BEEN THERE, DONE THAT

 
Det lever en liten djävul i varje race snubbe, en djävul som viskar: "På dem grabben, öga för öga tills alla är blinda, vinst till varje pris, the second is the first loser",..den här gången var det djävulen själv som blev av med ögat när det var nära ögat. Framhjulsläpp kan vara rätt så lömska ibland, och svåra att "hämta hem" om man inte kör med en relativt mjuk framända, något som jag inte gör eftersom jag bromsar sent och hårt som i sin tur kräver en rätt så styv framända, så det gäller att ha "tongue-in-cheek" när man passerar fuktiga delar av banan för att undvika närkontakt av tredje graden.
 
Nu när jag har avslutat ett kapitel av mitt liv på mitt sätt, så känner man både vemod och lättnad, det förstnämnda för gamla goda tiders skull som aktiverades efter race veckan, och den sistnämnda för människors skull som står mig nära, även om de har försökt dölja det, så har oron, ångesten och rädslan alltid funnits där för deras del, nu kan de andas ut, BL har tagit målflaggan för sista gången på irländska vägar.
 
Det om risktagande på två hjul, säkerheten må vara en viktig del av modern racing, men FIAs tvångsmatning med Halo lämnar en dålig smak i munnen, inte minst med tanke på, hur högt 10 kilos extravikt hamnar, och det i en sport där förarna gör allt för att bli av med några kilo av sin matchvikt.
 
Jag personligen ser införandet av Halo som en överkurs ur säkerhetssynpunkt, om man eliminerar varje riskmoment i racing, så förlorar sporten sin själ som går ut på att utmana faran, att utmana det riskfyllda, racing har alltid varit och kommer alltid förbli en riskabel sysselsättning, en självmant sådant, om man tappar gnistan och rädslan smyger sig på en, då bör man pyssla med något annat.  
 
 
Det skiljer tio år mellan bilderna här ovan, 2017 vs 2007, men ur aero aspekt har det inte hänt så värst mycket under åren, tar man bort hajfenan från årets Ferrari så är den rätt så likt 2007 års bil ur aero aspekt, även om den körs med en hel del "rake". Allt var inte bättre förr, men rätt så likt med det som finns nu, F1 har tagit ett steg tillbaka för att kunna ta två framåt, ytterligare några steg tillbaka skulle inte ha skadat enligt min mening, men det kanske kommer....
 
....dock lär vi aldrig mer få betrakta scener som den här, FIAs skrivbords byrokrater skulle sätta sina säkerhets utlåtanden i vrångstrupen om Iceman skulle plocka med sig Hamilton ute på banan.
 
Så, vad försöker jag säga med all prat om att ta några steg tillbaka, vem behöver en sixpack när man kan ha en öltunna?  Inte riktigt så, utan att man kan förvandla öltunnan från förr till en sixpack av idag med rätta metoder, Play Station generationen har lättare att hitta den rätta vägen till en F1 bana via TV spel och social media än via farsans minnen från förr, som dock kan förvandlas till F ettans framtid, tillbaka i framtiden så att säga.
 
Dagens grid girl gör gällande, att sky is the limit om inte ens det, ingen vet hur högt F1 kommer att kunna flyga om det hela sköts på rätt sätt av rätta människor.
 
Det var allt för idag, jag är rätt så upptagen av diverse skit just nu, men återkommer här i bloggen om några dagar igen.
 
Amen,..må racing djävulen alltid ha glimten i ögat.      
 
         
 
        
 
   

Kommentarer :

#1: Classe P

Halo är otroligt fult och som du säger, faran måste få vara närvarande. Det är en del av sensationen.

Inte mycket har hänt, men satan så mycket snyggare bilarna var för tio år sedan om du frågar mig. Det är lite tidigt att säga än kanske, men jag tycker just nu att F1 är påväg åt rätt håll efter Liberty medias övertagande. Återstår bara att bli av med alla pay drivers och stallpolitik.

skriven
#2: Marcus

Måste kännas jobbigt att lägga racingen på hyllan men samtidigt så slipper du mer skador och som du säger dina vänner slipper oroa sig.

F1 skulle även passa på att ta bort en del onödiga säkerhetszoner på banorna. Om man kör av så ska det kosta och inte att man bara behöver köra slalom mellan några pinnar.

Med tanke på hur många miljarder Ferrari lagt ner på sin utveckling så är inte direkt imponerande

skriven
#3: Kalle

Alltid tråkigt att lägga av med nåt man ägnat större delen av sitt liv åt. Synd att du är "negativt" inställd till att själv köra racing med 4 hjul, det hade ju varit nåt annars. Kanske karting vore nåt, eller varför inte rally? Där har du ju elementet med att träden och stenarna bredvid vägen är dina avåkningsbarriärer, det krävs en hel del mental styrka för att våga hålla i när du har tallar och sten precis bredvid idealspår och du kör i 160. Tack för en bra blogg annars, är inne o läser varje inlägg men hinner sällan kasta mig in själv i diskussionerna tyvärr.

skriven
#4: Elin

JA, det ska finnas det där risk-momentet. Men om halo kan rädda livet på en person, så är det värt det. Alla dagar i veckan. (även om det räddar Vettel ;-) )
Det är högre hastigheter än förr och då känns det inte så begåvat att inte höja säkerheten. Ja, jag är positiv till det. Risker tycker jag nog att det finns ändå, är lite nervös varje race att något ska hända med bilen när de är uppe i topphastighet.

skriven
#5: Svenn

Ok. Trist att avluta ett kapitel men ibland måste man vända blad och gå vidare :)

skriven
#6: MagnusLundahl

Tjena Brandon.Jaså slut på det roligaste du vet. Vad ska du hitta på som är näst roligast då?
Jag mest är glad du överlevde det roligaste du vet.
Halo kan lika gärna göra F1 sjukt nog farligare eftersom det kan få känsla av små eller inga risker kvar. Det blir sådant man verkligen inte vill se. Samanstötningar la Vettel tex.Hur mycket skit ska man stå ut med i F1? Men jämfört med politik är det inget. Där Polen har sin Polska riksdag som man skojat om.Det landet har gjort tvärs om vad vi gjort, och har också tjänat så mycket på vara med i EU.
Sverige=Dead from the neck up. Vilket man kallade polacker förr. Kort sagt in med Robert Kubica tack.Polen och Finland man helt klart hoppas på i F1.Bort med Halo den farliga och gör F1 farligt på riktigt igen.
efter 43 år drygt fick jag diagnos idag. Hypofysen sjukdom.Borde hittats på 80 tal eller senast tidigt 90 tal.Om start på livet tack.Går inte beskriva hur mycket jag missat och lidigt. Så nära dö många gånger och senast i år.Men slut på det nu, samtidigt som du är klar med en helt annan resa Brandon. Nästa kapitel får bli riktigt bra tycker jag allt.

Köpt min drömbil och är inne på köpa en enduro 2 cylindrig på 80 hp.Rena mopeden för dig är klart ha ha ha

mvh

skriven
#7: AJ

Ride on BL, på en lugnare väg :-)


Svar: Jag känner till bara snabba vägar, får väl släppa av lite istället;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Nico

Hello,

Skönt för BL med omnejd då att kapitlet är avklarat. Och skönt att du fick gå hårt då också. :-)

Täcksidorna på däcken/fälgen som dom hade (var det 2007-2009) såg ju för bedrövliga ut. Någon behöver se efter det estetiska enligt min mening. FW14b är ju en kanonfin kärra. En perfekt balans mellan kantiga och strömlinjeformade linjer. Jag H-A-T-A-R de breda framvingarna. Bilarna ser så oproportionerliga med dessa dörrstopp till vingar.

Ha de...

Ps. Blir det ett liv på trike nu eller ;-)

skriven
#9: Anonym

Om det roligaste man vet oxå är det farligaste man vet kan det sluta med att det blir det sista man vet. Det är det enda man vet... ;)
Fortsätt att upplysa oss om F1 o lev väl utan superadrenalinrush.
P

skriven
#10: Ghostface a.k.a Keyser Söze

Tror Halo kan bli en dödsfälla om bilen t ex voltar och börjar brinna och man inte kommer ur bilen tillräckligt snabbt..

Svar: Precis så är det, blir inte roligt om grunkan fastnar på något när bilen hasar upp och ner.
Brandon Lee

skriven
#11: zenkert

Halo är ren och skär Bullshit.
Har tillkommit bara för småpojkar
som inte kan kör F 1 har brutit
nacken i diverse incidenter.
Som bara dom har orsakat själva.
Dom har med andra ord använt
sina Cojones vid helt fel tillfälle.
Eller förväxlat dom med sunt förnuft.
Eller bara varit allmännt OMDÖMESLÖSA.
Ingen nämnd, ingen glömd.

Så Brandon. Då är det gjort.
Ett vändande av ett blad i din bok.

F ettan, ja, jag vet inte, men jag tvivlar
på hur länge statusen kan upprätthållas
trots all underbar historik.

Times are changing.
Panta Rei.

Dagens GG får ingen röst.
Det får ölmagen ;-)

Ciao

Svar: Det händer lite då och då i vanlig trafik, att ett hjul lossnar och flyger in genom vindrutan,men inte monterar man en galler framför vindrutan för det, halo är överkurs, punkt slut.
Allt tar slut i livet förr eller senare inklusive livet, man gör en grej och sedan går man vidare, vart vet jag inte än, men jag har polare som pysslar med base jumping,..kunde vara nå´t.

Rösten för ölmagen noterat, mantuttar nästa;-)

Ha det mister Z.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :