THE RAIN MAN

 
Same same kan man väl säga om årets andra kval, de fyras gäng, och resten av startfältet på behörig avstånd, frågan är väl hur många av dem blir varvade innan målflaggan faller.
 
F1 bilarna är numera något mer förlåtande ur set up synpunkt när vädret slår om, men några av förarna satsade mer på en renodlad kval set up än andra, några åt mer race hållet som tex Bottas, det är först i morgon det kommer visa sig vilka satsade rätt och vilka chansade vilt, kör man med torr set up i morgon lär man få betala dyrt för det, eftersom det lär regna i Shanghai i morgon.
 
Jag tycker att det är märkligt hur ofta Kimis mekaniker missar att få till rätt däckstryck, efter ett bra varv med rätt däckstryck under den andra kvalomgången missar de helt i kval tre, från understyrd till överstyrd för Kimi när däckstrycket kontra bantemperaturen inte synkade alls, stackarna borde kanske fråga Vettels mekaniker hur man får fram rätt däckstryck.
 
Ricciardo fick aldrig chansen att sortera ut uppdateringar hos RBR under fredagen, 1,3 sekunder bakom Lewis är en evighet, Massa, Hulkenberg och Perez åter igen i topp tio, Kvyat kvalade ut Sainz som inte riktigt har samma speed som ifjol, och Stroll lyckades på något sätt att ta sig till kval tre där han hamnade sist.
 
Nu är det säkert många som drar förhastade slutsatser efter dagens kval, tex hur snabb Alonso är, visst är han snabb, men har samtidigt en stallkompis som inte är speciellt märkvärdig alls på något sätt förutom att spara på däck, något som inte alls har samma betydelse i år som det hade i fjol, jag har sagt det förr och säger det igen,..Vandoorne har varit tok för överskattad bland media murvlarna som inte vet bättre.
 
Några andra tycker att Stroll gjorde bra ifrån sig, men Massa fick stryk av Bottas för det mesta ifjol, Stroll i sin tur ligger 0.6 efter Massa på en bana där Williams har mycket nytta av sin höga toppfart, med andra ord, inte speciellt märkvärdig resultat av kanadensaren.
 
Grosjean gjorde för honom typisk grej i sista kurvan som resulterade på en piruet utan närkontakt, Giovinazzi som har en snarlik körstil var inte lika lyckosam på samma ställe, utan hamnade på armco räcket, om man bara släpper bilen genom kurvan och låter den sköta sig själv så behöver man en bättre bil än Haas eller Sauber för att lyckas med det.
 
Verstappen hade otur med en felande motorstyrning som ströpte effekten i hans Renault PU, nu tror några att han kommer att göra underverk i morgondagens race genom att avancera i express fart genom starfältet i regn, jag för min del vill påpeka att ingen förare är bättre än bilen som han kör, ännu så länge har inte årets RBR samma grepp som fjolårets bil varken på torrt eller blöt underlag.
 
Årets regndäck är bredare än fjolårets vilket innebär att de har sämre grepp eftersom det är svårare att få upp däckstemperaturen, plus att en bredare däck vattenplanar lättare, samt att det "saknas" en mellanvariant på sett och vis, eftersom den grönmärkta överhettas för lätt,och den blåmärkta i sin tur är svår att få upp till rätt temperatur. Regnar det riktigt ordentligt så finns det inget "monsun däck" numera, det kan vara lite svårt ibland att begripa sig på hur de ansvarige hos Pirelli resonerar.
 
Så. i morgon lär vi få se vem som är årets "Rain Man", ibland är det bilen som gör mannen, ibland är vice versa, hur det än blir så borde starten bli rätt så intressant på ett blöt underlag med kalla däck och nya regeln för handhavandet av kopplingen.
 
Det om F1, för min egen del så har jag beslutat att upphöra med landsvägs racing på hoj, jag hade en olycklig stund på en cross bana i mitten av januari, röntgen bilderna efter kraschen såg allt annat än bra ut. Det går ohyggligt fort i landsvägs racing, det är en "minusmarginal" sport, kraschar man så går kroppen sönder, min pallar inte längre för några fler smällar.
 
Micke gjorde mig sällskap här i L.A under några månader i vintras, och sa följande när han besökte mig på sjukan: "För helvete BL, du har flera skruvar i kroppen än det finns i hojen du kör, lägg av med skiten så länge du kan förflytta dig på egen maskin".  Det ligger något i det vad min gode vapendragare sade, så jag kommer fortsättningsvis att nöja mig med att "gubbköra" lite grejer som Pikes Peak och liknande skit, någon gång måste man sluta med landsvägs racing och gå vidare här i livet.
 
 
Dagens grid girls är ännu en gång från Monster lägret, nu är det upp till er att välja.
 
Amen,..må sommaren anlända till Swedala så att även jag vågar komma tillbaks,..nu är det frukostdags.
 
      

Kommentarer :

#1: 1014johansson

Det är rätt, det är bättre att du blogga så att vi vanliga dödliga kan få ordentlig info, för blomman kan man ju inte lyssna på! Hur säker är källan eller vad det nu är, det här att kimis mekaniker missade däcktrycket i q3, och i så fall varför drabbas alltid kimi? Om det är så undra man ju om de tyckte kimi var för snabb för svettel. Jag hoppas att det inte är på det viset. Ok, må bäste man vinna i regnet imorgon, om nu bara personalen hitta till sjukhuset tilräckligt snabbt!

skriven
#2: Classe P

Tredje från vänster, bra kurvor! Hade varit kul att se de båda finnarna avancera imorgon.

skriven
#3: Thure

Tack för en bra blogg! Blir intressant imorgon om det blir regn,
Lägger mina slantar på Bottas isåfall:-)

skriven
#4: calle

Nr 3 från vänster.

skriven
#5: Marcus

Fattar inte hur mekanikerna hos Kimi är så dåliga och gör så många fel. Läste att Williams använder biometriska analyser för att förbättra mekanikerna för att spara hundradelar​. Förutom att de satte på fel däck för Bottas en gång så verkar de klarat bättre än kimis

skriven
#6: Fossi

Mig veterligen blev aldrig monsun däcken använda i F1, då loppen stoppades före det blev aktuellt då föraren inte såg ett skit i sådana förhållanden.

skriven
#7: Patrik Jansson

Angående Kimis "otur" man börjar ju undra om Ferrari gör detta så fort han är snabbare än Vettel tycker man ser ett sånt mönster. Inte kan dom väl vara så klantiga i ferrari varje gång eller ?? Blir intressant att se hur racet blir iaf :)!

skriven
#8: Jonatan

Är lite konspiratorisk nu!! Men va e sannolikheten att Kimi allt som oftast har motorproblem när Vettel är i hasorna...
Jaja!! Får släppa det:)
Hugger gärna alla gridgirls i en grop😳

Alltid lika intressant o läsa i bloggen! lärorikt:)

skriven
#9: Flying finn

Känns som att allt manipuleras för Kimi när han är snabb.
Undrar vad de ska skylla på när de ströp effekten för Kimi när svettel låg bakom J....t tröttsamt :-(
Racing måste få vara racing inte någon j...a marknadsföring

skriven
#10: F1one

Ferrari har istort sett aldrig hanterat två bilar/förare likvärdigt. möjligtvis 07. I år är resurserna redan lagda på Vettel, politik ja och Vettel är glad över att Kimi inte bryr sig om politik i stallet. Glöm att Kimi ens kommer få vinna VM om det bara finns minsta chans för Vettel. Trist JA

skriven
#11: OK

Ett race som lovar gott inför fortsättningen! Ferrari är nästan ikapp Merca - och RBR visade sig däruppe också. Några uppdateringar till och så har vi kanske ett trestallsrace andra halvan av säsongen - det vore skitkul så länge Ferrari drar längsta strået...

skriven
#12: 1014johansson

Inte en chans att vettel är så mycket snabbare än kimi att han bara blåser om och dra ifrån. visst väderleken var mycket kallare idag, om det möjligen påverkade kimis framända till det sämre men det var ju likt för alla. vet inte men tycker det lukta skit lång väg!

skriven
#13: MagnusLundahl

tjena Brandon.Trist höra du är skadad och ej kan köra som du vill längre.
Racet spola jag förbi efter du vet vad. Orkar inte ens klaga över det.

mvh

Svar: Någon gång tar allt slut, även det roliga,.eller hur?
Brandon Lee

skriven
#14: Karjalaoi

Så otroligt tragiskt att Kimi inte får visa vad han går för.

skriven
#15: Mats Sjöbom

Skruvar i kroppen är iallafall bättre än spiken i kistan

Svar: Kunde inte säga det bättre själv;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :