WHAT WENT WRONG

 
Med tanke på all uppmärksamhet kring Kimis prestation i Shanghai, så kan det vara på sin plats att belysa problematiken  som ledde till en blygsam femte placering i mål.
 
Jag påpekade redan under kvalet, att Ferraris depåpersonal inte hade skött sig i fråga om att säkerställa rätt däckstryck under den tredje kvalomgången för Kimis del, och fick medhåll bland annat av Ossi Oikarainen.  Nu ställer sig säkert några av er frågande eftersom alla inte vet vem Ossi är, och av vad hans kunskap består.  Ossi är en ex F1 ingenjör som har bland annat jobbat hos BMW Sauber, och hos Ferrari där han var chef för deras testteam, så man kan nog säga att han har en rätt så gedigen kunskap om F1.
 
Samma bristfälliga , eller ska vi kanske kalla det för nonchalanta inställning från depåpersonalens sida fortsatte under racet, när Kimi fick stanna ute för länge med utslitna däck trots det ,att han under flera varv krävde för att få komma in och byta däck. Mannen bakom det felaktiga beslutet var Kimis race  ingenjör Greenwood, en tämligen medelmåttig dussinlirare som Ferrari hämtade från botten stallet Marussia, för att ersätta en ännu sämre ingenjör i form av Spagnolo som var Ferraris första val som Kimis race ingenjör.
 
När Vettel kom till Ferrari, så såg han till att han fick välja först de bästa ingenjörner och mekaniker som fanns tillgängliga hos Ferrari, och Kimi fick nöja sig med de som blev över, bottenskrapet som tex Spagnolo, som var en oerfaren, medelmåttig chassi ingenjör men dög enligt Ferrari ledningen som en race ingenjör åt Kimi.
 
En duktig race ingenjör är livsviktig för alla förare, det är han som håller ihop det hela, ser till att allt går rätt till för hans förare. Kimi hade en av de bästa under sina år hos McLaren och lotus, nämligen Mark Slade. När Mark var Kimis race ingenjör fungerade allt efter noterna, det behövdes aldrig något onödigt prat och svärande över radion eftersom Mark såg till att allt fungerade som det skulle,..något som man inte direkt kan säga om Greenwood och hans manskap hos Ferrari, som igår kastade bort en tredje plats för Kimis del med sin okunnighet och slarv.
 
Jag gillar de båda Ferrari cheferna Marchionne och Arrivabene, men båda två saknar kunskap och erfarenhet av racing, så de borde nog ta del av fakta inklusive telemetri data innan de uttalar sig om förarens ansvar för uteblivna framgångar.
 
 
En annan viktig faktor som spelade en avgörande  roll i det  för Kimi medelmåttliga slutresultatet var den felaktiga mappningen, som påverkade  bilens prestanda på ett negativt sätt.
 
Jag tänker inte gå in i hur mappningen fungerar i detalj, utan nöjer mig med att påpeka följande: mappningen uppdateras kontinuerligt varje varv, för varje kurva genom hela racet, om mappningen är felaktigt inställt, så saknar man vridmoment och därmed även traction  ut ur kurvor, som gör det omöjligt att hinna i kapp framförvarande bilen innan raksträckan tar slut trots det att man får hjälp av DRS,.och det var exakt det som hände med Kimi.
 
På bilden här ovan kan ni se hur tex olika mappningsalternativ för gaspedalen påverkar motorns drivmoment, med  hjälp av diagram är det lättare att begripa varför Kimi var så förgrymmad över den felaktiga mappningen, när han saknade driv nästan helt ut ur vissa kurvor, och var tvungen att försöka justera det manuellt.
 
F1 "experterna" världen över har tävlat om att kasta skit på Kimi efter gårdagens race, så även herr Blomqvist och hans lärjungar. Blomman har pratat skit under 20 år utan att ha besvärat sig med att skaffa sig ens det mest grundläggande kunskapen om F1, han kan inte ett dugg om det tekniska eller om det körtekniska, men raljerar om att vara en F1 expert av rang, och får medhåll för det av ett gäng individer som i grund och botten är precis lika okunniga som Blomman själv.
 
Enligt herr Blomqvist finns det bara ett stall där de uteblivna framgångar enbart beror på på bristfällig material och felande strategi tänkande,nämligen Sauber, som tydligen förfogar över startfältets mest talangfulla förare i form av Ericsson, och även här får han medhåll av sina lärjungar, som anser att Ericsson med bravur kunde när som helst ersätta både Räikkönen och Bottas hos deras respektiva arbetsgivare, och ta bilen i fråga i mål på en podium plats.
 
Jag för min del önskar all framgång för Ericsson, men vill ändå påpeka följande: Även om hans finansiella stöd rider på en våg av nationel yra, så krävs det mycket mer än Marcus har hittils åstadkommit i F1 för att han ska ha en liten chans att bli kvar i F1 när årets säsong är över, i F1 är man aldrig bättre än sitt senaste resultat, något som även gäller för Marcus del, sedan spelar det ingen som helst roll hur tjock plånbok man släpar med sig, hos toppstallen kommer man bara in på merit, inte med pengar.
 
 
Apropå att justera manuelt, de olika förarna föredrar olika placerings alternativ för diverse knappar och spakar i sina rattar, skillnaden hos Kimi och Sebastian är rätt så stor, vore kul med ett race där de bytte rattar utan förvarning.
 
Det om Kinas GP och diverse "experter" ,Bahrain nästa, inget regn och kyla i sikte som skulle kunna gynna RBR, men väl värme som bör gynna Ferrari, speciellt med tanke på att Bahrain är en "baktung" bana, dvs, den kräver inte speciellt mycket framända, utan mer bakända och traction, Kimi har varit tvåa i Bahrain både med Lotus och Ferrari, så det kan vara läge för honom att åter igen ta en podiumplats.
 
Kväll-natt race är lite speciella på sitt sätt , inte minst tanke på de varierande bantemperaturerna under racehelgen, så det gäller att Kimis manskap för en gångs skull sköter sitt på ett korrekt sätt, ingen har råd med att lämna handikapp i form av taskig motormappning och felaktig däckstryck.
 
Angående grid girls, brunet eller en blondin lyder frågan,.ni väljer.
 
Amen,..må Blomman en vacker dag lära sig något i ämnet han påstår sig kunna.   
       
 
        
 
       
 
   
 
       
  
 
      
 
     

Kommentarer :

#1: Marcus

Mycket intressant läsning även om jag inte fattar allt om mappningen :) Tycker det är lite väl mycket teknik i F1 och för lite ren racing där förarna tävlar och inte teamen. Tekniken har säkert sin tjusning för de som är intresserade.

Det hade varit kul att se hur det gått om Kimi fick välja sitt dream team med mekaniker och ingenjörer.

Svar: Mappning=hur mycket vridmoment man får vid olika varvtal med olika mängder av bränsle när man arbetar sig genom växlarna.Jag gillar bäst bilarna från 60-70 talet när föraren gjorde skillnaden, nu är ingenjören som gör det.
Brandon Lee

skriven
#2: Fricco

Får man välja båda flickorna???
😉

Svar: Absolut,.och gärna flera gånger om;-)
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Detta var djupt Brandon.
Fattar inte mycket av diagrammen faktiskt.
Men jag förstår det du skriver.

Ferrari struntar i princip hur det går för Kimi.
Han är med i stallet som en populär
förare, en COOL kille helt enkelt.

Vilket understryker ytterligare
det jag kommenterade igår
om Numero Due och Numero Uno.

Och så till Ratt-bytet.
Rolig idé ;-) ;-) ;-)

Men varför inte låta Due och och Uno
Ratta de andra rattarna lite längre ner.
Även om dom har egna hemmavid.

Själv väljer jag ingen, denna gången.
Lite för mycket Dolls över båda två, för min smak.
Och jag har aldrig tyckt om att leka med dockor.

Ciao

Svar: Japp, de lämnar Kimi i sitt öde, och skäller sedan på honom och säger att allt är hans fel, huruvida Vettel är numero uno låter jag vara osagt, inte ens tyskarna gillar honom av någon anledning.
Jag tar mer "köttiga" grid girls nästa gång, mer åt mamma mia hållet;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Flying finn

Brunett...
Hur fasiken tycker sig Ferrari ha råd med såna medelmåttor till mekar o raceingenjörer????

Svar: Vettels mekar och ingenjörer är så dyra i drift, att Kimi får nöja sig med mekar som i vanliga fall jobbar på en bensin mack i Sicilien.
Brandon Lee

skriven
#5: antonio

En gång i tiden hade Ferrari depåpersonal som visste när man skulle ta in bilarna så man kunde tjäna en placering istället för att tappa en. Jag är inte så mycket för Jean Todt men det var under hans ledning som Ferrari har haft sin bästa period. Jag väljer brunetten.

Svar: Jean Todt anlitade många icke italienare bland teknisk personal, ett bra sätt om man vill lyckas med att nå sin målsättning.
Brandon Lee

skriven
#6: Ghostface

Så svårt o välja :P

Tar båda!

Svar: Ja, varför nöja sig med en;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Classe P

Svårt val, men får bli brunett. Mycket Monster-brudar har det blivit nu ;)

Historien om Spagnolo och den överviktige britten är fortfarande färskt i mitt minne. Har ju aldrig riktigt fungerat tillfredsställande. Med tanke på Ferraris budget kan man ju tycka att Mark Slade skulle vara en liten investering kontra vad man skulle få tillbaka i form av resultat på banan. Nog för att han lär veta sitt värde och ha ett rejält löneanspråk, men det lär ändå som sagt vara en piss i havet för Ferrari.

Svar: Greenwood är ett dåligt skämt precis som Spagnolo, Kimi hade ett tag Andrea Stella som race ingenjör, han är helt ok. Slade gillar inte att jobba hos italienare, han föredrar att hålla sig på de dimmiga öarna istället.
Brandon Lee

skriven
#8: ThomasF

Ferrari den gamla traktortillverkaren tillsammans med Fiat.Det måste ju kräva väldigt mkt input av förarna för att få nån ordning på bilarna och det skapar nog de här obalanserade italienarna som inte klarar att översätta informationen.Det funkade ihop med den fuskande Tysken "skomakarens"trix.Tyvärr tar nog Mercorna hem det här iår igen för de röda klarar inte att få ihop hela konseptet.//Thomas

Svar: Jag har alltid tyckt att Ferrari borde ha en helbrittisk manskap inklusive stall chefen, de har kastat bort många VM titlar pga italiensk självgodhet och lättsinne.
Brandon Lee

skriven
#9: zenkert

Är Mark Slade till salu?
I så fall har Kimi råd att köpa honom.
Ungefär 100 gånger/säsong
Och ändå ha pengar kvar till glass..
Men Slade får i så fall stå för glassen i depån.
För herrarna i Maranello, så dom håller sig lugna.
Det ska stå skrivet i STEN i kontraktet
mellan Slade och Kimi.
En bautasten.

Annars bleknar Kimis Ferrari
och blir lika Pink som Force india,
Och herrarna i Maranello
rödare i ansiktet än en Ferrari.

Ciao

Svar: Kimi har ett par miljarder i madrassen, men grejen är att Mark, precis som så många andra britter inte gillar att jobba hos Ferrari.Herrarna i Maranello är redan röda i ansiktet när de märkte att de skällde på fel man,.det finns många klantiga italienare i Kimis pit crew.
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Tack för ett mycket intressant inlägg. Så synd att du inte poddar också. Försöker lyssna till de engelska från BBC och formula1.com som jag tycker ändå är ok. Men tänk om bröderna Lee och Zenkert hade startat en. Det hade varit julafton det!

Svar: Du kan ju alltid lyssna på Blomman och hans fotograf, två experter av rang;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Daniel

Hej!

Skulle du vilja förklara lite mer vad vi ser på angående diagrammen?

Tack för en bra blogg!

//Daniel

Svar: Enkelt, de visar motorns vridmoment med en viss gaspedal mappning, dvs hur vridmomenten blir vid olika varvtal genom växlarna när man matar in en viss mängd bränsle vid olika varvtal.
Brandon Lee

skriven
#12: ilkkaluukas.blogg.se

Läste att hornen tyckte Ferrari lämnade kimi i NO man's land.

skriven
#13: Kari Pakkanen

Då stallet sabbar för Kimi så är det ju iallafall trevligt att det fins blondiner :D

Svar: Japp,.och brunetter.
Brandon Lee

skriven
#14: Flash

Om inte minnet sviker, så har jag för mig att Kimi ville att Mark Slade skulle följa med till Ferrari redan inför 2014 men Mark tackade nej pga. flytt till Italien ( för hemkär ) kan det stämma?

Jag är djupt besviken över hur Ferrari har handskas med Kimi sen 2014. Kändes som att det gick åt rätt håll 2016 men nu är vi tillbaka på ruta 1 om inte värre. Visst måste han prestera, dock är man aldrig bättre än materialet man förfoga över och dem individer man har till hjälp för tex kunna reda ut strategin. Just nu ser det mörkt ut, men 18 lopp kvar så hoppet finns kvar tillsvidare.

Svar: Britter gillar inget vidare att jobba hos Ferrari, det alltid kaotisk karneval stämning hos italienare.
Kimi kommer alltid igen, med eller utan teamets hjälp.
Brandon Lee

skriven
#15: 1014johansson

Hej igen brandon! tycker det är kanon att läsa din blogg så man får saker och ting förklarat för sig. tycker också det är trevligt att du nämner din kompis Ossi, eller inte kompis, jag vet inte. Det jag vill komma till är att i dessa tider med fake news och allt, vill man ju kunna lita på vad man läser. jag måste erkänna att jag funderat lite på var du får din information ifrån, och det gedigna kunnande, vilket jag inte klagar på, men känns ändå bra att det verka finnas grund i vad du förmedlar på bloggen. Så tack, tack, tack för en fantastisk informations källa. Hoppas du orkar fortsätta länge än. Förresten, blondinen!

Svar: Ossi är en av få vars åsikt man kan ta på allvar, dessutom vet jag själv av egen racing erfarenhet, hur tex felaktig däckstryck påverkar hojens/bilens greppnivå och balans, dock ligger en snubbe som Ossi högt över oss vanliga dödliga i fråga om F1 kunskap av förståeliga skäl, han är ju proffs.
Min kunskap kommer från ett livslång intresse för racing i alla former, både som en som skruvar, och en som tävlar, jag har alltid gillat att plocka isär och plocka ihop motorer, växellådor och liknande skit, trimma saker och sen köra skiten ur dem, gillar man sånt så lär man sig hur saker och ting fungerar.
Brandon Lee

skriven
#16: Zynaps

Vi får hoppas på en varm helg i öknen, det borde underlätta att få in däcken i ett fönster så att de greppar både fram å bak.
Sen får man hoppas på att ingenjören fick en utskällning av rang efter det fatala misstaget att lämna kimmi ute för länge på slitna däck.
Idag går min röst på blondinen 👍

skriven
#17: Johan

Fantastisk läsning, du förhöjer Hela F1 cirkusen med din blogg, tackar och bugar för sådana här inägg.

Svar: Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#18: Zynap

Jo en sak till.
Har inte förarna möjlighet att justera mappningen i förinställda värden från ratten?
Det är ju en finess redan finns på vanliga väg Motorcyklar.

Svar: Japp, det var det Kimi försökte hinna med, något som i det närmaste är omöjligt, man har ju lite andra saker för sig i en bil som förflyttar sig i 300+ knyck, mappningen ska sköta sig själv är det meningen.
Brandon Lee

skriven
#19: David

Kul med dina grymma inlägg Brandon! Som alla andra skriver så kan jag inte förstå hur ett team som Ferrari, som lägger enorma summor på utveckling av chassie/motor/drivlina osv inte kan skaka fram ordentliga ingenjörer åt Kimi. Det är helt absurt. Du (och kanske även jag) skulle kunna hjälpa Kimi bättre med strategien och däckstrycken än vad dessa herrar kan. Avskeda allihop

skriven
#20: Jennifer

Ossi är toppen han är en av finska F1 kommentatorerna och väldigt analytisk och trevlig att lyssna på!

skriven
#21: zenkert

Till dig BL.
Först tänkte jag ta originalet, som är grymt.
Men sen hittade jag en med Slash Live.
Håll tillgodo alla andra också.
ZZ Top La Grange.

https://www.youtube.com/watch?v=kl34aTt4d10

Ciao

skriven
#22: Kari Pakkanen

Blondinen helt klart blondinen :D och återigen grymt bra läsig tack BL!!!

skriven
#23: Kilroy

Ni får använda google translate ni som inte förstår..
http://www.is.fi/formula1/art-2000005168011.html

skriven
#24: peppsi

Fantastiskt inlägg igen Brandon, intressant och lärorikt. Fattar inte att Kimi orkar ha Ferrari till arbetsgivare mera när det ser ut som det ser, tycker riktigt synd om han, han skulle nog vara värd nånting bättre så här i slutet på hans kariär, hoppas han skulle köra ett år till i nåt annat topp stall och få visa vad han går för, det skulle vara något om han skulle bli världsmästare i en Mclaren framför Ferrari nästa år....drömma får man.

skriven
#25: peppsi

Och föresten....jag tar hon till vänster😍

skriven
#26: Flying finn

Är ju inte en omöjlighet att Kimi kör för Macken......
Eric Boullier är ju där...
Inte Ron dennis..

skriven
#27: zenkert

Så pass illa ställt är det i F1-Stallet McLaren.
Att Alonso skippar Monaco.
En motorsvag bana, bara det.
Och istället kör Indy 500 den helgen.

Hear, hear!!!

Med en McLaren och en Honda-motor.
Kanske ska dom försöka bevisa något?
Alonso, McLaren och Honda!

Nä, det är inte första april.

Ciao

skriven
#28: MagnusLundahl

Hej.Sådana här inlägg älskar man att få läsa. Jag önskar man bara fick styra allt med vajrar istället för all denna skit. Riktigt trist faktiskt. Racing det ska handla om anser jag. Men många gillar väl teknik i första hand.
Jag vill det ska handla om förare och det måste finnas risker med. Sedan v8-v12 och lagom varvtal på runt 25000 rpm tack med.
Jag är så trött på Fiat gänget och läskblasket med. Men tyskarna är inte direkt dom roligaste heller.
Mappade bilar som styrs efter varje kurva.Vad fan är det frågan om? Helt sjukt trist läsning men väldigt intressant som så.
Jag kollar inte på sport knappt på grund av alla doping.Över 10 år nu vägrat se på friidrott och längdskider.
Jag kollar bara på F1 nu mera på grund av denna blogg.Men spolade bort det mesta. Till med Bottas gjorde bort sig och flera andra förare.Okej misstag kan även den bästa göra. Men pinsamt att se betalförarnas misstag. Någon kommer nog att dö.När det händer är det F1 kanske som totalt dör med noll risker.

Ja du Brandon allt roligt har väl ett slut.Det mest roliga är det som försvinner först.Men mycket kul återstå att förloras ska du se ha ha ha.
Hur ska du fixa kicken och andrenalinet nu då?Vad mer ger dig väldiga kickar?

<blondinen lätt och brunetten inte ens snygg alls. Jag har aldrig varit mycket för påse över huvudet nämligen. ha ha

mvh

skriven

Kommentera inlägget här :