NEXT STOP DOWN UNDER

 
Om knappt två veckor är det dags för årets första race i Australien, men eftersom jag varit frånvarande från bloggen under en längre period, så kan det vara på sin plats med en summering av det som hände i F1 världen i slutet av 2016 och i början av 2017.
 
Bernie Ecclestone fick flytta på sig och ersattes med jänkaren Chase Casey.
                                                                     -------------
 
Ron Dennis försökte köpa ut Mansour Ojjeh som äger 25% av McLaren, och investment bolaget Mumtalakat som äger 50% av McLaren med 1,88 miljarder euro från kinesiska investerare, men blev istället grundlurad av de ovannämnda delägarna och ersattes med jänkaren Zak Brown, dock sitter Ron fortfarande kvar i bolagets styrelse och äger 25% av McLaren.
                                                                    --------------
 
Nico Rosberg  överraskade F1 världen bara några dagar efter sin nyvunna världmästartitel genom att meddela sitt beslut om att F1 karriären var över, och ersattes med Valtteri Bottas eftersom Mercedes ansåg att Wehrlein fortfarande var för oerfaren.
                                                                    --------------
 
Felipe Massa slutade som F1 förare hos Williams och stardade en ny karriär som F1 förare hos Williams.
                                                                     -------------
 
Nasr körde in några hundra miljoner i prispengar åt Sauber och tackades genom att bli sparkad ur stallet.
                                                                     --------------
 
Min kommentar till det ovanstående är följande.
 
I fallet Bernie, inte en dag för tidigt.
 
I fallet Ron Dennis, som man bäddar får man ligga, Ron tog över McLaren en gång i tiden precis på samma sätt som nu drabbade honom själv.
 
I fallet Nico Rosberg, man tröttnar på allt och blir inte mer världsmästare oavsett hur många titlar man vinner.
 
I fallet Felipe Massa, den brasilianska media marknaden är fortfarande viktigt för F1, och Williams behöver en rutinerad förare som kan sortera ut årets bil.
 
I fallet Felipe Nasr, Sauber tackade honom på sitt sedvanliga sätt genom att ge honom sparken, typisk Kaltenborn agerande av F1 världens mest opålitliga och genomfalsk stallchef vars kunskaper om F1 är obefintliga.
 
 
 
Det om det förflutna, nu är det dags att blicka framåt. Pirellis val av gummiblandningar för Australiens GP är de tre mjukaste gummiblandnigar, dvs mjuk, supermjuk och ultramjuk. Efter Barcelonas testveckor har förarna i det närmaste unisont hyllat årets däck, som tillåter dem att köra för fullt utan att greppet försvinner med slitaget, en återgång till riktigt racing enligt de allra flesta av årets förare.
 
Några andra förare har uttryckt sin oro i frågan om hur årets bildesign kommer att påverka förarnas chanser för omkörningar, jag för min del tror att det ökade mekaniska och aerodynamiska greppet möjliggör omkörningsförsök även på mer oväntade ställen som tex genom kurvpartier.
 
Den ökade down force nivån kommer att sänka toppfarten på rakorna, vilket innebär att förarna kör tidsmässigt längre perioder med fullgas som i sin tur ökar bränsleförbrukningen. Till i år har man visserligen ökat den maximala bränslemängden från 135 kg till 142 kg, men frågan är om den ökningen räcker för att kompensera den högre bränsleförbrukningen som den ökade down force nivån för med sig. Så, även i år kan motorns prestanda bli den avgörande faktorn i kampen om VM titeln, effekt vs bränsleförbrukning, dvs, så många hk som möjligt med så lite bränsle som möjligt, något som tex Ferrari jobbar med just nu i form av en ny, inovativ insprutnings system.
 
Till Australien kommer i bruk  även nya FIA regler för kopplingen som gör det svårare för förarna att göra en perfekt start när rödljuset släcks, möjligheten att hitta rätt "bite point" begränsas kraftigt till förmån för ett mer "manuell" system, det blir intressant att se hur många av förarna kommer att missa i starten.
 
Australiens GP är också första steget inte bara i kampen mellan de olika stallen, utan även inom stallen, kampen mellan stall "kompisarna". Kommer Kimi kvala ut Sebastian, kan Valtteri matcha Lewis tempo, är Daniel kapabel att hålla Max bakom sig på hemmaplan, klarar Marcus av att hålla den överskattade Wehrlein i stången osv, det är många kontrakt som går ut i slutet av 2017, bla Kimi, Sebastian, Lewis och Valtteri får handla om sina kontrakt om de vill bli kvar i F1.
 
Nu finns det i vanlig ordning pratglada damer som tror sig veta i förväg hur team mate wars kommer att sluta, enligt den dynamiska RBR duon Marko-Mateschitz  har varken Kimi eller Valtteri någon som helst chans att slå sina stall kompisar, samtidigt som damerna är helt övertygade om, att RBRs förarduo är den absolut bästa i F1, jag för min del tror att damerna MM pratar mycket schitz, så jag har döpt om dem till Marilyn och Monroe, två pratglada gamla kärringar.
 
Det finns ju många som är lika intresserade om team mate wars som jakten om VM titeln, stall kompisen är den första man bör slå. Hos Ferrari har man i år en bil som tilltalar både Kimi och Sebastian, den styr in bra och har en stabil framända som Kimi gillar, och santidigt mycket traction ut ur kurvor som Sebastian gillar, det blir spännande att se vilken av förarna kan klämma ut mest ur årets bil.
 
Bottas fick bara ett års kontrakt av Mercedes, men många bra sitsar blir lediga till 2018 så ett års kontrakt behöver inte betyda något negativt på lite längre sikt.  Valtteri är en snabb förare, väl så snabb som Rosberg, men Lewis har många års erfarenhet av bilen och är en uttalad försteförare i stallet, den avgörande biten blir hur mycket viktig data Mercedes kommer göra tillgängligt för Bottas med tanke på att han kan ta mig sig kunskapen om han till nästa år hamnar hos en konkurrent.
 
Det om F1 det här inlägget, ordföranden för BL fan klubb vill kramas lite, men först några ord om young guns från Norden.
 
Gustav Malja fortsätter i GP2 som till i år har döpts om till F2, han kommer att köra för Racing Engineering, ett bra stall där han har möjligheten att visa vad han går för.
 
Joel Eriksson fortsätter i F3 med Motopark, jag är inte helt övertygad om att stallets bil är bra nog att bärga titeln med.
 
Niko Kari som var Joels team kompis ifjol hos Motopark lämnade F3 och gick till GP3 istället för att köra för Arden, han ingår även i år på Red Bulls ungdomssatsning där även Gasly finns, fransosen i sin tur kör super formula i japan.
 
För hojföraren Niki Tuuli har årets säsong redan startat, han tog en fin femte plats i VM premiären i Australien med sin Super Sport hoj , bra resultat med tanke på att det var första gången han körde på Philip Island.
 
Vi avslutar med några videos från Barcelona, först en jämförelse mellan Kimi och Valtteri, notera styrutslaget hos förarna som skvallrar om valet av styrväxel.
Den andra videon visar en jämförelse mellan Kimis snabbaste varv i år och Lewis pole varv från ifjol, mycket nöje.
 
www.youtube.com/watch?v=cZejyIdxhLI              
 
www.youtube.com/watch?v=MVtuJpLDlmo     
 
 
                                                                    
    
 
                                                                       
 
 

Kommentarer :

#1: John

Underbart att se att du är tillbaka Brandon!
Jag vart lite orolig att du inte skulle dyka upp igen efter vintern med dina underbara kommentarer och analyser av F1-cirkusens alla figurer och karaktärer. Hade liksom inte känts på riktigt om man inte kan njuta av din blogg efter race helgerna!
Väl mött //John

Svar: Tackar,..ibland måste man ladda batterierna för att gnistan ska finnas där, kul om du gillar min blogg. Ha det gött John.
Brandon Lee

skriven
#2: Ferraristi_Svezia

Va tror Du BL; om det går skit för SEB & bra/bättre/bäst för Kimi i år, kommer SEB ha tålamod att va kvar hos Ferrari och/eller kommer Ferrari ha tålamod med SEB om han inte levererar i år?

Vad gör Kimi nästa år?

Vill inte på nåt vis springa iväg på förhand då årets säsong inte börjat än, men ändå kul att höra expertens tankar & funderingar i ämnet...

Svar: Svårt att säga, det kan hända att Seb vill avsluta karriären hos Mercedes och söker sig dit. Vad Kimi gör nästa år återstår att se, vill han köra så hittar han säkert en sits hos ett toppstall, vill han inte så finns det mycket annat som gör livet värd att leva.
Brandon Lee

skriven
#3: Flying finn

Ny innovativ insprutningsteknik på Ferrarin????
Ooooo spänningen stiger berätta mer.

Svar: Först måste Ferrari berätta mer och jag är inte så säkert på att de vill göra det.
Brandon Lee

skriven
#4: 1014johansson

Väl talat magistern! Ska verkligen bli intressant att följa team mate duellerna! Var tror du man tjänar mest tid, in i kurvan ( om framvagnen tillåter det alltså) eller ut ur kurvan med hjälp av god traction? Fan vad härligt att ha lite god läsning på kvällen innan man somna! Buy the way, skönt att beirne är ur vägen

Svar: Var man tjänar mest tid på beror på förarens körstil, tex Kimi gör sina varvtider in i kurvor och Alonso ut ur kurvor. Det var dags för Bernie att gå, ingenting varar evigt.
Brandon Lee

skriven
#5: Olssonian

Skön sammanfattning, det sägs från vissa håll att bränsleförbrukningen varit högre än beräknat under testerna och viss oro finns för spara soppa racing ala 2014, måtte det inte stämma nu när så mycket annat talar för lite spännande racing.

Svar: Ja, förbrukningen var skapligt hög på sina håll, men man ska komma ihåg att bilarna aldrig körs med full tank under ett race, så det är upp till var och en att tanka tillräckligt med bränsle.
Brandon Lee

skriven
#6: ilkkaluukas.blogg.se

Äntligen slut på pajas kommentarer på den här bloggen. Orkade inte läsa pajkastningen som förekom på bloggen.

Svar: Japp, inga fler pajaser, jag lämnade bloggen omodererat för fri diskussion mellan vuxna, men det slank in några skitungar med psykiska problem som inte kunde låta bli att starta ett pajkastnings race.
Brandon Lee

skriven
#7: antonio

Marilyn Monroe var ialla fall vacker att titta på jämfört med dem två herrarna. Om det här bli Kimi sista säsong så skulle det vara otroligt vackert om man han fick avsluta som världsmästare, en av dem största talangerna (om inte den största) som jag har upplevt.

Svar: Det var just därför jag döpte damerna till Marilyn och Monroe eftersom de är rena motsatsen till MM, fula på både ut och insidan. Det vore kanon om Kimi kunde knipa titeln, få om några förare har samma naturliga råspeed som Iceman.
Brandon Lee

skriven
#8: Peter

Om det blev bättre nu när trädgårdstomten är borta ,ja det får vi se .
Tack för att släcker törsten lite ,längtar så efter årets start så vi får se vad som hänt med dom nya bilarna .

Mvh Peter

Svar: Ibland behövs det nytt blod för att ruska liv på en döende häst, det enda Bernie var ute efter de senaste åren var mer pengar åt honom själv, kanske inbillar lillen att det finns ett evigt liv till salu.
Brandon Lee

skriven
#9: peppsi

Bra skrivet igen som vanligt👍 Är det du som är på bruttans skjorta? När tror du Bottas första vinst kommer? Själv satsar jag på Australien, om int Kimi tar den förstås ☺

Svar: Japp, det är min fula nylle på bruttans tröja. Om Bottas är fri att ta en dunst med Hamilton lär det inte dröja alltför länge, men det finns ett antal snabba förare i snabba bilar, så det behövs lite tur också.
Brandon Lee

skriven
#10: Ingemar

Alltid läsvärt av dig Brandon...!!!

Vad innebär FIA nya regler för kopplingen som gör det svårare för förarna att göra en perfekt start när rödljuset släcks, möjligheten att hitta rätt "bite point" ? Rent tekniskt nya regler?

Hoppas att inte begränsning av bränsle kommer styra racen.

// Ingemar

Svar: Kopplingsspaken måste ligga minst 50 mm från andra knappar och spakar för att föraren ska inte kunna trycka eller dra i något annat samtidigt. Max rörelse i kopplingsspaken är 80 mm, den greppar på samma sätt som en vanlig koppling på en bruksbil, dvs på ett ställe helt manuellt styrt av föraren. Tidigare hade man två spakar innan man ifjol gick över till en, alla perfekta starter kom från ingenjörernas mjukvara, det var dem som styrde starten, inte föraren. Om kopplingen hade tex maxrörelse på 100 mm, så kunde föraren släppa spaken var som helst mellan 10 och 90 mm och fick ändå en perfekt start tack vare mjukvaran, I år finns bite point på ett ställe, själv tycker jag att de kunde ha begränsat koppling spakens rörelse ännu mer, desto kortare rörelse desto svårare att fixa en bra start utan för mycket hjulspinn, och större risk för att man får motorstopp om man missar med kopplingen.
Brandon Lee

skriven
#11: Marcus

Som vanligt så hoppas jag Kimi gör en riktigt bra säsong och tvålar till Vettel. Sen hoppas jag verkligen att det blir en jämnare säsong än tidigare där iaf två-tre stall fightas om segrarna. Slutligen tror jag Bottas kommer att göra bra ifrån sig i Mercedes, han verkar verligen ha båda fötterna på jorden.

Svar: En jämnare säsong är ett måste för att publikintresset ska finnas kvar, paradåkning av ett team gör ingen glad. Jag tror att både Kimi och Valtteri gör en bra säsong och är med om kampen om en VM titel.
Brandon Lee

skriven
#12: PA L

Har du inga kommentarer om Phelix Rosenqvist i mina ögon Sveriges bäste racerförare just nu..

Svar: I mina ögon med, men tyvärr har han en management som inte klarar av att fixa en bra styrning åt honom.
Brandon Lee

skriven
#13: Patrik Jansson

Hej,
intressant att se att årets bilar är snabbare redan i testerna än vad fjolårsbilaanr var i race/kvaltrim :)!
Det som blir intressant är ju som du skriver om kan Bottas och Kimi slå sina team kamrater tillåts Kimi va snabbare än Vettel :(?? Hoppas Ferrari låter dom köra om det och inte håller på med en massa tjafs!! Bottas blir säkert snabbare med tiden men blir intressant att se hur stor hans kapacitet är om nu mercan är en bra bil i år?!

Svar: Japp, och några race in i årets säsong kommer årets bilar att vara 4-5 sekunder snabbare per varv än fjolårets, speciellt på banor med många kurvkombinationer eftersom årets bilar är ruskigt snabba genom kurvor.Hur bra Mercas bil är får vi se i Australien, men jag tror att den blir en hårt nöt att knäcka för Ferrari och RBR, mest på grund av den urstarka motorn.
Brandon Lee

skriven
#14: André Hulinder

Riktigt skojj att du är tillbaka, hoppas du har haft det kanon!Damen mår som hon förtjänar?=)
Vad tror du williams har för fördel av Paddy joinat dom och vad har mercedes för fördel av att James joinat dom?
Roligt att ferrari verkat hittat rätt, både Lewis och Valteri har stor respekt för dom!
Men kan du förklara varför mclaren Honda har så svårt att hitta rätt? är det verkligen acceptabelt att ett sådant anrikt stall inte kan hitta formen?

Svar: Tackar,..alla mår vi som vi förtjänar, mer eller mindre eller hur? Paddy och James är värdefulla för vilket team som helst, dock kommer det dröja ett tag innan deras arbete märks i bilen.Mackens problem är PU relaterade, vibrationer i motorn påverkar negativt på bilens balans och greppnivå, det är viktigare att ha en lite klenare motor med bra körbarhet än en stark motor utan bra körbarhet.
Brandon Lee

skriven
#15: zenkert

Ja, jävlar vad fint Ferrarin styr in i kurvorna.

Ska vi tippa Podium i Australien?

Jag satsar på 2 Ferrari och 1 Mercedes.
100 lire på det ;-)

Ciao

Svar: Synd att det inte finns 3 Ferrari;)
Brandon Lee

skriven
#16: zenkert

På tal om min älskade Felix.

Så kör han precis som Gasly, Super Formula i Japan.
Felix kör för Team LeMans.
Och så Formula E hos Mahindra Racing tillsammans med Nick Heidfeld.

Men det visste ni väl redan?

Men ni kanske inte visste att de första testerna i
Super Formula i Japan toppades av André Lotterer.
Med en varvtid på Suzuka som var mindre än en
tiondel långsammare än Sebestian Vettels snabbaste
varv på banan i Japans GP 2016.
Lotterer: 1m35.163s
Vettel: 1m35.118s

Så det går undan i Super Formula i Japan!!!
Kanske inte så dumt för Felix att bli Big in Japan, ändå.

Felix var lite mer blygsam i testerna.
Men ändå full av hopp på sin 11:te plats.

Ciao

Svar: I år kommer F ettorna köra på 1.30 och testtider är alltid testtider.
Brandon Lee

skriven
#17: Leimat

Skönt att du är tillbaka, nu får man intressanta svar på svåra frågor igen. Samt insiktsfulla tankar på intrika funktioner av fluidmekanik...

Svar: Jag gör mitt bästa att kasta lite ljus över F ettornas mörka hemligheter.
Brandon Lee

skriven
#18: Captain Hindsight

Back in business, tack BL! Skönt att du är tillbaka! Hoppas allt är bra med dig!

Ang årets F1 säsong så känner jag för första gången på flera år att Ferrari kanske har en chans att utmana Mercedes. Ska bli kul att se hur säsongen utvecklas!

Bottas vs Hamilton ska bli tämligen intressant att följa. Misstänker att Bottas har lättare att få stallets stöd iom hans professionella (vuxna) attityd men då behöver han vinna något race tidigt på säsongen för att visa medarbetarna och Hamilton att han är the real deal.

McLaren står och trampar på samma ställe fortfarande. Ska bli intressant att se hur den soppan utvecklas. Måste erkänna att jag är lite förvånad att Alonso fortfarande är kvar. Nu har väl hans bäst före datum passerat men med hans ego så är jag förvånad att han har vart så tyst.

Mvh CH

Svar: Allt är under kontroll mer eller mindre men allt är givetvis relativt;) Hur är det med kaptenen, gör du fortfarande utryckningar med flashiga blåljus?Apropå F1, om Ferrari motorn levererar så blir det jämt, Ferraris chassi/aero tycks vara minst lika bra som hos Merca och RBR.

Bottas har bra självförtroende och står med båda fötterna på jorden stadigt som få, får han köra fritt mot Lewis så får Lewis se upp med honom, Bottas är inte alls lika lätt att psyka som Nico var.

Alonso gör förmodligen sitt sista år i F1 om han nu orkar leka i en hopplös bil ett helt år. Ha det kapten.
Brandon Lee

skriven
#19: Andy

Den förlorade sonen är tillbaka!.... då ser vi fram emot en trevlig F1 säsong tillsammans Brandon!!

skriven
#20: ThomasF

Underbart med lite analyser igen!Och den nunan har ju varit med förut!

Svar: Jag har inte kommit på hur man byter ansikte riktigt än;)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :