THE GOOD OLD DAYS

 
Blir 2017 året som inleder en ny era i F1 med gamla metoder, är mer aerodynamisk och mekanisk grepp samt mer stryktåliga däck den rätta vägen till gamla, goda tider med mer attack betonad racing av den gamla skolan istället för den senaste årens sparhysteri infekterade följa John parodin?
Mycket talar för det även om det råder delade meningar om hur årets bildesign kommer att  påverka omkörnings statistiken, så vi får helt enkelt avakta och se vad som komma skall när årets säsong sparkar igång i Australien under den kommande helgen.
 
Barcelonas testveckor gav en fingervisning om styrkeförhållanden mellan stallen, jag läste en intressant artikel just om Barcelona tester hos Motorsport.com, där ryssen Sirotkin som till vardags agerar reservförare hos Renault gav sin syn om det ovannämnda, Sirotkins analys är i det närmaste identisk med min som jag redogjorde för i ett tidigare inlägg.
 
Ferrari imponerade Sirotkin mest med sin fina balans utan tendenser för understyrning vid inbromsning djupt in i kurvor, med sin traction ut ur kurvor och med sin  aerodynamiska och mekaniska greppnivå genom snabba kurvor och över ojämnheter på banan.
 
Mercedes är inte enligt ryssen lika stabil under inbromsningen och har en tendens för överstyrning, RBR ligger även den en bit efter Ferrari i Sirotkins ögon, resten av gänget brottas med diverse problem som under och överstyrning, brist på aerodynamisk och mekanisk grepp osv.
 
Kurva 9 i Barcelona är väldigt avslöjande angående svagheter i bilens design, det var bara Ferrari, Mercedes och RBR som tog kurvan men plattan i mattan, resten av gänget fick lyfta av i varierande grad  för att inte tappa bilen. Jag beskrev Saubers bil som en Frankenstein bygge där olika delar av designkonceptet inte lirar ihop, Sirotkin är av samma åsikt när han påpekar att Saubers bil lider mer av under/över styrning och brist på traction än någon annan bil i startfältet, så dessvärre ser 2017 bli ett kämpigt år för Marcus del.
 
Det är mycket roande att ta del av utlåtanden från diverse ex förare ,och från fortfarande aktiva stallchefer som går ut på hur chanslösa Kimi och Valtteri kommer att vara i kampen om VM titeln, det pratas istället om Hamilton, Vettel, Ricciardo och även Verstappen som möjliga aspiranter i titeljakten. Jag för min del tycker att man ska låta förarna köra om det innan man i förväg delar ut några VM titlar, både Kimi och Valtteri var ju faktisk rätt så snabba under Barcelona testveckor.
 
 
Mercedes kommer bokstavligen med nya grepp för att underlätta handhavandet av kopplingen för sina förare, på den översta bilden här ovan kan man se utformningen av kopplingsspaken på rattens undersida där man har utrustat spaken med fingergrepp för säkrare starter, dock återstår det att se huruvida det kommer att hjälpa Hamilton, vars starter redan ifjol lämnade en hel del övrigt att önska, speciellt med tanke på att man till i år har gjord vissa förändringar ,som kommer att göra det betydligt svårare för förarna att hitta "bite pointen" på ett framgångsrik sätt,.och då inte minst  på en blöt bana.
 
Bernie tycker att han har blivit orättvist behandlat av F1 cirkusens nya makthavare, som enligt Bernie vill förvandla en 5 stjärnig restaurang till ett hamburgare ställe genom att bjuda in "vanligt folk" på amerikansk maner istället för kändiseliten, som under Bernies tid fick njuta av extra förmåner både på depåområdet och under efterfesterna.
 
Jänkare kontrar med genom att ifrågasätta Bernies val av race orter som Baku, och säger sig veta att enda anledningen till att F1 hamnade i ett armhåla som Baku var Bernies bottenlösa girighet, och tillägger, att enligt den nya F1 ledningens sätt att se på saken så hör F1 i första hand hemma i Europa.
 
Jag för min del njuter av hur jänkarna plattar till den arroganta lilla mannen, och sättet hur de leder in F1 i en ny era där fansen tilldelas en mer aktiv roll i sammanhanget, även om det finns en hel del positivt att hämta från gamla goda tider så bör Bernie inte vara en del av det, hans tid i F1 är definitivt över för gott. 
 
En av mina läsare som lyder namnet Rickard Smedberg ställde frågan huruvuida jag skulle uppskatta samma typ av däckstrategi inom F1 som förekommer i Moto GP sammanhang, dvs olika gummiblandningar fram och bak.
Jag personligen skulle uppskatta en sådan möjlighet som skulle öppna för helt nya stategiska val samt skulle bädda för tex att dölja bristen på mekanisk grepp bak med hjälp av en mjukare gummiblandning samtidigt som man kör med hårdare fram eller vice versa, dock lär det aldrig bli verklighet i F1 med olika gummiblandningar fram och bak av diverse anledningar.
 
Inom hojracing kör man inte enbart med olika gummiblandningar fram och bak, utan även med sk asymmetriska däck, dvs man har olika gummiblandningar på höger och vänster sida av däcken. Banor som tex den i Barcelona kräver asymmetriska däck pga att den har 8 snabba högerkurvor och bara 5 relativt långsamma vänsterkurvor, så där kör  man däck med hårdare gummiblandning på höger än på vänster sida, dock ska man hålla i minnet, att hojracing och bilracing är två helt olika saker som kräver två helt olika däckskoncept.
 
Apropå hojar, för min del så har jag skuttat omkring på en hillbilly monkey hammock, en riktig sleeper som på utsidan ser ut som sju svåra år, flat black and rust  i en sann rat rod anda, men är utrustad med en helt galet vass motor av samma typ som på bilden här ovan, en ORCA bygge från mitten av 2000 talet, 139 kubiktum med turbo och insprutning, hk antalet ligger nog närmare 500 än 400 hundra,.en kul hoj att sitta på när någon vill visa sig på den styva linan när trafikljuset slår på grönt.
 
Dagens grid girls är hämtade delvis från Kawasaki lägret lite längre upp, och delvis ur Mercedes garaget där de delar ut dricka med klös åt Lewis och Valtteri, ni får nog nöja er med att kalla på frugan när ölet tar slut.
 
Till sist ska vi kika på lite videoklipp från Barcelona tester, Ferrari vs Mercedes, lägg märke till hur instabil Mercan är vid inbromsning jämfört med Ferrari som går hur stabilt som helst i alla lägen, snacka om en välbalanserad bil.
 
Amen,.må katter med klös vara med er när frugan inte är närvarande.
 
www.youtube.com/watch?v=BGGUF-34c-8 
      
 
         
 
          
 
            

Kommentarer :

#1: Jimmy

Vad tror du är största orsaken till att Ferrari lyckats få fram en välbalancerad bil i år jämfört med förra året då det kändes som dom satsade hårt.....

Svar: Förra årets bil var rätt så bra, men hade ett väldigt smal fönster där den fungerade optimalt, årets bil är bättre och har ett mycket bredare fönster där den fungerar optimalt, så det var inte bristen på balans utan svårigheten att hitta rätt med inställningar där däcken fungerade ifjol.
Brandon Lee

skriven
#2: 1014johansson

Var det inte det som var kimis största problem i fjol, att han hade problem att få in däcken i rätt arbetstemperatur pga både bilen och hans körstil? När han väl fick däcken dit han ville var han ju minst lika snabb som svettel! Det kanske var bra att jänkarna tog över F1.

Svar: Japp, bilen var för skonsam med däcken och kom därmed sällan eller aldrig upp i rätt däckstemperatur, men när det väl hände så gick det undan för Kimis del.
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Åsså var det dags att rösat igen.
Som svar på din fråga BL så röstar jag främst med "Lilla Hjärnan" den enögde ormen :-)
Som baseras på en okulär besiktning av själva Girlen.

Rösten i detta inlägg går till Kawasaki-bilden.
Girl nr 3 från vänster.

På fredag börjar det igen, äntligen är ökenvandringen över.
Jag tror att det blir ett Ferrari-år i år.
Inte för att jag är Tifosi på något sätt.
Men det känns bara så efter att ha läst och sett
bland annat videorna du delat BL,

Och det vore kul, för Scuderian har haft ett antal tunga år.

Forza Ferrari.

Ciao

Svar: Sakta men säkert kan man ringa in din kvinno smak oavsett med vilken kroppsdel du röstar med;)
Det har varit så många Merca år så nu är det dags för några Ferrari dito, jag hoppas dock att minst 4-5 förare blir inblandade på allvar i kampen om VM titeln i år.
Brandon Lee

skriven
#4: antonio

Vi har haft olika blandningar av däck för, har för mig att Prost har kört med 3 mjuka däck och 1 hårt däck. Angående den trion där framme så tänker jag stå kvar vid sa från början att Mercedes kommer vara först och Ferrari trea. Min pessimist mot Ferrari är för att jag inte lita på folket som styr Ferrari, Ferrari är som en del fotbollsklubbar att när det inte finns från sporten som styr skutan så blir det oftast politik av det hela. Något roligare är att både F1 och Moto GP börjar denna helg, helt underbart kommer det bli.

Svar: Även Bottas gjorde ett oönskad experiment med olika gummiblandningar när Williams i vanlig ordning klantade till det;)Angående Ferrari, du kan ha rätt, och du kan ha fel, i är tycks stallpolitiken komma i andra hand hos Ferrari som sig bör.
Brandon Lee

skriven
#5: Mayol

När det gäller Ferrari så är man ju mer hoppfull än på många år och när det gäller Kimi i synnerhet så tror jag att årets bil passar honom finfint eftersom den beter sig lugnt och behärskat både i ingången samt utgången på kurvorna utan behöva ta till skogshuggar takter ala Alonso. Det faktum att Ferrari undvikit superlativen efter Barcelona testerna gör att man vågar hoppas på att det finns mer substans än fina skrävlande ord hos årets paket. Kan bli en kul säsong för oss som törstar efter framgång hos Kimi samt "den stegrande hästen" :-)

Svar: Kimi verkar trivas bra med årets bil, han gör ju sina varvtider in i kurvor, och just där tycks årets bil vara riktigt bra. Alonso har alltid kört på samma sätt, han "sågar" bilen genom kurvor för att undvika understyrning.Årets bilar och årets däck borde göra omkörningsförsök på oväntade ställen möjliga, Kimi älskar ju att köra om på utsidan genom kurvan, vore kul att se en hel sådant i år från Iceman.
Brandon Lee

skriven
#6: Morfar

Hej Trodde det var elektroniskt i allt ,en liknande koppling hade vi i gokart,från början satt den på växelspaken ,men på ratten kunde föraren styra med bägge händerna när man rullade fram till start,kopplingen användes ju bara i starten(6 växlar hade dom) sällan man såg nån missa starten .OK. spännande första tävlingen ,men brukar inte första tävlingen innebära mycket haverier med nya regler ,vi får väl en uppfattning om fart osv. Dom bygger ju inte en Volvo 740 med den vinner man inte , Adrians byggen brukar ju inte fungera direkt . Nog tills vidare

Svar: FIA ändrade reglerna för att göra det svårare för ingenjörer att styra hela startproceduren, nu är det mer upp till föraren att sköta kopplingen på ett mer "manuellt" sätt istället för att mjukvaran styr allt.Det kan dyka diverse PU relaterade problem i första racet eftersom man numera får fritt utveckla motorn, både Renault och Honda tycks ha problem med driftsäkerheten.
Adrian behöver några race för att sortera ut årets "flexaero", sedan är det upp till Renault att leverera tillräckligt med hk. Simma lugnt Kurt.
Brandon Lee

skriven
#7: Marcus

Liberty mål hela tiden har varit att göra F1 mer populärt och eftersom det finns flera icke kändisar och icke miljonärer så är det ju mest logiskt att satsa på dom. Det är ju ändå vi som betalar för kalaset i slutändan. I vilket fall som helst å är det bra att Bernie är borta och där kan han stanna för gott.

Intressant att Ferrari ser så bra ut på banan och det hade varit kul om de var lika bra i racen. Misstänker att Mercedes motor fortfarande är för stark men jag hoppas att det inte är så.

Slutligen hur bra är Sirotkin? Han verkar ju iaf ha ett öga för hur bilarna fungerar.

Svar: Liberty jagar nya fans via social media, Bernie hatade allt som hade med social media att göra och hade som enda mål att roffa åt sig själv så mycket som möjligt, skönt att idioten försvann.
Jag vet till 100% att Ferrari aldrig körde ett enda varv med kval specs i motorn under testkörningen, så det kommer mera i Australien, men samma gäller givetvis med Merca, på aero/chassi sidan är Ferrari minst lika bra som Merca om inte bättre.

Sirotkin är väl numera en helt ok förare, och samtliga förare har mer eller mindre ett öga för hur bilarna fungerar ute på banan.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Lundahl

Tjena Brandon.
Jag undrar om bilarna får ha antispinn och antisladd. Jag tycker ialla fall som det låter som dom har det.
Sedan kan till med jag se att Ferrarin går väldigt stabilt i alla situationer.
Jag undrar varför Honda inte har lyckats?Jag vart helt säker på i år då jäklar skulle Honda på revansch.Vad är det som krånglar för Honda fortfarande?

mvh

Svar: Inte enligt regelboken, men det finns många ställen i mjukvaran där man kan gömma antispinn/sladd liknande funktioner. Ferrari tycks för en gångs skull ha lyckats med att ta fram en bra bil när det har kommit omfattande ändringar i regelboken.Honda tycker att de inte behöver expert hjälp med hybrid sidan, Macken som också pysslar med hybrid drift på sina vägbilar tycker likadant,.resultatet talar för sig, de borde göra som Merca och Ferrari, anlita experter som vet vad de gör.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

Skriver inga huvudlösa kommentarer utan njuter bara av kunskapen här!Saik-VF 1-1 så här långt men nu börjar den riktiga "idrotten" i Aussieland//Thomas

Svar: Du har väl aldrig skrivit några huvudlösa kommentarer Thomas, inte vad jag vet i alla fall. Saik är inte längre vad de har varit, VF borde fixa hem segern rätt så enkelt. Ha det gött.
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Tummen upp för nya designen! Nu hoppas jag att Iceman inte bara har en bra bil utan även har lite flyt. Då kan det sluta riktigt bra detta året. Blir fantastiskt kul att få se dessa bilar live på Spa senare i år. Hoppas att Marcus på något sätt kan hitta lite fart så vi får behålla en svensk ytterligare några år. Det ger ju trots allt några spaltmeter i media. Ha det gott.

Svar: Ibland måste man förändra design bara för att göra det. Kimi har väl aldrig varit en turgubbe, men någon gång måste väl även han ha lite flyt, helst direkt från första racet.Spa är ett perfekt ställe på så sätt, att där kommer det verkligen synas hur mycket snabbare bilarna är genom kurvpartier,det kommer slå gnistor om dem uppför backen och genom ER. Marcus får det tufft i år, vi får väl hoppas på att han gör så bra ifrån sig,han kan få en sits i ett bättre stall till 2018, Sauber är numera ett notorisk botten stall som saknar förmågan att resa sig. Må väl Magnus.
Brandon Lee

skriven
#11: Björne

Goddagens
Grid girls i all ära, vem skulle tveka?. Men man får kanske vara realist då och nöja sig med att frugan kommer med den kalla ölen, eller rättare sagt man kanske ska vara glad att hon ens vill komma med den kalla ölen :-).
Jaja nog om det, det är ju inte därför vi é här. Nu är det ju snart Fredag, FP1 och FP2 och jag é ju en nörd som tittar på det då. Tyvärr endast repiserna på Fredagskvällen man har ju ett jobb å sköta oxå, men sen Lördagmorgon FP3 då é det bara att masa sig upp i tv-soffan å glo. Det är ju nu vi får se vad dom åstadkommit. Har Ferrari det som krävs i år, och det är ju intressant som du skriver Brandon att Sirotkin tycker Ferrarin ser bra ut i balans hoppas den är lika bra på racehelgerna då, å att både Kimi å Vettel kan kvala bättre än förra säsongen.
Ha det Gott alla F1 älskare

Svar: Man borde kanske skaffa sig en öl assistent som Gas Monkey chefen? Apropå jobbiga TV tider, det gäller att vara på rätt tidszon, så slipper man gå upp mitt i natten;)Teamen har med sig en hel del uppdateringar till Australien, så det återstår att se vem som kommer att ligga i täten, vore kul om det blir flera förare som kämpar om segern, paradåkning gör inga fans lyckliga. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#12: Flash

Sirotkins analys golvade samtliga s.k experter/analytiker och då är han bara en testförare. Gary Anderson med flera borde kanske skolas hos Ryssen, eller vad säger du Brandon?

Vill så gärna att Ferrari/Kimi är med och slåss om titeln i år, men man har blivit besviken förr!

Svar: Det var flera ex förare på plats som hade liknande åsikt som Sirotkin, Gary satt nog kvar i pubkällaren hemma i London, och skrev i fyllan vad idioterna hos Autosport ville att han skulle skriva.
2017 kan mycket väl bli året när du slipper bli besviken.
Brandon Lee

skriven
#13: Tomi

Tjena, på tal om Magnus och Spa, fick bara en flyktig idé, vore det inte lite cool om de som har lust av de som besöker bloggen åkte tillsammans till tex Spa, eller åtminstone sammanstrålade för en öl där nere?
Skulle kunna bli grandprixracing blogg followers goes Spa:)

Svar: Bra tänkt, alltid är det några av mina läsare som brukar dyka upp just på Spa, det är fritt fram att diskutera en sammanstrålning för några bärs här hos mig.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :