CHINESE FORTUNE COOKIES

 
Kinas GP nästa, årets regnsäkraste race skulle man väl kunna kalla det, eftersom det allt som oftast regnar vid något tillfälle under race helgen, chansen finns att vi redan i Kina kommer kunna beskåda årets första racestart under blöta förhållanden, ett intressant scenario med tanke på de nya bestämmelserna kring handhavandet av kopplingen.
 
Det var snålt med omkörnings tillfällen på premiären i Australien, Shanghai banan med sina långa rakor bör erbjuda betydligt bättre möjligheter för övertagandet i slutet av rakan när förarna ställer sig på bromsen, dock tycker jag personligen, att FIA borde överväga möjligheten att helt förbjuda användningen av DRS vid ett valfritt race, för att se om det skulle kunna påverka omkörnings statistiken till en positiv riktning ur underhållnings aspekt.
 
 
 
 
Årets RBR väckte en hel del uppmärksamhet redan under Barcelona testerna på grund av sin avskalade och till synes enkel design, och även under årets första racehelg i Australien, där många hade förväntat sig att se ett antal uppdateringar i form av diverse påhängda styrfenor fortsatte RBR att följa det avskalade design konceptet.
 
Jag tror att många missuppfattar sättet hur Newey arbetar, hans "flex aero" koncept skiljer sig väsentligt från det sedvanliga sättet att ta fram ett fungerande aero paket.  Adrians design måste testas på banan eftersom en 50-60 skal model i en vindtunnel inte ger möjligheten att testa flexet i konstruktionen, jag har tidigare jämfört hans design filosofi med rörelsen i en våt hundkropp, när hunden försöker bli av av med vätan, en rörelse som fortplantar sig genom hela kroppen från nosen till svanstippen.
 
Adrians "flex aero" fungerar på samma sätt, flexet börjar från framvingen , förs sedan vidare till golvet och andra vitala delar av aero paketet, dock tycks årets v formade framvinge ha orsakat vissa problem, eftersom just v formen begränsar möjligheten för hur mycket vingspetsarna kan böjas bakåt för att aktivera den "neutrala" delen av framvingen när bilen är i rörelse ute på banan.
 
Newey jobbade flitigt med sin ritblock i Australien för att kunna finslipa detaljerna i årets bil, jag är helt övertygad om, att RBR om några race har kommit i kapp Mercedes och Ferrari när Adrians skapelse är färdigtestat, hans sätt att arbeta ger ett visst handikapp i början av säsongen, men som sagt var, så är det inte möjligt av praktiska skäl att utsortera "flex aero" i en vindtunnel.
 
 
På bilderna här ovan kan man  dels se "insuget" av Ferraris S Duct, hajmunnen under noskonen, och dels "utblåset" på översidan av noskonen, anledningen till att jag använder orden "insug" och "utblås" beror på, att deras S Duct påminner ett X crossover avgassystem eftersom kanalerna korsar varandra inne i noskonen. X crossover avgassystem ger ökad effekt så det bör även korsade S Duct kanaler göra, flöde som flöde, avgaser eller luft, grundprincipen är den samma.
 
Det om det tekniska, den alltid lika frispråkige Eddie irvine har sagt sitt om Sebastian Vettel, nämligen att Sebastian är "an arrogant spoiled brat"...
 
...vad Sebastian tycker om Eddies åsikt låter jag vara osagt, men det kanske ligger något i den gode irländarens åsikt om tysken.
 
Den spanska matadoren har inte lätt i sin McLaren just nu, och eftersom jag vet att Alonso uppskattar österländsk visdom, så vill jag förmedla följande ord från en kinesisk "fortune cookie": "Change can hurt, but it leads a path to something better",..ett stallbyte måhända?
 
Dagens grid girls är två till antalet, räcker mer än väl även för de mest krävande, det är kvalitéen som räknas, inte kvantitet,.för min del är det dags att sova, god natt.
 
Amen,..må fortune cookies visdom vara med er.   
 
        

Kommentarer :

#1: Flash

Kan aldrig få nog av dina inlägg, great job!

Hoppas Kimi inte har linkande problem som senast. Ett race mellan topp 4 gubbarna hos Merc. och Ferrari vore magiskt.

Svar: Årets bilar är rent allmänt rätt så svåra att hitta en optimal set up med, en liten miss under justerings arbetet kan betyda upp till 1 sekund i varvtid.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Frågan är vart Alonso kan ta vägen efter McLaren? Vilket stall/tillverkare vill ta sig an honom? Han har ju tendenser att vara ganska krävande att ha att göra med ibland. Men toppförare är alltid toppförare, så man kan aldrig räkna bort honom som ointressant. Renault?

Bra grid girls från en fördelaktig vinkel! Monster brukar leverera bra kvalité på sina brudar ;)

Svar: Alonso är en toppförare som du påpekar, och därmed alltid intressant för toppstallen, och givetvis även för Renault om de kan ta fram en konkurrenskraftig bil.
Moto GP har de snyggaste grid girls och är stolta över dem, de tom lägger upp videoklipp på sin hemsida av sina gg,.ingen hyckleri med andra ord.
Brandon Lee

skriven
#3: ironman

Hur du ser på Wehrlein soppan

Svar: Folk rent allmänt begriper inte hur jobbig en nackskada är, när man blir utsatt för G krafter upp till 6-7 G.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

"SAFETY FIRST"
Krockkuddarna till vänster på den sista bilden hade ju helt
klart varit att föredra mot att köra nyllet i en air bag vid en
kollision.
Bra att du tar upp säkerhetsaspekten inom racingen B.L.

Mycket bra B.L.ogg.

Svar: Jag är extremt säkerhets medveten, och besiktar krockkuddar dagligen på frivillig basis.
Brandon Lee

skriven
#5: Anders

Hej
Har du mer information om fjädringssystemen hos teamen och besiktningen av FIA

Svar: Det var media som blåste upp en bagatell till något episk helt utan anledning, FIA vill ibland brösta upp sig bara för att göra det.
Brandon Lee

skriven
#6: zenkert

Ditt förslag om ett valfritt DRS-Race
som test är ju fullkomligt lysande.
Bara det inte blir Monaco ;-)

Sköna bilder och intressant med Neweys
mer eller mindre Back-To Basic Approach.

På tal om Fortune Cookies så har jag konstigt nog
en liggande som jag sparat till ett senare tillfälle.
Bättre tillfälle än nu finns inte.
Jag öppnar den nu...
...så får vi om Alonso kan ha någon glädje av den...

"A journey to Hawai could be yours"

Quit F1 med andra ord - he-he-he!

Åsså Grid Girls.
Jag tar bägge två.
Får man det?

Ciao

Svar: Om grid babes samtycker, så får du gärna för min del agera köttbiten i deras hamburgare,..det blir lite som att åka med en dubbel deckare genom land of love.
Brandon Lee

skriven
#7: JoyBoy

Hade en fundering från ditt förra inlägg men vet inte hur jag ska förklara det men gör ett försök. Årets Ferrari är ju en Allison skapelse, men hur klarar Binotto att utveckla de idéer som Allison hade i tanken. Han har väl knappast delgett alla sina tankar för att gå vidare med utvecklingen när han lämnade stallet. Liknande läge uppkommer ju i hans roll i Mercedes

Svar: Allison och Binotto tog ju fram årets design tillsammans och bilen var klar redan i juli, så nog borde Binotto klara av att föra konceptet vidare några steg ,.det intressanta blir att se, huruvida nästa års Merca kommer att likna årets Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#8: Marcus

Intressant som vanligt! Webber har väl sagt något om att Alonso inte kommer att vara kvar i McLaren säsongen ut och det kanske ligger något i det. Jäkligt synd att Honda vägrar ta i expert hjälp när de behöver det.

Wehrlein verkar få stå ut med en hel del skit nu men om han har ont när han kör så ska han ju inte köra.

Hoppas Kimi får till inställningarna denna gången

Svar: Alonso lyckas alltid på något sätt vara på fel ställe vid fel tidpunkt, han har kastat bort 60-70% av sin karriär i taskiga bilar,..så kan det gå när man har Briatore som manager.
Ja, det är många som skyndar på att kasta skit på honom, jag vet själv av erfarenhet hur jävla svårt det är att försöka göra resultat när kroppen inte orkar med.

Kimi vet vad som gick fel,..men Mercan blir en riktig svår nöt att knäcka i Kina eftersom banan passar mycket bättre för deras bil än Albert Park gjorde.
Brandon Lee

skriven
#9: OK

Viktigt race redan i andra loppet! Merca måste ta tillbaka förstaplatsen, annars börjar det garanterat att påverka teamet. För Kimi att få till setup och köra lika snabbt - helst snabbare - än Vettel. RBR har kanske lite mer tålamod men borde också närma sig för att inte bli akterseglade.

skriven
#10: Kari Pakkanen

Så jävla bra blogg älskar att läsa den då den förgyller min tillvar :) och på omröstningen röstar jag på brunetten :p

skriven
#11: zenkert

Kari Pakkanen

Du röstar på brunetten.
Med andra ord som jag.
Bägge två ;-)

zenkert

Ciao

skriven
#12: Flying finn

– Så länge jag njuter av att köra och mina tjänster uppskattas, så länge fortsätter jag i F1, säger han till Speedweek.
Kimi

skriven
#13: zenkert

Eddie Irvine, är enligt min åsikt.
Var en ganska medioker F1-pilot.

Han får säkert betalt för att säga
det han säger om Vettel för tillfället.

Snart kommer han att säga något och bli citerad igen!

XF1-förare som uttalar sig, som han, är bara
sååååååååå
boooooooooooooooooring

Eddie.
Du har gjort ditt.
Jag bjuder på en öl, om du håller käften sen....
... jasså du vill ha en till... Ok då!
På mitt villkor då, att du slutar fjanta dig i media.

Cheers Mate!

Ciao

skriven
#14: Anonym

Den högra av gridgirlsen vinner denna gång. Hoppas att Kimi har ben i kxkxn denna säsong och kör sitt race det är han värd. Dags att utmana Vettel på riktigt i år!!!

skriven
#15: Peter

Ja djävulen är .hur intressant blir det ? må bästa man ta det

skriven

Kommentera inlägget här :