RULE BRITANNIA

 
1           Hamilton
2           Bottas
3           Räikkönen
4           Verstappen
5           Ricciardo
6           Hulkenberg
7           Vettel
8           Ocon
9           Perez
10         Massa
11         Vandoorne
12         Magnussen
13         Grosjean
14         Ericsson
15         Kvyat
16         Stroll
17         Wehrlein
             Alonso, Sainz och Palmer bröt racet.
 
En sak kan man utan tvekan säga om Britanniens GP, den saknade varken dramatik eller blistering, banan på Silverstone går hårt åt vänster fram som både Räikkönen och Vettel fick erfara.
 
Hamilton fick en enkel resa från pole till målflagg när det visade sig, att Ferrari inte hade farten idag att följa med i Mercedes tempo, den enda som hade kunnat ge Hamilton en match om segern var Bottas, som åter igen gjorde ett bra dagsverke när han tog sig från en nionde starposition till en andra plats i mål.
 
Räikkönen förlorade andra platsen när vänster framdäck gav upp tre varv från mål, och tvingade Kimi in för att byta däck, dock kunde han bärga tredjeplatsen när Vettel drabbades av samma öde. Årets Ferrari arbetar däcken hårdare än fjolårets bil, det i samband med banans karaktär som belastar vänster fram utöver det vanliga resulterade det för Ferrari olyckliga slutresultatet, som ledde till att  Vettels 20 poängs ledning reducerades till en ynka poäng, och att  Mercedes utökade sin ledning i konstruktörs mästerskapet.
 
Verstappen, som höll Vettel bakom sig med rätt så bryska metoder under ett antal varv slutade på en fjärde plats, Vettel hade synnerligen svavelosande åsikter om Verstappens sätt att försvara sin position. Tysken tycks ha glömt, att den sk Verstappen regeln inte längre gäller, utan det är tillåtet att försvara sig på det sättet som Max gjorde idag, holländarens radiotrafik var rätt så roande att följa när han frågade:"Does he want to play bumber cars or something"?
 
Ricciardo körde sig upp från nittonde startruta till en femte plats i mål med lika delar av tur och skicklighet, Hulkenberg slutade på en hedrande sjätte plats i sin Renault, jag undrar om det finns någon annan förare som har lika många femte och sjätte placeringar i mål som Hulken?
 
Vettel lär inte vara nöjd med sin sjunde plats, och inte heller med det faktum, att Allison nu tycks ha fått bättre ordning på Mercans aero balans så att den nu kan hålla Ferrarin bakom sig.  Vettel lär inte heller gilla faktum, att det inte längre enbart är Hamilton som kan hålla honom bakom sig, utan även Bottas, som race efter race har bevisat, att han är en toppförare av rang, och att bilen inte körs av sig själv som min "vän" Blomman uttryckte sig, när han jämförde sin polare Marcus med Valtteri angående deras förmodade körskicklighet.
 
Force Indias siamesiska tvillingar blev åtta och nia i mål, den här gången tog Ocon målflaggan före Perez , den sista poängen gick till Massa, som säger sig vara redo att fortsätta ett år till hos Williams.
 
Av de utanför en poängplats kan nämnas Grosjean, som hade en mindre lyckad race efter ett bra kval, och Ericsson,som slog sin stallkompis efter några hjul mot hjul drabbningar och lite märkliga platsbyten ute på banan, huruvida någon fick order om att släppa förbi den andra låter jag vara osagt, men det såg lite märkligt ut under vissa stunder.
 
 
Så, nu frågar sig F1 fansen världen över om Hamilton, som på bilden här ovan demonstrerar sin spänst, kan även fortsättningsvist klara av de hinder, som Ferrari gänget  ställer i hans väg mot en fjärde VM titel. Svaret kan mycket väl vara, att det största hotet kan komma från de egna leden, Bottas har både kapaciteten och viljan att bli världsmästare redan i år.
 
Jag har tjuvlyssnat på folks åsikter på läktaren angående den "nya" tekniken inom F1, rätt så intressant med tanke på, hur få tycks vara medvetna om hur gamla anor den "nya" tekniken har. Nymodigheter som hybriddrift, turbo, fyrventils teknik, överliggande kammar och liknande fanns redan för 80-100 år sedan, så att kalla tekniken i dagens F1 som något nytt och vägledande är milt uttryckt en överdrift av tredje graden. Det enda som har hänt under de senaste hundra åren är ,att man har finslipat konceptet till en mer driftsäker riktning med mer finslipade tillverknings metoder, och har lagt till en mjukvara som tar hand om det mesta för att styra den mekaniska delen av ekvationen med dagens kraftkällor.
 
Det andra samtalsämnet som dyker upp lite varstans bland publiken är down force, folk tycks tro att allt löser sig om man bara kan hitta mer down force.  Sanningen är den, att det är lätt att hitta mer down force, det svåra med det är att hitta rätt aerobalans bland all down force. Skruvar man dit till exempel en ny framvinge som alstrar mer down force, så rubbas bilens hela aero balans när balanspunkten hamnar på en ny position, en kedjeraktion med andra ord som bara de allra skickligaste designers förstår sig på, och kan rätta till vartefter när nya aero delar skruvas på plats, tex Sauber har haft stora problem med att begripa sig på hur de ska hantera problematiken som uppstår kring aerobalans punkten.
 
Det om F1, i morgon tar Amber och jag flyget till Paris, där hon vill tillbringa sin sista semester vecka innan hon återvänder till L.A, kan bli en rätt så angenämt vecka speciellt ur kulinarisk synpunkt, den brittiska matkulturen är inte mycket att skriva hem om, svartbrända frukostkorvar som flyter i fett, kippers och komage osv, det må hända att Storbritannien är F ettans hemland, men Frankrike är matkulturens dito.
 
 
Dagens grid girl älskar allt som rör sig snabbt, allt som glittrar som guld, ja, allt som ni tyvärr inte har råd med, men drömma kan man, det kostar inget.
 
Amen,..må drömmar vara med er.      
 
 
           
 
      

Kommentarer :

#1: Elin

Det där med att jag oroade mig lite över att vara nervös, behövde inte vara det minsta nervös. Hamilton visade hur bra han faktiskt är, Bottas körde bra och hade även turen på sin sida men man brukar ju säga att är man bra så har man turen på sin sida (för det mesta).
Men, jag kommer säkert sitta och svettas om 2 veckor. Känns som så! hehe

Återstår att se om Vettel och Kimi drar mer på mungiporna efter nästa race. Lite roligt är det när Kimi ser ut att vara den mest ledsna personen på jorden.... :-)

Svar: Du måste sluta med att svettas nu Elin, det blir för mycket tvätt med alla klädbyten, varken Hamilton eller Bottas gör det , och det är ju de som kör,.men visst kan det ibland bli lite nagelbitande i TV soffan.
Brandon Lee

skriven
#2: F1one

Läste om ryktet att Vettel är beredd att underteckna ett tre årigt kontrakt med Ferrari, men ställer bla ultimatum att Kimi åtminstone skall få förlängt kontrakt även nästa år. Säger kanske att kunskapen som Kimi tillför är stor fördel samt säkert hans personlighet med. Huruvida uppgiften stämmer lär nog aldrig helt uttalas från de inblandade.

Svar: Vettel försöker klämma Ferrari så mycket pengar som möjligt, Kimi sköter sina förhandlingar själv, men det är givetvis positivt om förarna kan samarbeta, sånt är viktigt för stallet.
Brandon Lee

skriven
#3: ilkka luukas

Elin han är duktig hamilton, men har man fri luft hela racet så flyger man fram.tyckte det var ett underhållande race specielt dom sista varven.tyckte det var kul när kimi sa, hur mycket otur ska vi ha.kan bara hålla med honom.

skriven
#4: 1014johansson

Skönt att kimi fick visa att han är bättre än vettel på de gamla goda banorna. Intressant det mer palmer undra om han blir utbytt tull Ungern. Brandon, det verkar som om de pratar om enklare framvingar på framtidens F1-or!

Svar: Riktiga racers trivs bäst på riktiga banor som kräver sin man, Palmer blir kvar. Det är rätt så mycket som blir enklare på framtidens F ettor,.inte en dag för tidigt.
Brandon Lee

skriven
#5: Olssonian

Ett race som blev som förväntat ända tills Kimi var tvungen att byta däck, man hade ju unnat honom en andraplats efter ett bra race, lite hjälp av Verstappen så att han slapp fighten med Vettel men ett bra race.
Det är väl nu upp till bevis för Ferraris utvecklingsavdelning och visa att dom kan det här utan Allison teamet, jag är tveksam men hoppfull, visst skulle en titelfight med Bottas och Hamilton vara intressant men F1 skulle förlora på ett år till med Mercedes dominans för att inte tala hur trist det skulle vara med en titel till vår käre HipHop sångare Hamilton.


Svar: Jag tror inte att Ferrari kan hänga med Merca i utvecklings racet, förlusten av Allison var ett hård slag för Maranello gänget.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Kul att Kimi vann över Vettel men jag trodde faktiskt att de skulle försöka sig på att byta positioner vid däckbytet. Bottas visar verkligen att han är en toppförare och efter första vinsten så försvann all press. Hoppas han kan matcha Hamilton säsongen ut. Ha det så trevligt i fina paris

Svar: Det trodde jag med, men Kimi hade nog sagt redan innan racet att han inte kommer gå med på sånt. Bottas är en cool snubbe som kan utmana om titeln, det var inte många som trodde mig, när jag sa redan då när Bottas körde för Williams att han var bra nog att kriga om VM titeln. Jag har det alla tiders i Paris, livet leker. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#7: Hailwood

Ingen frekvent skrivare i din blogg, men läser alltid med god behållning.
Har en fråga map däckslitage på Ferrari. Hur kan supersoft som har används i kval samt kört 24 varv med en i början fulltankad bil räcka "längre" än soft ( gäller för Kimi, men liknande utfall för Vettel)?
Kan du ge några kloka tankar om det.

Svar: Kan ha göra med vilka inställningar man kör med, när bilen blir lättare tar den kurvorna på ett annat sätt.
Brandon Lee

skriven
#8: Lenthy

HUr mycket ska torpedryssen få hålla på innan dom sparkar ut honom?

Svar: Tills hans pengar tar slut.
Brandon Lee

skriven
#9: Thornados

🖒

Svar: ;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Bult'n

🤘🤘🤘

Svar: ;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Rickard Smedberg

Äntligen ett lopp där det hände lite, synd bara att Kimi fick däckproblem men det löste ju sig och blev rätt bra ändå. Efter loppet i förarrummet så var ju Mercedesförarna rätt så uppspelta av resultatet men Kimi satt i soffan och såg ut som han hade en trevlig hemmakväll framför tv:n. Ha det gött i Frankrike.

Svar: Kimi är Kimi, när han skulle köra sitt första race för Sauber så dök han inte upp, chefen letade efter Kimi och hittade honom i husbilen där han sov på golvet,.det är inte mycket som kan rubba Iceman i våran värld. Ride on Rickard.
Brandon Lee

skriven
#12: Classe P

Det var en ren fröjd att se Vettels ledning i WDC i det närmsta gå upp i rök. Ett varv innan satt jag och svor över Kimis otur. P2 hade han haft säkerligen, men nu blev det som det blev och överlag är jag riktigt nöjd med utfallet av racet. Jag tror all rövslickande italienska kommer bytas mot engelska svordomar på ena sidan av Ferraris garage andra halvan av säsongen.

Tror jag hellre tar den svarta leksaken på fyra hjul än bruden idag faktiskt!

Svar: Kanske var det ett gudomlig ingripande från racing gudarnas sida,.eller från djävulen, vad vet jag;-) Panoz eller bruden,..du valde Panoz, vackert så.
Brandon Lee

skriven
#13: Karjala J

Kul lopp ändå. Hade nog inte haft samma sköna känsla om inte Vettel hade fått punka också. Två finska flaggor på podiumet var kul att se. Och att Bottas kom tvåa var bra för att inte tappa så mycket på Hamilton.
Viasat körde ju en intervju innan loppet med Ross Brawn som var bra. Tanken att göra bilarna mer produktiva när dom har andra bilar runt om sig. Istället för att bara vindtunnelstesta dom i fri luft.
Sen var Kimi lite lurig och sa att han tidigare sagt att Ferrari var det sista stallet han kör för, men påpekade att läget ändrades förra gången i Ferrari när han också sa det. Så det var inget definitivt svartvitt svar. 😉

Svar: Tre finska flaggor, Niko fick en i GP3;-) Ross har en del vettiga funderingar, men tyvärr är det mindre vettiga människor som beslutar vad som händer i F1. Så här års pratar alla förare mycket goja när man förhandlar om lönen, det hör till i F1.
Brandon Lee

skriven
#14: Johan

Kul race och lite extra kul att Kimi hade mer fart än vanligt.
Vore väldigt roligt om Bottas kunde ge Hamilton en match om vm titeln för det är nog ganska kört för Kimi tyvärr.
Vettel ger jag inte mycket för inte min favorit direkt.

Svar: Kimi har alltid bra fart när det är tillåtet, något som tyvärr inte inträffar särskilt ofta i Vettel uberalles stallet, Bottas kan ge samtliga andra toppförare en match om titeln, det är många race kvar och allt kan hända.
Brandon Lee

skriven
#15: mika-fan

Inte speciellt impad av viasats produktioner, men denna intervjun av Kimi var faktiskt ganska underhållande.

Precis som KARJALA OI säger, så säger ju Kimi att han sagt att ferrari varit ändstationen för honom förut, men det inte blev så =) Så vi kanske kan få fantisera lite en stund iaf.

Intervjun: http://leavemealone.hu/post-2207-Kimi_Raikkonen_Funny_Q_and_A__2017.html

Svar: Just nu pratar alla förare hos toppstallen en jävla massa skit bara för att psyka sina motståndare, jag tyckte att det var kul när Kimi sa att han är en medelmåtta i allt när man frågade om hans bästa sidor.
Brandon Lee

skriven
#16: Patrik Jansson

Intressant race och kul att Kimi fick köra i mål före Vettel otur igen då med däcken men kunde inte annat än bli skadeglad att det även drabbade Vettel! Bottas är att räkna med helt klart och förhoppnongsvis ett hot mot Hamilton i år redan :), det är iaf kul att Merca låter dom tävla mot varandra och inte gör som Ferrari :( ! Hamilton ja han är ju grym speciellt i kval och när han leder ett lopp kanske inte lika bra i trafik men ja statistiken säger väl en del om hans kapacitet iaf :)! Har dessutom bokat in en F1 resa till Monza i år skall bli kul att äntligen se F1 live :)!
Ha det så bra i Paris Brandon :)
/Patrik

Svar: Vettel blev en aning sned på grund av däcksstrulet, även om han sade att det inte betyder så mycket. Merca och Ferrari kör med helt olika strategier med sina förare, Merca använder sina för att skjuta sanks sina motståndare, hos Ferrari skjuter man sig själv i foten år efter år, enfaldigt värre kan tyckas.
Monza är alltid en kul ställe att besöka, tifosis är ett släkte för sig som man inte kan hitta någon annanstans, jag hoppas att du får valuta för pengarna. Ha det fint du med Patrik.
Brandon Lee

skriven
#17: Nico

Goddagens,

Guldbruttan där... makes you want to use your Goldfinger... äh fan vad dåligt. Dessutom så jäkla dålig kvinnosyn blablabla. ANyway, tänkte först COOLT, en gammal Panoz LMP-kärra. Tyckte den var lite halvball när det begav sig.

Hamilton borde ju bärga årets titel tycker man. Men som tidigare påtalats är det verkligen skoj att Bottas har kört sig in i fighten igen.

Under Baku-racet (såg sammanfattningen) och Englands GP som jag såg hela racet av så funderade jag ... den där radiotrafiken alltså. Behöver folk höra den? Alla (jag inkluderad) kallar en del förare för gnällrövar, faktiskt även Kimi trots att han annars är lugnet själv och sällan hettar upp till högre temperatur än ljuvret på en kossa (utåt sett). Men det är ju faktiskt så att den/dom(hen) som väljer vad vi får höra från radion tar ju bara godbitarna. Allt det andra skippar dom. Folks inställning till förarna hade vart lite mer chill tror jag. Var det under Alonso's sista år hos Ferrari som vi bjöds på pinsamt gnällande mellan honom och Vettel när dom till synes hade en g-r-y-m batalj under Englands GP. Dom var fan överallt på banan. Det var verkligen härligt att se, men att höra gnället slipper man gärna.

I övrigt håller jag med dig, man ser att Allison's input börjar sätta sig. Fan skulle dom med honom till, kunde inte någon cockblocka honom hos Mercedes så fältet jämnades ut lite?

Man blir förbannad!

Svar: PK är Sveriges andra officiella språk, som används flitigt av diverse hycklare, lite som lagstiftningen kring sexköp, det är tillåtet att sälja sex men inte köpa sex= hyckleri ala moment 22.
Apropå radiotrafiken, mycket av det bästa drabbas av censuren, Kimis bästa är alltid på finska och passar sig inte i tryck, det mesta handlar om idioter som ska varvas men vägrar att flytta på sig, ingen vill slita sina däck i onödan bakom en varvad förare.

Binotto hos Ferrari klarar inte av att vidareutveckla Allisons design, men Allison klarar av att fixa bristerna hos Mercas aero paket,.och hur reagerar Ferrari då,.?,.jo, de sparkar motor chefen som har ingenting med saken att göra. Ha det Nico,..det är nyttigt att vara förbannad ibland, karaktär bildande skit;-)
Brandon Lee

skriven
#18: Anonym

Gällande kimis radiotrafik, så läste jag nånstans att dom sänder ut hans extra mycket för dom vet att han är populär hos fansen. Inte så att han babblar mer på radion än andra förmodligen, mer att producenterna ger åskådarna mer av det dom gillar. Kimi är bra för marknadsföring oxå. Ferrari tjänar antagligen mer på honom genom sålda merchendise och sponsorer han personligen lockar till stallet.

skriven

Kommentera inlägget här :