NON-SILLY SEASON

 
Iceman fick som present hemma i Helsinki sin andra F1 bil tillverkad av lämplig material on the rocks... 
 
...den första fick han av McLaren, bra att ha om frysen saknar is när det är dags att ta en jävel on the rocks.
 
Ferrari väntade ett par månader innan den officiella bekräftelsen om Kimis kontrakt för 2018 annonserades från Maranello, jag antar att både Ferrari ledningen och Kimi har varit lika roade som jag under ett par månaders tid, när de har tagit del av media murvlarnas silly season gissingslekar. Aldrig tidigare har antalet av tilltänkta ersättare varit så omfattande som i år när "F1 experterna" har varit i farten, Perez, Sainz, Ricciardo, Verstappen, Alonso osv.
 
Det är i första hand de brittiska sk F1 journalisterna som har utmärkt sig i vanlig ordning, och då inte minst hobby folket hos den "ansedda" Autosport, det är bara för några dagar sedan som en av deras "stjärnjournalister" skrev många och långa spaltmillimeter om varför Kimi borde sluta i F1, om några veckor sätter de igång igen, 2019 nästa.
 
Jag tycker att det är mer än märkligt hur svårt dessa "experter" har att begripa hur det hela fungerar i F1, och vilka krav det ställs på en förare hos toppstallen, och då inte minst hos Ferrari. Hos Autosport regerar en handfull självutnämnda "F1 experter", vars kunskaper är i första hand hämtade ur Wikipedia, och i andra hand från stampubens öldimmiga hörnbord, där de även plitar ihop sina expert utlåtanden om bland annat fotboll, golf, hästsport, boxning, rugby och cricket. Jag är full av beundran hur mångsidiga och allmänbildade dessa herrar är, vad vore F1 utan dem.
 
Det finns många aspekter att ta hänsyn till i valet av en förare, att vara snabb eller att släpa med sig ett antal sponsor miljoner räcker inte långt hos toppstallen, något som till exempel Perez fick erfara hos McLaren, han körde jämt mot Button, men fick trots det lämna stallet efter bara en säsong.
 
Att vara snabb är givetvis bra, men man måste även kunna lämna vettig feed back till ingenjörer, och kunna samarbeta med sin sin teamkompis på ett sätt som gynnar stallet, samt ha förmågan att locka finansiellt starka sponsorer till stallet, plus som i fallet Ferrari, vara en PR representant åt en biltillverkare, ett ansikte utåt. Kimis come back hos Ferrari ökade deras försäljning av sportbilar på viktiga marknader med 18%, då i första hand i Asien och i Mellanöstern där de penningstinna kunderna numera finns, och där Mr Iceman är omåttligt populär, något som slipade affärsman som Marchionne är mycket medvetna om, och agerar därefter.
 
Kimi och Sebastian har en liknande körstil,men deras prestationer kommer ur helt olika set up, Kimi vill ha en stark framända, Sebastian en stark bakända, något som märks i deras prestationer när bilens aerobalans punkt flyttas framåt eller bakåt med nya uppdateringar. När Ferrari till exempel tvingades att förstärka golvet på grund av otillåtet flex, så tappade Ferrari grepp bak, något som missgynnade Vettel men gynnade Kimi när bilen blev mer "framtung", så är det alltid, vissa uppdateringar gynnar den ene föraren, vissa den andra.  
 
När man har två förare som föredrar så olika set up trots liknande körstil, så har man möjligheten att samla mängder äv användbar data när man drar upp riktlinjerna för bilens design, två förare med liknande körstil som använder även liknande set up ger inte alls samma fördelar ur feed back-design synpunkt, så även i det avseendet har Ferrari den perfekta förarbesättningen, och det skadar givetvis inte heller , att förarna i fråga  är vänner och umgås även privat.
 
Det om Mr Iceman och Ferrari, non-silly season fortsätter även på annat håll, Perez stannar hos Force India liksom Vandoorne hos McLaren, Alonso pratar mycket utan att säga något alls i vanlig ordning som är lika med, att även han blir kvar hos Macken. Ocon kan tänkas flytta till Renault som skulle öppna för Wehrlein, som även kan ha en chans till en sits hos Williams om Massa slutar osv, dock är ovannämnda förarna i första hand inte mer än spelpjäser för manager intressen, som i sin tur styrs av pengaflödet inom  F1 cirkusen där unga förare sitter fast i slavkontrakt som i bästa fall gör deras managers mångmiljönärer, människohandel är proffsidrottens mörka baksida som det talas tyst om.
 
Det om förarkontrakt, dessa herrar har varit lediga under några veckor och har pysslat med var sitt, några har festat, andra har tränat eller umgåtts med familjen, var och en har sitt sätt att koppla av, vi får väl hoppas på ,att Verstappen tar det lite lungt i slutet av Kemmel rakan i år om han har Kimi i släptåget, annars kan det hända att Max hamnar i räcket om han försöker pissa revir på ett alltför uppenbart sätt.
 
Så, vad gör Mr BL när han kopplar av, spelar golf? Nope, han gör som Lill Lövis och Samurajer, målar lite och filosoferar om livets mening tills need for speed djävulen kallar, och hojen hämtas ur garaget för att få sträcka ut i natten.
 
Om någon har frågor som man vill ställa lite mer privat, så kan man skicka mail till [email protected] ,.dock kollar jag inte mailen så värst ofta, men det händer trots allt ibland.
 
Dagens grid girl väntar race helgen med ett leende på läpparna, må den bästa föraren vinna på Spa.
 
Amen,..må även ni vinna racet om livets goda.    
 
       
 
      

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Tjoooohoooo!2018 är räddat. Nu kan jag stå ut med min namne blomman även nästa år.

skriven
#2: Peter

2018 så går väl Discopojken kontrakt ut ..?
Jämna plågor Brandon .

skriven
#3: Tommy

Om du nu tycker att de journalister du nämner har så dålig kunskap om F1. Varför slösar du bort ditt liv på att följa dem? Samt ännu värre, du lägger ner tid på att spy galla över dem i nästan varje inlägg......
För övrigt, håll dig till det tekniska...det ska du ha credd för😉

skriven
#4: Cox

Ja det var ju inget påskägg att Räkan skulle stanna ett år till, återstår att se om han får vinna åxå. Man får hoppas att dom tävlar på samma villkor nästa år, som det nu är får ju Räkan bara vinna om Svettel bryter eller är chanslös på poäng .......

skriven
#5: Gunde

Cox
Detsamma har gällt hittills för Bottas, han hade aldrig fått dessa segrar han har om inte Ham legat en till två bilar efter Bottas. Hade Ham legat tvåa efter Bottas så kan du vara lugn för att Ham hade vunnit de racen Bottas vann.

Aus var det Vettel, Ham, Bottas, Kimi
Kina var det Ham. Vettel, Max, Ric
Bah var det Vettel, Ham. Bottas, Kimi
Rus var det Bottas, Vettel, Kimi,Ham
Spain var det Ham. Vettel, Ric, Perez
Mon var det Vettel, Kimi, Ric, Bottas, Max, Sai, Ham
Can var det Ham. Bottas, Ric. Vettel, Perez, Ocon, Kimi
Azer var det Ric, Bottas, Stroll, Vettel, Ham
Austr var det Bottas, Vettel, Ric, Ham
GB var det Ham, Bottas, Kimi, Max, Ric, Vettel
Hun var det Vettel, Kimi, Bottas, Ham

skriven
#6: Marcus

Kul att Kimi stannar ett år till och då får det bli ett år till för mig också :)

Till skillnad från Tommy så får du för min del spy hur mycket galla du vill över alla självutnämnda F1 "experter". Dels är det din blog och du kan skriva om trattkantareller om du vill men framförallt så håller du iaf mig borta från de sidorna. Visste faktiskt inte att Autosport och motorsport.com ingick i samma bolag men det förklarar ju varför de skriver om samma saker. Autosports rubriker med "Why this.... why that" är så jäkla irriterande.

skriven
#7: Chello

Imorgon bitti rullar bilen mot Spa, ska bevittna mitt första F1 race live.
Tack för en suveränt informativ och underhållande blogg. Keep up the good work.

skriven
#8:

Tack för ett riktigt intressant inlägg.
Tycker till skillnad mot andra här så tycker jag det är helt rätt att syna andras okunskap. Allt för ofta får "experter" uttala sig till höger och vänster utan att någonsin stå till svars för deras felaktiga teorier och förutsägelser.
Återigen tack för en riktigt bra blogg!

skriven
#9: Tommy

Min poäng är att har man en gång dissat deras kunskap så varför ska man då följa dem....vad ger det liksom?
Att helg efter helg konstatera att de är okunniga tillför ju inget mervärde!

Svar: Så varför gnäller du om det, ditt gnäll tillför ju inget av mervärde.
Brandon Lee

skriven
#10: Tommy

"Brandon", varför inte ta o svara på mitt inlägg istället för att gå i försvarställning? Jag tycker den tekniska delen av bloggen är riktigt bra men kritiserar detta, den feedbacken kan du väl ta? Ingen är ju fullkomlig.

Svar: Om ingen påpekar missförhållanden angående kunskapsnivån bland de sk "experter", så skadar det sportens trovärdighet på lite längre sikt, det är ju från dessa media murvlar gemene man hämtar sin information, eller hur?
Brandon Lee

skriven
#11: Anonym

Anonymus.
Härlig fart på Kimi vid dom två första träningspassen.Guy Martin agerade tydligen mekanikerpraktikant i William-stallet. Har han tänkt sig en ny karriär tro.Kan det vara kroppen som börjar säga ifrån även där?Det verkar ju inte vara ålderskrämpor som framkallar förtidspensioner i den sporten.

Svar: Guy hade en riktig vådlig vurpa på Isle of Man, där han bla bröt ryggen, han syntes inte heller på irländska vägar i år, men dyker säkert upp igen till nästa år.
Brandon Lee

skriven
#12: Thomas F

Bloggen är så bra för att det både är det tekniska samt politiken runt alltihop tycker jag.Man behöver ju inte alltid tycka samma som BL,men var hittar man såhär mkt kompetens nån annan stans?Engelska omskolade fotbollsjournalister är ju faktiskt bedrövliga.Nästan alla rubriker innehåller Hamilton och nu är det enl.dem tydligen klart att Sauber blir juniorstall till "Den gamla traktortillverkaren".Hade de satt Felix Rosenqvist i Mercan hade han blivit världsmästare.Bättre än så är inte Hamilton.Oj vad många ggr. jag skrev LH,s namn nu.
Ha en fortsatt trevlig F1-helg //Thomas

skriven
#13: antonio

Äntligen är F1 tillbaka på en riktig racingbana, tro nog jag kommer leva tills jag blir 100 år efter att man har skrattat åt den reklam som gick på radio där man påstod att racet i Dubai är det häftigaste racet under hela F1 säsongen.

Svar: Det finns folk överallt som fattar noll om F1, men har en massa åsikter om det hela.
Brandon Lee

skriven
#14: ?:

Blandar du inte ihop Lamborghini och Ferrari Thomas?

Har för mig att Mr Lambo var besviken på Mr Ferrari's produkter och därför började göra sportbilar?

skriven
#15: ThomasF

Jag googlade och fick se att de gör traktorer än idag.Tittar man under karossen på bilarna så ser man att det är grovsmide än idag.Men varumärkesuppbyggnad,det kan ingen ta ifrån dem.//Thomas

skriven
#16: zenkert

Får göra ett testinlägg.
Mitt förra publicerades inte.
Time will tell the Story of Life, Love and Destruction.
Destruction like Shiva - Creator and Destructor.
Like it is in Life - for those who dare to view the Truth,

Ciao

Och såklart GG:en är fin och har en intressant liten
lyftning på vänster överläpp som gör henne gooo.

Ciao igen

Svar: Av någon anledning tar blogg.se dina kommentarer som spam, samtidigt som de släpper genom allt skräp som ryska hackers får för sig att skicka, en hel del amatör vibbar över blogg.se agerande.
GG ser ut som Elvis hemliga dotter,.eller?
Brandon Lee

skriven
#17: Rickard Smedberg

Det är ju din blogg så fortsätt du och skriva vad du vill.
Kan nog bli ett intressant race med tanke på att dom
röda ser starka ut också, synd bara att Kimi missade
lite i kvalet. Nu när Vettel och Kimi har skrivit på för
ytterligare körning och Bottas borde väl vara klar för Merca, så undrar man hur Alonso tänker nu.
Hörde på tv igår att det gick ett rykte om Alonso till
Williams, men det låter ju konstigt med tanke på att
han vill ha en bil som kan vinna race. Eller så kanske Renault är ett alternativ för honom?

Svar: Det gör jag alltid, jag begriper inte riktigt vad vissa är ute efter, eftersom jag kan de här snubbarnas bakgrund, och vet hur lite de begriper om racing och F1, men framställs som "experter",.fullständigt skrattretande enligt min mening.
Frank Williams skulle aldrig betala det som Alonso kräver för sina tjänster, så märkvärdig som förare är han inte trotts allt, men däremot kan det tänkas att Renault kunde göra det om deras högsta chef går med på det.
Brandon Lee

skriven
#18: John

Tjena BL,
Ämnet har vart uppe tidigare flera gånger, men hur tror du publiken kommer reagera på Halo nästa säsong?
Kommer den stora massan att bara svälja det utan att reagera, eller blir det en sakta minskning av intresse för sporten med färre tittare och besökare över tid?
Personligen tycker jag att det är skitfult och tar bort en del av spänningen med det hela. Säkerheten är viktig, men någon nerv måste det ändå finnas kvar för både oss tittare och förarna som kör på gränsen.
Vad är nästa steg, köra runt med obemannade drönare på banan med "piloterna" sittandes i depån i varsin pod och styra?
/John

Svar: Folk vänjer sig med det nya, och kommer att acceptera det, för min egen del tycker jag att PK hysteriet i fråga om säkerhet har gått för långt, jag har aldrig kört för att känna mig omhändertagen av ett överdriven säkerhetstänkande, utan för att höra hjärtat dunka när pulsen stiger, men vad vet jag om det vad andra vill. Ha det J.
Brandon Lee

skriven
#19: 1014johansson

Vad händer? Kimi har sett så stark ut hela helgen och nu hänger han inte ens med Bottas

skriven
#20: Peter

Än en gång fick vi se att störd luft är en stor nackdel , i Ungern var det tydligare .

Svar: F ettor har en känslig aerobalans, så enkelt är det hela.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :