WHO´S DRIVING FOR WHO 2018

 
Årets Silly Season ser ut att bli mer silly än på länge, i alla fall på pappret, men det kan lika gärna sluta med, att ingen av huvudaktörerna byter stall trots det,  att så  många förare har inte ännu så länge skrivit på för ett nytt kontrakt inför 2018.  
 
Vettel skulle gärna vilja köra i ett tysk stall, högre lön och en Allison designed bil lockar hos Mercedes, men inget annat stall har samma höga status i F1 som Ferrari, dock lär  möjligheten att bli världsmästare i ett tysk stall väga tungt för en tysk förare, stannar Vettel hos Ferrari eller blir det Mercedes för tysken 2018?
 
Om McLaren byter PU leverantör från Honda till Mercedes, så lär Alonso bli kvar hos Macken, att göra sig av med Honda sägs kosta kring 800 miljoner för McLaren, huruvida Honda blir kvar i F1 om samarbetet med McLaren avslutas återstår att se. Det andra realistiska altrernativet för Alonsos del kan vara Indy Car, eftersom varken Ferrari eller Mercedes lär vara intresserade av spanjorens tjänster.
 
Hamilton blir kvar hos Mercedes, det skulle vara intressant att se hur Vettel skulle hantera rivaliteten med britten, ingen av de två skulle sätta sitt namn på ett kontrakt som inte garanterar likvärdig material och likvärdig status som förare.
 
Kimi har sagt att Ferrari blir hans sista stall i F1, och samma gäller fortfarande, Kimi har fattat sitt beslut angående 2018, och kommer att berätta om det när han själv tycker att det är lämpligt.
 
Bottas har visat att han kan slå alla inklusive toppförarna, Toto pratar ofta och gärna både om Vettel och Alonso som möjliga kandidater för en Mercedes sits till 2018, dock ska man ta Totos utlåtanden med en stor nypa salt, Hamilton vill inte ha Alonso som stallkompis, och  Vettel kan inte räkna med någon absolut första förare status, så det mest troliga är att Bottas stannar hos Mercedes.
 
Skomannen från Down Under lär vara på väg att lämna RBR...
 
...och ersättaren kan mycket väl bli Sainz, vart Ricciardo kan tänkas hamna återstår att se, han är en duktig förare men inte av värdsmästare nivå, så det kan hända att han lämnar F1 även om han själv drömmer om en Ferrari styrning.
 
Marcus lär bli kvar hos Sauber, hans meriter räcker inte till för att skaffa en sits hos ett toppstall, eller hos stallen i det övre halvan av mittfältet, även om Marcus har ett starkt finansiell stöd ,så saknar hans management de rätta kontakterna som är nödvändiga i F1 för att kunna hitta en bra styrning.
 
Renault gör gällande, att Kubica fortfarande har det som krävs i ren speed för att köra F1, men Robert har inte kört med årets bil, som kräver mycket mer ur fysisk synpunkt av föraren än 2012 års Lotus, Robert själv uttrycker sig med ordval som "I would like to" i fråga om en eventuellt come back i F1, så chansen att få se Kubica i F1 inom kort är väldigt liten.
 
Utöver de ovannämnda är tex Perez sugen på en sits i ett toppstall, Perez är en förare av samma kaliber som Ricciardo, duktig men inte av topp förare kvalité, men även han är sugen att köra för Ferrari. Hans stallkompis Ocon har mer talang än Perez, även om den gode Toto överdriver en smula ,när han betygsätter Ocon som en blivande superstjärna i F1, för det krävs mer än Ocon har visat hittills, det kan hända att Ocon hamnar hos Renault för att ersätta Palmer.
 
Kvyat har ingen framtid i F1, det är bara hans nationalitet som ger honom en sits hos TR, hur länge återstår att se, det finns Red Bull juniorer som vill visa vad de kan i F1, Wehrlein är överskattad och måste visa mycket bättre takter om han vill hamna i ett topp stall osv, det är många kontrakt som väntar på en signatur inför 2018, det blir kul att se vem som kommer att köra för vem.
 
 
Det om Silly Season, Baku nästa...
 
..."the speed is higher in the land of fire" står det på skylten som hänger på husfasaden, elda upp armhålan, som fick F1 race enbart på grund av Bernies bottenlösa girighet, det finns många riktiga banor i världen som bättre förtjänar ett F1 race.
 
Däcksvalet skiljer sig något från det i Kanada...
 
...dock passar banan bäst för cyklister oavsett om de kör med Pirelli eller inte.
 
Några av mina polare kom på besök... 
...och släpade mig med sig till Platinum Cars för att drägla över diverse boy toys...
 
 
...och visst är Platinum Cars en trevlig liten butik, men inget i jämförelse med Autobahn Motors i Singapore...
 
...där man kan välja med ett klick på panelen vilken av superbilarna ur Gary Hong´s bilautomat man vill köpa, om ni åker till Singapore för att kika på F1, gå och kika på Garys lilla godisautomat med, jag har bara sett en liknande tidigare i USA, dock hade den färre bilar.
 
 
Jag för min del lider svårt på grund av ett "need for speed" behov, och försöker bota det med vår "hushoj", skruvar upp turbotrycket och ger mig ut på nattliga äventyr, kör in i "tunneln" där allt annat omkring slutar att existera, kvar blir bara Hayabusa,jag och vägen.
 
I mitten av januari var jag inblandad i en krasch på en cross bana, en snubbe landade över min högra höft och ben, när jag sedan försökte kravla  mig upp så lydde inte benen, och jag hamnade på en ryggplanka och  transpoterades till  sjukhuset.  Väl framme där åkte man in i "tuben" för röntgen, vissa saker hade hamnat i kläm på grund av smällen mot höften, där av att jag inte kunde känna av benen, det tog några timmar innan underkroppen vaknade till liv när svullnaden släppte lite, och saker och ting hamnade mer eller mindre på rätt ställe igen.
 
Jag har råkat ut riktigt  hårda smällar ett antal gånger, så kroppen är rätt så sargad, doktorns diagonos var inte speciellt uppmuntrande, en smäll till så kan det sluta med att man hamnar i stolen för resten av livet, något som inte ter sig särskilt lockande för min del.
 
Så, på grund av det ovannämnda tog jag beslutet att sluta med landvägsracing, döden skrämmer mig inte på något sätt, alla ska vi dö någon gång, men tanken att bli ett vårdpaket i en rullstol skrämmer skiten ur mig, jag är en sånt människa som alltid måste klara sig själv utan hjälp till varje pris, annars får det vara.
 
Ni kan inte ana hur svårt det är för mig att tvingas avstå från road racing, Micke säger att jag ska vara glad för att jag är vid liv och kan röra på mig på egen maskin, för mig känns det som att även om man är vid liv så lever man inte. När mina polare tog kontakt via skype från Isle of Man för att berätta hur det gick för dem, så gjorde det ont av helvete i mig på något sätt, jag har svårt som fan att hantera det här, på något sätt känns livet bra tomt just nu när kickarna från  racing är borta.
 
 
Dagens grid girls kan man springa på om man hamnar i Austin, jag för min del funderar på att åka tillbaka till L.A eftersom livet just nu går på tomgång, kanske går det att gasa ur sig från den här domedags känslan där borta.
 
Amen,..må djävulen ta alla doktorer som levererar deppiga diagonoser.    
 
       
  
 
      
 
    
 

Kommentarer :

#1: Classe P

Jag gissar på att racing på fyra hjul inte är något substitut som hjälper?

Ska bli intressant att se hur det kommer utspela sig med alla eventuella förarbyten. Önskar man kunde slippa allt käbbel kring det under tiden i massmedia bara... Det är uppfriskande att få hårdfaktan här på bloggen istället, så keep it commin'.

Längst ut till höger, vackrast av dagens grid girls.

Svar: Jag har tävlat även på fyra hjul, dock är känslan inte alls den samma som på en hoj, det är lite som att sitta skyddad inne i en livmoder ,som tar hand om en ute på banan med valsång som bakgrunds ljud.
Det är ett par topp förare som kan sätta igång förarbytes karusellen, ännu så länge håller de sina kort så tajt att ingen kan se dem.
Brandon Lee

skriven
#2: zenkert

Låter tuuungt BL.
Post-Traumatisk Depression.
På gränsen till livskris, faktiskt.

Råd brukar vara det sista man vill ha
i en situation som du är i nu.
Man har "nog" med att försöka
hantera sin egna tankar och känslor.

Och någon som lyssnar, utan att ge råd.
För råden kommer ur ett perspektiv
som man inte ens bryr sig om.
Inte ett skit.

Men filosofisk tanke kanske kan gå an, BL?

- När en dörr stängs, öppnas en annan.

Silly Season är just som den heter Silly.
Jag bryr mig inte ett dugg om dessa
fruklöst meningslösa spekulationer.

Grid Girls, däremot, engagerar alltid.
The Girl to the LEFT.
She has horny eyes :-)

Ciao

Svar: Allt tar slut någon gång, men det är jävligt svårt att acceptera när man har hållit på med RR så länge som jag har gjort, men det är precis som du säger, när en dörr stängs så öppnas en annan.
Årets SS kan utvecklas på två olika sätt, allt händer på en gång eller inget alls, det är bara ett par förare som kan starta hela cirkusen.

När GG inte längre engagerar har man problem, så ännu så länge har du inga problem;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Jonatan

Förstår vad du menar med abstinens! Har aldrig hållt på med racing, dock med andra sporter o de e surt när man inte kan göra sig rättvis pga skador o dylikt.
Kollade lite på Isle of Man! Det krävs fan sin man!! Sjukt imponerande o se dom köra:)

Apropå Kimi så hoppas man ju alltid att han ska fortsätta. Men om Vettel blir kvar så tror jag nog han tackar för sig:(. Känns inte som om han vill va nr 2 en säsong till.
Jag köper grisen i säcken o tar tjejen som man bara ser höfterna på😂
Alltid lika intressant BL.

Svar: Ja, det är sjukt jobbigt när man tvingas avstå från något man brinner för och är mer eller mindre beroende av, men sånt är livet, allt tar slut förr eller senare.På Isle of Man är grejen att slå banan, inte så mycket medtävlarna, det tar några år att lära sig banan in i detalj så att man kan köra för fullt, väl i mål skakar man i hela kroppen av adrenalin ruset, en oslagbar känsla som man blir beroende av.

Kimi vet, och jag vet, men ingen säger något;-)
Apropå hon som man bara ser höfterna på,..resten är lika snyggt.
Brandon Lee

skriven
#4: ilkkaluukas.blogg.se

Du skriver om Singapore. Är det värt att åka dit och kolla på f1.jag inbillar mig att det är häftigt race i lampskenet där nere.

Svar: Ja, det är absolut värt att besöka Singapore även om banan som sådan är inte så märkvärdig, men allt omkring är grymt häftig, jag bodde i Singapore under en kortare period när jag jobbade mycket i den delen av världen.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Mycket mycket bra genomgång om vem som kör var nästa gång. Håller med på samtliga punkter. Dett enda jag undrar över är vad du till slut kommer fälla avgörandet för Vettel. Att få köra för ett tyskt team eller att fortsätta följa i Michaels fotspår? Och när kontraktet med Tag Heuer eller Renault som vi alla vet går ut. Tror du då vi får en grymtandes tjur tillbaka igen? Kan det verkligen komma till 2018?
Mvh Magnus

Svar: Det blir inte lätt för Vettel att bestämma sig, inte för någon annan heller, eftersom man måste mer eller mindre gissa vilket team kommer att ligga på topp nästa år. Pirelli kommer ju med nya, mjukare gummiblandningar till 2018, som kan helt kasta om styrkeförhållanden mellan stallen nästa år.
RBR kommer tillbaks, var så säker på det, Newey är fortfarande bäst bland designers, och Renault bygger en helt ny motor till 2018.

Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Du får ha Zanardi som förebild om det värsta skulle hända med benen!Den gubben läser man om högt upp i serierna jämt tycker jag.Men han kör ju inte hoj förstås.Och trike,nja?Väldigt bra sammanfattning av silly season.Undrar om kimi kan tänka sig nått annat stall?De här gubbarna brukar väl ha lite svårt att slut helt precis som du BL?Sånär som på Nico då.Jag inväntar Joel o förhoppningsvis Felix en vacker dag?Ha D//Thomas

Svar: Zanardi är en riktig tuffing, men skulle nog helst vilja ha sina ben kvar att knalla omkring med. Jag har polare som sitter i stolen, sedan andra som har tävlat ett par årtionden utan att skada sig alls, det mesta hänger på körstilen och om man har tur eller otur, men inom hojracing måste man ha en kropp som pallar för avåkningar, min har gått sönder för många gånger, så nu orkar den inte mer.
Ferrari blir Kimis sista stall i F1, var han dyker upp sedan återstår det att se, kanske i Le Mans. Att sluta helt är svårt, jag kommer nog att köra lite lugnare grejer som Pikes Peak och liknande, kanske lite banracing med bilar också.

Nico kan mycket väl även han dyka upp i andra racing sammanhang, Joel är en riktigt talang, Felix med, men för hans del är det snart för sent att få en sits i F1.

Ha det gött Thomas.
Brandon Lee

skriven
#7: Johan

Tråkigt att höra om din diagnos aldrig roligt att lämna något man älskar. Har själv aldrig sysslat med hoj racing jag är inge vidare på 2 två hjul. Vill tacka dig för ditt arbete med bloggen alltid lika trevligt att läsa.

Svar: Nej, ingen höjdare, men man måste acceptera att en dag tar allt slut inklusive RR.Tack själv för din kommentar Johan.
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Need Speed?

I musikens form finns det väl
knappast någon låt som slår denna.

En ultra-klassiker av Deep Purple.
Highway Star.

https://www.youtube.com/watch?v=Wr9ie2J2690

Ciao

skriven
#9: Svenn

Hur länge ska vi tro att Mercedes tänker köra F1? Det har väl uppnått det som de sade sig vilja uppnå när startade?

Svar: Så sant, de tänker nog inte stanna för evigt som Ferrari, men några år till blir det säkert, i alla fall om de även fortsättningsvist förblir konkurrenskraftiga.
Brandon Lee

skriven
#10: Marcus

Tråkigt att du behöver ge upp racingen men att köra lite lugnare låter vettigt än att ge upp helt och hållet. Du får ha det så kul med vad nu än kommer att köra.

Le mans kommer nog Kimi att köra förr eller senare men om han kommer att göra det till nästa år är frågan. Tror han stannar ett år till i Ferrari och sedan Le Mans. Rallycross borde passa Kimi rätt bra men jag vet inte om det är aktuellt.

Svar: Allt tar slut någon gång, det måste man acceptera hur jävligt svårt det än är, RR är "minusmarginal" racing som kräver att man är 100% i form.
Som sagt var, Kimi kommer att berätta om det när det är dags, han har faktisk redan provkört Peugeots Le Mans racer för några år sedan, men gillade inte riktigt den instängda känslan, rallycross är en kul grej som alla förare gillar att prova på någon gång.

Ha en bra midsommar helg Marcus.
Brandon Lee

skriven
#11: Corina

Så fina bilder. Just nu har jag lite surfing på min blogg. Kika gärna in om du har möjlighet. Ha en toppen dag 😍

skriven
#12: zenkert

Oavsett om banan SUGER fett och Bernie.
Så är deras slogan bra.

The speed is higher
inte the land of fire

Bra på många sätt eftersom den syftar
på nationens kulturella historia.

Jag citerar från Wikipedia, kortfattat.

The Land of Fire (Azerbaijani: Odlar Yurdu) is a phrase in the
Azerbaijani language and an ancient Azerbaijani cultural concept
that denoted either the entire Azerbaijan's geographical land or
the metaphysical realm of mortals, and later became associated
with political sovereignty and cultural symbolism.

Ciao

Svar: De röker på för mycket och ofta "in the land of fire", vore bättre om de fimpade elden och slutade röka.
Brandon Lee

skriven
#13: zenkert

Vad jag menar är, döm
inte landet efter namnet
för att du inte känner till det.

Framstående vetenskapsmän
kommer från Azerbaijan.
Som t.e.x. Lotfi A. Zadeh
Som lanserade fuzzy set theory och och fuzzy logic.
Jag fattar inget av detta fuzzy.

Han är nu professor i Computer Science
i University of California, Berkeley.
Och forskar i AI - Artificial Intelligence.

Vill bara peka på en positiv riktning i livet.
Och ett mer konstruktivt sätt att tänka på.

Ciao

Svar: Fuzzy värre hos Zenkert? Fuzzy logik är lika med att kunna hantera mellanlägen mellan ja och nej, så man kan väl säga att den gode Lofti är skaparen av det svenska uttrycket "lagom",.;-)
Brandon Lee

skriven
#14: Nico

Hmmm... Baku eller en handtralla... Baku eller en handtralla Baku eller en handtralla.....

*ziiiiip*

Tänkte på en grej, om dom nu knuffar ut Bottas från Mercedes. Vart sjutton skulle han ta vägen?

// N

Svar: Ha ha, en handtralla helt klart, det är så mycket mer spänning i det;-)
Jag är nästan 100 på, att Bottas blir kvar,..men inte alls lika övertygad om att Lewis gör det, han har andra intressen som bockar för uppmärksamhet. Ha en trevlig midsommar Nico.
Brandon Lee

skriven
#15: zenkert

Inte ens Shakespear kan svara på den frågan Nico :-)

Jag har för mig att Bottas bara är som det heter
utlånad från Williams till Mercedes i ett år.

Så om inte Mercedes är intresserade av
hans tjänster 2018, och inget annat stall
heller, Så lär han ersätta Massa i Williams.

Följdfrågan är, vill Bottas det, nu när det
ryktas om att Williams är intresserade
av att göra en deal med HONDA.

Många om och men.
Men tänk om HONDA bara har
utnyttjat McLaren för sin utveckling.
Betalat bra, javisst, men ändå
lurats med sina sneda asiatiska ögon ;-)

Och 2018 släpper the PU that everyone wants?
Och då är Sauber en vinnare...

... Inte fan vet jag.
Men spännande ska det bli att se vad som händer.

Ciao

Svar: Nä, Bottas blir kvar hos Merca om han nu inte hamnar hos Ferrari istället, Williams är borta och förbi för hans del.
Det krävs mycket mer än en bra motor för att Sauber ska bli en vinnare, Honda behöver hjälp av AVL för att få ordning på sin skämtmotor.
Brandon Lee

skriven
#16: Ghostface

Tro mig, Mercedes vill ha kvar Bottas..

Svar: Håller med dig.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :