POLITICAL ISSUES

 
På gund av stall politiska skäl blev Ungerns GP inställt idag, och ersattes med en 70 varvs paradåkning i 30 graders värme inför en inte alltför entusiastisk publik, dock gjorde Mercedes stall ledning sitt allra yttersta för att underhålla massorna, när de lät sina förare byta plats några gånger, något som Ferrari ledningen inte alls ville vara med om, ett beslut som illustreras av Vettels fingervisning på bilden här ovan.
 
Dagens sk race är F1 cirkusen i ett snäckskal, pengar, lite mer pengar, ännu mer pengar, marknads andelar, PR, stall politik och ibland,om än inte särskilt ofta något som lite vagt påminner om racing.
Det som saknas är lite mer PK inriktad radiotrafik istället för ytterst opassande Iceman retorik, hans utbrott idag gentemot di Resta var helt skandalöst i sin råbarkade enkelhet: What the fuck is this Williams doing, if he can´t see me there he should stay in reporting".
 
Jag personligen tar givetvis avstånd från sådant  uppförande, Kimi borde istället värna om de mjuka värderingar, bejaka sin feminina sida och fråga ödmjukt i passande PK anda: "Ursäkta, jag har ett bråskande ärande, kunde ni vara vänlig och styra lite åt sidan så att jag kan passera"? 

Samma förfarande borde givetvis även gälla inom de egna leden, Kimi:" Ursäkta om jag stör Sebastian, jag är tyvärr lite snabbare idag, kan du tänka dig att släppa mig förbi"?   Sebastian:"Jag är hemskt ledsen min vän, men det går tyvärr inte, farbror Marchionne vill att jag ska ta målflaggan först idag av sportsliga skäl". Kimi:" Jag förstår, det gör inget, jag lyssnar lite valsång istället och mediterar för att bli en bättre förlorare".

 
Nog skämtat om dagens pajaserier, det är deprimerande hur öppet makteliten inom F1 cirkusen visar sin arroganta inställning gentemot åskådarna, som har betalat dyrt för att se racing, men får istället bevittna en tillställning som är ett skolexempel av stallpolitisk agerande baserad på vinstintressen och marknads inriktade värderingar.
 
Hur årets sk race på Hungaroring avlöpte står att läsa på tabellen här ovan, jag har ingen större lust att göra en djuplodande analys av något som är ett resultat av stall politisk agerande, om de inblandade är ute efter att göra sig av med publikintresset, så räcker det mer än väl att kopiera dagens koncept till nästa race på Spa om en månad.
 
 
Dagens grid girls har inte hår på bröstet, men tävlar på lika villkor i samma utstyrsel utan stall order.
 
Amen,..må stall politiken ruttna i helvetet.
 
      
     

Kommentarer :

#1: Elin

Nej, inget att hurra för idag inte... Men och andra sidan är jag inte alls förvånad över Ferraris strategi. Det ser bara så illa ut!!! Även om jag har Hamilton som favorit, så kan jag nog ändå säga att jag tycker det var onödigt att han släppte förbi Bottas. Visst han fick order osv om det, men ja... Inte mycket till race, och lite Ferraris "fel" är det....

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Även danske Magnussen har visst skolkat från FIA:s "PK inriktad intercom trafik for dummies" lektioner. Som tur var hade han dock inte missat engelska lektionerna för annars hade väl inte en människa fattat vad han sa. Pinsammast i dag gick ändå trots MB:s och Ferraris stallorder till Sauber och framförallt Ericsson. Dags att kliva av nu efter årets säsong och göra något annat i framtiden. Klarar man inte av att köra om en kille som inte kört ett race sen 2013 så är ursäkterna slut. Jag är en positiv kille i grund och botten men nu räcker det. Avslutar också i den andan och gratulerar herr Alonso till tävlingens snabbaste varv. Kul! Ha det gott!

skriven
#3: Peppsi

Må bäste man vinna, säger man när man tävlar, fast det gäller inte F1 😕

skriven
#4: antonio

Fanns det folk som såg hela racet ? Jag slutade titta efter 20 varv, man såg hur det skulle sluta.

skriven
#5: Hjoe

Instämmer, så jäkla surt att se när det är på detta vis, de total förbjuda sådant mygel. Fram med fritt raceande

skriven
#6: Mortimer Max

Kan inte annat än hålla med dig till fullo idag Brandon.

Surprised? ;)

skriven
#7: Jonatan

Det här racet hade man ju lätt kunna missa...
Surt att det bara finns ett omkörningställe o det är i stort sett omöjligt att ligga för nära.
Så jävla tråkigt med följa john hela racet. Magnussen sa åt Hulken o suck balls!! Hihi!! De e la det Vettel gör på Ferrariledningen...
Strongt av Hamilton att ge tillbaks 3:e platsen, kanske kommer kosta i slutändan.

skriven
#8: Flash

Andra gången Vettel vinner på bekostnad av Kimi- senast Monaco. Det är en sak att Ferrari ledningen viftar helt öppet med dess vidriga förare policy men det som stör mig något enormt är att Vettel visar inte en endaste ödmjukhet efter loppet. Snubben springer omkring med det äckliga fingret som om att demonstrerat något märkvärdigt, vilken ful jävla vidrig typ. Hoppas innerligt Mercedes tar hem titeln och Kimi bör lägga skorna på hyllan i år, om det här fortsätter.

skriven
#9: Göran

Men vad var det med Vettels hålla fingret grej?
Va

skriven
#10: Karjala J

Kimi förtjänade en seger idag, särskilt efter hur Monaco var.
Tre första bilarna väldigt nära varandra ett tag men ingen racing.

skriven
#11: uffe_a

Och jag som undrade varför TV10 satt in ett kanadensiskt program om entreprenadmaskinauktioner istället för F1 sammandraget? Men nu kom ju förklaringen.

skriven
#12: Fricco

Allvarligt... Nu kommer jag ALDRIG köpa en Ferrari....
Jag vill INTE vara Kimis terapeut på måndag.
Men som det skrevs innan...
Det jag stör mig mest på är Vettels avsaknad av ödmjukhet.
Kimi gav honom segern, och han fjantar omkring som den kåtaste hönan..
Fy Fan!!!!!!

skriven
#13: Tomi

Nja,alla vet hur Ferrari behandlar sina förare, det är uppgjort från början. Men det är uppfriskande att se att Kimi är lika snabb som Vettel,hur skulle det vara om han fick full backup? Kul också för en tid sedan när man gjorde en intervju med Alonso och frågade vem som han tyckte hade mest naturlig speed på gridden,svaret,Kimi. Han om någon borde veta,,,,

skriven
#14: Ghostface

Så sant Fricco!

skriven
#15: ken

Ska villigt erkänna att jag har hoppas hela säsongen på Vettel som mästare, vet att många inte gillar honom. Men efter detta race så är jag riktigt förbannad att Vettel och Ferrari inte låter Kimi passera. Blir riktigt löjligt och mitt intresse för F1 föll rejält idag. Kimi måste va grymt less och förbannad efter detta. All heder till Hamilton som släppte tillbaka 3 platsen till Bottas. Sen håller jag med som nån skrev ovanför att Vettel borde visa lite ödmjukhet då han om han inte är helt dum i huvudet måste känna att han inte va värd denna seger utan vinner på att Kimi är team lojal.

Skulle bara skriva att dina gridgirls är en av höjdpunkterna bland allt annat intressant i bloggen.

skriven
#16: Olssonian

Kimi själv sa att han förlorade racet i kvalet, hade han fått vinna från pole?
Verstappen förnekar sig inte, så mycket ungdomligt övermod att man bara kan skratta åt eländet, om man inte heter Ricciardo förstås, han höll sig ju för skratt, det är lite för mycket på vinst och förlust för pojken och det kostar hela tiden någon stackare racet, tyvärr drabbar det honom själv alldeles för sällan.

skriven
#17: 1014johansson

Vad sägs om att göra om reglerna till att varje stall kör med var sin bil och istället ta in lika många till stall för att få 20 bilar på gridden

skriven
#18: Marcus

Det var inget roligt lopp och jag är glad att jag laddade ner loppet så jag kunde hoppa förbi det mesta i loppet. Trist för Kimi men inte oväntat

skriven
#19: Anonym

Anonymus.
Troligen så ska väl Vettels fingertecken betyda "tummen upp", men sen ska man ju veta vilken utav dem det är.För övrigt så är det ju som det alltid har varit hos Ferrari,det blir ju bara så tydligt när man har en andreförare som är minst lika bra som försteföraren.Kimi har alltid varit Nr:1 för mig, men sen kan man ju spekulera i om han vunnit i fall han fått fritt fram av ledningen.Då skulle det ju racas om det och det är ju inte lätt att ta sig förbi på den banan.Dessutom kan man kanske förstå att dom inte vill riskera båda bilarna i det skedet av loppet när dom har en så gott som säker dubbelseger i hamn.Hade det blivit en fight mellan Kimi och Vettel så hade ju inte Hamilton varit sen att försöka utnyttja situationen.Hur bra hade det blivit?
Med vanliga hälsningar Den evige optimisten

skriven
#20: Fricco

Kollade på Jan Banans sida...
Han konstaterar där att Kimi aldrig hade farten att köra om Vettel utan Stallets hjälp... Därför han "bedjande" över radion om att bli omsläppt...
Men va Fan.... Allvarligt... Kimi är en teamplayer och lät ju teamet gå före sin vinnarskalle.
Om Kimi kört om hade Vettel som bäst varit trea.
Men blev impad av Hamilton att han gav tillbaka platsen

skriven
#21: Gunde

Hur många omkörningar såg ni som klagar på Vettel att han vann på Kimis bekostnad, alltså utav toppteamen? omkörningar utan blå flagg eller teamorder? Ungern är känt för att vara bland den svåraste banan att köra om på, ni såg vad som hände med Ham när han kom för nära Kimi, smutsig luft på framvingen och downforce är åt h-e, ligga för nära framförvarande för många varv och framdäcken tar stryk.
och Vettel gasade på när det återstod 10 varv, då ökade luckan direkt till Kimi, varför hängde han inte på då? och Ham sa i radiotrafik "jag får vänta på ett misstag för att komma förbi.
men det är lätt att klaga om man stänger av efter 20 varv och inte ser helheten.
och Fricco hur gav Kimi Vettel segern? inte genom stallorder, om nu Kimi ville ha segern och Vettel var så långsam, varför inte köra om Vettel då eller skita i att gå i depå när han blev inkallad, det har hänt otalt ggr att förare skiter i det? Varför kunde inte Ham köra om Kimi när Ham kom ikapp Kimi? Ungern är en skitbana som inte inbjuder till omkörningar och Toto var så rädd i början av året att det kunde bli mindre omkörningar i år bara för den smutsiga luften från bilen framför, Ham kom inte förbi Bottas utan teamorder fast han var mkt snabbare

skriven
#22: Lenthy

Är det inte pinsamt för sporten att enbart 5 bilar inte är varvade av ledaren? Tänker man på det är det ju sjukt att dom andra änns får vara på banan... Hur kan man göra sporten mer konkurrenskraftig?

skriven
#23: BomanP

eftersom det nu är officielt att Kimi är 2:a, så finns det inget som gör mig mer besviken än att se Kimi acceptera det och stanna kvar i stallet! hoppas verkligen att han endera drar eller slutar F1 efter detta

skriven
#24: Dubbelturbo

Mycket bra läsning som vanligt Brandon. Tog mig själv i kragen nu och delar mina tankar hos dig.
Har följt F1 och annan motorsport så länge jag minns. Att det är stallen som styr resultatet är ju uppenbart. Har Kimi som favorit sen länge nu även Bottas. Marcus gör så bra det går med dom förutsättningarna han har.Synd att motorsporten inte har samma status i Sverige som t.ex Fjollboll. Tyvärr så verkar det som motorsporten i Sverige dog lite med Ronnie. Vi har ju några bra "talanger" som måste slåss för sin passion och sin möjlighet att bli etablerade.

skriven
#25: M%25252525E5rten

Klart som korvspad att kimi kunde kört om vettel, antingen via depåstopp eller senare utan på banan, han sa själv underförstått att det var fullt möjligt samt att det inte var några som helst problem att ligga nära bakom vettel. Sen tror jag kimi tänker på helheten, antalet miljoner kronor som han kan tjäna i förlängningen, han är ju dock två barns far nu😊💸

skriven
#26: zenkert

Well Said <<<<<< Brandon >>>>>>

Snart kommer samma skit till Formula E.
2019 med 4:a Tyska Bilmärken just nu.
Och innan vi vet ordet av så dyker
det säkert upp ett italienskt också.

Kanske läge för att Broadcasta Hyr Go Kart istället.
Med en massa glada amatörer som får gasa precis
hur mycket dom vill ;-)

GG - jag är inte på humör för det denna afton.
Jag har fortfarande samma baksmälla som du
efter Ungerns GP.
USCH och FY!

Ciao

skriven
#27: Gunde

Jag fattar inte vad ni alla klagar på att det var usch, fy, skit, fan och mera. Hade det varit kommentarerna om Kimi vunnit och loppet sett ut på samma sätt? Jag tror inte det. Om Kimi vunnit och Bottas tvåa och Vettel trea så hade kommentarerna varit "det bästa racet i år"
Boman Vettel och Kimi kör för Ferrari nästa år.

skriven
#28: Tomi

Gunde; Om Vettel släppt förbi Kimi på sista varvet hade han fortfarande blivit 2a och Hamilton fyra och därmed varit i ledningen i förar-vm. Tror personligen att Vettels popularitet världen över hade vuxit avsevärt efter en sån manöver, du vet, bjuda tillbaka lite vara lite grann en teamplayer, men vad vet jag. Hamilton växte iaf i mina ögon efter Ungerns GP.

skriven
#29: BomanP

ja det framstår som mest trroligt att Vettel och Kimi kör Ferrari nästa år, håller fortfarande fast vid min besvikelse på Kimi att han accepterar en andra förar roll. förstår inte vad du vill få sagt?

Kubica rev nästan hela garage då han på testet idag :D

skriven
#30: Gunde

Ferrari vill ha en titel, inte en konstruktörstitel utan en förartitel, Vettel är som alla racers och inte där för att bli poppis med publik, När han vann mycket i RB så buade publik ut honom, men han vann ändå. Vill man se mr niceguy så finns otal komedier att betrakta.
Hade det nu varit så att Kimi startade säsongen som Vettel gjort så hade han nog backat upp Kimi, för kan Ferrari ligga etta och tvåa så drygar VM ut för dem med 10p minst.
Tomi om Vettel släppt om kimi på det sista varvet så hade Ham aldrig släppt Bottas igen för det dröjde till sista kurvan och då hade Vettel bara gjort Ham en tjänst.
Ferrari racer de andra teamen och inte sig själva, dom skall puscha varandra ja, men inte ta poäng av varandra. Ferrari har alltid Jobbat så och kommer alltid att jobba så också, fråga Kimi med 07 och 08, annat är det med Merca där faktiskt båda har häng på titeln, med det kommer race där de måste bestämma vem.

skriven

Kommentera inlägget här :