BAKU BACKYARDS

 
 
 
...resten av gänget...
 
11    Kvyat
12    Sainz
13    Magnussen
14    Hulkenberg
15    Wehrlein
16    Grosjean
17    Ericsson
18    Vandoorne
19    Alonso
20    Palmer
 
Den ovanstående listan  inkluderar  diverse straffåtgärder, som tex stackars Alonsos nedflyttning med 40 platser i sin McLaren-Honda, inte konstigt att både Briatore och Abad i Fernandos management springer in och ut i diverse depå garage för att hitta en ny sits åt sin förare. De har besökt bland annat Mercedes och Renault, där jag personligen ser den sistnämnda som Alonsos mest troliga arbetsgivare 2018, om Macken inte lyckas med att hålla kvar honom med ett lönelyft och en Mercedes PU.
 
 
Kvalet handlade i första hand om vem som lyckades bäst i att få upp däckstemperaturen "inom fönstret", den här gången var det Hamilton som flög fram genom Bakus gator till en pole. Mercedes brukar ju fungera bättre på de lite hårdare gummiblandningar, även om mer eller mindre samtliga av årets gummiblandningar kan nog kallas rätt så hårda, Pirelli borde tillåta lägre däckstryck för att underlätta för samtliga att hitta någorlunda greppnivå på ett underlag som det i Baku, racing handlar ju om grepp, inte att halka omkring som en smörklick i en stekpanna.
 
Det är intressant att följa hur temperaturs förändringar och gummiblandningens hårdhet påverkar på de olika bilarnas greppnivå, hade man kört med ultramjukt tidigare under dagen så hade Ferrari kunnat ge Mercedes en fajt om pole, under racet senare idag kommer nog Ferrari att hänga med Mercedes mycket bättre med tanke på vilka tider respektive stall presterade under sina race simuleringar.
 
Mercedes omtalade långa hjulbas vållade dem inga större problem på Bakus bitvis trånga gator, och det är inte heller den långa hjulbasen som har tidvis vållat Mercedes vissa problem, utan bilens känsliga aero balans och framvags geometrin med sin relativt höga tyngdpunkt. Mercedes kan inte trixa med rake på samma sätt som tex RBR för att få ner framvingen närmare banan, utan är hänvisade till för att mer eller mindre helt lita på, att deras aero paket levererar enligt förväntningar angående aero balansen, något som inte är så lätt alla gånger, eftersom deras aero paket är inte i samma nivå som hos Ferrari och RBR, och tvingar därmed Mercedes att köra sin bil med mycket styvare set up än sina argaste konkurrenter.
 
Under kvalet utnyttjade samtliga  aktörer sina starkaste sidor efter bästa förmåga för att nå en framskjuten startposition på gridden, de fyra längst fram har ju de bäst balanserade bilarna rent generellt sett, RBR visade sin styrka genom de mer knixiga delar av banan, Force India och Williams i sin tur utnyttjade den råa kraften från Mercedes PU i sina "jävlar vad det går fort rakt fram" bilar, osv.
 
Efter kvalet var allt frid och fröjd mellan Kimi och Valtteri, vi får väl hoppas på, att så blir fallet även efter dagens race, de två har ju hakat i varandra lite då och då, och det kan bli lite trångt genom första kurvan i Baku.
 
Någon eller några kommer med stor sannolikhet hamna i muren vid något tillfälle...
 
...det är trångt värre på sina ställen, liksom lite lagom halt med nylagt asfalt på kullerstenar.
 
Jag såg kvalet i TV10, var ute på vischan hos en polare, som har enbart gräsrots kanalerna i sin dumburk. Det var mer än roande att ta del av trion Blomman-Eje-Rickard visdom, när de helgon  förklarade Sauber i fråga om  fair play. Enligt den dynamiska trion är det ingen av förarna hos Sauber som särbehandlas på den andras bekostnad, inte så lite komiskt med tanke på Wehrleins svar, när tysken gled undan med sitt "no comments" när han fick en fråga om förarnas lika villkor hos Sauber.
 
Sauber har en svensk ägarstruktur via ett schweizisk företag, ägarna sparkade stallchefen som sägs ha hållit Wehrlein under sina vingar, Blomman är Marcus polare och Eje hans manager osv. Jag låter vara osagt vad jag tycker, var och en kan dra sina egna slutsatser i frågan, men om Marcus avnjuter av en första förare status hos Sauber, så har han inte haft mycket nytta av det med tanke på vilka resultat stallets förare har levererat fram till dagens datum.
 
Dagens grid girl är egentligen inte en grid girl, utan mer en midsummer girl från Helsingfors som lyder namnet Mailis Penttilä, säg hej till Mailis.
 
Amen,..må midsommar tjejen vara med er.    
 
         
 
      

Kommentarer :

#1: Flying finn

Hello Mailis...

skriven
#2: Marcus

Att straffa förarna för motorbyten är bara löjligt, straffa stallen istället med poängavdrag. Visst blir det ett intressantare lopp om Hamilton får starta sist men inte lika kul när en långsam McLaren gör det. Inte för att de har någon chans men ändå. Har för mig att Liberty media klagade på systemet också så de blir nog hitta något bättre alternativ.

Såg inte kvalet men Stroll lyckades klämma sig förbi Massa för första gången. Det lär nog Williams vara rätt glada för även om Massa kanske bara hade en dålig dag.

skriven
#3: Andy

Jaha då får vi gissa igen vilken strategi pizzabagarna ger kimi i dag då!.. vetell startar ju bakom kimi så något har nog ärthjärnorna hittat på under den gångna kvällen.. återstår att se..

skriven
#4: Kilroy

Hej Mailis :) :P

skriven
#5: Flying finn

Nu bevisade verkligen Svettel hur dum i huvudet han är...

skriven
#6: MagnusLundahl

Tjena Brandon. Jag tycker man ska ha betalt för att titta på skiten.Det finns inget med F1 jag tycker är F1 längre. Listan med skit och fel kan göras mycket lång.
Jag kommenterar sällan längre för man har inget glatt att skriva om F1. Jag vill inte framstå som världens mest negativa bittra jävel i världen.
Jag kollar in i din blogg säkert 5 dagar i veckan.Jag följer träningarna och denna blogg. Själva racet vill jag ha bra betalt för att kolla på.
Jag tror där i mot att riktiga motorer kommer tillbaka. Men det är så mycket som måste ändras på en motorerna. Nej orkar inte ens ta upp mer saker.,

mvh

skriven

Kommentera inlägget här :