YOU SEE WHAT YOU WANNA SEE

 
 
Vi människor inklusive mig själv har en viss tendens att se vad vi vill se istället för det sanningsenliga, så det kan vara vettig att ibland försöka vidga sina vyer genon att ta del av andras åsikter och värderingar.
 
Eftersom jag inom kort kommer att återvända till Sverige, så tyckte jag att det kunde vara på sin plats att ta del av vad de svenska F1 bloggare har kommit fram till efter årets tre första race.
 
Jag kikade in hos den gamla den fria, dvs Fredrik af Petersen vars blogg inlägg alltid är både sakliga och väl genomtänkta.  Sedan gick jag vidare till Anna hos bladet, som med begränsade resurser gör ett bra jobb, tog del av Gergei Farkas visdom hos Auto, Motor und Sport, och landade därefter hos Berggren i Expressen vars kunskapnivå angående F1 kan ifrågasättas till en viss mån.
 
Berggren hade fått besök av Blomqvist, vars åsikt om förarna på bilderna här ovan väckte mitt intresse. Enligt Blomman gäller följande, jag citerar: "Marcus är minst lika bra som Bottas, kanske till och med bättre",.slut citat.
 
Ett rätt så intressant påstående med tanke på de berörda förarnas prestationer fram till dagens datum i F1, Bottas har skrapat ihop 394 poäng, 11 podiums och har varit fyra och femma som bäst i förarmästerskapet, Marcus i sin tur har lyckats skrapa ihop 9 poäng och inte så mycket mer.
 
På de mästerskapserier som Bottas har kört innan F1 var han aldrig sämre än 3 i sluttabellen, han har vunnit bla Renault 2.0 euroserien, GP3 titeln osv, Marcus i sin tur bla den brittiska formula BMW titeln, liksom den japanska F3 titeln, vilka titlar som väger tyngst är upp till var och en att avgöra, det kan vara en bra ide att kika på vilka andra förare deltog i de ovannämnda serier när Valtteri och Marcus tog sina titlar, nivån av förare  på olika serier håller rätt så skiftande kvalité.
 
Blomman fortsatte med sin något försvarsinriktad retorik, eller kanske borde man kalla det för polemik som gick ut på, att Marcus har fått oförtjänt mycket negativ uppmärksamhet av den samlade  journalistkåren med följande resonemang, jag citerar:"Det är inte konstigt att jag tycker som jag gör, jag har bra insyn och vet varför resultaten sett ut som de gjort. Men att journalister inte sätter sig in är för dåligt. Det är så okunnigt att man skäms. Det har vi som journalist kår ett väldigt stor ansvar att förklara för tittarna",..slut citat.
 
Så, ska man tolka Blommans utlåtande som så,  att hans kolleger är okunniga eftersom de inte tycker att Marcus är lika bra eller till och med bättre förare än Bottas?  Svågerpolitik är väl ordet som dyker upp hos mig, Blomman går på som en SD politiker, och försöker tydligen skapa något slags Sverige-Finland landskamp hatstämning ivrigt påhejad av sina lärjungar i sin blogg hos Teknikens Värld, där Marcus har blivit helgonförklarad av individer vars agenda påminner den hos Avpixlat. Det är fritt fram hos Blomman att kasta skit på samtliga förare förutom Marcus, riktigt hätsk stämning där borta numera, alla besökare som på något sätt har fräckheten att ifrågasätta Marcus storhet som förare stämplas som troll eller något ännu värre osv, det märks inte mycket av det stora ansvaret som journalister har enligt Blomman i hans blogg, som mer eller mindre har förvandlats till en sandlåda för intoleranta navelskådare med bloggaren själv i spetsen.
 
Jag har sagt det förr, och säger det igen,.jag ger inte mycket för Blommans "expertis", förare hamnar inte där de hamnar av en slump, inte heller enbart av marknadsorienterade orsaker, utan hos toppstallen är det i första hand förarskickligheten som fäller avgörandet när det är dags att välja förare, och faktum kvarstår, att förarskickligheten varierar även om Blomman och hans anhängare inte tycks varken begripa eller erkänna det.  Om Teknikens Värld anser sig vara en någorlunda seriös tidning, så borde de nog ta en titt på den nuvarande riktningen av Blommans blogg, där bloggaren själv svartlistar folk vars åsikter inte passar i hans smak, samtidigt som han sätter inga som helst gränser för Marcus fans som lever rövare bäst de vill, Blomman är på god väg att bli en kloakjournalist av Schulman nivå.
 
 
 
Det om individer som ser vad de vill se, nu lite om det tekniska som ibland kan vara svårt att se även om man vill se det.  Kimis prestationsnivå i år har blivit ifråsatt på sina håll, så det kan vara på sin plats att redogöra hur svårt det kan vara att hitta rätt med inställningar, om man har en så säregen körstil som Kimi har.
 
Det handlar inte om någon enstaka punkt som måste hamna rätt, utan en hel serie av komponenter som måste samarbeta i harmoni, bla framvagnsgeometri, dämpare, däck, styrväxel , servopåverkan och även aerodynamik till en viss del osv, lirar inte de ovannämnda delarna av helheten i samklang, så blir följden en understyrd bil som inte alls gör som Kimi vill.
 
Hans körstil där man bromsar sent djupt in i kurvor kräver en bil med bra framända som tar styrning direkt när man vänder ratten, Kimis race linje in i kurvor är inte en mjuk sådant där man svänger mjukt och försiktig genom hela kurvan, utan mer som en rakt linje in, en snabb styrrörelse och en rak linje ut med lite överstyrning, med rätta inställningar fungerar det optimalt för Kimi och resultaten blir därefter.
 
Så, det finns ingen anledning för Kimi fans att oroa sig, årets bil passar Kimi, och den rätta set uppen dyker upp inom kort, det kan hända att det krävs ett antal styrväxel byten och annat smått och gott innan man når dit, men det kommer.
 
 
Party like a Rockstar,..vem vill du festa med?
 
Amen,..må alla människor lära sig att se sanningen.     
 
        
 
  
 
      
      
 
      
 

Kommentarer :

#1: ERrik, Centrumskolan

Älskar din blogg! Ska följa alla tips här http://www.speedersmag.com/sv/10-rad-till-att-bli-en-professional-racerforare/ för att bli racing förare

En elev vid namn hälsar detta från Centrumskolan asberger FGJ gruppen

Svar: Det är bara köra så att det ryker.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Selektiv perception. Jag läser bara denna blogg av denna anledning, bra kvalité och tekniskt kunnande! Söker jag nyheter i övrigt läser jag gp247.

Han hade några bra lopp i gp2, Marcus, men jämnheten att alltid ligga på topp saknar han lite. Mötte han på ett dansgolv på en nattklubb i Örebro för ett antal år sedan och önskade honom all lycka till. Trodde inte han skulle komma till f1 då, men där fick man se! Det rådde ingen nöd på honom den kvällen med en brud i vardera arm.

Kimi hade väl liknande problem vid sin comeback 2012 med Lotus. Var ju några race i början som Grosjean körde ifrån honom vill jag minnas?

Idag var det svårt att välja, det var hög kvalité på hela gänget.

Svar: Paul Velasco brukar skriva någorlunda vettiga saker för det mesta, 247 snubben.
Marcus blev kvar för länge i GP2, och missade chansen att fixa titeln när han fick chansen hos DAMS, Grosjean tog titeln hos DAMS innan Marcus kom dit precis som Palmer efter det Mackan lämnade stallet, det är sånt som stallchefer tittar på hos toppstallen.

Kimi tar alltid tid på sig innan han får set uppen dit han vill,.dock säger han nu att det har tagit för lång tid i år.

Du får väl ta hand om hela gänget då,.orkar du med det?,.;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Andre

hej Brandon
Allt du sa om Blomman att man får tycka skit om alla förare utom Marcus, exakt så har du tyvärr utstrålat din blogg som, man får tycka skit om alla förare utom Kimi och Bottas. Men du skriver ju det själv, man ser det man vill se. Jag funderade lite på det du skrev med rak in och utgång ur kurvorna och minns att jag sett något liknande på youtube med Shumacher VS Herbert genom Brigde, datan börjar ca 1:50 in.
https://www.youtube.com/watch?v=Uk2p2nRK-p4
Du behöver inte publicera detta tänkte du kanske ville se att inte enbart setup är avgörande, den är nog så viktig men den är inte avgörande pga att bilens förmågor ändras under racet, det kan skilja natt som dag mellan däcksbyte
ha de

Svar: Att ha en åsikt om en förare och att prata skit om en förare är två olika saker, rubbade psykfall som upprepar sig hela tiden kan jag leva utan, dem får Blomman ta hand om.
Jag är mycket medveten om hur bränslemängden och däckslitaget påverkar bilens beteende under racet, men för Kimis del är just nu set up jobbet som är det viktigaste.
Brandon Lee

skriven
#4: Nico

Tjena igen,

Jag driver företag åt ägare (bra sådana), sen är man själv väldigt hängiven så det blir gärna det där lilla extra.

Beträffande Eriksson's tillkortakommanden i motorsportens finrum kan jag bara hålla med dig. Och när man påtalar att Ericsson fick köra GP2 för det teamet som Grosjean körde under sitt otroliga mästerskapsår så är det... not valid. Det var inte samma sak som året innan osv. Att folk orkar leta ursäkter. Sometimes you just suck.
Det var också ganska rolig stämning kring Nasr förra året. Därför var det extra kul att Nasr för andra året i rad slog Marcus över en hel säsong i mästerskapstabellen.
Och när man skriver sådant tror folk att man hatar ME och bara önskar honom illa... men egentligen är man mest trött på infantila människor som man får ett tydligt intryck av att dom knappt vet vad dom kollar på - än mindre vad de pratar om.

Kul för Bottas att han fick lite luft under vingarna i sandlådan. Hoppas verkligen att han kan klå Hamilton 2-3 ggr på egen merit i år. Fan... lyckas han en gång är han duktig med tanke på hur väl Hamilton har "satt sig" i teamet.

Jag har sökt lite information kring potentiella nya team - då jag tillhör de som hävdar att F1 är döende. Men jag hittar liksom inget som verkar vara tendenser till ett nytt team någonstans. Förbannat synd att Toyota kastade in handduken förut. Men man förstår ju att fabriksteam är inte här för att komma 2'a eller 3'a ibland.
Lika fattigt är det med tillkommande sponsorer. När man tänker efter så är faktiskt Force India's BWT-deal något enormt inom F1. Typ det största sedan Williams hookade med Martini (och fick fula bilar).

Svar: Vinner man inte titeln med DAMS när man får chansen hos dem så är det föraren som inte räcker till, Grosjean tog titeln hos DAMS innan Mackan kom dit, och Palmer efter det när Mackan hade lämnat DAMS,.det säger väl allt om Mackans insats.
Grosjean och Nasr har varit två favorit hatobjekt bland mupparna som kommenterar hos Blomman, inte mycket att bry sig om, det finns idioter överallt, och då inte minst hos Blomman.

Apropå Marcus, han är en duktig chaufför men inte något utöver det vanliga, om Blommans läsare inte kan acceptera det så får de skylla sig själv och leva vidare i sin fantasi värld.

Det tar lite tid innan Bottas lär sig att köra på topp förare nivån, men farten har han i sig, dock är Hamilton en hård nöt att knäcka, men inte omöjlig.

Det är inte bara F1 som är döende utan hela motorsporten mer eller mindre, världen förändras hela tiden liksom människornas beteende, ingenting varar evigt.

Ha det bra Nico och försök nu att låta bli att jobba ihjäl dig.
Brandon Lee

skriven
#5: zenkert

Jag dyker rakt på Marcus.
Kom ihåg vad jag skrev om Nasr tidigt hösten 2016
Att han inte skulle köra F1 2017.

Jag dryftar mig till att komma med ett liknande
påstående redan nu om Marcus Ericsson.
Om han inte har presterat något av värde
när vi är halvvägs in i 2017 blir till inget mer F1.

Marcus har inte "DET" som krävs.
Att sponsorerna fortfarande är på
hans sida är för mig helt obegripligt.
Dom skulle lämnat över penga-påsen
till Felix Rosenqvist i år.

Det finns ett om och men-scenario dock.
Om Kimi slutar och Bottas flyttar till
Ferrari och Wehrlein till Mercedes.
Då är Marcus troligtvis kvar i F1 2018.

Jag partajar helst med den stående
rödhåriga daman längst till vänster.

Ciao

Svar: Nasr åkte ut när hans sponsorer försvann, om Mackans sponsorer försvinner så åker även han ut på en gång, har man inte DET, så har man inte.
Felix har talangen, Mackan pengarna, F1 i nötskal.

Som sagt var, Marcus vara eller icke vara i F1 är helt upp till hans sponsorer, no money no honey.

Apropå rödtoppen, jag med;-)
Brandon Lee

skriven
#6: zenkert

Får förtydliga mig lite angående Felix.
Han har "ALLT".
Utom en pengapåse och en bra manager.

Ciao

skriven
#7: Marcus

Intressant som vanligt och det mest intressanta med Marcus är hans namn som är av toppklass ;) :) Det är kul att vi har en svensk i F1 men tyvärr är det fel svensk då jag håller med zenkert om att Felix Rosenqvist borde vara där istället. Om vi bortser från racingen så är Felix även mer lämpad än Ericsson ur ett PR perspektiv då han är populär samt gör klart bättre intervjuer. Ericsson har en så monoton röst att man somnar efter ett tag :) Kimi har väl inte den mest ljuvliga rösten heller men han kan iaf ha roliga kommentarer.


Svar: Det finns många Felix fans i Sverige, och även jag gillar hans aviga körstil. Mackan har en monoton röst, Kimi är snäppet värre, dock enbart på engelska, han är en jävlig rolig prick bland vänner och bekanta när han får vara sig själv.
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Ha-ha-ha Marcus ;-) Ett namn av Toppklass :-)

Kikade för vilken gång i ordningen vet jag inte,
på filmen om Ayrton Senna igår - SENNA.

Det finns ett avsnitt i den när Ron Dennis
uttalar sig om vilken typ av förare han
ville ha i sitt stall.
Snabb, var naturligtvis en viktig egenskap.
Men enligt Ron Dennis så var det han
sökte primärt efter hos i människan bakom föraren.
ETT INTELLEKT!
Och det har Felix också, som du påpekade, Marcus.

Så som jag skrev innan.
Felix Rosenqvist har "ALLT".
Utom . . . . .

Därför tror jag att Felix, valt den mest intelligenta
vägen att gå, just nu i sin racing-karriär.

Ciao

skriven
#9: Andy

Ja han är för rolig den där Jan banan Blomqvist, minns när du Brandon var inne på hans blogg och kritiserade honom han blev ju skogstokig ha ha ganska kul läsning faktiskt. En sak som jag undrar över varför var inte kimi med på testerna efter Bahrains GP? Han om någon hade väl behövt det med tanke på hans problem med att hitta rätt inställningar!.. och sen en kanske dum fråga men varför ändrar inte kimi sin körstil istället för att vänta på att pizzabagarna ska ge han en bil han vill ha...

Svar: Blomman blev lite smått irriterad på mig och svartflaggade mig tämligen omgående, dock hade jag inget emot det, jag gillar inte självupptagna besserwissers.
Ferrari testade delvis 2018 års däck, och delvis några nya grejer, då har man inte tid över att pilla med set up. Jag vet inte varför folk tror att en förare kan utan vidare förändra sin körstil, det fungerar inte så, utan det är bilen som ska anpassas efter föraren, inte vice versa.
Brandon Lee

skriven
#10: 1014johansson

Zenkert och Marcus, om vi nu ändå är inne på det kritiska spåret så måste man ju ifrågasätta, angående brandons resonemang om att i toppstallen hamnar man bara om man har det dom krävs osv, om nu Felix har sen talang ni påstår, borde han inte lyfts till F1 med eller utan pengar då? Brandon vad skulle du säg är skillnaden mellan dagens bilar och kimis maccen 03-05 där han var helt jävla grym? Med tanke på understyrningen, vad hade maccen som dagens bilar inte har? Har det kanske att göra med att dagens bilar är tyngre med tyngdpunkten på fel ställe så att säg? Din blogg är bäst Brandon, orkar inte med blomman. Ha det!

Svar: Kimis McLaren var en Newey design, bilar med hans aeropaket har sällan eller aldrig tendenser till understyrning eftersom de brukar ha en perfekt aerobalans.
Brandon Lee

skriven
#11: zenkert

Kort replik.

1. Talang
2. Intellekt
3. Pengapåse
4. Kommersiellt värde.
(Pengapåsen kan m.a.o. vara det kommersiella värdet).
Och så lite flyt förstås, rätt timing.
Annars blir det inget toppstall i dagens F1.

Felix har 1 och 2.
Det räcker inte.
Marcus har enligt min bedömning 3 och för lite av 1.
Det räcker inte heller.

Ciao

skriven
#12: zenkert

Mycket intressant video Andre.

Det ska jag tänka på nästa gång jag kör hyr-kart.
Bromsa lite tidigare och kontrollera karten med
gasen och styrningen genom kurvan.
Jag har alltid kört late braking innan.

Ciao

skriven
#13: Svenn

Grymt inlägg! Det är så bra att du kan se på de sakkunniga från ett utifrån-perspektiv (det politiska är på spiken också). Om Marcus slutar köra kanske han kan bli en bra team- eller förarpromotor för nästa svenska förargeneration. Han har ju trots allt bra kontakter. Tack än en gång!

Svar: Mackan kan kanske hjälpa Joel Eriksson för att han ska orka hela vägen till F1.
Brandon Lee

skriven
#14: Anonym

Jag håller med dig ang blomman, men det lyser igenom rätt duktigt vem du har som favvo! Har du någonsin givit kimi kritik?
Med vänlig hälsning ett kimi fan sen 15 år tillbaka!!





Svar: Japp, rätt så ofta, senast efter Bahrain när jag påpekade att han gjorde en dålig start och ett dålig första varv.
Brandon Lee

skriven
#15: ilkkaluukas.blogg.se

Jag var inne i blommans blogg föra veckan och på pekade varför är bottas i ett topp stall och inte Marcus.jag skrev att det måste finnas en orsak till det.

Svar: Ingen reaktion från Blomman?,..han brukar vara duktig på att blunda för all Mackan kritik.
Brandon Lee

skriven
#16: Jonatan

Intressant som vanligt:)

Vad tycker du om James Allen som F1journalist samt Peter Windsor? Han brukar ha med en äldre herre ( Rob Wilson tror jag han heter) som haft Kimi som elev tror jag när han var yngre. Han tycker jag är intressant l lyssna på:)

En härlig skara damer:)

Svar: Bra snubbar alla tre som vet vad de pratar om. Visst är skönt att vila ögonen på snygga tjejer;-)
Brandon Lee

skriven
#17: Marcus

1014johansson man tycker att det borde vara talang som styr helt och hållet men som Brandon skriver så behöver man pengar och en bra manager med kontakter. Även de flesta toppförarna har startat i ett mindre stall och för att komma dit behöver du sponsorer och eller en manager som har kontakter. Har man Häkkinen och Toto Wold som managers så börjar man i Williams och har man Lövis som manager så blir det Formel E och Super Formula i Japan.

I vilket fall som helst så ska vi vara glada att det finns en Svensk i F1.

skriven
#18: Kari Pakkanen

Grym läsning som vanligt :) tack för det. Och en av höjdpunkterna under racet sist måste vara Blommans kommentarer när han höjer Hamilton till skyarna för den gryma omkörningen av Botas :) och först när han får se bilder inifrån Botas bil och hör motor ljudet fattar att det var stallorder när botas bil går på tomgång :D jag vill åsså va en rockstar :p

Svar: Synd att jag missade blommans tugg, dock brukar jag kika på tyska F1 sändningar via parabol när jag är i Sverige.
Brandon Lee

skriven
#19: Patrik%20Jansson

Tack igen för läsvärd info :)! Ja man får hoppas att Kimi får ordning på Setupen så att han kan vara med på "riktigt" och slåss i toppen! Kul att även Bottas hittar fart och ja han blir nog bättre med litet mer tid i bilen. Klantigt att dom missade med däckstrycket i första stinten men tydligen gör ju fler stall det ;)?! Är iaf kul att det inte är en total Mercedes dominans i år utan att det finns fart i fler bilar blir ännu intressantare om även Red Bull får ordning på sin bil framöver. Vad det gäller Blomman och Eje "Fälgs" komenterande så finns det nog endel mer att önska men ibland får man ju sig ett gott skratt också :D!! Vad det gäller Marcus så förstår jag ju att dessa komentatorer vill lyfta honom då han är Svensk ( Ser på F1 via Viasat SWE) men kan väl tycka att det blir litet patetiskt ibland (Är väl färgad av att jag är Finne). Tyvärr är det ju så idag att det kommer förare som inte har DET gällande talang och körning men väl pengar så vi får väl bara leva med det ?! Lev väl Brandon ser fram emot fler inägg :).

Svar: Det händer lite då och då att man missar med däckstrycket, dock sällan hos ett toppstall som Merca. Att Blomman och Eje vill pusha för Mackan är naturligt, media i alla länder brukar vara lite lagom nationalistisk, men visst är det kul när det finns så många nordiska förare i F1. Må gött Patrik.
Brandon Lee

skriven
#20: ilkkaluukas.blogg.se

Okey.ska inte kommentera mera på din blogg.

Svar: Nu hänger jag inte med riktigt, varför ska du inte kommentera mer på min blogg?
Brandon Lee

skriven
#21: Anonym

Nu när Vettel smickrar med italienska så kanske Hamilton borde börja prata tyska, Hulkenberg franska och Alonso japanska för att försöka bli mest omtyckta i sitt team,,,
Tomi

Svar: ..och Kimi svär på finska...
Brandon Lee

skriven
#22: ilkkaluukas.blogg.se

Ber om ursäkt. Fick inte mina inlägg publicerade. Trodde man var utfryst.lite snabb på hanen jag ibland. Ursäkta.

skriven
#23: zenkert

Mitt emellan Grand Prix måste ju ha sysselsättning.
Så jag pushar för tävlingen jag nyss lagt upp på min blogg.

The F1 Eye Quizz.
Knalla bara in på bloggen och kika.
Tävla med en kommentar.
Priset är äran att vinna.

Möjligtvis kan jag göra en Ricciardo
med en öl i en gammal gummistövel
om någon har alla rätt.

Ciao

skriven
#24: Corina

Gu vad jag gillar alla bilder som läggs ut på denna blogg. Har inte varit så insatt i denna typ av sport tidigare men verkar vara hur coolt och häftigt som helst.

skriven

Kommentera inlägget här :