BAMBI ON ICE

 
Bambi on ice  var något som man kom att tänka på när den fria träningen gick av stapeln på Circuit Gilles Villeneuve igår, mer eller mindre samtliga förare snurrade vid något tillfälle, däribland även Ferrari duon Räikkönen-Vettel.  När den värsta smutsen var borta från banytan, så var det åter igen Ferrari och Mercedes som dominerade. Hamilton var snabbast under den första fria träningen, Räikkönen under den andra, vilken av de fyra förarna hos Ferrari och Mercedes kommer att stå på pole efter dagens kval återstår att se, dock har inte pole samma betydelse i Kanada som tex i Monaco, eftersom det är förhållandevist lätt att köra om i Kanada.
 
Race sim gav Ferrari ett litet försprång med ultramjuka gentemot Mercedes, med supermjuka hade båda två liknande varvtider, att någon annan skulle kunna blanda sig i striden om podiums än Hamilton-Bottas-Räikkönen-Vettel är rätt så osannolikt, om inte någon av de fyra tvingas bryta racet.
 
På sina håll fortsätter spekulationer om, hur mycket nytta Ferrari drog av sitt flitiga testandet med Pirelli i slutet av 2016, tex Kimi testade mer än Hamilton-Verstappen och Ricciardo tillsammans, och Vettel dubbelt så mycket.  Givetvis är det positivt att få en viss känsla av vad som komma skall, men samtidigt ska man komma ihåg, att förarna fick ingen information om vilka däck som satte på bilen vid olika tillfällen, och att Pirelli testade nästan 100 olika gummiblandningar. Så, det som Ferrari fick mest nytta av med sitt flitiga testandet var data om hur den simulerade down force nivån kontra det ökade mekaniska greppet från de bredare däcken fungerade ihop på banan, något som man sedan kunde jämföra med data från vindtunneln och simulatorn med årets bil innan de första testerna i Barcelona.
 
Så, åter igen, att man fick testa med Pirelli i slutet av 2016 var positivt, men Ferraris nuvarande prestationsnivå kommer i första hand från en välbalanserad bil som kan få upp däckstemperaturen både bak och fram på en gång, och då speciellt med ultramjuka däck. Resten av gänget, inklusive Mercedes, vars bilar inte är lika välbalanserade som Ferrari brottas med likartade problem, nämligen att när man har fått upp temperaturen inom fönstret i framdäcken, så går bakdäcken för kalla och faller utanför fönstret eller vice versa.
 
Balansen i bilen byggs av flera olika faktorer, som tex hjulbas, viktfördelning, aero, hur mycket rake bilen klarar av osv, jag personligen ser den förnäma aerobalansen som Ferraris främsta vapen, det är inte konstigt att Vettel vill dra ut beslutet om nästa års stallplats med tanke på, att mannen bakom Ferraris nyfunna form numera jobbar hos Mercedes. Kimi för sin del har redan fattat ett beslut om nästa år, den här gången låter jag bli att yttra mig i ämnet, och låter Mr Iceman själv berätta för er hur det blir när han själv tycker att tiden är inne för att göra det.
 
Alonso gjorde det sedvanliga med sin McLaren-Honda, det vill säga, parkerade vid sidan om banan, dock kunde han senare sätta en tid som räckte till en sjunde plats,.McLaren-Honda skulle kunna vara en racevinnare om man skulle köra ett varvs race i F1.  Den gode spanjoren hotar med att lämna Macken om han inte får en bil som man kan vinna med senast i september i år, något som givetvis inte kommer att hända, Alonsos prat är mest förhandlingsteknik inför nästa år. Vart skulle han gå, varken Ferrari eller Mercedes är intresserade av hans tjänster, RBR litar på sin ungdomssatsning, återstår möjligen Renault, som i sin tur har redan sagt, att de inte kommer att kunna erbjuda Alonso en vinnarbil till nästa år.
 
Även Red Bulls bilar hade tekniska problem, Sainz med motorn hos TR, liksom Ricciardo hos RBR, Verstappen i sin tur med växellådan, det återstår hur länge Renault kommer att fortsätta med sin F1 satsning både i fråga om ett eget stall och som en PU leverantör, Renaults högsta chef är inte alls övertygad om att satsningen i F1 är värt det vad den kostar.
 
Marcus hade ett kärleksmöte med...
 
...mästarnas mur som den här gången slutade lyckligt, dock bör han inte göra om det alltför många gånger, den muren är en riktig bitch som tar ett skamgrepp om förarens cojones om föraren i fråga blir alltför närgången, så inga fler lovebites Mackan.
 
 
Det fortsätter att gå tungt för Vandoorne, jag har sagt det förr, och säger det igen,.att vara framgångsrik i matarserier som F3, GP3 eller GP2 är ingen garanti för att man kommer att lyckas i F1, har man en körstil som inte passar i en F1 bil så blir man aldrig framgångsrik i F1, något som Vandoorne har fått erfara.
 
Med detta sagt om Vandoorne, det är inte heller uteslutet att man inte kan bli duktig i F1 trots det att man inte har levererat toppresultat i alla matarserier som man har deltagit i, Sainz är ett bra exempel i det avseendet, hans körstil passar mycket bättre i mer motorstarka bilar, något som han haft nytta av i F1.
 
En förare som jag tror skulle göra bra ifrån sig i mer motorstarka bilar är Niko Kari, och det just på grund av hans körstil, vi får väl hoppas på ,att Niko orkar hela vägen till F1, Marko hos Red Bull tycks dela min åsikt om Nikos kapacitet.
 
 
Zak Brown sätter press på Honda med sina uttalanden på ett typisk amerikansk sätt, leverera eller försvinn är hans ultimatum till japaner, för mig tycks hans strategi gå ut på, att få Honda frivilligt dra sig ur samarbetet med Macken, och därmed slippa betala ersättning för ett brytet kontrakt om Macken helt enkelt väljer att dumpa Honda.  Om samarbetet mellan McLaren och Honda avslutas i förtid, så finns det inte längre någon anledning för Honda att bli kvar i F1, utan då väljer de nog att dra sig tillbaka för att slicka sina sår hemma i Japan, och därmed försvinner förmodligen även chansen för det tilltänkta samarbetet med Sauber, som får se sig efter en ny PU leverantör, jag kan inte tänka mig att Honda skulle vilja vara kvar i F1 som en PU leverantör till ett botten stall.
 
Zak är en tuff snubbe, inte en typisk slipsnisse, utan en mer jordnära individ som även har kört själv en hel del, bla FF och F3 både i England och Tyskland, FIA GT och Indy Lights, American Le Mans serien osv, så han saknar inte erfarenhet ute på banan, något som borde vara obligatorisk enligt min mening för alla beslutsfattare inom racing på alla nivåer.
 
Det om F1, jag har saknat min Moto Morini som jag sålde för några år sedan...
 
 
...men nu ska jag kika på en Aprilia istället, dock inte den på bilden här ovan utan ett liknande cafe racer bygge, jag har alltid varit svag för italienska V Twins, kanske blir det ett köp om hojen är så välbyggt som säljaren vill göra gällande.
 
Dagens grid girl är välbyggt på alla sätt och vis, en riktig raskatt med klös.
 
Amen,..må den sk svenska sommaren en vacker dag bli en sommar på riktig.      
 
 
       
 
      
 

Kommentarer :

#1: Kari Pakkanen

Hörde någonstans om att dom flesta toppstallen hade en bakfjädring som blev förbjuden medan ferrari inte hade det kan det ha påverkat varför ferrari har lyckats bättre med sin bil ?? Och kan du förklara skillnaden mellan dessa system med höj och sänkbar dämpning på raka kontra kurvor ??

Svar: Alla inklusive Ferrari har FRIC i olika varianter, vissa fick bygga om sina till en viss del, men inte så att det skulle påverkan bilens prestanda till någon högre grad, årets Ferrari är helt enkelt bättre än sina konkurrenter ur aeroaspekt, speciellt i den "inre aero" biten som hjälper till att skärma av diffusern. Att förklara hur FRIC jobbar i förhållande till rake kräver några A4 sidor av text, det finns någonstans i min blogg ett inlägg där jag förklarar det du frågar efter just i fallet rake. FRIC i det numera förbjudna varianten där framändan och bakändan var ihopkopplade var en renodlad active ride, den nuvarande där fram och bakändan är separerade kan väl kallas för semi active ride som jobbar ihop med aero paketet för att kontrollera bilens rörelser genom olika banavsnitt,
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Ajajaj, nu blev det lite för spännande för mig att klara av. Vad är det för beslut Kimi tagit som du sitter och trycker på? Om vi inte får höra vad det är, kan vi åtminstone få ett uppskattat datum om när det blir offentligt? ;)

Sagt det förr och säger det igen: jag är inte mycket för koffeindricka, men grid girls kan dom minsann leverera hos Monster!

Svar: Det lär dröja ett tag innan Kimi säger sitt, han måste ju ta hänsyn till vad arbetsgivaren tycker vara ett lämpligt tillfälle för Kimi att yttra sig i frågan.
Monster brudarna håller världsklass, du skulle nog inte tacka nej om du blev erbjuden lite koffeindricka någon av tjejerna;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Olssonian

Det känns som om Mercedes fokuserar mer på race nu på träningarna efter Hamiltons gnäll, kan säkert påverka deras kval lite grann.

Jag har alltid funderat på om Ferrari verkligen fick ut så mycket om det nya däcken med så många olika blandningar och när de testade "blint" så det är kul att du nämner att det fanns mer att hämta om själva konceptet med mer downforce och mer mekaniskt grepp vilket låter mycket rimligare.

Nu håller vi tummarna för Kimi i kvalet att han får till ett bra varv i Q3 så får vi se hur långt det räcker idag, pole är ju helt klart inom räckhåll.

Svar: Igår såg det ut om de åter igen satsade lite extra på kval med sin set up, sånt kan straffa sig under racet.
Brandon Lee

skriven
#4: zenkert

Rykande färska nyheter.

Felix Rosenqvist tog sin och Mahindra Racings
första seger i Formula E för 10 minuter sedan.
I Berlin E Prix.

FELIX is Da Man...

Ciao

Svar: Felix är grym,.kanske borde han köra gräsklippare racing i England mot Kimi?
Brandon Lee

skriven
#5: zenkert

F1 börjar bli lite Bloody Boring.
3 dagar.
Fp1.
Fp2
Fp3.
Q.
Race

Det är dags att uppdatera konceptet till NUTID.
Anser jag.

Och hur kul är det att se Q1, Q2 och Q3.
Jävligt tjatigt faktiskt om man tänker lite.
Det blir ju liksom aldrig nån action.
Ingen spänning - inga överraskningar.

Ja så tänker jag just ikväll.

Ciao

Svar: Det skulle räcka bra med kval och race 1 på lördag, race 2 på söndag, det blir mer nerv i det hela med två kortare race.
Brandon Lee

skriven
#6: Zynap

Hatten av för Hamiltons kval varv idag🎩
Hoppas att skillnaden är mindre i race.

Svar: Hamilton tom överträffade sig själv, dock är kval och race två helt olika saker, vore kul med ett jämn och spännande race.
Brandon Lee

skriven
#7: Marcus

Riktigt kul att Felix tog sin första seger och förhoppningsvis kommer det fler. Mahindra tackar sedan Felix genom att köpa honom en plats hos Williams till nästa säsong 😁

Det gick inte lika bra fkr Kimi i kvalet så vi får hoppas att han kör upp sig några platser. Undrar också vad Kimi bestämt sig för i framtiden.

Svar: Ja, kul att Felix vann, jag undrar vad han ska testa nästa gång,.dragracing med en 10000 hästars top fuel bil?
Det är inte svårt att köra om i Kanada om bilen har bra race set up,. och Kimi själv kommer att berätta om sina framtidsplaner vid en lämplig tidpunkt, han gillar ju inte direkt när diverse media muppar spekulerar ständigt om hans vara eller icke vara.
Brandon Lee

skriven
#8: Gunde

Kimi Räikkönen siktar högt i veckoslutets Grand Prix i Montreal. Tre dagar före loppet fick finländaren ändå fler frågor om sin föregående insats, andraplatsen i Monaco.

Räikkönen såg då ovanligt sur ut på prispallen efter att stallkamraten Sebastian Vettel gått om honom via ett depåstopp mitt i loppet.

– Jag är inte arg, jag har inte varit det i något skede. Jag var helt enkelt inte nöjd med andraplatsen. "Seb" vann, så vi var etta och tvåa och resultatet var bra för stallet, säger Räikkönen.

Han vann Kanadas Grand Prix 2005 och siktar högt även nu. På vägen till segern var Räikkönen snabbast i kvalet och han har goda möjligheter att upprepa åtminstone den bedriften.

– Fyra eller fem bilar verkar ligga allt närmare varandra, så ett litet misstag räcker för att avgöra vem som är etta och vem som är femma. Vi (Ferrari) vill förstås alltid vara etta, säger Räikkönen.

Finländska Mercedesföraren Valtteri Bottas ligger trea i VM-serien, Räikkönen fyra. Vettel leder före Bottas stallkamrat Lewis Hamilton.

"Inget kontrakt för nästa år"

Många F1-källor har gjort gällande att Ferrari tänker teckna ett årslångt kontrakt med Räikkönen för nästa säsong.

– Jag har inget kontrakt för nästa år. Rykten finns alltid och händelserna i Monaco spelar ingen roll för kontraktet och inte för något annat heller, säger Räikkönen.

Lewis Hamilton konstaterade nyligen att Ferrari enligt honom utsett Vettel till tydlig förstaförare i stallet.

– Jag vet inte hur mycket han vet om de andra stallen. Läget är okej för mig, oavsett vad han tänker. Vi vet vad vi gör, säger Räikkönen.

Text: FNB

Är det här också Ferraris ord? Kimi säger och har alltid sagt sin egen mening, det är det som gjort honom så populär.

Nyhetsbyrån FNB skriver nyheter för de finlandssvenska läsarna. Målet är att producera en utmärkt journalistik och service för finlandssvenska mediekonsumenter från tidig morgon till sen kväll.

Svar: Vad FNB skriver ska man ta med en stor nypa salt, deras "expertis" grundar sig på vad de kan fiska upp hos diverse andra inte alltför pålitliga media källor, dvs, enkelt klippa och klistra verksamhet med andra ord. Jag har nog lite bättre välunderrättade källor än så som ligger som grund för mina inlägg, simpel copy cat verksamhet kan knappast ses som utmärkt journalistik och service.
Brandon Lee

skriven
#9: Gunde

Det må vara hänt med deras expertisnivå men en intervju är ingen raketforskning att återge

Svar: Nej, och inte heller vetskapen om vad som ligger bakom Kimis utlåtande, jag vet bättre än de allra flesta vad som pågår bakom stängda dörrar hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#10: OK

Kul med Felix. Men finns det någon chans att han någon gång får köra F1, eller är det too little, too late? Eller kanske helt enkelt för dålig uppbackning ekonomiskt?

Svar: Jag tror inte att Felix kommer få chansen att köra i F1, han saknar de rätta kontakterna och management som kan fixa in honom.
Brandon Lee

skriven
#11: Jonatan

Nu måste Ferrari väl ändå valt 1:e förare🙃

Svar: Det hade de nog gjort redan innan årets säsong kom igång.
Brandon Lee

skriven
#12: zenkert

Ovanligt underhållande Race.

Men Bloody Boring kvarstår.
Det räcker med 1 timma...
F1 är inte i takt med tiden längre.

Det går inte att vila på gamla lagrar hur länge som helst.
Dags att göra en rejäl uppdatering av hela F1-konceptet.

- Ha, säger jag som gammal gubbe :-)

Cia.

PS.
Ni har säkert sett att Felix fick sin
andra seger i Berlin i princip "stulen" av ett
Race Penalty, som aldrig borde givits.

Fast FAN vilken helg för honom
och Mahindra Racing. GRYMT!
DS.

Ciao

skriven
#13: Tomi

Herregud,är inte det minsta religiös men satan vad ferrari inte ger kimi full kraft i motorn, syntes tydligt genom hela loppet något är helt fel när kimis bil inte ens har samma fart som force india medan vettel lätt kör om fi,rena pjaskonstrna som vanligt f1.Dagens gg,riktigt bra.

Svar: Kimi var flera km/h långsammare på rakor än Vettel trots det att han körde med mindre vinge.
Brandon Lee

skriven
#14: Marcus

Tänkte faktiskt att Kimi kanske var intresserad av att testa dragracing. Han har ju kört rally, cross, gräsklippare (som han vann) 😁

Det var ett lite roligare lopp än Monaco men inte så kul som jag hoppades på. De enda omkörningarna som sker är i starten, med DRS eller vid depåstopp. Inte direkt rolig racing. Två sprint lopp som du säger hade varit roligare.

Trist när Kimi aldrig verkar få till det bör han vill och behöver det.

Svar: Dragracing kan vara rätt så underhållande, jag har provat på att köra med både bil och hoj.
När man kör med så lite vinge som man gör i Kanada, så går det inte att köra om på andra ställen än i slutet av DRS rakan, man har inte tillräckligt med grepp helt enkelt.
Ja, två kortare race skulle vara mycket roligare för publiken.
Brandon Lee

skriven
#15: monsteriseba

Team Radio: Vittu!!

Svar: Ja, med stora bokstäver,.VITTU!
Brandon Lee

skriven
#16: monsteriseba

https://www.youtube.com/watch?v=Vkyj6wKZXpw

skriven

Kommentera inlägget här :