AFTERGLOW

 
 
Vissa typer av viner har en lång eftersmak, ibland åt det lite strävare hållet, ibland åt det sötare hållet,  Monacos GP var av liknande karaktär, halsbränna för vissa, segerns sötma för några andra, för stallet Ferrari en bittersweet upplevelse som kan vara inledningen till kalla kriget mellan stallets förare.
 
Det var inte bara Kimi vars kroppsspråk med all önskvärd tydlighet visade vad han tyckte om Ferraris depåstrategi, utan även hans race ingengör Greenwood, och hans manskap som blev tagna i sängen av ett beslut som alldeles uppenbart fattades över deras huvuden uttryckte sitt missnöje, Greenwood var mäkta förbannad efter racet, Ferraris påstående om att Kimis depåstopp skedde enligt en i förhand bestämt depåstrategi är ren nonsens, som på sin höjd enbart är en trovärdig förklarning för die hard Vettel fans, och Toto Wolff.
 
Depåpersonalen förses med löpande data om bilarnas positioner ute på banan, om man tar in raceledaren i ett läge, där man helt klart och tydligt kan se att han kommer att hamna i trafik, och samtidigt ger hans teamkompis chansen att göra några snabba varv helt utan trafik, så handlar det hela om medvetna stallorder som man försöker dölja med diverse bortförklarningar på sedvanlig Ferrari manér, men det enda som Kimi kan göra åt det är att fortsätta med att kvala ut Vettel, och på så vis ge stall ledningen the finger som de mer än väl har gjort sig förtjänta av.
 
Hos Mercedes hade Hamilton kopierat Bottas set up till ingen nytta, det som fungerade i alla fall till en viss grad för Valtteri fungerade inte alls för Lewis.  Så, vad kan tänkas ligga bakom det ovannämnda?
Bottas är en "teknisk" förare som analyserar och fingranskar data, Hamilton i sin tur en naturbegåvning med råspeed  på samma sätt som Kimi, varken Lewis eller Kimi gillar flitig testkörning, utan ser sådant mest som bortkastad tid.  
 
Bottas har en förmåga att kunna "aktivera" däcken och förse de med "energi" som skapar grepp, speciellt fram, han är förmodligen den bästa av samtliga F1 förarna i det avseendet.
Hamilton saknar den förmågan, och årets däck som är för hårda oavsett gummiblandning fungerar inte med hans körstil, som går ut på att styra in redan under inbromsningen. Pirelli själv har medgett att årets däck är för hårda, kanske hade det varit nyttigt både för Lewis och Mercedes att ta del av Pirellis däcktester i slutet av förra året, när förarna hade möjligheten att testa årets däck med fjolårets bilar med extra down force, Vettel testade flitigt när han fick chansen att göra det, något som till en viss grad kan ha påverkat Ferraris nuvarande formtopp. 
 
Det är lite av ödets ironi, att Ferrari i år har satsat på en bil som arbetar däcken mer intensivt än fjolårets bil, och Mercedes på en bil som är skonsammare mot däcken än fjolårets bil, lägger man till det Pirellis för hårda gummiblandningar, så framstår Ferrari som årets vinnare i greppkriget som tycks ha just Pirellis miss i vågmästarrollen.
 
Nu är det givetvis inte enbart bilarnas och förarnas förmåga att hantera däcken på ett vägvinnande sätt som är den enda avgörande punkten, utan även aerodynamiken spelar en viktig roll i sammanhanget, Mercedes aeropaket verkar onödigt komplicerad och svårbalanserad jämfört med Ferraris dito, det blir intressant att se hur mycket av årets Ferrari design dyker upp i nästa års Mercedes nu när mannen bakom Ferraris design jobbar för Mercedes. För de vetgiriga angående aerodynamik vill jag påpeka följande: Det är inte luftflödet som sådan som skapar down force, utan down force skapas i skiktet mellan två luftflöden som strävar i samma riktning men håller olika hastighet. Förr i tiden trodde man att den så kallade strömlinje formaden var den ultima för sport/race bilen, men i själva verket var den katastrofal ur aeroaspekt som tex i den första superbilen, Lamborghini Miura, som vandrar som en asplöv i lite högre hastigheter.
 
 
Ni har säkert redan läst, att till augusti får Marcus sällskap av Gustav Malja, som får testköra för Sauber, kostar säkert en vacker slant för Gustavs sponsorer, men kan vara värt det.  Så, hur ser jag Gustav som förare jämfört med Marcus?  I mina papper är de två ungefär likvärdiga som förare, och eftersom den gode Blomqvist har gjort gällande, att Marcus är minst lika bra som Bottas eller till och med bättre, så har Sverige i så fall två förare i Marcus och Gustav som klarar av att kvala ut hela F1 fältet, vara snabbare än Hamilton, Vettel och Räikkönen,..eller,..ni har ordet, handen på hjärtat, har Blomman rätt eller har han fel?
 
 
 
Det om F1, Baronens vår race gick av stapeln idag, årets tema var retro/cafe racer hojar, Baronen har lite drygt 100 hojar i sin eminenta samling inklusive några fina cafe racers, däribland Benelli, Ducati och Moto Guzzi V8.   Jag fick äran att provköra Guzzi V8, men valde Benelli till racet, V8 är en sällsynt pärla man ska vara rädd om. Det var 12 deltagare sammanlagt, vi höll ihop tills tävlingsinstinkten tog över, jag och två andra snubbar gick loss och korsade mållinjen i en tät klunga, kul som fan att dra på lite även om det var med på ett lekfull sätt, det fina hos baronen är att samtliga bjöds på champagne efter målgång,.we`re all the winners eller något liknande.
 
 
 
Apropå hemska saker på två hjul, Wild Bill Gelbke´s Road Dog från 1965, komplett med en automatlåda och galenskap som räcker från fader till son,.jag undrar vad Svensk Bilprovning skulle ha att säga om Bill´s hoj.
 
Dagens grid girls håller andan för att rädda blusen, jag återvänder till Sverige på torsdag om Allah och Baronen så vill, plikten kallar ibland även den som lever efter mottot live free, ride free.
 
Amen,..må blusen vara med er.   
 
 
     
 
   
 

Kommentarer :

#1: Classe P

Ja det råder inga tvivel om att Vettel inte bara vann genom race pace som många menar. Jag har numer bytt läger och hoppas Merca kan få fart på maskineriet samtidigt som Ferrari tar fel riktning när det gäller utveckling. Klarar verkligen inte av att se varken Vettel eller Ferrari som världsmästare iår, då får till och med Lewis Bieber hellre vinna!

Väljer brunett idag ;)

Svar: Håller med, heller Hamilton än Vettel om det blir dem två som gör upp om titeln.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Tack igen för att du hittar information som man själv missar. Visst lutar jag mot all info som är för Kimi men när Vettel går ut med att det inte var en stallorder och Kimi säger att han litar på teamet så känns det bara fel. Klart Vettel vill lyfta sin egen förmåga men det är ju inte han som fattar beslut om stallorder.
Även Hamilton säger ju att det var tydligt vad Ferrari gjorde så känns det ännu mer fel.

I vilket fall som helst så önskar jag att Kimi hamnar hos McLaren nästa år då Honda tagit fram en supermotor som slå allt. :)

Det måste var jäkligt trevligt med en kompis som Baronen. Inte alls avis ;)

Svar: Man vet ju aldrig i förhand vilka förare hamnar var, Kimis antagonist Dennis styr inte längre hos Macken så allt är möjligt. Baronen har jag känt länge, han är en av mina allra bästa och närmaste vänner, en riktigt cool snubbe som älskar racing i alla former, vi har gjort många galna grejer tillsammans genom åren;-),...och då menar jag riktigt galna grejer.
Brandon Lee

skriven
#3: David

Jag var sä j*vla f*rbannad efter racet på Ferrari. Men har nog ändrat mig nu. På förhand visste ingen om undercut eller overcut skulle fungera bättre. Där och då tyckte jag det var rätt av Ferrari att pitta Kimi så att man coverade Bottas. Dessutom brukar vanligtvis undercut vara snabbare när man får på nya däck och det verkade som att Kimi hade kört slut på sina ultrasoft innan stoppet.

Red Bull gjorde exakt samma som Ferrari och stannade Verstappen först. INGEN VISSTE vad som var snabbast strategi.

Så nu vet jag inte längre. Om Kimi inte hade fastnat i traffik efter stoppet hade han varit först, men Ferrari tänkte mer på att täcka Bottas än trafiken så det tror jag nu mest var otur. Sen tror jag inte någon visste att Vettel skulle göra 15,5 och 15,2 varv.

Nu i efterhand tycker jag Kimi förlorade racet när han inte kunde komma ikapp Jenson Button innan första stoppet. Han åkte flera varv 1,5 sek bakom och kom aldrig ikapp. Det var då Vettel kom jättenära, Bottas kom ikapp, verstappen och ricciardo kom också ikapp. hade Kimi bara snabbt kört ikapp och förbi Jenson och Wehrlein hade han vunnit easy. Jag fattar ännu inte varför det tog han många varv att kommma ikapp och förbi?!
Sorry för den långa texten och heja Kimi!

Svar: Du är väl medveten om hur lätt det är att skruva upp/ner motoreffekten i F1?
Brandon Lee

skriven
#4: mika-fan

Fan vad jag blev sugen på mjölk när jag såg den sista bilden :P

Svar: Du måste vara min yngsta läsare;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Andy

Gällande herr Blomqvist så har man slutat lyssna på hans babbel pratar ändå bara i nattmössan..!! Om vi nu ska fortsätta prata om eländet i Monaco så kommer kimi någonsin att kunna vinna i Ferrari igen så länge vettel är där?? Jag tror i alla fall inte det tyvärr.. önskar både Ferrari och lilla kräket vettel all olycka fy fan för det packet..

Svar: Tja, Kimi kanske får chansen om Vettel bryter.
Brandon Lee

skriven
#6: 1014johansson

Tror du verkligen de skruvade ner motoreffekten för kimi, Brandon?

Svar: Japp, sånt händer hela tiden i F1, Kimis däck var fortfarande helt ok.
Brandon Lee

skriven
#7: goce

Hej BL
Vad tror du om blusen stallets strategi over -eller undercuts?
Hälsningar

Svar: Både och,.en dubbelmacka;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Janne

Läckra cyklar, mycket gyroverkan på sexorna, vilket ljud det måste vara på dom. Inga ljudburkar för förgasarna och lite dämpning i piporna ojojoj vad de måste sjunga bra.
Roligt att han använder samlarcyklarna.

Svar: Ja, men Benellis sexa beter sig bättre än tex Hondas, jag hade en GBX, det var som att köra en degmaskin modell större. Ljudet är skön, race orglar för hojfolket, det kittlar jävligt skönt i kistan när man kör. Baronen säger att hojar är byggda för att köras, inte för att de ska samla damm, jag önskar att flera samlare vore som han.
Brandon Lee

skriven
#9: Tomi

Nice Ducati!
Ibland kan uttrycket man kan aldrig nog underskatta sina medmäniskor komma väl till pass. Experter världen över tycker att han för skylla sig själv som inte körde ifrån vettel före första depåståppet och att kimi var för långsam efter. Visst,men att inte köra ifrån vettel kanske ingick i stallordern,och det kan verka löjligt när experterna uttalar sig om att kimi inte är snabb nog efter första stoppet när han helt plötsligt håller samma tempo som maclarenbilarna. Visst visst dan innan var han snabbast.....

skriven
#10: Anonym

Handen på hjärtat.
Jag anser nog att det är omöjligt att bedöma så länge de inte
kör med likvärdigt matrial.Visst är det så att Bottas fått ut
mer av sin F1-karriär men han har ju samtidigt haft bättre
förutsättningar medan Marcus bara kört det sämsta skräpet,
så allt(även Blommans uttalanden)blir ju bara färgade
spekulationer beroende på var man har sina sympatier.
Om man liknar det vid en Rodeo-tävling så måste väl
Mercan vara som att rida en tam häst medan Saubern
uppför sig som en totalt opålitlig vildhäst.

skriven
#11: BomanP

David

det är inte den misslyckade (om den var misslyckad) undercutten som är det jag stör mig på, utan det faktum att Ferrari är väl medvetna om att Kimi kommer hamna bakom lågsammare bilar då han kommer ut från pitstop, för mig är det ett medvetet sätt att låta Vettel köra på fri från trtafik och på det sättet kunna köra om Kimi, alltså ingen stallorder men ett medvetet sätt att välja vinnare

skriven
#12: antonio

Det här var den största korrupta skandalen sen Uefa valde bort mig för en biljett till Europa League finalen i fotboll. Det här var ett race där man såg att Kimi var snabbare men politiken ska in och styra igen i Ferrari och för vadå ? För att en förare som inte​ ens är hälften så populär som Schumacher ska vinna titeln ? Hoppas att ryktet om Vettel lämnar nästa säsong stämmer.

skriven

Kommentera inlägget här :