THE BLIND EYE

 
Det är rätt så märkligt hur svårt vissa människor har att se det de tittar på med "rätta ögon", det vill säga, varför det ser ut som det gör. Nu är ju hobbyjournalister vad de är, det skrämmande i sammanhanget är hur lättvindigt vissa F1 fans köper deras resonemang efter två racehelger. Dessa hobbyjournalister  har redan satt igång den sedvanliga diskussionen om vilka förare som kommer att få lämna sina sits, och vilka kan tänkas bli ersättatre för dessa stackare ,som redan efter två race har avverkat sitt förtroende kapital hos stall ledningen.
 
Versatppen geniförklarades omedelbart efter sitt omkörningskalas under det första varvet av Kinas GP, och visst, Max skötte sig bra, men det som de ovannämnda hobbyjournalisterna inte uppmärksammade var faktum, att Max körde med renodlade regn inställingar, när tex stallkompisen Ricciardo och många av de andra förarna körde med torr inställningar, därav Maxs iögonfallande framfart när banan var fortfarande fuktig.
 
Ricciardo hade understyrt i början av racet pga sina torr inställningar, Max i sin tur i slutet av racet pga sina regn inställningar, som gav Ricciardo möjligheten att komma i kapp i slutet av racet när hans bil började fungera bättre på den upptorkande banan, samma gällde för Kimi vars set up var också åt det torra hållet, något som märktes i varvtider i slutet av racet.
 
Så, Max är inte F ettans regn specialist, utan han körde en bil med regn set up, som är erkänt bra just under såna väderförhållanden som rådde i Shanghai. Vissa av dessa hobbyjournalister resonerar som småkillar som tar en kitcar Lamborghini för äkta vara, sedan kopieras deras alster av andra "F1 experter" hos diverse mediahus, som delar med sig av sin visdom till F 1 fansen som är den vilseledda sista länken i den lekman journalistiska  näringskedjan.
 
Carlos Sainz var en annan förare som körde med regn set up, även om han  startade racet med slicks, friskt vågat av Carlos, ibland kan det löna sig att chansa på en upptorkande bana.
 
Alonso i sin tur valde en kompromiss mellan regn och torr set up, och passade  sedan på att knäcka en drivaxel vid ett lämpligt tillfälle för att kunna skryta om sin egen storhet som förare efter racet, "nu var jag åter igen på en poängplats i en dålig bil innan jag tvingades att bryta".  McLaren hade i Barcelona lite problem på chassi sidan som var fixade redan till årets första race, Macken är inte alls så dålig som Alonso vill göra gällande, utan har bra aero/chassi, att Honda motorn inte håller måttet är en helt annan sak.
 
Hobbyjournalisterna har redan hunnit med att placera Alonso både hos Mercedes och Ferrari till nästa år, dock vet stallcherna bättre än så att ta in en förare som är en bråkmakare och gnällskip av rang, Alonso skapar dåligt stämning vart än han kommer, något som stallcherna hos topp stallen är medvetna om.
 
Alonsos satsning på Indy 500 har på sina håll beskrivits som en överraskning, dock skrev brittisk media bra länge sedan, att Alonso hade vissa klausuler i sitt kontrakt som garanterade honom möjligheten att ta del av just Indy 500 och Le Mans om han så önskade. 
 
Så, hur kommer den gode spanjoren att klara sig på den här sidan av Atlanten?  Alldeles utmärkt kan jag tänka mig, oval racing är en tämligen simpel form av racing, som inte kräver någon större talang av föraren, och nivån på förare som deltar i Indy Car serien är milt uttryckt tämligen låg, lägger man till det Andretti som kan det här med Indy Car, och en Honda motor som faktiskt fungerar riktigt bra, så bör Alonso ha en riktigt bra chans att vinna Indy 500.
 
Om Kimis för tillfället problematiska tillvaro hos Ferrari har jag skrivit om redan tidigare, men jag tänkte ta upp en sak som jag inte har nämt tidigare, nämligen aerobalansen hos årets bil. Kimi är ju känd för att vara lite petig med set up arbetet och känslan i styrningen, han vill ha en bil som är "pointy", dvs har en stabil och följsam framända som styr in bra, årets bil i sin tur är mer "baktung" i fråga om aerobalans, den har mest grepp bak av samtliga bilar i årets startfält, så det kommer att ta lite tid för Kimi för att finjustera set up innan han hittar helt rätt.  Den inställda fria träningen i Kina gjorde det inte lättare för Kimi att hitta rätt set up, men under den kommande racehelgen bör han kunna hitta rätt, för Vettels del är inte en "baktung" aerobalans något problem, utan han gillar just bilar med mycket grepp bak som passar perfekt för hans körstil.
 
Mera mera klös mera klös....
 
....och så avslutar vi med en katten Gustav aforism: "Livet är som en Ferrari, det går för fort, men det gör inget, man har inte råd med det i alla fall".
 
Amen,..må Gustavs visdom vara med er.     
 
 
       
 
      
 
      
 
          

Kommentarer :

#1: zenkert

Hmmm...
Det där med, allt du skriver om amatör-experter är sant BL.
Men är det inte så att "Blaskorna" måste fyllas med något.
Typ som "Hänt i Vecket".
Där kan man ju göra en hel hönsgård av en fjäder.

Tillbaka till Alonso och Indy 500.
McLarens nya Big Boss mr Brown är ju Amerikan.
Såklart det är han som lockat Alonso till US.
Och det tar dessutom bort en del av fokuset
från McLaren och Hondas erbarmliga resultat i F1.

- Smart drag tycker jag. Rent media- strategiskt!

Kanske finns det ett mer långsiktigt perspektiv också.
Alonso nya Chinese Fortune Cookie.
- Go West Old Man and Forget about the Past!

Ciao

skriven
#2: Kari Pakkanen

Åter igen får man info som förklara för en dödlig vad det handlar om bara tacka och bocka. Och idag så är det brunetten som snor rösten :)

skriven
#3: Joson

Håller med Kari. Bra info om inställningarna på bilarna. Det gör loppet mer begripligt. Men jag retar mig fortfarande på Ferrari. Som du skrev tidigare så var det fel på motormappningen. Kan inte ingenjörerna ställa in den under loppet om man märker att den är felaktig? Eller måste dom ha tillgång till bilen? Men att dom inte tog in Kimi tidigare för däck byte var ett direkt "tjänstefel". Hur stor möjlighet att ställa in bilen efter Kimis önskemål finns på årets Ferrari? Är bilen konstruerad så man kan tillfredsställa båda förares önskemål?
Tack för inlägget!

skriven
#4: zenkert

Åsså Grid Girls.

Nä, nu börjar det allt bli lite tjatigt med dessa Monster Girls.

Jag lägger min röst på katten Gustav istället ;-)

Ciao

skriven
#5: Flying finn

Hey Brandon vad pratas det om overthere vad Ford gjorde med Ferrari på Le mans nu igen, med sin nya Gt40 ala 647hk Ecoboost V6. Kom ju på 1:a och 3:e plats femte och nionde också.
Ferrari lär inte vunnit sen Ford vann -66 -67 -68

skriven
#6: ThomasF

Ja det var intressant med setuperna.När Verstappen körde om på utsidorna i kurvorna inser man vikten den.Underbart att få lite riktig teknisk information här!
Ha D Brandon//Thomas

skriven
#7: Anonym

Det handlar ju inte om setup för Kimis del,han är alltför rutinerad för det.Inför Barein idag på fp2 så Kimi dnabbare på soft än Vettel som kommer att bli det dominerande racedäcket. Skall vi gissa att Ferrari väljer att sträcka ut Kimis första stint på ss alldeles för länge så att han tappar mycket tid jämfört med de som byter till soft i tid?Det har vi sett så många gånger nu ingen högoddsare precis.....
Tomi

skriven
#8: 1014johansson

Med andra ord, för att kimi ska bli prioriterad måste svettel bryta

skriven
#9: Kilroy

Nån som har tips på bra gratis F1 stream?
@bomanp ??

skriven
#10: Nikbra

Mycket intressant blogg ! Har precis hittat denna blogg. Bra förklaringar och intressant och lärorik läsning. Fortsätt gärna :)

skriven
#11: ilkkaluukas.blogg.se

Var inne i en annan blogg.dom är inte speciellt objektiva i den bloggen.känns som mer kunnande här.

skriven
#12: Flying finn

NEDMAPPAD Kimi....tyvärr

skriven
#13: Ludwig

BL, du lyckas ju nu få "tag" på Kimis motor mappning kan du då få fatt i Marcus och Pascsals mappning?

skriven

Kommentera inlägget här :