MIDSUMMER MIRAGE

 
Ryktes spridningen bland mer eller mindre bekräftelsesjuka sk F1 journalister når nya höjder, när diverse aktörer bland motor leverantörer uttalar sig i kryptiska ordalag om vem som kör med vilken PU enhet 2018.
 
Renault säger sig vara villiga att leverera PU till en fjärde kund till nästa säsong, något  att fundera över för McLaren, om de nu inte fortsätter samarbetet med Honda, eller byter till en Mercedes PU.
 
Media murvlarna vill inte vara sämre, utan har lanserat ett antal fantasifulla teorier kring PU frågan. En teori gick ut på, att Williams skulle inleda ett samarbete med Honda till 2018,  något som avvisades omedelbart av Williams ledningen när de påpekade, att det finns ingen anledning för deras del att byta till en motor som inte levererar efter förväntningar. 
 
En annan teori som lanserades nyligen går ut på, att Ferrari skulle kunna leverera PU till McLaren under Alfa Romeo namnet, eftersom Sauber försvinner som kund för Ferrari.
 
Det är rätt så roande att ta del av alla dessa påhittade teorier om det ena och det andra bland media folket, som har inget bättre för sig när F1 cirkusen tar en paus, underhållande verksamhet på sitt sätt, men saknar för det mesta helt verklighets förankring, och kan av F1 fansen uppfattas som medvetet vilseledande.
 
 
 
Kaltenborn hos Sauber har åter igen berättat om kommande uppdateringar, som enligt henne betyder "major step forward" i fråga om prestanda, jag ställer mig skeptisk till hennes utlåtande, eftersom man har hört samma påståenden från Kaltenborns sida tidigare. För att Sauber ska kunna göra betydande framsteg prestanda mässigt krävs det folk som vet vad de gör, något som Sauber helt uppenbart saknar eftersom deras uppdaterings paket hitintills inte alls har levererat efter förväntningar.
 
PS. Nu har Saubers lanserat sin bästa uppdatering hittils genom att sparka Kaltenborn, men om ersättaren blir den som det har ryktats om, den rumänska tandläkaren Kolles, så lär inte uppförsbacken för Sauber bli mindre brant i framtiden. DS.
 
 
Det om PU och icke fungerande uppdateringar, jag lämnar Peking och Sverige nästa onsdag, och tar flyget till brittiska öarna, Goodwood festival of speed nästa...
 
...Mercedes skickar dit sin bil...
 
...som rattas av Bottas och Rosberg...
 
 
 
 
 
...många gamla F1 bilar och sportvagnar med härlig motorsång som uppskattas av racing fans dyker alltid upp i Goodwood. 
 
Efter Goodwood festivalen drar jag till Edinburgh och Glasgow med mina gamla band medlemmar och Amber, som gör mig sällskap under ett par veckor i Storbritannien ända fram till F1 helgen i Silver Stone, hur det blir sedan för min del återstår att se.
 
Apropå den kommande racehelgen i Baku, jag vet inte om jag hinner med att skriva något under racehelgen, midsommar har man bara en gång om året, F1 var och varannan helg, så vi får se hur det blir med det.
 
 
Dagens grid girls tycker att sTp är bra grejer, det tycker jag med.
 
Amen,..må midsummer mirages vara med er.      
 
 
       
 
   
 

Kommentarer :

#1: Olssonian

Nu ser det ut som om Kaltenborn lämnar Sauber, några affärer bakom beslutet?

Honda's PU är lite som svarte Petter just nu, ingen vill bli sist kvar med dom, kan ju förstås betyda lite klirr i kassan men knappast tillräckligt för att väga upp risken att bli sist i varje race.


Svar: Ja, hon kanske försökte stödja "fel" förare för Mercedes räkning?
Honda erkänner nu att de inte klarar av att lösa sina problem utan hjälp, så nu är det bara att ta av foliehatten och be hjälp av AVL, som fixade problemen hos Merca och Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Kaltenborn lämnar, inte en dag för tidigt. Frågan är vem som efterträder? Är Peter Sauber borta för gott?

Min bil går bra, men fick ett infall att köra lite Stp injector cleaner. Tänk vilken påverkan marknadsföring har...

Svar: Så sant, tanten har inte det som krävs att leda ett F1 stall, och ja, Peter är ute ur bilden för gott.
Marknadsföring kan vara sååå förförisk ibland, eller hur;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Nya rykten sprids nu att Kaltenborn ville om inte favorisera så åtminstone behandla Wehrlein på lika grunder som Marcus. Det uppskattades tydligen inte av de "svenska"? ägarna. Ha en trevlig midsommar. Magnus

Svar: Inte alls ovanligt inom F1 att man favoriserar någon av förarna, Marcus sponsorer har plöjt ner pengar i miljardklassen på hans karriär, så det skulle inte förvåna mig det minsta, om de ställer krav på att Marcus ska ha en första förare status hos Sauber.Ha en skön midsommar du med Magnus.
Brandon Lee

skriven
#4: zenkert

Gu, så goa gamla GT-bilar.
Jag gråter när jag ser dom...
Porschen är ju grymmast av alla.
Ståpäls x3

Kaltenborn. Inte en dag för sent.
Bye-bye!

STP får mig att tänka på MARCH 711
med Ronnie bakom ratten.

GG:
Jag sätter en slant till vänster.
På ögonen.
Och två slantar till höger.
På det man inte ser.
Men det man kan skönja.
En riktigt vacker Diffuser :-)

Ciao

Svar: Jag har rastat några olika varianter av 917 inom historisk racing inklusive värstingen med 1500+ hk, bättre än så blir det inte, även om några av dem var "kopior" ihop plockade av delar från olika bilar, de riktigt "äkta" som har överlevt är mycket få och värda en bra slant.
Brandon Lee

skriven
#5: Kari Pakkanen

sTp=satan te prudar :D

Svar: Ha ha,.så kan man också se på det;-)
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

När man ser förarens höjd i den gamla F1-an känns det som detta var dödens väntrum.Men det var(är)ju ändå enormt häftigt att se och höra dem!Är det nån som kommer ner på samma varvtider eller i närheten med dem idag?Kolles,måtte det va den gamla vanliga dimridån runt den mannen.Annars är väl han näste man till häktet efter Force Indiabossen?Häftig resa Brandon//Thomas

Svar: Säkerheten var inte på samma nivå som idag,..vore intressant att se hur många av dagens förare skulle klara av att göra samma varvtider med dessa bilar som dåtidens bästa,.jag skulle gissa högst 7-8 stycken.
Kolles är en skurk av rang som borde sitta inne, den ena av FI bossar sitter redan inne, och den andra lär följa efter inom kort. Blev du sugen att följa med till brittiska öarna Thomas? Ha en bra midsommar med sill o potatis,.och kanske en o annan nubbe;-)
Brandon Lee

skriven
#7: BomanP

Äntligen lämnar Kaltenborn som man väntat, denna kvinna har förstört ett fint litet privat stall, med otroliga resultat med tanke på dess resurser, till ett stall på ruinens brant.

Nu hoppas man bara på att de anställer en bra ny ledare så man slipper usla resultat och skämmiga rubriker som den om van der garde och mycket mera skit hon ställt till med.

Svar: Inte en dag för tidigt, dock blir det svårt för Sauber att hitta bra folk, de hade några duktiga britter som inte fick sin lön och slutade, så de riktigt respekterade namnen undviker ett stall, som inte respekterar kontrakt villkor de har skrivit under.
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Det är naturligtvis omöjligt...

Men Ross Brawn i Sauber.
Det vore något det :-) :-) :-)
Han kan sina grejer.
Fast han är ju FIA-gubbe nu.
Så det är ju omöjligt.

Ciao

skriven
#9: zenkert

Så, BL.

Du har kört Porsche-monstret med 1 500 hk.
Tyngre än tungt.

Wrooooooooommmm...

Svar: Ja, men det var bara några försiktiga varv under en uppvisning innan ett historisk race, man vill ju inte skrota en mycket sällsynt bil som kostar några mille, dock brukar ägaren smiska den utan pardon i historisk racing, men han har ju råd med sånt.
Brandon Lee

skriven
#10: Anonym

ANONYMUS
Den vakanta platsen hos Sauber kanske vore nåt för dig
Brandon, nu när livet går lite på tomgång sedan du gått och
blivit roadracing"pensionär".Tycker du verkar ha både
kunskap och inblick i hur det fungerar.Kanske kan ge en liten
adrealinkick i varje fall även om det inte är du som håller i
ratten.Vet ej om dom anmält platsen som ledig på
arbetsförmedlingen, men det skadar väl inte att gå dit och
höra sig för.

skriven
#11: Keyser Söze

Trevlig Midsommar Brandon och alla ni andra!

skriven
#12: BomanP

Tyst hos alla experter som hyllade Honda/ McLaren då det förhållande blev klart, de som sjöng , sjöng om mästerskap inom 3 år, ser dystert ut dem.

helt otroligt, Alonson spis håller inte ens för en FP.

FP2 löjligt mycke gulflagg, dom borde stänga dessa luckor dom kan köra rakt i

skriven

Kommentera inlägget här :