SOLDIER OF FORTUNE

 
Belfast är sig likt, liksom mina gamla polare som släpade mig med sig till VOODOO, dock inte för att jag skulle öva på att kasta elaka trollformel på mina blivande medtävlare, utan enbart i syfte att slå runt på ett hederligt, irländsk sätt....
 
 
...vem behöver voodoo när man har Yoshimura.
 
Så här under semestertider händer det inte så värst mycket i F1 världen, men några rykten florerar det på sedvanlig maner, en går ut på att Bernie tillsammans med ett antal investerare...
 
...och David Brabham är på väg att köpa Force India, som sedan ska döpas om till Brabham för att återinföra det anrika namnet till F1, Bernie ägde ju själv Brabham stallet en gång i tiden.
 
Ett annat rykte gör gällande, att Ron Dennis skulle vara intresserad av att köpa Toro Rosso av Red Bull, han fick ju sammanlagt kring tre miljarder kronor när han sålde sina aktier i McLaren, och fick en klumpsumma i samband med sin avgång.
 
Så, ligger det någon form av sanning i de ovannämnda rykten?  Allt är möjligt, Bernie har alltid varit duktig på att köpa något med andras pengar, Ron i sin tur vill mer än gärna visa för sina gamla affärsvänner, att han fortfarande är kapabel att skapa en respekterad stallverksamhet i F1, i mina ögon är rykten om Bernies och Rons comeback mer trovärdiga än rykten om diverse kinesiska investerare som skulle vara på väg in i F1,..om det nu inte är så, att Bernie bara tänker lura skjortan av några rika kineser. 
 
 
Media murvlar roar sig med genom att skriva ihop halvtids rapporter om vilka förare som ska hissas,och vilka som ska dissas, de brittiska "F1 experter" har alltid betraktat Marcus med det onda ögat, så även nu när det är dags för att summera förarnas insatser efter årets första halva.
 
PlanetF1.com smiskar Mackan med påpekandet, att Nasr tog flera poäng i sitt första race i Austrlien än Ericsson har tagit på 67 race, Grandprix 247 går steget längre och skriver på följande sätt: "If this was the year Ericsson proved to be anything more than a stereo typical pay driver, he´s fast running out of time to prove it.  With no points to his name, the only thing of value he´s brought to team is considerable financial backing, although to be fair he hasn´t been a complete enbarrassment, out-duelling his more highly regarded teammate on a few occasions.  Regardless, the internal politicking seems to have handed him the key to kingdom, and maybe with an increased budget he´ll be able to get on the scoreboard."
 
Så, hur påverkar artiklar som de ovanstående på en förarens "marknadsvärde"?  Det beror på vilka som läser dem, och vilka slutsatser de drar av det som de läser. PR-marknadsföring gänget gillar definitivt inte negativt laddade texter oavsett var och i vilken form de dyker upp, för Mackans sponsorer som föredrar att hålla sig borta från rampljuset betyder det hela inte speciellt mycket, dock är det just deras tysta medverkan som styr media murvlarnas intresse åt en negativ riktning,  så för Marcus del skulle det ha varit bättre om hans sponsorer skulle varit synliga hos Sauber, det är just anonymiteten som är bränslet i brasan som de brittiska journalister håller vid liv under sin häxjakt på Ericsson. 
 
Apropå Silly Season, de allra flesta tycks bli kvar där de är, Perez vill stanna hos Force India, Sainz har inte råd att köpa sig loss från Toro Rosso, Vettel retar kallfeber på Ferrari ledningen genom att visa sin ovilja att skriva på för mer än ett år osv, samtliga toppförare verkar stanna där de är och blockerar därmed för förarbyten även hos stallen på mittfältet. 
 
Ericsson blir med stor sannolikhet kvar hos Sauber, och får sällskap av Leclerc, vart Wehrlein kommer att ta vägen är oklart, men Williams kan vara en möjlighet med Toto som den pådrivande kraften. Massa har nog gjort sitt, och di Resta trots sin rutin från F1 är inte direkt en  framtidsman, även om stallet säger att han kan vara ett alternativ, den stora frågan är om Williams vågar satsa på två unga förare, dock ska man hålla i minnet att tex Toro Rosso har gjort just det framgångsrikt under många år.
 
Vem som kommer att ersätta Palmer hos Renault återstår att se, Ocon blir nog kvar hos Force India, så Rowland och Kubica lär vara aktuella, den senare dock enbart ifall han kan bevisa att han håller en hel säsong, och kan fartmässigt matcha Hulkenberg.  
 
Alonso lär bli kvar hos McLaren tillsammans med Vandoorne, Kvyat kanske lyckas rädda sitt skinn ännu en gång med ryska slantar, Stroll med sin feta plånbok likså osv, så SS tycks inte bli särskillt silly i år trots allt, utan det blir först i slutet av nästa år det kommer att hända saker på förarmarknaden i F1.
 
Det om lite av varje, jag kommer att vara rätt så upptagen under den här veckan, så vi får se om jag får någon tid över att skriva här i bloggen, livet är kort och tid är en bristvara utan bäst före datum.
Så, ha det mina vänner och kom ihåg en gammal sanning som gör livet lättare att leva när det tar emot,
"When life hands you lemon, make a gin and tonic and have som fun".
 
Dagens grid girls är biker babes med öga för need for speed.
 
Amen,..må indian sommaren komma till er.      
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: Classe P

Hoppades på Vettel från Ferrari, men får väl stå ut ett år till. Ställer mig tveksam till att de kommer kunna få till en vinnarbil nästa år.

Bra grid girls!

skriven
#2: Peter

Vettel är en bra .....
Tycker att tomtarna skall ge så mycket dom kan tillbaka till sporten.
Marcus behöver vakna

skriven
#3: zenkert

Marcus är redan vaken, Peter.
Han är inte bättre än så . . .

Race ON, Brandon.
SS-analysen håller jag med om.
Vad Tomten och Santa Ron kan
hitta på vet man aldrig förståss.
Möjligen kan Lando Norris dyka upp redan 2018.
Inte helt otänkbart i min hjärna.

Dagen GG:are är ju egentligen BG:are - Boob Girls ;-)
Sir Like a Lot.

Ös på nu med högerhanden, långt nerskruvad.
Så nära högerknät du kan komma, BL.

VROOOOOOOOOOOOMMMMMMMM.......

Ciao

Svar: Norris behöver ett år till i F2 eller i Super Formula, det är en sak att hamna direkt i en vinnare bil, något helt annat om man hamnar i en taskig sådan.
Jag har en enkel körstil, plattan i mattan i alla lägen, det kan gå lite på tvären ibland, men har man tillräckligt med knuff i hojen så brukar det fixa sig.
Brandon Lee

skriven
#4: Rickard Smedberg

Tror inte ME har den rätta killerinstinkten för att kunna komma vidare i sin karriär, han är säkert ingen dålig förare men för att hävda sig bland dom bästa måste man nog vara ett snäpp bättre, gäller även Palmer, Kvyat plus några till. Synd att det är pengar som styr många av platserna på gridden, det finns nog många som skulle göra bättre ifrån sig om dom fick chansen. Får han sällskap av Leclerc nästa säsong i Sauber då får han nog inte det lätt.
Kör lugnt så att bloggen kan leva vidare!!

Svar: Mackan är lite för tam, han borde bita ifrån sig lite bättre, att göra jämna varvtider är ok, men det är det spektakulära som fastnar hos stallchefer,.kör man lugnt så kör man av, man måste ladda för att hålla sig kvar på vägen. Ha det Rickard.
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

Zenkert: Lando Norris förstår jag är inställd på F2 och Super Formula så det blir racing mot Felix istället. Hoppas för Felix skulle att Lando inte kör ifrån honom. Tycker faktiskt det är rätt vettigt av Lando att vänta ett år till och mogna lite mer.

Det hade varit kul om det blev lite förarbyten men det blir nog som du säger inte mycket av det.

skriven
#6: Hailwood

Tack för den höga frekvense på blogginläggen och det är imponerande vilken hög nivå du lyckas hålla!
Njut av den gröna ön och kör hårt men med kontroll!

Svar: Tack själv för din kommentar, jag laddar alltid hårt, men med kontrollen kan det ibland vara lite si och så med när man korsar vita linjer på fuktig underlag, eller plöjer genom små vattensamlingar under träden, bakhjulssläpp är karaktär bildande skit,.för att inte snacka om framhjuls dito;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Bernie är bra på att köpa saker för andras pengar. Undrar om min fru är släkt med gammelgubben? Ha det gott.

Svar: Ha ha, alla brudar är släkt med Bernie i det avseende, håll hårt om plastkortet Magnus;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Franklin

Vänder mig till dig Brandon, för du besitter en så tydlig och ärlig expertis inom motorsport.
Kvittar om det är motorer, aero, förarkvalitet eller teampolitik så är du Kung.
Du har säkert sett denna länk,
http://forums.autosport.com/topic/206970-using-a-linear-model-to-estimate-race-pace/#entry8060312
men är den trovärdig?
Bra för Marcus isåfall.
Jag läser alltid din blogg men även Annas och Blommans, plus en del internationella.
Tack för Bästa Ärligaste bloggen

Svar: Nja, mest nördig statistik som mer eller mindre helt utelämnar preferenser som tex set up, mappning, vilka varvtider man avser att göra i förhållande till en viss bränslemängd under ett förutbestämt antal varv osv. Med stöd av statistik kan man ta fram vad som helst efter tycke och smak, dock blir inte en förare snabbare av vinklad statistik för någon annan än för den som skapade statistikspöket, och folk med fallenhet för önsketänkande.
Brandon Lee

skriven
#9: zenkert

Hello Fellow F1 Fans.

Ronnie Peterson - Superswede.
NU finns det en film att se på bio.
Och det var på tiden,
Trailer i länken nedan.

https://www.sf.se/film/NCG798549/superswede-en-film-om-ronnie-peterson

Ciao

skriven
#10: zenkert

Läs lite mer om varför filmen
om Ronnie kom till i följande länk.

http://www.gp.se/sport/ronnie-var-min-generations-zlatan-1.4527808

Ciao

skriven
#11: Janne

Hej Brandon. Hoppas helgens race gick bra för dig och att du gick i mål helskinnad...

skriven
#12: Tomi

Brandon,funderar på att åka till Spa,var köper jag biljetter till bäst pris, finns det biljetter kvar på plats? Tacksam för tips av alla här,,,

skriven
#13: Svenn

Läget Brandon? Kanonbra inlägg senaste veckorna, tack!

skriven
#14: Nico

Tjenixen,

Säsongen brukar ju bli lite silly till slut. Så är det oftast. Men visst är man benägen att hålla med. Om inte Kimi eller Hamilton plötsligt skulle få för sig att lägga av så blir det inga intressanta öppningar. Och köpeplatserna är sällan överintressanta ändå - om man inte är ett stort fan av ME förstås. Den hetaste sitsen som uppenbart är "up for grabs" är väl just Renault.

Jag vet att Ungerns GP är en speciell bana. Men ska man våga tro lite på att Honda kaaaaaaa- kaaaaaaaaaaanske börjar hitta lite rätt nu? Det hade vart förbaskat kul om dom kunde krypa upp och ta tillbaka platsen dom har lånat ut till Force India under de kommande 12 månaderna.

Som ett fan av F1 är det självklart väldigt kul att det surrar lite om nya stall. Två stycken Kinesiska konsortium och Bernie samt Ron som fortfarande känner att de har något att ge F1. Ron har under lång tid lyckats ha bra team, alltså "bra garage". När det är motigt är det sällan panik-á la-Ferrari utan bara konsekvent gnetande i rätt riktning. Hade vart sjukt skoj att se Ron plocka ihop ett nytt stall. Det som är mest intressant om Dennis startar ett team är hans bevingade ord "You don't become world champion without a worksdeal". Jag tror att han har dragningskraft nog att få någon att satsa tillsammans med honom. Cosworth skulle väl rita på en motor för nya reglementet dessutom?

Anyway... var i Finland med familjen. Helsinki/Fiskars/Svea Borg osv. Fan den enda inhemska dom hade på kran var Karhu och Lapin. Man blir förbannad. Men det kanske bara är fishin' n fuckin' som gäller som Kimi säger ;-)

Ha d BL!

skriven

Kommentera inlägget här :