Kommentarer :

#1: Svenn

Haha. Hoppas att du får det gott sandlådan ändå! Även om det verkar vara ett väääldigt jobbigt upplägg med en polares Riva etc. :-)

skriven
#2: Fricco

He He...Jag har tvingats lösa ut en jobbarkompis ifrån polishuset i Monter Carlo.
Vi bodde på Grand Hotell och skulle sent gå upp mot Casinot...Han blev pissnödig och pissade bakom ett hus...Som visade sig vara polishuset.
Kostade 600 franska pengar.och i dagsljus så låg en pissoar 50 meter därifrån.
Så BL... Pissa på avsedda platser

skriven
#3: zenkert

Du är på ditt allra mest skämtsamma humör, Brandon.
Väldigt underhållande läsning.
På många plan.
- Merca-båten är Cool.
- Ferrari-gokarten Cool.
Ferrarin har ju short wheel-base.
Men inte behöver den väl vara så short :-)

- Adrian kör Red Bull själv, gnäggar av skratt.

Gridgirlens hemlighetsfulla dörrar fulla av
det som Alladins grotta glimmande och
glimrande. Själv nöjer jag mig knapparna
som startar motorn :-)

Sen är ju bilden på Kimi på väg till båten grymt skön.
Och på båten står en mogen parant kvinna.
Dom är som låten - Built for Comfort. Ingen brådska.
Länk till Howlin Wolf
https://www.youtube.com/watch?v=GlBqo8Pco_A

För övrigt tror jag på Vettel på söndag.
Och kanske, kanske, kanske, 1 pinne för McLaren och Button.

Ciao

skriven
#4: ThomasF

Kommer Marcus första efterlängtade seger här,eller måste han vänta in Hondamotorn?😀Nja det här är nog mer Pascals typ av "bana"?När skriver du boken Brandon?Det skulle bli en kioskvältare!Ha D gött från Götet//Thomas

skriven
#5: Classe P

Snart drar väl mediavågen igång igen om Kimis plats hos Ferrari. Känns som att han och Bottas kommer stå i fokus om lediga platser. Med all rätt med tanke på att dom sitter i de mest eftertraktade sätena nu. Jag sticker dock ut hakan redan nu och säger att Bottas stannar hos Merc. Är inte lika "säker" på Kimi, men hoppas han kör ett år till.

skriven
#6: Peter

Tyvärr så blir det ytterligare en tävling utan omkörningar "följa John " Den sämsta

skriven
#7: zenkert

Lance Stroll.
Check 1 - kraschat i Practice (FP2).

Och lite typiskt säger han att han alltid
kraschar, där han gjorde det idag på PlayStation.
Och på ett ställe till.
Undrar var nästa PlayStation-Krasch är?

Det får vi se i Racet :-)
Mitt vad 2, är kvar.
Lance kraschar i racet.

Ciao

skriven
#8: zenkert

På tal om Lance Stroll.

Kanske dags att lägga i R-växeln
(Inte som en dålig Norge-historia - Racing-växeln)
Köra en säsong i F2, som det numera heter.
Lance skulle må bra av det.
Och Williams.
Och Massa - gamle gubben som ska guida Stroll.
- I´m to old for this shit!

Ta in Paul di Resta som är Williams reserve driver 2017.
Massa och di Resta, skulle lira fint ihop.
Och låta Stroll mogna till lite.

Alla skulle må bra av det.


Eller ska Claire ringa Felix, som efter att "nursat" Stroll.
Nu "nursar" - Little Schumacher - i Preema.

Ciao

skriven
#9: Flying finn

YES...YES

skriven
#10: Andy

Frågan är ju kommer Ferrari låta kimi vinna eller pizzabagarna kommer strula til det i depåstoppet eller skruva ner kimis effekt så han inte kan behålla ledningen i första sväng...... ja vi får väl se!!...

skriven
#11: zenkert

Kimi - the Iceman!
GRYMT kvalat.
Senast han var i PP var 2008.

En annan glad nyhet - Gustav Malja i F2.
På pallen i dag. Tredje plats.

Marcus och Sauber.
Come sing with med:
Oj-oj-oj. Oj-oj-oj. Oj-oj-oj. Oj-oj-oj-ooj-oooj!!!

Hamilton.
Come sing with me ;-)

Ser verkligen fram emot racet i morgon.

Ciao

skriven
#12: Anonym

Där satt den!!!
Alltid varit svag för Kimi.Kan bero på att det sägs flyta blod
från finsk adel i mina ådror.

skriven
#13: M%25E5rten

Gött mos, där satt den , hoppas nu inget strul i morgon!!

skriven

Kommentera inlägget här :