RATTLESNAKE BITE MOMENT

 
 
Circuit Gilles Villeneuve kräver en välbalanserad och stabil bil under inbromsningen, man kör med så lite vinge som möjligt, en snabb bana där man har sänkt medelhastigheten något med ett antal "stadsbana chikaner", de utan en kraftfull PU lär vara chanslösa att kriga om podiums, liksom de vars bil saknar förmågan att rida kerbsen utan att tappa greppet genom kurvan, och har brist på traction ut ur kurvan.
 
Ultrasoft blir race dagens melodi, nyckeln till framgång är att få upp däckstemperaturen inom "fönstret", något som Ferrari har varit mästare på under årets första race.  En del tror sig veta, att Mercedes och RBRs problem med dålig greppnivå i första hand kommer från avsaknaden av ett väl fungerande FRIC system, men riktigt så enkelt är det inte.  FRIC finns kvar som en "tvåhjuls variant", dvs som två separata system för fram och bakändan, Mercedes och RBRs problem med att få upp däkstemperaturen inom "fönstret" kommer i första hand ur en bristfälligt aerobalans, en perfekt avvägt aerobalans som samarbetar i harmoni med tvåhjuls FRIC systemet ger en välbalanserad helhet som hos Ferrari, något som just nu saknas både hos Mercedes och RBR. 
 
Jag hade för några år sedan en "rattlesnake bite moment" i en Viper, när den högra bromsskivan fram mer eller mindre exploderade under inbromsningen i slutet av en "flygraka", först får man ett kast åt ena hållet, sedan åt andra när man överparerar, därefter är man bara en passagerare som hoppas på det bästa, det är just såna här "rattlesnake bite moments" man försöker undvika i F1 när man kör på banor som Circuit Gilles Villeneuve", där väl fungerande bromsar som varken överhettar eller mattas av är A och O.
 
Robert Kubica har kört 115 varv i Kimis omlackerade Lotus från 2012, samma chassie som Kimi vann med i Dubai.  Robert var nöjd med sin insats och de varvtider han presterade, så nu har Kubica fans vaknat till liv, och hoppas för en Kubica come back i F1 inom kort.  Jag personligen tror inte alls på någon come back för polackens del, det är en sak att köra en fem år gammal bil på en tom bana, något helt annat att köra dagens F1 bil i tävlings sammanhang, Kubica har inte den fysiska formen som krävs med dagens bilar, där G kraftyerna är något helt annat än för fem år sedan.
 
F ettans nya ledning har gjort gällande, att de vill utöka antalet race under de kommande åren, 25 stycken har nämnts, och även önskan om flera race i både USA och Europa.  I Portugal har man nu börjat undersöka möjligheten för att åter igen köra F1 i landet, dock inte i Estoril som tidigare, utan på Algarve banan på bilden här ovan.  En riktig race bana är alltid bättre än en stadsbana i mina papper, dock ser jag banan i Algarve mer som en hoj än bil bana, men som sagt var, en reguljär bana är alltid att föredra istället för  en tillfällig stadsbana.
 
Dagens grid girls är många i Kanada rött, vackert så, ju fler desto bättre.
 
Davey Lambert, rest in peace.
 
Amen,..må alla stupade road warriors leva evigt i livet efter detta.      
 
        
 
     
 
      

Kommentarer :

#1: Classe P

Får vi se än en gång när Kimi kvalar ut Vettel måntro? Inte omöjligt om du frågar mig. Mest intressanta under racehelgen blir i sådant fall att se hur Ferrari "utan stallorder" ska lyckas vända ordningen än en gång.

Nä nu är jag negativ hela tiden känner jag. Något som faktiskt är kul är hur Liberty, åtminstone verkar, vilja styra F1 åt ett annat, bättre håll än vad Bernie gjorde. Ett riktigt lyft hade varit om dom välkomnade fler däckstillverkare in igen.

Svar: Ingenting är omöjlig så länge förarna får köra om det. Stallorder är lätt att fixa utan att det märks utåt, det är bara att skruva ner PU effekten vid ett lämpligt tillfälle.
Liberty är ett lyft för F1 i vissa avseenden, Bernie brydde sig bara om att samla så mycket pengar som möjligt för egen del, apropå däck, Pirelli säger att de gärna skulle vilja se flera däcks tillverkare i F1.
Brandon Lee

skriven
#2: Jonatan

Ska bli intressant o se om Hamilton kan bounce back igen!
Vore gött om Kimi visar var skåpet ska stå o det håller hela vägen i mål.
Vad tycker du om Mugello som bana? E de lite mkt hoj än bil?

Svar: Hamilton får ett styvt jobb att hålla Bottas bakom sig, Valle gillar banan och brukar köra bra där. Kimi skulle gärna vilja visa var skåpet står om han bara fick göra det.Mugello funkar bra för både hoj och bil, dock brukar många banor i länder där man säljer mycket hojar vara mer hoj än bil inriktade ur racing synpunkt.
Brandon Lee

skriven
#3: Patric

För er som missat dokumentären Vinna eller dö, kolla in den på SVTPlay. Mycket bra och underhållande med racing på riktigt. Dessutom är Guy Martin en helt underbar personlighet!

Och Brandon, stort tack för ditt engagemang och undrhållande blogg!

Svar: Martin är en bra snubbe, kul att prata med. Apropå landsvägs racing, jag har kört en hel "moonshining" borta i USA, man rekar vägen på dagtid, och kör på natten, det går faktiskt fortare på nattetid, man är mer alert, alla sinnen är jävligt skärpta och man ser ju bara vägen, det blir every man for himself racing av tredje graden som ger en jävla kick. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#4: ilkka luukas

tittade också på dokumentären på svt.verkligen se värd.Tyvärr så får nog kimi spela andre fiolen ihelgen.enda chansen han får vinna är om vettel hamnar långt bak eller bryter loppet.

Svar: Så sant, men Vettel är redan inne på sin fjärde turbo, en till så flyttas han 10 platser bakåt på gridden.
Brandon Lee

skriven
#5: zenkert

Ett HAREM av röda Grid Girls.
Som en påse lördagsgodis.

Sir Like a Lot :-)

Ciao

PS.
Kanske man skulle ta sig en tur till Isle of Man?
Grymt Cooooool, verkar det vara.
DS.

Svar: Isle of Man är en annorlunda racing upplevelse, både för förare och åskådare, dock finns det ännu bättre vägar i Irland, jag har kört mycket på irländska vägar, beroende framkallande skit.
Brandon Lee

skriven
#6: Björne

Tyvärr gjorde ju Alan Bonner vad han kunde oxå inte bara Davey Lambert. RIP Alan Bonner. TT Ilse of Man är ju tufft även under kval. Då har vi räknat ihop två vad jag vet än så länge, vi hoppas det inte blir fler. Det snackas mycket om stallorder i ferarri, och Sebbes fjolliga rövslickeri å allt jävla snack han kör med på Italienska. Tungan é nog brun så det räcker nu. Hoppas Kimi tvålar till Sebbe ordentligt så resten av F1 folket bara håller käften. Sen har vi ju den röda godispåsen på Griden, bara att skaka om och välja :-)
Ha det gott alla F1 älskare
/Björne

Svar: Japp, och även holländaren van den Hoek försvann från jorda livet igår, jag nämnde Lambert mest för att jag kände honom rätt så väl, en bra snubbe.
Som jag nämnde så är Kimis enda chans att visa vad han kan under kvalet, under racet är det stallorder som gäller, jävligt ruttet men sånt är F1.
Brandon Lee

skriven
#7: Marcus

Tack för trevlig läsning som vanligt

Hoppas på ett roligare lopp än senast och att Kimi visar vart skåpet ska stå i kvalet. Håller även tummarna för Bottas och att han iaf slår Vettel. Tror du Stroll tar sig i mål eller bryter han efter första kurvan? :) Även om han verkar ha ett stort ego och inte "bryr" sig vad andra säger så måste han känna av pressen.

Svar: Stackars Stroll har pressen på sig att lyckas på hemmaplan, kan bli tufft,.hans ego är byggt av pengar, inte av körskicklighet,.fungerar si så där ute på banan;-)
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Palmer - Out!
Kubica - In!

My prediction ;-)

Ciao

Svar: Vore kul, men är nog bara önsketänkande dess värre.
Brandon Lee

skriven
#9: zenkert

Åsså kommer man ju ihåg. . .

Kubicas Krasch I Canada också.

Ciao

skriven
#10: zenkert

Här en video på kraschen

https://www.youtube.com/watch?v=AtrzvwayniM

Ciao

skriven
#11: zenkert

Så krasch 2007 i Canada.
En av de mest spektakulära i modern tid,

10 år senare back in business i Renault.
Vore grymt cool att få tillbaka denna föraren i F1.

Ciao

skriven
#12: ThomasF

Tack för dina skrifter Brandon.Detta är det bästa med internet.Ha D gött//Thomas

Svar: Internet har sina sidor, både bra och dåliga,..ha en bra helg Thomas.
Brandon Lee

skriven
#13: Gunde

Till alla som tror Ferrari gav stallorder i Monaco.

"Efter Monacos GP och den stora diskussionen om stallorder gick nu frågan till Kimi Räikkönen själv.
Var det teamorder?
– Sådana saker finns inte hos oss, bara när den ena förare har chansen på titeln och den andra inte har det, säger finländaren i Montreal.
– Vi försöker att besegra varandra varje lopp. En av oss är före och den gången så slutade loppet på ett sådant sätt.
Räikkönen tycker att man har diskuterat Monacos GP för mycket och vill nu koncentrera sig på tävlingen i Kanada"

Detta kommer från Kimi och inte några förståsigpåare

Svar: Kimi säger vad Ferrari vill att han ska säga, han har alltid varit lojal mot sina arbetsgivare.
Brandon Lee

skriven
#14: Anonym

Hej Gunde
Man kan ju begrunda vad Kimi sa och inte bara läsa in det
rätt av.Det står ju en del mellan raderna också.Det har väl egentligen aldrig varit tal om någon stallorder utan bara en
väl avvägd strategi som gick ut på att att Vettel skulle hamna
i ledning.Man har ju ofta undrat över Ferraris dåliga
strategier,men det kanske rent av varit perfekta sådana som
helt enkelt tillkommit för att gynna stallet.Dom satsar helt
enkelt på ONE HORSE för att ro hem mästerskapet.

skriven

Kommentera inlägget här :