NO STONE UNTURNED

 
No stone unturned var Mercedes reaktion efter Australiens GP, de kommer göra allt och lite till för att redan till Kina återställa den rätta rangordningen ur tysk perspektiv, frågan är huruvida de kommer att lyckas med det, eftersom årets mästerskap inte enbart handlar om antalet hästkrafter, utan aero-chassi delen är väl så viktigt som PU sidan, där Ferrari nu tycks i det närmaste ha kommit ikapp sin värsta konkurrent.
 
Årets Ferrari har väckt en hel del uppmärksamhet hos sina konkurrenter med sitt nytänkande kring aero paketet, och då inte minst i fråga om utformningen av sidepodsen och styrningen av luftflödet under, runt på utsidan och genom sidepodsen.
 
Bargeboards uppgift är att  dels styra bort från bilen den "wake" som skapas bakom framhjulen, och dels att styra luftflödet vidare mot bakre delen av golvet och till diffusern.
 
 
Där Mercedes har valt att flytta upp framvagns upphängningen för att skapa utrymme för fritt flöde fram till sidepodsen, har Ferrari istället flyttat upp själva sidepodsen för att  kunna mer effektivt hantera flödet från framvingen som strävar uppåt för att kunna passera över bilen, med Ferraris lösning kan man nu istället styra in flödet mer effektivt under och runt på utsidan av sidepodsen, och vidare mot bakre delen av golvet och diffusern för att skapa undertryck  och därmed mer grepp och traction.
 
 
På bilderna här ovan syns detaljerna på den bakre delen av golvet och kring diffusern, notera alla styrfenor-"virvel generatorer" vars uppgigt är att skärma av diffusern för att skapa mer undertryck.
 
 
Placeringen av kylarna i v form hos Ferrari är den samma som i fjolårets bil, även om motorn som sådan är mer eller mindre helt ombyggt sedan ifjol.
 
Allt är inte guld som glimmar, men i det här fallet är det faktiskt frågan om guld som värmeisolering kring avgas utblåset.
 
 
När noskonen är bortlyft ,exponeras detaljerna i framvagns upphängningen som skapar gråa hår hos mekaniker, när de försöker hitta rätta inställningar genom diverse justeringar åt Mr Iceman.
 
 
 
 
 
Här ovan några detaljbilder av Mercedes, som avslöjar hur stor  skillnaden är mellan Mercedes och Ferrari i fråga om grund design filosofin trots det att bilarna är byggda efter samma regelbok, tex designen av bakre delen av golvet, sidepods, bargeboards och diffusern är som från olika planet bara för att nämna några detaljer som inte märks så mycket , när man ser bilarna ute banan via dumburken.
 
 
 
Sauber som huserar i den andra ändan av startfältet har sin tur en tämligen enkel grund design, som inte alls skapar samma down force nivåer som hos Ferrari och Mercedes, det hjälper föga hur bra vindtunnel man förfogar över om det brister på personal sidan, utan en designer värt namnet kommer Sauber aldrig att kunna lyfta sin prestanda nivå ute på banan.
 
Apropå att vara ute på banan, säkerhets tänkandet var rätt så annorlunda en gång i tiden, man räknade helt kallt med, att föraren hade en större chans att klara livhanken om han kastades ut ur bilen istället för att bli sittande kvar i den när man kraschade,..F1 racing idag är en rätt så ofarlig sysselsättning om man jämför den med tidsepoken när farfar var ung.
 
Till sist men inte minst, dagens grid girl omröstning med damer från down under innan tanteran satte in, allt var inte bättre förr men,..ja,..nu är et dags för mig att åka,San Diego nästa, early bird catches the worm,.eller ja,.en hoj.
 
Amen,..må Sauber en vacker dag hitta en designer värt namnet.    
 
       
   
   
      
 
    
     

Kommentarer :

#1: Ferraristi_Svezia

Ett helt otroligt sant & rent nöje att få ta del av denna läsning! Härligt att Du är igång igen, Brandon!

Svar: Man måste pausa ibland för att ladda batterierna,..lite som en F1 hybrid;)
Brandon Lee

skriven
#2: peppsi

Säger bara en sak, Brandon levererar👍 intressant å bra läsning + bra bilder.

Svar: Jag försöker i alla fall att göra det med varierande framgång;)
Brandon Lee

skriven
#3: Nicklas B

Nice... Tack bra Jobbat

Svar: Tackar och bockar.
Brandon Lee

skriven
#4: Janne

Intressanta bilder och förklaringar. Tack Brandon.

Svar: Tack själv.
Brandon Lee

skriven
#5: zenkert

Detta inlägg Brandon är nog ett av de tyngsta
och absolut mest upplysande hittills.

Mille Grazie!!!

Och bilderna är ju rena Porren för alla intresserade.
Man undrar ju vem eller vilka det är i Ferrari
som kommit fram till det som förhoppningsvis
kommer att fungera lika bra resten av året som
Aussie-land.

Sauber, ja-ja-ja, vad mer kan man säga.

Angående dessa Grid Girls.
Jag har redan bestämt mig.
Även om alla är lite väl Anorektiska för min smak.

Men nu får du gissa, vem jag kommer att rösta på.
För du har fått en liten feeling för min Grid Girl-smak.
Har du skrivit.
Så upp till bevis nu BL :-)

Vem röstar jag på?

Ciao

Svar: Årets Ferrari är en Allison skapelse, han såg nöjd ut hos sin nya arbetsgivare när han såg hur bra hans design fungerade, nästa års Merca lär bli en Ferrari kopia.
Apropå grid girls,..ALLA killar är nyfikna på om röd toppen verkligen är en äkta röd topp, och det finns bara ett sätt att ta reda på det,..eller hur?
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Aerodynamiklektion av rang.Sauber?Ja man får förlita sig på att Marcus hänger med de stora stallen på sin körteknik då?!?Hoppet är ju det sista som överger oss//Thomas

Svar: De stora stallen har förare som är utrustade med perfekt körteknik, med andra ord, svåra att hinna med speciellt i en dålig bil som Sauber är.
Brandon Lee

skriven
#7: 1014 Johansson

Mycket intressant artikel Brandon! Hur skulle du säg att Ferrari står sig rent earodynamiskt om man jämför med redbull?

Svar: RBRs bil är inte riktigt utsorterad än, men årets Ferrari har ett riktigt grym aero paket som fungerar bra nära optimalt, dock räknar jag med att RBR ska komma ikapp om några race helger.
Brandon Lee

skriven
#8: DaNKaN

Underbart att få sitta på en intressant lektion!
Brandons Racing School ! Hoppas det inte blir något sommarlov! :)
Tack för en grym blogg!

Svar: Kanske inte sommarlov, men kortledigt ibland,.tack själv.
Brandon Lee

skriven
#9: Lilja

Mycket intressant inlägg.

Svar: Aerodynamiken är den mest intressanta delen av F1.
Brandon Lee

skriven
#10: ilkkaluukas.blogg.se

Ska bli intressant om redbull lyfter sig till Kina racet. Vi får hoppas att kimi får till kvalet den här gången.det håller inte att starta 4-5-6 om man ska vara först över mållinjen.

Svar: Det finns lååånga rakor i Kina för omkörningar så kvalet är inte avgörande.
Brandon Lee

skriven
#11: Flash

I din frånvaro så har jag i min iver läst på Eng sajter om årets bilar och din summering medförde en ökad förståelse. Säger bara Bellissimo eller BWOAAH, vilket än du föredrar ;)

Svar: Det finns bra engelska sajter och dåliga dito,..och allt som börjar med B går bra;)
Brandon Lee

skriven
#12: Magnus Blomqvist

Hej igen. Tack för ett väldigt intressant inlägg. En liten fråga har jag dock. Team nummer 3 där Sauber, de har ju en väldigt fin anläggning och ett gott rykte gällandes just vindtunneln. Vad är det som gör att de inte lyckats locka till sig de allra bästa av bästa ingenjörer till utvecklingen av sina bilar? Hur kan de komma till årets säsong så ifrånsprungna av sina konkurrenter gällandes aero och tekniska lösningar med de förutsättningar de ändå har? Tycker det är väldigt märkligt. Ha det gott. P.S Frida är naturligtvis Viasport Frida som vi fånar som håller oss kvar vid Viasat sitter och dreglar över vid varje sändning. D.S

Svar: Sauber har varit inblandad för många gånger på tveksamheter som obetalda löner, brist på sponsorer osv. Topp ingenjörer vill jobba hos topp teamen, och få betalt därefter, de vill se de bästa förarna i sina bilar, och de vill ha finansiella muskler bakom sig som en garanti för att kunna bygga bilarna de tar fram. Sauber hade ett par duktiga snubbar som stack när lönebetalningarna uteblev, de som blev kvar är mediokra, då hjälper det inte mycket hur bra vindtunnel man än har. Apropå Viasat Frida, en okänd storhet för min del, kikar aldrig Viasat när jag är i Sverige.
Brandon Lee

skriven
#13: zenkert

Scuderia Allison med andra ord :-)

Ska man vara riktigt petig med damernas hår.
Så är det nog inte äkta vara någonstans
när det gäller hårfärgen.

Själv har jag en gång haft ett ganska Intensivt
umgänge med en Äkta Red Top.
Och jag kan Garantera att alla rykten stämmer.
Den enda, av mina i raden av synder, som möjligen
skulle kunna klå henne var en Äkta Blondin.

Eftersom du inte gissade min Grid Girl, Brandon.
Så föll min röst på damen längst till höger.

Ciao

Svar: Jag trodde att du skulle satsa just på damen till höger, men tyckte själv att hon saknar "glöd", hon är bara snygg på ett intetsägande sätt, röd toppen, äkta eller falsk däremot har ett ansiktsuttryck som säger det mesta om henne,.typ,,baby,light my fire;)
Brandon Lee

skriven
#14: MaWa

Som så många andra redan skrivit, mycket intressant! Kul med jämförelsen "toppen mot botten", Saubern ser nästan ut som en GP2a.

Svar: Sauber jobbar efter sina resurser som inte räcker till, då blir resultatet därefter.
Brandon Lee

skriven
#15: zenkert

Den falska rödtoppen håller jag med om Brandon.
Fast min "babe" påminner mig om Barbra Streisand.
Henne har jag alltid varit svag för.

Trean från vänster ser ut som
Anna Kinberg-Batra dagen efter ett illegalt Rave-Party.
Och så vaknar hon upp som Grid Girl ;-) :-) ;-)

Ciao

Svar: Ok, jag förstår, men BS har utstrålning som den här tjejen saknar helt.Batra är Schumis hemliga syster, må hända att hon börjar köra folkrace när hon sparkas som partiledare.
Brandon Lee

skriven
#16: Tomi

Ferrarin ser onekligen avancerad ut i år, för första gången på länge-hoppas att det ger resultat i form en världsmästartitel..

Svar: I år har Ferrari bättre chans på en titel än de har haft under den senaste årtionden,.bättre sent än aldrig.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :