ONE OF THOSE DAYS

 
Apropå Silly Season, vad det gäller topp stallen så existerar den inte, Bottas är på väg att skriva på ett flera års kontrakt med Mercedes, och Hamilton, som gärna uttalar sig om livet i det stora hela, och om sitt vara eller icke vara i F1 stannar han med.
 
Vettel försöker klämma ut så mycket pengar som möjligt ur ett nytt, flera års kontrakt med Ferrari, och Kimi,..vi låter honom själv berätta om det när det är dags för det.
 
Hos RBR fortsätter den dynamiska duon Verstappen- Ricciardo kriga tillsammans även under 2018, inget annat stall I F1 har så stadig skamgrepp om sina förare som RBR.
 
Efter Ungerns GP är det dags för testköning, där några hoppfulla förare från matarserier dyker upp för att försöka imponera stallchefer med sina insatser ute på banan.
 
En som har fått en hel del uppmärksamhet i förväg är Ferrari junioren Charles Leclerc, han tog titeln i GP3, och har skaffat sig ett ordentlig poängförsprång i årets F2 mästerskap. 
Så, är Leclerc det superlöfte som han har kallats av diverse journalister, eller bara mycket väsen om ingenting?
 
Leclercs karriär är ett Nicolas Todt bygge, som fick in sin skyddsling i Ferraris young driver program, ordnade en sits i GP3 hos toppstallet ART GP, och på samma sätt en sits hos toppstallet Prema i F2.
Charles har drillats under nio år av en mental tränare, men hade trots det förtvivlat svårt att vinna race i GP3, där han tog inte mindre än tio andraplatser, dock vann han titeln till slut.
 
I F2 leder han som sagt var årets mästerskap, men han sitter i den absolut bästa bilen, och tävlar mot en mycket medioker samling förare, namn som Markelov, Matsushita, Lafiti, Jeffri, Nato, Geleael, Canamasas, Visoiu, Albon och Deletraz  imponerar knappast någon, den enda föraren av någorlunda klass i F2 förutom Leclerc är Oliver Rowland.
 
Så, blir det Leclerc som tar över när Kimi tackar för sig och lämnar F1? Jag är inte helt övertygad om hans kapacitet, en toppförare behöver inte en mental tränare för att prestera, deras "killer instinct" är ett medfödd egenskap ,som ingen mental tränare kan skapa på ett konstgjort sätt, har man "killer instinct" så har man även mentala styrkan att prestera, så det återstår att se om Charles har något att komma med när det förväntas av honom i ett toppstall, Charles får sällskap av Kimi under testdagarna.
 
Gasly ska testa tillsammans med Verstappen, på något sätt känns det som att Gasly aldrig får chansen att visa vad han kan i en F1 bil, när Kvyats feta plånbok och för F1 den så viktiga Ryska marknaden dikterar villkoren hos Toro Rosso, synd och skam kan man tycka, Gasly är definitivt en bättre förare än ryssen.
 
George Russel får chansen hos Mercedes, britten är en duktig förare, men det återstår att se om han kan visa samma takter i en F1 bil.
 
En som utan tvekan har talang är McLaren junioren Lando Norris, som gör livet surt för bla Joel Eriksson i F3 Europa serien, han liknar en hel del Verstappen i sitt sätt att attackera ute på banan, lite oslipad men utrustad med viljan att vinna och talang för att klara av det, Lando kan bli den som tar över som Brittisk toppförare när Hamilton slutar i F1.
 
Lucas Auer är ytterligare en av raden av DTM förare som får en test möjlighet hos Force India, han håller på ett ungefär samma klass som Wehrlein, men i mina ögon är båda två långsammare än di Resta var, som även han kom till F1 från DTM. Jag personligen har lite svårt att begripa, varför man envisas med, att försöka ta in förare från DTM till F1, eftersom de inte håller högsta F1 nivå, det är därför de kör just i DTM.
 
Den andra föraren som får testa för Force India är ryssen Mazepin, en riktigt medelmåtta som har inte gjort mycket väsen av sig i någon serie, men har ryska slantar med sig, det är synd att bottenskrap som Mazepin kan köpa sig en sits på bekostnad av riktiga talanger.
 
Om ryssen Mazepin är en medelmåtta, så är Sean Geleal som ska testa för Toro Rosso något ännu värre, jag kan inte begripa, varför någon vill kasta bort pengar genom att stödja en fullständigt talanglös förare som Geleal.
 
Gustav Malja har fått chansen för att testa för Sauber, de här testsitsarna hos de mindre stallen är till salu för högstbjudande, jag har inte upptäckt några F1 kvalitéer hos Gustav, det går inget vidare för honom i F2.
 
Matsushita ska dela testandet med Malja hos Sauber, en fullständigt ingetsägande förare som även han kör i F2 ,som i år vimlar av medelmåttor och förare som har varit med där åratal utan att åstadkomma något allas.
 
Santino Ferrucci ska testa för Haas, kanske mest på grund av att han är en jänkare, några uppseende väckande meriter har han inte.
 
Hos Renault dyker upp ännu en medelmåtta från F2, Lafiti borde pyssla med något annat än racing, noll talang är det snällaste man kan säga om honom.
 
Den som jag skulle vilja se testa hos Renault är Kubica, för att få se om han klarar av att hantera årets bil på ett tillfredställande sätt, polacken har all den talang som Lafiti så fullständigt saknar.
 
Det om diverse förare, Amber och jag har bott hos en gammal vän till mig, som jag lärde känna när jag bodde i Paris under ett par års tid, jag ville visa för Amber lite mer av Frankrike...
 
...så vi lånade en av polarens vetaranbilar, en Renault Alpine från början av 60 talet, Frankrikes Porcshe,och bilade ner till Brittany dvs Bretagne...
 ...där vi besökte bla Le Manoir de L´Automobile som har en fin samling av F ettor...
 
...diverse sportvagnar...
 
...och lyxåk från förr...
 
...min favorit var nog ändå en hel startgridd av F1 bilar, det är bara på Brittiska öarna man kan hitta en större samling av gamla F1 bilar...
 
 
...och nej, bilen på bilden här ovan är inte 2018 års Ferrari.
 
Nu är vi tillbaka i Paris igen och lever livet i allra högsta grad, även om Amber inte gillar tanken att jag blir kvar i Europa när hon återvänder till L.A, och jag måste nog erkänna att jag inte heller är så förtjust i det, men ibland måste man handskas med "one of those days" som dyker upp lite då och då under resan genom livet.
 
 
Dagens grid girl har strumporna på sig för att inte bli förkyld, man kan aldrig vara försiktig nog.
 
Amen,..må alla dussinförare bli av med sina sponsorer och försvinna från diverse serier.    
 
 
           
 
         
 
 
      
 
        

Kommentarer :

#1: JoyBoy

Ord och inga visor om kommande testförare. Vem är i dina ögon den förare som stallen verkar ha missat att scouta och har potentialen att slå sig in i F1?

Svar: Ingen just nu, det är rätt så svaga förare i matarserier för tillfället= för många "pay drivers".
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Det var inte många som har talangen att platsa i F1 :) Synd att pengarna styr så mycket och man hade gärna sett att det bara var talanger som Lando som fick chansen. Men de mindre teamen måste ju få in pengar på något sätt och det är bara toppstallen so kan säga nej till ryska oligarker.

Apropå mentala tränare så kan man inte träna sig till att vinna men de hjälper toppförare och elitidrottare att prestera bättre. Häkkinen tog hjälp av Ari Hintsa för att nå sin fulla potential och han har även hjälpt Kimi. Kimis tränare Mark Arnall hjälper honom med allt som behövs och är ett stöd så att Kimi kan fokusera på körningen. Jag är övertygad om att mental träning kan höja vem som helst men utan talang så har den mindre effekt.

Svar: En säsong i F2 går på ca 20 miljoner, saknar man sponsorer eller är inte med på en ungdomssatsning så har man inga större chanser att ta sig till varken F2 eller F1.
Angående mentala tränare, visst har samtliga förare en sådant, men "killer instinct" har bara vinnare, en medfödd egenskap, det har funnits många snabba förare i F1 som har saknat den egenskapen= inga titlar hur mycket mental träning man än får.
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Wow! Det var en matnyttig genomgång det. Tackar! Världens sämsta Viasat påstår ju apropå förarbeten att det inte blir Kubica utan Sainz och det redan till nästa tävling? Saknade också något nordiskt namn. Har vi ingen ny Kimi,Magnussen eller Eriksson i någon lägre serie runtom i världen? Ha det gott.

Svar: Sainz stannar hos Toro Rosso, Palmer hos Renault, men jag skulle vilja se Kubica testa årets bil med tanke på nästa säsong. Det finns Joel Eriksson och Niko Kari, som kanske kan ta sig hela vägen till F1, och några andra som kör i F4. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#4: Svenn

Härligt skarp genomlysning av förarmarknaden!
Malja har väl ungefär samma "sorts" pengar som Markus men tyvärr lite mindre säck och tyvärr kanske lite för bilintresserade personer som håller i säcken. Ska man man ha med sig en perfekt sponsor till F1 så ska den mest vara intresserad av glammen och ytan i F1 för då skyr de eller den inga medel att vara med o synas. Hur man definierar "synas" är ju upp till var o en. En del vill synas i pressen andra vill kocketera sina satsningar på slutna middagar. En bilintresserad sponsor ser att pengarna går till för mycket annat, runt själva bilen, i F1. Hoppas att kombon av stöd som Markus o Malja har kan landa hos någon annan också, som helst hamnar i lite bättre läge direkt än vad Markus gjorde när han landade hos Sauber. Mackan och hans team ska väl trots allt ha rejäl cred för att ha krattat manegen rejält för nästa svensk. Hoppas hoppas!
Nu väntar jag olidligt på nästa lopp och på Kimis nästa uttalande om framtiden.!

Svar: Grejen i F1 är att man ska inte stanna för länge i ett "insteg stall" som Sauber, då riskerar man att fastna där och karriären stannar av, ett par år max, sedan måste man vidare för att undvika stämpeln "påfyllnads förare", Marcus och Gustav har samma problem, deras karriärer ligger i händerna på folk som saknar de rätta kontakterna inom F1 cirkusen.
Brandon Lee

skriven
#5: ilkka luukas

satt och läste din blogg och saknade nico kari.undrar om han har någon prov körning i ett f1 stall?undrar också om det finns några andra finnar på gång i formel världen.

Svar: Niko får sin test hos Toro Rosso eller RBR om han sköter sig, dock knappast tidigare än nästa år, och det finns några stycken som kör i F4 på diverse håll som kanske dyker upp i F3 eller GP3 om några år.
Brandon Lee

skriven
#6: Linus

Alla ser ut att va 15 år!! Eller börjar man bli gammal ;-)

skriven
#7: Zynap

Lysande läsning som vanligt 👍

skriven
#8: Jonatan

En gedigen lista av förare! Trist att alla är små knattar bara. Saknar nån med lite mer ålder o erfarenhet dock. Fast de är kanske redan bortgallrade sedan innan? Känns som att det i framtiden bara kommer vara typ kids som kör F1...
Jag undrar ja om Kimi verkligen kommer köra nästa år! Med halo o allt. Men han verkar anpassningsbar iaf:)
Nu ska jag försöka doppa mer än bara fötterna i vattnet😬😬

skriven
#9: Rickard Smedberg

Tror nog att Kimi fortsätter ett år till hos Ferrari, det finns väl inte så många att sätta på den platsen med tanke på att Vettel verkar föredra att ha Kimi vid sin sida. Däremot så går väl flertalet förarkontrakt ut 2018 och då kommer det nog in någon ny. När det gäller Mercedes så är dom nog inte sena med att skriva ett flerårskontrakt med Bottas ifall Hamilton försvinner när hans kontrakt går ut. Ha det gött, nu blir det en grogg!!

skriven
#10: Jk

Ja, jävlar. Du hann med att flyga till Paris på måndagen, åka ned till museumet i Bretagne 80 mil tur å retur och vara tillbaka i Paris på ons förmiddag.
Det var en snabb bil du lånade 😀. Har du egna bilder från museumet du kan lägga upp istället för de som man hittar via Google? Hade varit kul att se mer.

Svar: Kan man ana en illa dold, enfaldig spydighet från en pappfigur som helt saknar intresse för F1? Om du inte har något bättre att komma med ,så kan du plöja ner din skit på annat håll, jag rätt så trött på enfaldiga tomtebloss som urskuldar sina småaktiga dumheter med smileys.
Brandon Lee

skriven
#11: Anonym

Anonymus.
Ja,det ser onekligen lite tunt ut för framtiden i F1,om det nu finns någon framtid.Jag menar,det tjatas ju bara mer och mer om eldrivna bruksbilar och vanliga motorer verkar ju snart vara ett minne blott.Hur ska alla som älskade ljudet av dånande V8:or och V10:or kunna känna några "vibbar"när Ferarris nya 12:voltare surrar förbi?
Tittade på filmen Closer to the edge.Där fick man en inblick i hur dessa "galningar"fungerar mentalt och jag måste säga att det är en mycket farlig (laglig)drog dom hanterar.Du är ju som bekant lika anonym som jag och du älskar ju denna sortens racing,vilket gör att man ibland undrar om du deltar när man kollar in olika evangemang på You Tube.Nu tror jag mig veta att du är i varje fall inte Guy Martin,han säger ju sig vara helnöjd med sina motorcyklar och en handtralla och det verkar ju inte vara din melodi.Inte heller Ian Huchinson verkar stämma in.Den rösten hade knappast platsat i ett Heavy Metal-band.

Svar: Motorsport i den form som jag uppskattar är på väg att dö ut, att kika på Formel E där fåniga Duracel leksaker snurrar runt är inget för mig, de låter som en dammsugare och luktar som brödrost, om det är framtiden för "motorsport" så får framtiden klara sig utan mig, jag provkörde en elhoj på Isle of Man och skrattade mig fördärvad efteråt.
Guy är en festlig snubbe, dock lite vilsen av sig och rätt så blyg i kvinnosällskap, Ian låter som min saliga mormor, men är en grym jävel på en hoj. Själv laddar jag för kicken från landsvägs racing, inte för äran, Isle of Man är kul liksom den Irländska RR serien,..men de bästa racen går på nattetid "utanför protokollet" under parollen do or die. Ha det.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :