CANADIAN GOOSE HUNTING

 
 
Den kanadensiska gåsjakt säsongen är över, Hamilton blev den som höll batteriet torrt så att hybrid boosten räckte till en sjätte seger i Kanada för britten, Bottas blev tvåa före skomannen från down under...
 
...Ferrari duon...
 
...sa som räven...surt...VITTU!...sa Iceman när bromsarna försvann, liksom chansen för en podium plats.
Bland media folket hördes ropet STALLORDER!..sant eller falskt, vem vet, men det är aldrig eller sällan bromsarna försvinner så lägligt som det gjorde i Kanada.
 
Perez ville inte släppa förbi Ocon, och skänkte därmed fjärdepatsen till Vettel, Hulkenberg tog åter igen några poäng, något som man inte kan säga om Palmer, en blind kanadensisk höna hittade hela två poäng, och den sista poängen togs hand om av Grosjean.
 
Den italienska median korsfäste Iceman i vanligt ordning, enligt La Gazzetta dello Sport orsakade Kimi själv bromsproblemet genom att köra i muren i början av racet, en rimligt förklarning bortsett från faktum, att Kimi aldrig hade kontakt med muren.
 
Italiensk media tjurar eftersom det inte finns en italiensk förare bra nog för att få en Ferrari styrning, det spelar ingen som helst roll hur många fredagsträningar skämtgubben Giovinazzi än kör med Haas nästa år, han visade sin klass hos Sauber genom att skrota två gånger under en och samma helg,..Hej och Hå vad det går när man glider på plankan med alla fyra hjul i luften, ge mig en Ferrari att skrota!
 
 
Apropå folk som tjurar, den spanska tjuren Fernando gjorde som han brukar göra, parkerade sin McLaren-Honda vid sidan av banan, Honda gör mitt bloggande lätt, eftersom jag kan använda samma bild flera gånger, man tackar och bockar.
 
Inte heller den spanska junior tjuren ville vara med och leka med de andra små tjurarna, utan stångades istället med muren,.muren vs Carlos 1-0.
 
Så, analysera mera, varför såg Mercedes helt plötsligt starkare ut än Ferrari? Jag kan tänka mig att svaret går att hitta i banans karaktär, man kör med väldigt lite vinge som i sin tur påverkar bilens aerobalans på ett sätt, som missgynnar Ferrari eftersom den har kortare hjulbas.Ju längre hjulbas man har , desto mer stabil bil man får på rakorna, hairpin passage sin tur  handlar om bilens förmåga att rida kerbsen på ett vägvinnande sätt, något som Mercan är bra på eftersom deras bil körs i stort sätt med 0 rake.
 
Det blir intressant att se om samma scenario upprepas på banor av samma karaktär som den i Kanada, det skulle vara pinsamt värre för Ferrari att få stryk tex på hemmaplan i Monza av Mercedes. RBR lider av den kraftlösa Renault motorn, och inte lär deras konkurrenskraft förbättras på PU sidan inom den närmaste framtiden, eftersom Renault chefen har meddelat, att det inte kommer någon större uppdatering i år utan först till 2018.
 
 
 
Det om räven, tjuren och muren, den lille stora rallylöftet Kalle Rovanperä fortsätter att imponera, han tvålade till hela startfältet i den finska rally mästerskapet härom dan, något som ledde till,att man nu undersöker möjligheten att ordna ett körkort i förväg för 16 åringen, man måste ha körkort för att kunna köra i rally VM.  Nu frågar sig en vän av regelboken om en 16 åring verkligen är mogen att köra i VM serien. Svaret är ja, den här pojken kan verkligen köra en rallybil med eller utan körkort, vinner man race i finska mästerskapet är man bra nog att köra i VM serien oavsett åldern.
 
Dagens grid girls är dels en fake blondin...
 
...och dels en äkta brunett, det sägs att herrar föredrar blondiner, som tur är så är jag inte en herre utan en stray cat.
 
Amen,..må Ferraris "sabotera Iceman" knapp glittra som en diamant i getröv hos Maranello gänget.     
 
       
 
     
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Hmm. Undrar jag om inte Alonso nu tröttnat totalt. Kan det vara så att Fernando just nu är jokern i hela leken? Eller tror du att det är så att han redan nu blivit lovad en Mercedes motor om han kritar på en fortsättning för McLaren? Annars kanske de kan sätta in Kenny för han verkar ju fortfarande veta hur man rattar en McLaren. Jag tror iallafall att Alonso lämnar för Amerika och det i sin tur kommer få förarkarusellen att börja snurra igen. Och apropå finska talanger lurar ju en Häkkinen jr i kulisserna men kanske inte riktigt är torr bakom öronen ännu? Intressant höst kan det iallafall bli både på och vid sidan av banan.

Svar: Det skulle inte förvåna mig alls om Alonso går till Indy Car istället eftersom det inte kommer finnas attraktiva sits lediga i F1 till nästa år. Häkkinen jr körde en del, och hade en sits hos ART, men han ville spela fotboll istället och slutade med racing.
Brandon Lee

skriven
#2: Joson

Först var jag säker på att när man tog in Rai för ett andra depåstopp så var det ett sätt att få Vet före Rai, men så kom Vet in... När Vet hade gjort sitt 2:a stopp så såg det ut som man skulle låta Vet köra ikapp Rai och om honom, men han kom inte ikapp tillräckligt snabbt så jag tänkte att dom skulle få köra om det. Den teorin han väl aldrig riktigt prövas när Rai tappade bromsförmågan. Är det inte lite väl riskabelt att manipulera bromsarna, Brandon? Att manipulera motoreffekten är riskfritt, men bromsarna?
M

Svar: Att manipulera kontroll enheten som styr brake by wire är inte riskabelt i sig om man gör det vid rätt tidpunkt och vid rätt banavsnitt, om Ferrari gjorde det vet bara dem själv, de kunde ju i alla fall fixa "problemet" lite senare så att Kimi kunde hålla Hulken bakom sig.
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Jävligt roliga bilder på Vettel och Kimi.
Där fick man sig ett riktigt gott skratt BL ;-)

Jag är som du, en Strykar-Katt.
Min röst hamnar hos Brunetten.

Ciao

Svar: Vi tycks ha en rätt så liknande kvinna tycke;-)
Brandon Lee

skriven
#4: André Hulinder

Mercedes gjorde ett kanon jobb, Bottas och Hamilton ser ut att trivas tillsammans!
Inte alls förvånad att Bottas är med och krigar om podiumplatsen, sjukt begåvad förare!
Tror du mercan idag skulle passa kimi bättre än vad ferrarin gör?
Och sist men inte minst, vem tror du blir världsmästare i år på förar resp märkes vm?
Orkar ferrarin hela vägen då vi sett att dom inte brukar utveckla bilarna åt rätt håll tidigare

Svar: Bottas är den typen av människa som alla kommer väl överens med, och snabb har han alltid varit, det är en hel del Alain Prost över hans körning.Jag tror att Ferrari passar bättre för Kimi än Merca skulle göra, Kimi gillar Allisons design filosofin.

Jag tror att Hamilton kniper titeln även i år, och Merca konstruktörs titeln, Ferrari satsar för ensidigt på Vettel för att kunna ta hem konstruktörs titeln.
Brandon Lee

skriven
#5: Classe P

Bromsarna är väl av brake by wire-typ, så det är inte alls omöjligt att det skulle kunna manipuleras från Maranello. Det var precis min tanke när det hände. Lite föööör lägligt som sagt.

Ocon imponerade stort på mig under racet och kul att se flottracet från lördagskvällen.

Fejkad blondin eller äkta brunett, whatever floats your boat (eller flotte), båda funkar för min del!

Svar: Ja, det är lätt att manipulera via kontroll enheten om man vill, om Ferrari gjorde det vet bara de själv.
Ocon har kört grymt bra under hela säsongen, det är inte ofta en rookie gör så få missar som han har gjort.

Du får väl bli köttbiten i en dubbelmacka i så fall;-)
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Om det inte existerar några dolda stallorder i Ferrari så kommer alltid Kimis problem lägligt när Vettel är strax bakom honom. Jag vill verkligen inte tro på att Ferrari sabbar Kimis bromsar medvetet MEN platsen var iaf väl vald om det skedde.

Apropå McLaren vad tror du om deras chanser att göra en konkurrenskraftig motor själva? Nu kanske det är för dyrt men om F1 skulle få för sig att skippa PU grejerna och gå tillbaka till riktiga motorer kanske.

Finnarna vet verkligen hur de ska få fram förare i världsklass.

Svar: Det händer ofta skumma saker i F1 av diverse olika skäl, fair play har aldrig varit F ettans melodi, fixade resultat är vardag inom F1.
Macken övervägde möjligheten att bygga en motor själv, men ansåg att de inte hade varken tillräckligt med pengar eller tillräckligt med kunskap för att klara av det.

Ja, det finns folk med rätta kontakter och kunskaper i Finland både vad det gäller F1 och rally, samt en tradition av motorsport som alltid har varit uppmärksammat av media och älskad av folket.
Brandon Lee

skriven
#7: ThomasF

Är det en ny Häkkinen på gång!!?Den bäste av alla är förstås omöjligt att axla rollen som.Nu är ju inte "fuskande skomakarn"kvar så det är förstås enklare idag?Bra blogg o fina bilder Brandon//Thomas

Svar: Nope, Häkkinen jr körde en del, men ville heller spela fotboll, han saknar farsans passion för racing. Skomakare jr kör i F3, går si så där, kanske borde även han satsa på fotboll istället;-) Ha det gött Thomas.
Brandon Lee

skriven
#8: Janne

Skulle Michael vara frisk skulle Mick aldrig fått börja köra Formelbil innan han var mogen. Mick vann en juniorklass och slutade sen med karting och började med formelbil.
Ett år med kart motsvarar minst tre med formelbil utvecklingsmässigt. Du får köra så mycket mer i kart, och det är så mycket tätare.
Pappa Michael åsikt var att han tyckte att ungdomarna slutade karting för tidigt.
Därför mitt påstående i början.
Ofta vill papporna mer och har för bråttom med sina ungdomar.
Jag tycker vi ger unga herr skomakare ett par år till innan vi dömer ut han.

Svar: En del förare börjar sent, Niko Kari började tävla först 2011, så han har inte heller många års erfarenhet av racing, skomakare jr är en hygglig förare men inte så mycket mer än det.
Brandon Lee

skriven
#9: Zynap

Tittade på race speed trap från canada.
Hur kan Kimi acceptera att det skiljer 14km/h mellan honom och vettel 330 mot 344?
Med tanke på att han var Utan bromsar borde det inte gå fort då 😂

Svar: Vettels hastighet kom med öppen DRS bakom en annan bil, Kimis i solo läge, den verkliga skillnaden var ca 5-6 km/h, konstigt även det med tanke på, att Kimi brukar köra med mycket mindre vinge än Vettel, och borde därmed ha en högra topp fart.
Brandon Lee

skriven
#10: zenkert

Snart är det dags för Felix i Le Mans 24.
Första kval i mörker ikväll.
22.00 - 00.00.

Ska bli spännande.
Felix kör LMP2.
Alltså näst värsta klassen.
LMP1 är värst.

Ciao

skriven
#11: zenkert

BL...

Dra i lite trådar och se vad du kan hitta.
Felix kör ju Le Mans i LMP2.

Och i hans team dyker för mig upp en helt
okänd förare och ett helt okänt namn i Racing.
Henrik Hedman snart 50 år.

Kan det vara en av bröderna Hedman i
ett av Sveriges mest framgångsrikaste
och mest okända finansbolag i modern tid?

Pan Capital.

Han, herr Hedman är i så fall god för miljardär.
Och kunde lätt köpa Felix en plats i F1.
D.v.s. Om Felix verkligen vill till F1.

Han kanske inte vill det, den gode Felix.
Han har kanske roligare racing utan F1.

Kolla lite, om du kan... BL...

Ciao

skriven
#12: Nico

Tjena BL,

Long time - inget skrivet.

Hoppas allt är lika prima som bönorna du avslutar blogginläggen med.
Jag var på semester en sväng med familjen och när ungarna sover får man ju alltid lite föräldraledigt och kan göra vad som faller en in. Så jag läste ikapp lite på din blogg och tog in lite annan media osv kring cirkusen kallad F1.
Ser ett - som det känns påhittat - rykte om att Rosberg är i ett sabbatsår innan han går till Ferrari osv. Sen ryktet om att RBR nu skulle släppa Ricciardo till vilket stall han än vill gå till bara för att täppa igen Verstappens options.
Sen är det karusellen kring Alonso. Alltså min (mycket tråkiga) känsla är ju att han slutar efter denna säsong. Det känns ju inte som att han pallar med mer missflyt. Det positiva i det, om han nu går till Indycar - är ju att plötsligt kan det bli intressant att se på. Jag förstår ju att "riktiga racerförare" diggar Indycar med sin basic approach till bilbygget. Men dom lär direkt sakna healthy competition.

Handen på hjärtat, vad är din känsla kring Kimi? Tror du att han kommer skita i det här? Att han kan köra har jag nog aldrig ifrågasatt. Men man upplever (förståeligt) en otrolig irritation från hans sida. Han har ju blivit rövknullad av Ferrari gång på gång på gång på gång på......
Kimi känns som en kille som utan problem och med hedern i behåll och rak i ryggen skulle säga; Fuck it - I had a good run time to leave!
Jag tycker ju att det är helt bäng om Mercedes inte behåller Bottas. Men det känns inte självklart. Skratta gärna åt det (I'd be honoured) men undrar om dom inte kommer flytta ut honom och peta in någon annan (varför övergår mitt förstånd) som anses vara en superstjärna. Wolff har ett hemligt stjärtgosse förhållande med Alonso som Susie inte känner till. Ibland när man läser mellan raderna på Toto's kommentarer låter det nästan som att det finns ett skrivet kontrakt redan. Varför slutar Rosberg, varför skriver dom bara 1-års kontrakt utan options som det verkar - med en riktigt bra förare?
Min helt egna ihopdrömda teori är att i slutet på 2016 skrev Mercedes ett kontrakt med NÅGON förare (Alonso/Vettel) för 2018. Rosberg får veta att han inte blir kvar, kliver istället av och jobbar fram nytt kontrakt annorstädes. Det enda som kanske talar imot det är väl att han har fått doppa igen och blir snart pappa igen. Men det hindrar ju inte andra förare.

NÅGOT LURT ÄR DET - OCH NÅGOT KOMMER HÄNDA!!

MERCEDES, Hamilton Alonso
RBR, Verstappen Sainz
Ferrari, Vettel Ricciardo
Renault, Hulkenberg (Bottas?)
McLaren, Toffeln (Bottas?)

Rosberg???

Ha det gott BL!

Svar: Rosberg har gjort sitt i F1, man blir inte mer världsmästare av det om man vinner flera titlar, Ricciardo kan försvinna från RBR om de tycker att Sainz har mer att komma med som förare.
Alonso stannar nog hos Macken om de byter till Merca PU, om inte så är Indy Car nog mer lockande än att åter igen börja om hos ett stall som inte är bland topp 3.

Kimi är i slutet av sin F1 karriär, då kan det hända att man kan ta lite skit för några hundra miljoner i årslön, visst kan han vara irriterad, men han kan också säga ifrån, något som han också gör bakom stängda dörrar hos Ferrari utan att spara på starka ord.

Jag tycker med att det skulle vara korkad av Merca att inte behålla Bottas, speciellt med tanke på att Hamilton skulle aldrig acceptera Alonso som en stallkompis, så jag ser som så, att om Bottas skulle lämna Merca, så skulle det vara för att byta plats med Vettel.

Du har intressanta funderingar och teorier kring årets SS, och allt är ju möjligt, i fallet Bottas måste man komma ihåg, att det är numera i första hand han själv som sköter kontrakts förhandlingarna, så den stora stygga vargen har inte så mycket att säga i det numera.

Ha det fint Nico, och ta väl hand om tanten och ungarna.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :