GROUND EFFECT AND ACTIVE RIDE

 
När andra FOS besökare kikade in i och fotade superbilarna som Ferrari FXX...
 
...och McLaren P1 LM...
 
...så var jag mest intresserad av vad som gick att hitta bakpå och under bilarna, aero bitar som alstrar down force efter samma princip som F1 bilarna.
 
 
Nu är ju F ettornas aero dynamik långt mer avancerad, men grundprincipen är den samma, dock ser jag personligen F ettornas nuvarande aero  koncept  som något som påverkar negativt på underhållningsvärdet, eftersom det gör omkörningar så svåra att genomföra.
 
 
Om man jämför F ettans golvkonstruktion på de två översta bilderna med Indycars dito på de två nästföljande, så kan man fråga sig varför F1 inte kan ta lärdom av den betydligt enklare lösningen som Indy Car använder, det vill säga, en ground effect koncept,där en upp och ner vänd vingprofil under sidepods genererar negativ lyft som trycker bilen mot banan.
 
Nu säger en vän av ordning, att ground effect bilarna blev förbjudna när kurvhastigheterna blev för höga, och på grund av risken för avåkningar, när bilarna bottnade och flög av banan  i höga hastigheter. 
Det stämmer givetvis, men det var bilar med "kjolar" på sidepodsens nedre kant som stängde in luften under bilen, Indy Car bilarna använder inga "kjolar" för att stänga in luften.
 
 
Även i den japanska Super Formula serien är bilarnas golv konstruktion tämligen enkel som syns på bilden här ovan, dagens F1 har gått för långt med alla dessa små vortex generatorer och styrfenor, som finns överallt i bilen inklusive golvet, och då  speciellt i slutet av golvet där diffusern tar över.
 
 
 
 
 
 
På bilderna här ovan kan man se ett antal ground effect bilar från olika år, ground effect kombinerad med activ ride gav föraren en mycket obekväm bil att köra, eftersom den i princip var helt stum utan någon som helst fjädringsrörelse, men kurvhastigheterna blev också därefter, det vill säga mycket höga, men är det inte just det man söker med dagens koncept, fast på ett mycket krånligare och mer kostsamt sätt?
 
Nu är det inte så att jag vill se "kjolbilarna" göra ett comeback, men gärna bilar med ground effect och active ride som hindrar bilarna att bottna, då slipper man fula, mycket avancerade  framvingar som styr i stort sätt hela bilens aero flöde, och gör omkörningar nästan omöjliga när man hamnar i den "smutsiga" luften bakom en annan bil, och tappar all grepp fram.  Avsaknaden av framvinge skulle också eliminera alla onödiga punkteringar, när vingen skär sönder däcksidan hos en konkurrent, en bil med ett ground effect-active ride paket kan ligga mycket nära den framförvarande överallt på banan utan att tappa down force, något som skulle underlätta omkörnings möjligheterna högst väsentligt. FIA och de andra inblandade övervägde möjligheten att återinföra ground effect konceptet, man fegade ur av någon anledning, varför göra något enkelt och billigt, när man kan göra det svårt värre till en astronomisk kostnad.
 
2015 gick även Indy Car delvis vilse i pannkakan, när de följde F ettans exempel, och byggde onödigt tillkrånglade aerolösningar inte minst beträffande framvingen..
 
...till 2018 är det "back to basic time" för Indy Car med en mycket enklare design som den på bilden ovan, något som F1 borde ta efter, eller gå några steg längre, och helt slopa framvingen som enligt min mening är den största boven i omkörnings dramat.
 
 
Det om ground effect och active ride, röster har höjts från diverse håll, att både Mercedes och Ferrari fuskar genom att använda olja som bränsle, och får därmed oförtjänta fördelar av det under kvalet. 
Visst kan man använda olja som ett bränsletillägg, vevhusventilation är kopplad till insuget i ett slutet system i en F1 bil, och oljan kan förses till exempel med tillsatser som hämmar knackningar eller ger en prestanda boost. Mercedes ville tillåta 5 liters förbrukning under en racehelg, FIA gav kalla handen och håller ett öga på båda toppstallen, vi får väl se om rökpuffarna från Mercedes PU även fortsättningsvist är synliga, eller om de slutar med oljabränningen till FIAs och konkurrenternas glädje.
 
Ryktesspridningen om Alonsos vara eller icke vara i ett toppstall 2018 fortsätter med oförminskad styrka, mest tack vare Briatore, som säger att Alonso "måste" hamna på en Mercedes eller Ferrari sits nästa år. Jag för min del undrar, om den gode Briatore är medveten om, att ingen av de ovannämnda stallen är intresserade av Alonsos tjänster, är det rent av som så, att Briatore tänker storma in hos någon av toppstallen, och begära en sits åt Alonso med en "lupara" i näven?
 
Det om F1, jag och min nuvarande bättre halva Amber är för tillfället bosatta i ett litet värdshus, som drivs av en tillgjord kärring i 70 års åldern, och hans 40 åriga son, vars lätt utstående ögon aldrig lämnar Amber för en endaste sekund när vi är på plats i värdshuset.
 
Värdshuset är förvillande likt på Fawlty Towers, både till utseendet och funktion, tanten och hans son i sin tur är en reinkarnation av Stig Helmer och hans morsa, plus att sonen har utan tvekan även vissa drag av Fawlty Towers Manuel.
 
Amber har en tendens att klä sig rätt så iögonfallande mellan varven, något som väcker moralisten i morsan, och drägelreflexen hos sonen, han beter sig som Pavlovs hundar, när Amber är på ingående så börjar Stig Helmer Manuel producera saliv i stora mängder, som får hans fylliga läppar att glänsa.
 
Amber är helt övertygad om, att stackarn är en oskuld, och utsätter honom för frestelser som får stackarn att drägla och skaka, härom dagen när vi kom tillbaka från en barrunda, så passade Amber på att lite lägligt tappa sin skinjacka när hon hämtade nyckeln.
 
Hon hade på sig en minikjol av svart skinn, så kort att den kunde passera som ett bälte, Amber vände ryggen till portierdisken, och böjde sig fram med raka ben för att plocka upp sin jacka.  Jag var mycket road av hennes skådespeleri, och iakttog med intresse Stig Helmer Manuels reaktion.  Ett tag trodde jag att stackarn skulle svimma, ögonen ploppade nästan ut ur skallen på honom , hela snubben skälvde till som i frossa och han rodnade något våldsamt, när Amber sedan gick fram för att ta nyckeln ur hans hand ,så var det nära att snubben tappade den när hans händer skakade.
 
Kärringen gillar inte alls det som Amber gör med hans son, utan spänner sitt onda öga på henne, och muttrar om att hennes värdshus är ett "decent establishment for decent people", något som fick Amber arrangera en tillställning utöver det vanliga igår kväll.  På väg in så kastade hon sig plötslig över mig, tvingade ena benet mellan mina, låtsades att sticka tungan i mitt öra, och skrek: "Take me, take me!"
Jag tog ett stadigt skamgrepp om henne och frågade: "Where?"
Hon himlade med ögonen och svarade:"Well church of course, i would like to confess all my sins."
Jag tog mig i pannan och sa: "No shit, so we´re staying here in a couple of weeks?"
Amber spände ögonen på kärringen och replikerade med: "You newer know, do you?"
 
Nu tycker säkert några av er ,att vi agerar som några taskiga skitungar, det må vara så, men vi har kul som fan, Stig Helmer Manuel lever  sin dröm, morsan  sin mardröm, alla inblandade får något ur det hela,..man skulle väl kunna säga att "life is an incalcuable coincidence, and the purpose of life is a life of purpose".
 
 
Mailis får åter igen agera dagens grid girl i fall Stig Helmer Manuel läser min blogg, vad gör man inte för att glädja en 40 årig oskuld.
 
Amen,..må livets mening för er mina kära läsare vara ett meningsfullt liv.    
 
           
 
    
 
    
 
 

Kommentarer :

#1: Marcus

Haha jag hade velat se det, velat ofantligt kul 😁 Stig Helmer kanske blir så till sig av Amber att han måste hitta sig en kvinna och då har ni indirekt hjälpt honom att förlora oskulden 😁 Så ni kanske rent av gör honom en tjänst.

När ingenjörer får styra så blir det lätt onödigt komplicerat.

Svar: Vi planerar att ta honom till en bordell, eller ta bordellen till honom, grabben måste ju få ligga innan den eventuella potensen försvinner;-)
Ingenjörer sänker F1 med teknik kåthet, F1 ska köras på förarnas villkor, inte ingenjörers.
Brandon Lee

skriven
#2: ilkka luukas

vill bara skriva jävligt bra fakta om formel bilarna .bra blogg.

Svar: Om du är nöjd så är jag det med.
Brandon Lee

skriven
#3: Linus

Tack för att du skämmer bort oss med inlägg!!

Svar: Tack själv, jag försöker;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Nico

Well said. Det är ju lätt att läsare blir ett gäng applåderande runkare som dyrkar bloggaren.
Men det är verkligen helt on point. Design-tänket måste tillbaka till 80-talet. Det fattar ju vem som helst. Nåja, kanske inte de som började kolla F1 när ME tog sig in i F1.

Men om man skulle spåna vidare då? Jag sitter här på Kalkstenshawaii (Gotland) med en kall öl som mellis efter frukosten. Minstingen åtnjuter en klämmis jordgubb/äpple. Grabben som är sex år pratar F1 hela tiden. Pappas pojke du vet. Jag brukar sällan/aldrig uttrycka någon särskild favorisering för något stall. Men grabben frågade mig varför jag bara tycker om Ferrari???
Då förklarade jag att jag gillar dom för att dom alltid är med i F1, gnäller högt beter sig som arslen nu och då. Men... det är fan det enda stallet som har vart likadana hela tiden tycker jag. Hela tiden i mitt fall är från 86 och frammåt.

Nu spårade jag ur, åter till saken. Jag sitter här på altan och undrar, varför trycker man bara inte på knappen beträffande "ett steg bakåt" och typ 37 steg fram med nya enkla aero-regler? Jag finner bara två tänkbara svar;

1. Högavlönade aeroexperter som är rädda för att tappa sin "proving ground".

2. Något senilt "F1 ska vara rymdteknologi" och representera allt det senaste-tänk.

Jag har sagt det förut, jag tror F1 måste dö först, sen blir det nya tag.

Beträffande hotellet, jag håller dig och Amber ansvariga för att ta med 40-åriga oskulden på en stripclub eller dylikt.

//Nico

Svar: Gotland är fina fisken på sommaren, du borde passa på och köra på den fina banan de har där borta.
Apropå din grabb, sådan far, sådan son,.keep up the good work. Ferrari är alla förarnas våta dröm, eller som Kimi uttryckte sig om det: Ett år hos Ferrari betyder mer än tio år hos något annat stall.

Angående ett steg bakåt, de är på god väg vad det gäller motorer, nästa blir en V6 med dubbelturbo, MGU-H slängs i soptunnan, och av hybridhysterin blir bara en singel KERS funktion kvar, jag tippar att även ground effect kommer tillbaks och aero biten blir mycket enklare.

Apropå oskulden, vi har funderat på två olika varianter, A,.ta honom till en bordell, B,.smuggla in en "yrkesarbetande" kvinna till hans rum , att något av det ska kunna genomföras måste vi lyckas med att operera under kärringens radar, inte helt lätt när hon vaktar sin son som en hök,.men vi ska göra vårt allra bästa för att Stig Helmer Manuel ska få ligga;-)

Det finns ett ordspråk som de styrande inom F1 borde fundera på och ta efter: Il n´y a que les imbéciles qui ne changent pas d´avis.

Ha det gött Nico.
Brandon Lee

skriven
#5: Lenthy

EN fråga... i indycar har jag för mig att dom drar ner extra gummi i banan med bilar som helt enkelt släpar däck efter sig.. inget för F1 att ta efter?

Svar: Det enda sättet att lägga gummi på banan är att köra på den, men däremot används jetblås i staterna för att torka och blåsa rent banan om det behövs.
Brandon Lee

skriven
#6: Lenthy

https://www.youtube.com/watch?v=PDOVFoRf2o8
Var något sånt här jag sett... Trodde de va typ indycar. Denna e ju dragracing...

Svar: Ja, först skrapar man banan, sedan sköljer man den, nästa steg är att spraya den,och till sist kör man med en "däckmaskin" för att få gummi på banan,.men vilket jävla grepp man skulle få om man gjorde samma i F1, alla skulle accelerera från 0 till 300 under 5 sekunder;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Lilja

Vilket magiskt inlägg, både ur underhållningssynpunkt och faktamässigt.

Svar: Kul om du gillade inlägget;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Anonym

Anonymus
Mycket bra förklaringar där jag med min ringa kunskap inte
har något att tillägga.Blev dessutom helt förstummad när
Mailis visade upp sina läckerheter.
Så det får bli "No Comments".

Svar: Mailis kan göra en snubbe förstummad hur lätt som helst,.eller hur?
Brandon Lee

skriven
#9: Rickard Smedberg

Vill börja med att tacka för dina tekniska inlägg. Har precis tittat på fp3 och när Sainz bil stannade på banan pratade Eje Elgh om att det finns startmotor så att föraren kan starta bilen själv utan hjälp utifrån. Jag har tittat på F1 sen slutet på 80-talet och jag tror inte att jag har sett att en förare har startat sin bil själv, så min fråga blir om föraren kan starta bilen själv?

Svar: Japp, sedan 2014 finns möjligheten för föraren att starta bilen själv ute på banan om man får motorstopp,.tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :