GOD SAVE THE DRAMA QUEEN

 
1         Hamilton
2         Räikkönen
3         Vettel
4         Verstappen
5         Hulkenberg
6         Perez
7         Ocon
8         Vandoorne
9         Bottas
10       Grosjean
11       Palmer
12       Kvyat
13       Sainz
14       Masssa
15       Stroll
16       Magnussen
17       Wehrlein
18       Ericsson
19       Ricciardo
20       Alonso
 
Som väntad blev det storbritanniens alldeles egen drama queen som knep pole position på Silverstone, alla Hamilton fans jublade åter igen, bu ropen från den gångna veckan i London förvandlades till universal festyra på Silverstone, god save the drama queen.
 
Kimi gav svar på tal efter kritiken från Ferrari hövdingen under Österrikes GP genom att vara ofin nog att kvala ut Vettel, vars språkbruk över radion fick censueras efter alla konstens regler, det tycks bli allt svårare för Vettel att hålla sina utbrott under någorlunda kontroll, inte ens några semesterdagar i Finland  efter Österrikes GP tillsammans med familjen har lugnat ner tyskens franska nerver.
 
Verstappen gjorde vad han kunde i sin motorsvaga RBR med Hulkenberg hack i häl, det är märkligt hur vissa bilar helt plötsligt kan hitta många värdefulla tiondelar under varierande  banförhållanden.  Force Indias siamesiska tvillingar slutade som sexa och sjua före Vandoorne, som fick en topp tio placering som present av Alonso.
 
Bottas startar från nionde rutan efter fem platsers nedflyttning för ett växellåds byte, jag kan tänka mig att hans set up är mer optimerad för den något hårdare gummiblandningen, kan vara ett vinnande koncept i morgondages race om banan är torr, Grosjean gjorde åter igen ett starkt kval och slutade på tionde plats.
 
Av de övriga kan nämnas Sainz, som tycks ha tappat lite momentum efter alla sina kritiska utlåtanden, och Ericsson som ännu en gång fick se sig slagen med några ynka hundradelar av sin stallkompis.
 
Det har varit intressant att ta del av utlåtanden, som Saubers nya stallchef Vasseur har kommit med, både vad det gäller Marcus, och den inte ännu bekräftade motorleverantören för 2018. På något sätt tycks det vara som så, att Vasseur försöker tvätta bort Marcus pay driver stämpel genom att påpeka sin egen roll som den inom stallet, som ensam fattar  beslutet angående valet av förare till nästa år, och att det inte finns någon säker sits för Marcus del hos Sauber 2018. Jag för min del har lite svårt att tro på hans agenda, det vore mer än märkligt, om Marcus sponsorer i egenskap som stallägare skulle tillåta Vasseur att visa dörren för Marcus.   
 
Angående motorleverantörs frågan, jag skrev bra länge sedan, att om McLaren avbryter samarbetet med Honda, så kommer Honda i sin tur dumpa Sauber och lämna F1, något som kan vara på väg att inträffa.
Om så blir fallet, så framstår en Ferrari PU som det naturliga valet för Saubers del, och Mercedes för McLarens del, att tex Ferrari skulle sälja motorer till McLaren är helt uteslutet.
 
Det vore bra för Sauber, om de fick tag på en någorlunda meriterad designer, och ett motoravtal inom kort, så att de kunde i god tid börja koncentrera sig på nästa års bil, årets bil är lika välbalanserad som en trebent, pilsk,berusad älg som mer intresserad av grönbetet utanför banan, än av en vinglig vandring längst på den samma.
 
 
Det om F1,Hamilton har sagt sig vara intresserad av att provköra en Moto GP hoj, på bilden här ovan rastar han en hoj av samma märke som tog mig och Amber till Silverstone både igår och idag. Vore kul att utmana Hamilton över ett varv på Isle of Man på en valfri hoj, och låta honom starta ett par minuter innan man själv gör det, några F1 VM titlar ger inte per automatik samma fart på två hjul. 
 
Apropå min efterlysning av respons i det förra inlägget, det är kul att se att ni lever, inte alla men några i alla fall. Jag får lite Winston Churchill vibbar ibland av er flathet i fråga om respons, den gode Winston sade följande en gång i tiden: "Aldrig har så många haft så få att tacka så mycket för", jag för min del kör  en följande variant"Aldrig har så många haft så lite att säga för så få",.lite som att leva otakt med livet.   En annan aspekt värd att ta upp är anonyma kommentarer, inget illa i för sig med det, men det blir rätt så svårt för andra att svara på en kommentar om även de själv är anonyma.  Jag kan se vilka som är vilka genom IP adressen, men inte ni som kommenterar. Så, för att göra det hela lättare, ta en alias som inte behöver vara ert eget namn när ni skickar in kommentarer, med alla anonyma kommentarer blir det som hos främlings armen, ingen vet vem någon är.
 
Nog om motor relaterad, jag vill hylla Stockholm Pride genom att utse "Fikus kinky i skål" som Stockholms landskaps blomma89 spänn är inte mycket för lite regnbågs vibbar från COOP.
 
Dagens grid girl är inte en girl, utan en tvättäkta cougar, en puma nyss fyllda 44 år,..säg hej och grattis till tant Susanna.
 
Amen,..må "Fikus kinky i skål" vara med er.      
 
         
 
        

Kommentarer :

#1: JoyBoy

Hej och grattis Susanna! Brandon vad var den riktiga orsaken till att Vasseur fick lämna Renault?

Svar: Det sägs att han lider av maktfullkomlighet, och har ibland svårt att lyssna på andra.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Vet inte om det är uppgjort ek och politiskt, men Ham är ju rätt överlägsen på Silverstone vad man än tycker om honom.
Brandon,var tror du att de största namnen inom F1 kommer att hamna nästa år?

Svar: Hamilton är en duktig kvalförare, speciellt på hemmaplan. Jag tror inte att det faktiskt händer så mycket bland toppförarna, utan de stannar där de är, om nu inte Alonso byter från Macken till Renault.
Brandon Lee

skriven
#3: Lenthy

Vad tror du om Saubers nya teamchef? är det något vettigt i honom eller en ren nödlösning? Ingen aning vad snubben gjort innan :D

Svar: Han har varit duktig stallchef i F2, men fick lämna Renaults F1 satsning, det sägs att han lider av maktfullkomlighet, och har lite svårt att samarbeta med andra vars åsikter skiljer sig från hans egna.
Brandon Lee

skriven
#4: Jesper

Man börjar ju onekligen bli lite trött på Marcus förmåga att bli slagen gång på gång med så liten marginal, sällan den hamnar på Marcus sida. För oavsett hur liten den är så är det ju inget som syns i kvalresultatet mot hans teamkollega (6-2 va?).

Du har säkert skrivit om det förut som jag inte minns, men vad tror du om Marcus chanser till en plats i bättre team? Känns ju lite som att det redan borde ha hänt om det skulle hända, tåget har liksom gått nu ungefär.

Svar: F1 är väldigt resultat fixerad även om stallchefer också kikar på några andra premisser hos förarna. Angående Mackans chanser att få en sits i ett bättre stall, han är bunden till Sauber via sina sponsorer, jag kan inte tänka mig att de skulle vara villiga att föra in ännu mer pengar för en sits i ett annat stall, plus att Mackan saknar meriter som skulle göra honom attraktiv i stallchefernas ögon.
Brandon Lee

skriven
#5: Olssonian

Man får ju hålla tummarna för att ferrari orkar stressa Hamilton imorgon, ser på förhand ut att bli ett lite trist lopp, mest spännande blir att se om Verstappen sin vana trogen nyper en ferrari i starten och sabbar någons bil och om Bottas kommer på pallen.
Spekulationerna runt Honda, McLaren och Saubers säsong 2018 är ju nästan mer spännande än det som händer på banan.


Svar: Mycket kan hända på en snabb bana som Silverstone, speciellt om det börjar regna, och ja, spekulationer är alltid roliga att följa.
Brandon Lee

skriven
#6: mika-fan

Hej. Känner mig träffad som en av dom som varit dålig på respons på sistone, så här kommer en åsikt från mig =)

Jag vill för allt i världen INTE se Kimi i en Ferrari ett år till. Jag har följt Kimi sen 2001, men står inte ut med det som sker nu, igen, hos "det röda stallet".

Vilka alternativ har han då?
Merca kan vi glömma, red bull och mclaren likaså.
Det jag skulle vilja se, är att han går till Renault, och sätter hulken på plats(ja, jag säger det här och nu, so long Joy P. Dont let the door hit you on your way out).

Renault har resurser, erfarenheten, och målet uppsatt. Det fattas bara en Kimi där som tar dom än längre framåt.
Det är ett fabriksteam, så man slipper allt tjafs med kundmotorer hit o dit.

"The Ron" (som Mika H alltid säger) hade ju helt rätt i att man vinner inga VM med kundmotorer, och därför satsade på Honda.. Honda dock som i sin tur lät den österländska stoltheten sänka hela patrasket.

Slutligen,
Jag vet att Kimi sagt att han kör F1 sålänge Ferrari vill ha honom, och han kommer lägga av då hans tjänster inte längre är önskvärda i Maranello, men vafan.. Kom igen!! Det kan ju ändra sig, eller???

Fast såklart, som nybliven 2 barnspappa börjar man kanske se andra mål i livet än flacka runt hela jorden 300 dagar om året.

Well well, only my humble thoughts.
// M-F

Svar: Ferrari är och förblir det sista stallet för Kimi i F1, så är det bara, jag hade velat se honom en gång till i en Newey designad bil men så blev det aldrig dessvärre.
Brandon Lee

skriven
#7: mika-fan

En fråga jag glömde ställe. En mycket viktig sådan.

Varför i helvete är Kimi så satans lojal mot backstabbarna i Maranello?

Det är för mig livets stora gåta.

Svar: Kimi har alltid varit lojal gentemot sina arbetsgivare oavsett stallet,.och så tjänar man en slant för att vara det.
Brandon Lee

skriven
#8: Lenthy

Robert Kubica.. Vad tror du om hans chanser att köra F1 igen eller är det bara media som blåser upp allt.. Senaste är ju att Saintz ska gå till Renault redan till Ungerns GP.. Tror du om detta?

Svar: Kubica har inte kört med årets bil, jag tror inte att han skulle klara av en hel säsong med sin skadade arm, snabbheten har han säkert kvar, men inte fysiken. Det vore dumt av Renault att inte vänta och se vilka skulle kunna vara intresserade av en sits, när det är så många kontrakt som går ut i år, Sainz är duktig men inte värt att betala en massa pengar för att få honom loss från TR.
Brandon Lee

skriven
#9: Marcus

Kul att Kimi kunde tvåla till Vettel i kvalet. Hoppas Verstappen kör ihop med Vettel så att Kimi slipper släppa förbi honom. Förstår att Ferrari lockar alla förare men likt Mika-fan så förstår kan ändå inte hur Kimi orkar vara kvar. Ferrari är iofs det team som är närmast att utmana Mercedes så kanske är det därför.

Hoppas på ett bättre lopp än förra.

Svar: Det tar nog inte många minuter innan Ferrari kommer med stallorder, kan hända att Kimi måste släppa Vettel förbi redan i starten, apropå hur Kimi orkar vara kvar, några hundra miljoner kan hända?
Brandon Lee

skriven
#10: ilkka luukas

Jag för min del hoppas att hamilton och vettel krockar i hopp sig så att poäng ställningen blir tätare..

Svar: Det skulle inte skada för spänningens skull,.och det skulle vara skitkul om de två skulle ta en fajt efter att ha klivit ur sina bilar;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Magnus Blomqvist

Hmm. Det sägs att Toto Wolff var på Vettels 30 års fest alldeles nyligen. Och det hintas ju en del om att Lewis kanske lägger av redan efter denna säsong. Kanske kanske dags för en tysk i Mercedes återigen? Vettel verkar inte vara i balans just nu trots sin vm-ledning så det kanske vore en Win-win för alla parter. Kimi briljerar både på och utanför banan och verkar vara lugn som en filbunke. P2 i morgondagens start och intervjuen efter London spektaklet var ju helt fantastisk. Ett YouTube klipp som kommer leva länge. Tills i morgon. Ha det gott.

Svar: Österrikare och tyskar trivs ihop, det pratas till och med om att Hamilton och Vettel skulle byta sitsar, något som jag inte alls tror på. Grejen för Vettels del är att han inte vill skriva på mer än för ett år hos Ferrari, eftersom han är medveten om en sak som jag har påpekat tidigare, nämligen att årets Ferrari är en Allison skapelse, och att Allison numera finns hos Mercedes.
Kimi kan vara precis lika snabb som förr i tiden om han tillåts vara det, det är helt och hållet upp till Ferrari ledningen hur det går för honom ute på banan. Ha det fint Magnus.
Brandon Lee

skriven
#12: Goce

BL-Det är klart att vi följer dig-alltid.
Hoppas du inte får för mycket vibbar frän W.Cockhill.Den sopan.Det är bättre med med Benny Hill.Go BL

Svar: Winston och Benny är soulmates, båda två hade mer än en skruv lös, hade varit kul att se Benny som statsminister;-) Ha det.
Brandon Lee

skriven
#13: Nico

BL,

Hoppas ni har skoj på plats.
Såg en artikel idag. Alonso "fyller 330 nedflyttningar" sedan han började med Honda. Hur tragiskt är inte detta? McLaren måste verkligen ha lyckats med chassit och aero eftersom dom trots avsaknaden av HK kan klämma in bra tider. Och det känns konstigt att säga, men det är kul att verkligen se Alonso gång på gång utklassa sin egen bil.

Känns som att Renault låååångsamt hittar framåt. Snart kanske Hülkenberg kan snubbla in på podiet.

Det har ju vart lit buzz över två nyregisrerade Kinesiska "F1-bolag". Har du snubblat över något matnyttigt?

Sjukt kul att Bottas har levererat som väntat i år och praktiskt taget kört sig in i titelfighten. Låt oss hoppas att Fingret och Gnällington krokar ihop i första böj så får Kimi ro hem segern framför Valtteri.

Ride on...

//Nico

Svar: Vi har svinigt kul även om vädret är typisk brittisk. McLaren har bra aero/chassi, det enda som jag har upptäckt är att Macken understyr lite mer än Ferrari och Merca. Om Alonso kan man säga mycket, men han är utan tvekan en toppförare av rang, vore kul att se vad han kunde åstadkomma i en Renault, som sakta men säkert gör framsteg.
Kines grejerna är inte så mycket mer än just två nyregistrerade bolag, dock är det europeiska intressen som ligger bakom, B lag snubbar som årtal har försökt få in en fot i F1.

Bottas är en cool lirare som kan göra livet surt för vem som helst på startgridden, det kan mycket väl bli så att Hamilton och Vettel tar ut varandra i sin iver att vara värst,.och visst vore det kul med Kimi och Valle som etta och tvåa.

Lev väl Nico.
Brandon Lee

skriven
#14: Elin

Jag hoppas såklart på att Hamilton kör ett bra race idag, och vinner. Kommer vara lite lätt nervös under eftermiddagen :-)

Tror däremot att Vettel kommer ge honom ett bra motstånd, och att Kimi kommer "kratta manegen" så Vettel kan avvakta lite för att sedan köra gärnet. Om det inte blir så att han vill för mycket, och tabbar sig i starten tex.... Blir ett spännande race!

Svar: Lite lätt nervös ska man vara så att man håller sig vaken, om Hamilton gör som han brukar och bara försvinner utom räckhåll för de andra redan från första varvet.Vettel kan lika gärna köra på Kimi i sin iver för att försöka hänga med britten, skulle inte vara första gången han gör det. Ha det Elin, och försök hålla nerverna i schack när rödljuset slocknar;-)
Brandon Lee

skriven
#15: Marcus

Som Jesper skriver så är det tröttsamt att se Ericsson bli slagen hela tiden av kollegan. Ingen kan ju ta honom på allvar om han fortsätter så här. IndyCar är så klart ett steg ner men för hade han kanske kunnat slåss om poäng iaf. Hade så gärna sett Felix där istället men om inte Mahindra betalar kalaset eller Rausing byter förare så for vi väl hoppas på nästa Eriksson istället.

Synd att Felix missade i kvalet igår.

Svar: Vem vet, kanske hamnar både Felix och Marcus i Indy Car vad det lider.
Brandon Lee

skriven
#16: Judge Fear

Dags för mig att skriva här då det var bra länge sen jag gjorde det men läser varje dag, samt man sett du vill man kommenterar för få motivation att fortsätta, och din blogg om F1 är lätt den bästa i sverige.
Mitt problem är man har extremt lite fritid och vill då ta tid att skriva ett bra inlägg än bara: bra blogg.

Höll ett öga på bloggen sen i, var det oktober? När den var stendöd och inget inlägg och sen i januari när man kika förbi blev man överlycklig du var tillbaks och gjort flera inlägg, lite som en sen julklapp!

Grymt bra nya inlägg om motorerna och vad som sker i F1 och om designen på bilarna och hur mercedes bilen är känsligare än Ferrarin för ändringar mm, hoppas på mer samt om dina äventyr med racing och Amber mm, dock som du sa kanske man bör minska på hojracingen om det börjar bli en hälsorisk, men samtidigt har man racingdjävulen i sig och då jävligt svårt att bara sluta.

Lite funderingar på dina inlägg och frågor som vore kul om du fick tid att svara och man kan lära sig från:

1: Något jag alltid funderat på och aldrig hittat något svar om eller dokumentär eller undersökning om: Hur Ferrari under 2005 säsongen gick från favoriter till 4 bästa bil i fältet och vad det berodde på? Man gjorde ju om däckreglerna så de ska hålla ett helt race(teoretiskt så borde man med nutidens bränsleregler kunna ta bort depåstop helt, men det vore idiotiskt) och bridgestone däcken var inte lika bra som michelin som flesta team körde med, men hur kan bridgestone misslyckas med ta fram däck som är likvärdiga speciellt när de körde oerhört mycket tester med ferrari under hela säsongen? Samt bilen var enligt ross brawn lika bra som 2004 men stog ingen chans mot de andra teamen som renault eller mclaren, hade de andra teamet gått om teknologiskt och aerodynamik? Vissa banor så var F2005 bilen bra som imola och hungaroring men berodde det på antingen motiverad schumacher eller att temperaturen och banan var bra för bridgestone däcken eller annat? Som du kan gissa som Ferrari fan så var 2005 ett svart år, vore sjukt intressant att läsa ett svar om det året eller kanske ett helt inlägg där du går in i detalj om det?

2: Kimi 2005 i usa: hade jag kört så hade jag struntat i strejken och valt att köra racet, men i sista kurvan sänkt hastigheten så däcken skulle klara det, ett förslag var ju att bygga en chickan där just för det.... Men istället för ta in poäng på alonso så gick han in och körde inte racet, för mig inget bra val men å andra sidan kanske mclaren skulle varit förbannade då michelin skulle stämt dem eller nåt antar jag?

3: Då det är extremt tyst om schumacher så misstänker jag han är en grönsak, tråkigt slut men får mig att tänka på det ironiska med F1 förare: vet flertal förare som slutar i F1 tom några för det var så farligt men sen kort efter de avslutat sin karriär omkommer i någon märklig olycka eller skadar sig.

4: Hmm du gjorde ett inlägg tidigare om blonda gridgirls och se skillnad på riktiga blonda kvinnor kontra de som färgat håret blont: Vad är facit där och kan man se skillnad på det? Misstänker de som färgat håret har mörkare ton i hårbotten än längst ut men å andra sidan de som är riktigt blonda är också ibland mer mörka i hårbotten så vette tusan, kan mästaren lära en? :)

5: Sist var ditt inlägg om han på hotellet med sin mor där Amber ställde till lite roliga händelser, påminde mig om när man försökte bli ihop med en tjej här som först tar tom kontakt med en men som sen slutar med att hon ej är intresserad pga lesbisk men märkliga är hon vill jämt ha kontakt och med flit ignorerar en och sen undrar varför man inte hör av sig, samt starka tecken på vara naciastisk av sig och numer ger mig ångest då man blir behandlad som skit kort sagt, så funderar på: I sverige är ju bordeller och liknande förbjudet eller vet du några ställen? Tänkt annars resa utomlands då och då, hört en del bra om Holland och frankrike, även tyskland. När man inte lyckas i sverige så får man väl fixa det behovet på andra vis haha. Har du några tips om det eller vilket land man ska satsa på?

6: Något man ej

Svar: Apropå 2005, jag funderar på att skriva lite om gamla goda tider lite längre fram, där även det som du tog upp finns med. Angående bordeller, allt sånt är ju lagligt och välordnad i civiliserade länder, brudarna har sjukförsäkring, sjukvård och betalar skatt, håller sig borta från droger och galna hallickar, det är bara i hyckleris förlovade land Sverige man tror att världens äldsta yrke förvinner med en helt sjuk lagstiftning. Det är lagligt att sälja sex men inte att köpa=hororna kastas på gatorna, hamnar i knarkträsket och i händerna av skumma hallickar= svensk dubbelmoral när den är som värst. Röd lykta områden finns ju överallt i länder som Tyskland, Holland osv, där även många svenskar dyker upp,..bara för att bespottas av PK hycklare i Sverige, sånt är livet i ankdammen Svedala. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#17: Judge Fear

6: Något man ej sett dig berätta om F1 relaterat:
Har du något F1 lopp som du anser är det mest spännande du varit med om?

7: Om Senna inte avlidit på imola 1994, hur tror du det mästerskapet skulle ha slutat då samt schumacher då inte blivit diskad i 2 race vilket var mest för FIA ville mästerskapet skulle bli mer spännande och hjälpa Hill? Själv är jag lite osäker, Senna skulle ju kunna ha hämtat upp sig då Hill lyckades bra under säsongen, men samtidigt så verkade senna ha blivit gammal och inte lika som han var en gång i tiden och då mot en ung hungrig schumacher, finns en del som är inne på Senna var pressad på imola och gjorde ett misstag, medan andra hävdar bilen gick sönder, och williams vill ej släppa datan som visar vad som hände :/

skriven
#18: Staffan

Känns som Ferraris uppdateringar inte fungerar lika bra som Mercedes....

Svar: Nej, Allison är saknad hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#19: Anonym

ANONYMUS
Som du skrev i ett av dina svar B.L."Mycket kan hända på Silverstone"och tydligen utan regn också.Neeej,detta händer bara inte!!!!var ju reflektionen när Kimis däck gick i smulor.Måste känts för djävligt,vilket inte minst framgick av Kimis kommentar på radion.Men tydligen så fanns det någon högre makt som vakade över honom denna gången som också tyckte att,NU FÅR DET TA MEJ FAN VARA NOG.Det blev ju en otrolig utveckling med VET. och VER.som gjorde att Kimi i varje fall knep sista podiumplatsen.Man kan ju tänka sig hur Ferrari-ledningen gnuggade händerna när Kimis däck gick av och VET.kunde avancera.Näsorna måste ju ha blivit så här långa>-------------------------------------------------------------> när VET.fick punktering strax efter.
Wehrlin har nog lite att fundera över också.Äntligen fick Mackan till ett lopp som gav lite avtryck.

Svar: Det är kul med oväntade grejer efter alla följa John race, det är inte ofta som Kimi har tur, men nu blev det så, och ja, bra race av Mackan.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :