OBEY

 
En bild säger mer än tusen ord, och Bottas ansiktsuttryck resten, Hamilton får dummerjöns örön av Vettel och sponsorer är relativt nöjda, Santander vann en noslängd före Petronas, mungiporna upp för Vettel, neutral läge för Hamilton, och mungiporna ner för Bottas, dags att flyga vidare med Gulf Air.
 
Felfri race av Vettel som även försågs med felfri depå strategi åter igen, Kimi gjorde en dålig start och dålig första varv, och försågs åter igen med helt huvudlös depå strategi kryddad med ett nästan 5 sekunders depåstopp, om Ferrari hade tagit in honom för ett däcksbyte några varv tidigare, så hade en tredje plats varit inom räckhåll, något som inte alls tycktes intressera Ferrari gänget.
 
Mercedes punkterade Bottas race direkt från start genom att förse hans bil med däck som hade tok för hög däckstryck, som är lika med obefintlig  greppnivå, och gav därmed Vettel chansen att hänga med under de första varven. Med ett korrekt däckstryck, och en fri bana framför sig hade Bottas haft chansen att skaffa sig ett försprång som kanske hade räckt till att  spoilera segerfesten för Ferrari, dock hade Bottas problem med överstyrning, som inte kunde botas varken med justering av bromsbalansen eller justering av diffar, och därmed dålig grepp bak.  Hamilton gjorde en totalt onödigt miss på depån när han blockerade Ricciardo, och fick en 5 sekunders straff för det, det är möjligt att han hade kunnat vinna racet utan sitt dumma tilltag.
 
Verstappen försvann tidigt med bromsproblem, Ricciardo orkade inte hänga med Ferrari och Mercedes med sin Renault PU, som tycks sakna några hk i jämförelse med den dynamiska duon, men lyckades hålla undan för Massa och Perez i sina "jävlar vad den går fort rakt fram" bilar.  Grosjean bevisade med sin åttonde plats, att andra året i F1 för ett nytt stall behöver inte nödvändigtvis innebära en tillbakagång resultatmässigt, och Hulkenberg bevisade åter igen, att han inte alls har samma race pace som han har under kvalet, den sista poängen gick till Ocon som har inlett sin rookie säsong på ett hedersvärd sätt.
 
Av de utanför en poängplats gjorde Wehrlein en  starkt körning i sin mediokra bil, han gjorde några snygga omkörningar och höll snabbare bilar bakom sig, stallkompisen Marcus hade en nattsvart racehelg som han bör glömma så snabbt som möjligt, och ladda om batterierna till nästa race, Marcus har inte råd med att bli utskåpad av Wehrlein om han vill bli kvar i F1.
 
Sainz gjorde en riktig dum tabbe, när han körde in i Stroll på väg ut ur depån och båda två tvingades bryta, McLaren duon i sin tur försvann med PU problem. Honda gör ett uruselt jobb, men är ändå inte förtjänta av all skit som Alonso kastar åt deras håll, den gode spanjoren borde tänka lite längre än näsan räcker med tanke på ett eventuell framtida stallbyte, ingen stallchef vill veta av en förare som hånar och smutskastar stallets samarbets partner.
 
Apropå stallchefer, vem kan det vara som gömmer sig bakom den mörka visiren och Mercedes stjärnan...
 
...kan det vara Toto "Dark Vater" Wolff?
 
Att börja dela ut stallorder redan under årets tredje race är lite väl magstarkt i mina papper, Bottas fick tre meddelanden av herren i fråga, något som får mig fundera över vilket slags slavkontrakt Bottas har satt sitt namn på,..eller Kimi för den delen, telemetri data kan vara rätt så avslöjande även stallkompisar emellan, det behöver inte nödvändigtvis vara så, att en förare gör en framgångsrik omkörning, utan att den andra istället lyfter av på grund av stallorder.
 
Hur låter det när Toto "Dark Vater" Wolff tar kontakt med Bottas över radion? 
 
Vem vet, kanske så här.
 
"Här följer ett meddelande från våra sponsorer, stallordern sponsras av Petronas och Mercedes"
Sedan följer en liten paus, allt som hörs är "Dark Vaters" flåsande innan han väser på sin Kalle Anka engelska: "Valtteri, i´m your father, obey".
 
Skämt åsido, det må vara så, att en titelkamp mellan Hamilton och Vettel har ett högt PR-marknadsvärde, men om den kampen lyfts  fram med hjälp av stall order, slarv och nonchalans på andra förarnas bekostnad, så ser jag för min del ingen anledning längre att redogöra för reklaminslagen från några biltillverkare i min blogg, racing ska vara racing på lika villkor, om inte, så finns det ingenting kvar att skriva om.
 
 
Well well, hi girls, what´s up,..
 
Amen,..må marknads inriktad fifflande brinna i helvetet.     
 
 
      
             
 
 
 
 
 
     
 
      

Kommentarer :

#1: Marcus

Missade loppet och resultatet blev väl typ som väntat, fast jag hade satt mina ören på att Hamilton skulle vinna. Det är väl så att den som vinner gör det tack vare någons misstag. Det är riktigt trist om Mercedes och Ferrari vill att det ska var en fight mellan Hamilton och Vettel ur ett PR syfte och använder Bottas och Kimi som brickor i spelet för att så ska ske. Jag vill verkligen inte tro att det är så men F1 ses inte som någon sport så kanske är så fallet.

Vet inte hur mycket värmen och så påverkar lufttrycket men hur svårt ska det vara att få det rätt? Hamilton verkade ju inte några problem. Gnällspiken Alonso kan byta med Kimi nästa säsong när Honda fått ordning på sin motor :)

Svar: Ferrari har vunnit två gånger tack vare lyckad depåstrategi för Vettel och för att Ferrari tar hand om däcken bättre än Mercan.Merca fick fel på sin utrustning när de skulle sänka däckstrycket på Bottas bil.
Brandon Lee

skriven
#2: Jonatan

Jaja!! Inte ovanligt m politik inom m F1, men fan så tråkigt!! Hoppas verkligen inte det kommer stå mellan Vettel o Ham! Utan det blir åtminstone nån till som tampas.
Såg ju ut som Kimi inte har samma fart som Vettel ur kurvor. Men är ingen expert😬
Tänkte lite på när Kimi skulle köra om Massa, borde han inte chansa mer? Dyka på insidan! Så som de flesta gör på honom. El faller han lite på sin egen skicklighet? Att folk vet att han har så bra koll på bilen att de kan köra in i vetskapen att Kimi flyttar sig!

Blir Blondie för mig iaf!

Svar: Att Kimi inte har samma fart ut ur kurvor beror på att han drabbas av understyrning när han börjar styra in= dålig utgång ur kurvor,..och det är äventyrligt att satsa på dykningar med en bil som understyr.
Brandon Lee

skriven
#3: Joson

Det är uppenbart att Ferrari gynnar Vettel. En finsk tidning har en poäng med att Vettels kontrakt går ut och därför gör Ferrari allt för att behålla honom. Blir han världsmästare så stannar han i Ferrari. Och att Bottas är andre förare blev också hur tydligt som helst. Stallorder. Det är klart att Hamilton var glad och dunkade honom i ryggen när Bottas tog pole, eftersom han visste att i loppet är han nr 1. Hade varit andra miner om dom hade samma status. Skulle inte förvåna mig om Kimi bryter kontraktet under säsongen om det fortsätter på samma sätt som hittills.Några lopp till och han kan ha fått nog. Om han nu kan det med tanke på kontraktets utformning.

Svar: Det är många kontrakt som går ut, och jag tror inte att Hamilton vill ha Vettel som team kompis,.men däremot tror jag att Bottas fortfarande har siktet inställt på en Ferrari sits.Kimi jobbar tills han har hittat rätt med set up, sedan kör han ifrån Vettel.
Brandon Lee

skriven
#4: Classe P

Kommer det här bli Kimis sista säsong? Han har ju sagt att han ska avsluta karriären med Ferrari och jag skulle bli sjukt förvånad om han skriver nytt kontrakt med något annat team.

Säger som dom flesta andra, det är sjukt trist med hur det hanteras Bottas vs Hamilton, men kan det vara så att Bottas hade mer kvalsetup än Hamilton? Jag minns 2010 när fyra förare hade chansen att vinna WDC inför sista loppet. Det är så ett mästerskap ska utspelas om du frågar mig. Vettel vs Hamilton är av föga intresse för min del, gnällspik vs diva. Jag tror dessutom Ferrari kommer hamna på efterkälken vad gäller bilutvecklingen, för mig tycktes det vara Merca som var den snabbare bilen i Bahrain även i racetrim.

Jag väljer brunett, härlig hylla på henne.

Svar: Vem vet, det är först i slutet av säsongen vi får veta hur det blir för Kimi. Bottas hade inte kval set up, och sade själv, att tidsavståndet mellan honom och Hamilton kom inte från själva körningen, det har hänt tidigare att Merca har skruvat ner effekten hos någon av sina förare.
Brandon Lee

skriven
#5: OK

Håller med om att det är trist att stallen har två tydliga förstaförare - men fan så mycket roligare att det är från två olika stall i år jämfört med de senaste säsongerna.

Svar: Jag skulle vilja ha 5-6 förare som slåss om VM titeln.
Brandon Lee

skriven
#6: 1014johansson

Intressanta funderingar som vanligt! Hur mycket tror du kimi påverkades av att starta på skrubbade däck? Jag funderar lite på vad det igentligen är som normalt sett påverka farten ju äldre man är, jag menar rent konditions mässigt som i tex löpning borde det ju inte vara. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att reaktions tiden blir långsammare ju äldre man blir, givetvis muskelmassan med! Vad tror ni?

Svar: Det är ju inte direkt någon fördel att starta med skrubbade däck. Inom racing har inte åldern någon större betydelse så länge man fysisk är i toppform, hur mycket långsammare reaktionstiden blir är individuellt, jag har inte upptäckt någon senilitet hos Kimi ännu så länge;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Anonym

Lyssna på Kimi han skriker ju till sitt stall i varje kval och race om effektförlust hit eller dit i olika kurvor, dessutom har han konstant sämre stintstrategi än tex Vettel,nu senast 19 varv på både s och ss,varför skall man ha olika hårdhet på gummiblandningar om teamet kör lika många varv på båda?
Det är ju inte direkt att maximera potentialen,,,,Säsongen kommer att fortsätta att vara en styrd kamp mellan ham och vet. Ja vet inte men jag tycker att det är nåt extra med dagens g-girls,,,
Tomi

Svar: Ferrari gänget agerar som idioter, sågar av grenen de sitter på och tror att det blir bara grenen som faller;-)
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Det är ju ett Ferrari-år i år.
Det känns så mer och mer.
Men varför inte ge Kimi fria tyglar också då?
Så dom kan piska Dark Vaters gäng hela vägen.

Oavsett så är F1 hittills i år roligare än på länge.
Klart sevärt.

My Kind of Grid Girls.
Säger, Sir Like a Lot!

Ciao

Svar: Jag tycker att Ferraris agerande är jävligt märkligt med tanke på, att de jämt påpekar att det är konstruktörstiteln som är den viktiga,..man vinner inte några konstruktörstitlar med en förare.
Brandon Lee

skriven
#9: Rickard%20Smedberg

Jag tycker också att det ser ut som att Kimis Ferrari tappar
mot dom flesta bilarna i utgången på kurvorna men att han tar igen det in i kurvorna och mitt i kurvorna. Men det ser inte ut som att Vettel tappar nånting. Kan det bero på Kimis körstil eller har det bara med motorn att göra? Tycker även att det borde delas ut poäng för poleposition och snabbaste varv. Känns även som att Sauber har lite att tänka på när det
gäller strategi.

Svar: Kimi gör sina varvtider in i kurvor, drabbas han av understyrning så blir utgången ur kurvor lidande, med rätt set up försvinner problemet.
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Svensk media behandlar F1 som Hänt Extra behandlar sina kändisar. Bara massa hittepå artiklar och i Viasats fall reklamfinansierade "reportage". Oftast stulna rakt av från konkurrenterna. Det är fullkomligt vidrigt. "ALONSOS ATTACK" "ERIKSSON I TÅRAR", "RICCIARDO I CHOCK AV HAMILTONS MANÖVER" och liknande. Fy fan jag spyr på alltihop. De är bara ute efter klick och har noll intresse av sporten. Anna försöker så gott hon kan på bladet och verkar ha ett genuint intresse men faller på sin egentliga kompetens. Berggren i Expressen verkar inte lika kåt på klick men har inga resurser. FAP blogg är helt ok men är ändå inte lika uppdaterad som Brandons. Ja Brandon du förstår hur mycket du ändå betyder för oss som verkligen är genuint intresserade. Intressanta och informativa inlägg men alltid även med humor och värme. Tack för denna helgen. Längtar redan till nästa race.

Svar: Viasats verksamhet är ett dålig skämt, liksom deras medarbetare, Anna gör så gott hon kan, liksom "Den gamla" hos SVT, Berggren begriper noll om racing, i Sverige är Leksands harvande i seriesystemet en större nyhet än F1, det säger väl det mesta om motorsport intresset i Sverige.
Brandon Lee

skriven
#11: BomanP

uppenbart nu att de båda finnarna är hjälpryttare får doms tora stjärnorna Vettel och Hamilton

Svar: Det återstår att se.
Brandon Lee

skriven
#12: Joson

Så var det bekräftat från Mercedes:https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/17/mercedes-overvager-att-favorisera-hamilton-laget-ar-annorlunda-nu

Nu är det bara att vänta på Ferrari. Om dom kan vara lika ärliga.
Hoppas Kimi och Valtteri skiter i ordern. Men det är väl att hoppas för mycket . Särskilt från Valtteri som hoppas på en fortsatt F1 karriär.

Svar: Händer i F1 hela tiden hos samtliga stall, att man vid någon tidpunkt favoriserar den ena eller den andra föraren.
Brandon Lee

skriven
#13: Aki

Racingen är liiiite bättre än tidigare år. MEN fan vad det blöder i mitt finska hjärta.
Att jag ska behöva sitta och se på när mina landsmän blir förnedrade i live-tv.
Kimi är uppenbarligen hos ferrari för att hjälpa till att bygga en konkurrenskraftig bil till Vettel - inte så mycket annat..
Valtteri får acceptera läget och helt enkelt försöka etablera sig i stallet till nästa år, sen får vi hoppas på åka av.. på lika villkor.

Vänstra för min del. Bra b.. ögon

Aki

Svar: Ha lite tålamod, Rom byggdes inte på en dag, det är mycket kvar av årets säsong.
Brandon Lee

skriven
#14: Flash

Kul att någon annan än Mercedes vinner,

Min frustration vad gäller Kimi har börjat nå sin höjdpunkt. Jag förstår inte hur ett stall med miljarder i budget inte kan hjälpa Kimi, att dels hitta en bra setup på bilen eller bistå med bra strategier under race.

Brandon, tror du att det brister på dem punkterna (framförallt setup på bilen) pga. James Allison frånvaro? För Kimi hade inga problem med att kvala ut tysken förra året, men i år har han helt plötsligt tappat 0.3-0.5 sec?

Svar: Det kommer, när Kimi har hittat rätt med set up jobbet som inte alls är så enkelt som många tror, så kommer han att köra ifrån Vettel, det är uppdateringar som har kommit till efter Barcelona tester som spökar, så Kimi är tvungen att göra om hela set up biten.
Brandon Lee

skriven
#15: sson

I radiotrafiken från chinaracet (f1 fanatic) så framgår det tydligt att kimi själv måste agera raceingenjör. Han ber tex att få fram varvtider på övriga i fältet för att lägga upp strategin med depostopp etc.

F1 handlar om lagarbete, hur bra kimi än kör blir det svårt mot tex vettel om man inte den kompetens/stöd som behövs.

Jag hoppas att Ferrari inser detta, det kanske blir lättare om man officiellt säger att man satsar på vettel, då kanske man ser Kimi som ett stöd till vettel och därför ger kimi den support han behöver. Sedan får kimi släppa förbi vettel men stoppa merca pga av stallorder, men men...

grym blogg!!!

Svar: Någon måste ju göra det när Greenwood tycks vara totalt ointresserad av sitt jobb, hans tid går åt att käka bullar, resten av teamet sitter och lyssnar när Vettel slickar röv på italienska.
Brandon Lee

skriven
#16: Karjala J

Man kan bara konstatera att det är som det är. Och som andra varit inne på så är det inget nytt med första- och andraförare.
Vi hade förmodligen haft Ronnie som världsmästare en gång i tiden utan förbestämd ordning i teamen. Positivt är väl att Rosberg fick ta en titel och utmana Hamilton förra året. Men då var Mercedes fortfarande ganska ensamma i toppen från början av säsongen.
Drömscenariot vore naturligtvis en fight där alla fyra från Mercedes och Ferrari får fightas i år.
Lite äcklad är jag över Vettels italienska fjäskande och hur han verkar ska försöka göra sig själv till en andra Schumacher i Ferrari. Men det funkar ju och teamet vill bara vinna. Synd bara när Kimi blir åsidosatt såpass mycket när han är den enda som blivit världsmästare i Ferrari efter Schumacher.
Får hoppas att efter ett par race till så har VET och HAM brytit något lopp efter att ha varit ihop på banan. Och att BOT/RAI ligger hyfsat nära i poängställning i slutet av säsongen. Då kan det blir extra kul. Men visst var Bahrain ett mer händelserikt lopp än vi sett på länge :)

Svar: F1 handlar i första hand kommersiella intressen, det sportsliga kommer i andra eller tom i tredje hand, sponsorer vill ha valuta för pengarna liksom biltillverkare.
Brandon Lee

skriven
#17: OK

Kan inte hålla med mer om jämförelsen Bottas-Marcus. Olika planeter. Finns det någon med nära Bottas talang i Sverige är det Felix, men han är nog för gammal/inte tillräckligt med resurser. Vore sjukt kul om du har rätt om Kimis setup, om den kommer och Bottas blir än mer varm i kläderna kanske vi har fyra som kan göra upp om racen. Plus RBR-uppdateringar så är det kanske sex. haha, önskedrömmar men man hoppas ju.

Svar: Joel Eriksson kan bli någon att räkna med. Kimi säger nu själv att det tar för lång tid för honom att hitta rätt, Bottas måste vänja sig vid att köra mot de allra bästa, och visst vore det kul om 6 förare skulle göra upp om titeln.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :