HUNGARIAN RHABSODY

 
1          Vettel
2          Räikkönen
3          Bottas
4          Hamilton
5          Verstappen
6          Ricciardo
7          Alonso
8          Vandoorne
9          Sainz
10        Palmer
11        Ocon
12        Hulkenberg
13        Kvyat
14        Perez
15        Grosjean
16        Magnussen
17        Stroll
18        Wehrlein
19        di Resta
20        Ericsson
 
Lite kort om kvalet på Hungaroring, inte på något sätt överraskande med ett Ferrari dominerad första led,
deras bil trivs i högre temperaturer, den korta hjulbasen sitter som handen i handsken på en långsam bana med många långsamma kurvor, plus att deras bil är betydligt lättare än Mercedes, och tillåter därmed en mer fördelaktig delning av ballasten. Bra kval varv av Vettel, Kimi hade en liten miss på den andra delen av banan, kanske var inte bromsbalansen riktig optimal för en förare som bromsar så sent som Kimi gör.
 
Bottas gjorde vad han kunde, och kvalade ut Hamilton som klagade över vibrationer från samtliga set av däck under kval tre, det tycks vara som så, att Bottas får mer ut ur bilen när den inte riktigt passar på en bana som till exempel den i Ungern, han verkar kunna "köra runt" problemen lättare än Lewis.
 
Verstappen slog Ricciardo med några tusendelar, Alonso och Vandoorne som slutade på sjunde och åttonde plats visade att McLarens chassi-aero faktiskt hör till de bättre, Sainz blev nia före Palmer som lyckades spotta upp sig efter en jobbig fredag.
 
Ocon kvalade ut sin teamkompis och slutade på elfte plats före Hulkenberg som flyttades ner fem platser, Kvyat som trettonde, Perez som fjortonde och Grosjean som femtonde var de sista som tog sig vidare från kval ett till kval två.
 
Magnussen, Stroll , Wehrlein, di Resta och Ericsson försvann redan i kval ett, Wehrlein kvalade ut Ericsson som hade oflyt när Kvyat orsakade en gulflagg situation i slutet av kval ett, dock är det tveksamt om Marcus skulle ha klarat av att slå Wehrlein även utan gulflagg inblandning med en aning trött PU.  di Resta gjorde en godkänt insats med tanke på,att han hade aldrig kört årets bil tidigare, att bara hoppa in i en bil man har inte haft möjligheten att ställa in efter tycke och smak är inte det lättaste att göra, speciellt med tanke på att hans körstil skiljer sig från Massas dito en hel del.
 
Apropå körstil, det diskuteras ofta om det bland fansen, som undrar varför den eller den föraren helt enkelt inte bara kan anpassa sin körstil efter materialet istället för att brottas med diverse problem racehelg efter racehelg.  Att ställa om sin körstil är i det närmaste omöjligt, flyttar man sin bromspunkt så påverkas hela varvet, tar man en tidigare eller senare apex påverkas hela varvet osv, tex jag själv bromsar alltid sent och hård när man redan har börjat styra in.Med en hoj kan man stabilisera med bakbromsen under inbromsningen, med en bil så klarar jag av överstyrning utan några problem, men bromsar man sent in i apex får man per automatik en långsammare  utgång ur kurvan, och kan därmed bli omkörd på den följande rakan.  På en hoj "kör" jag mycket med kroppen med både knät och armbågen nere på asfalten, "hänger" mycket, som ibland kan påverka negativt på varvtider, jag är medveten om det, men det är så jag kör, har alltid gjort och kommer alltid att göra, på gott och ont.
 
 
Det var allt för idag, dagens grid girl ser till att manskapet inte marscherar i otakt, ett två tre, ingen panik alla på en gång.
 
Amen,..må lag och ordning vara med er.     
 
       
 
       

Kommentarer :

#1: Dennis

Var värmen anledningen till att Grosjean återigen klagade på bromsarna och bytte tillbaka? Tror inte det varit en enda helg sen han började köra för Haas som man inte hört honom prata om bromsarna..

Är jag ensam om att tycka att Viasat fokuserar alldeles för mycket på Marcus? Nog för att det är naturligt att fokusera på honom men jag tycker det var bättre förr!

skriven
#2: Classe P

Ser fram emot morgondagens race. Kimis roll lär väl bli att täcka upp Bottas.

skriven
#3: Poncho

Med tanke på att hjulbasen verkar vara avgörande på vissa typer av banor så
undrar jag varför inte dom stora drakarna har olika chassin?
Nu menar jag inte att dom ska ha 10
olika men typ 2 st. En för banor typ Monaco och Ungern och en för snabbare banor. Vi har ju sett att det är avgörande med lång eller kort hjulbas på många banor. Går det typ att skapa ett chassi med kort hjulbas o sen stretcha allt med bibehållen aero?
Kan tänka mig att balansen i bilen blir annorlunda och att fram och bakvinge måste designas om. Men det finns mycket att vinna om detta är möjligt, det har vi ju sett i år.
Mao så kommer merca att vinna på spa o Monza om dom inte gör bort sig totalt.
Vad säger du Brandon om mina funderingar?
En böna i min smak. Den skall man ha till avel.

skriven
#4: Bengaaa

Tycker sauber gjorde fel som släppte Honda som motor leverantör. Vad tycker ni?

skriven
#5: Svenn

Tack för sammanfattningen Brandon! Jag tror att Honda hade varit för tufft att jobba med för Sauber. Honda verkar inte kunna leverera ett motorkoncept i färdigt paket till en köpare. I japansk ordning så tar de väl en sak i taget och Sauber är en kund som famlar och behöver leverantörer som jobbar/styr dem i rätt riktning. Kan Sauber bara få ihop pengar till att betala i tid för motorer och uppdateringar så kommer samarbetet fungera så bra som det bara kan nästa säsong igen. Säsongen 2015-2016 var de väl på väg att bli "någon sorts 2:a team" till Ferrari (eller minns jag fel?), men någonstans blev det så fel med vilka förare Kaltenborn hade fått betalt av och efter det blev det ju ingen utveckling och skutan började sjunka efter ett par lopp.

skriven
#6: Elin

Blir minst sagt ett intressant och spännande race idag. Men jag tror att Kimi kommer ligga bakom Vettel och se till att han kan köra ostört.. Hoppas såklart på att Hamilton kan komma igenom och utmana, men tror nog inte att han vinner.
Men Verstappen såg ut att trivas igår, så han kan nog plocka fram det där lilla extra idag... och Bottas, såklart!
Det kan också hända mycket, med tanke på att det inte finns supermycket utrymme för omkörningar osv...

skriven
#7: Marcus

Synd att Kimi missade lite i kvalet men bättre två än tre iaf. Det blir nog så att Kimi får försöka hålla Bottas och Hamilton bakom sig men med tanke på Ferraris strategier så är jag tveksam till att det blir så bra resultat i slutändan.

Angående körstil så tyckte Jenson Buttons pappa att Jenson skulle ta efter Alonsos körstil och köra mer aggressivt. Button funderade på det och kom fram till att visst finns det fördelar i Alonsos körstil men det kommer inte att hans körstil som han jobbat på i flera år. Sedan handlar det väl om att ändra mentalitet också vilket måste vara ännu svårare. Att gå från en som planerar och väntar ut motståndarna till att köra tokagressivt utan att göra stora misstag känns nästan omöjligt om man inte redan har det i sig.

skriven
#8: Peter

Svårt att tro att man skulle missa balanseringen på tre sätt däck och absolut inte efter han klagade första gången .

skriven
#9: Lenthy

Är lite negativ o förutspår att Bottas kommer vara lite väl het i första kurvorna o peta av Kimi..... Har ju även hetsporren Verstappen där så vad som helst kan hända...

skriven
#10: zenkert

Kanske man skulle bli soldat igen :-)
För hennes skull blir jag gärna Commando-soldat.
Guerilla-krigare, Navy Seal, eller vad som helst.

Vilken GG.
Årets bästa hittills Brandon.
Top Notch!!!

Ciao

skriven
#11: zenkert

Racing . . .

Jag blev så tagen av GG:en så jag glömde.
Ikväll är Les Grande Finale i Formula E i Montreal.
Felix är 4:a i mästerskapet.
Men 3:e är inte långt borta.
Snabbast P2. Felix.
Kvalet börjar om 18 minuter.

Ciao

skriven
#12: zenkert

Ge Felix Xtra kraft i racet ikväll.
Som startar 22.00 svensk tid.
Så dags att Fanboosta Felix - FRO.
1.an, 2:an och 3:an i Fanboosten
får extra Kraft i form av elektricitet
till sin motor i racet.

Fanboosta här:
http://fanboost.fiaformulae.com/

Ciao

skriven
#13: zenkert

SuperPole är avgjord för Montreal ikväll.
(Det är ett klart mycket intressantare och betydligt
mer underhållande system för Grid Positions i
F E än i F 1. Kolla det)
PP - Felix :-)
2:a och det är farligt - Sam Bird.
Ouch!

Kommer att bli ett grymt
intressant ochh spännande
race ikväll.

Ciao

skriven

Kommentera inlägget här :