CHINA SYNDROME

 
Ferrari hövdingen Marchionne har sagt sitt efter Kinas GP, nämligen att Arrivabene borde ta en diskussion med Kimi om hans nuvarande form, eftersom Iceman enligt Marchionne inte alls presterar på samma nivå som Vettel.
 
Jag för min del ifrågasätter den gode Marchionnes kompetens angående F1, en F1 förare presterar efter den material han förfogar över, ett felaktig beslut om ett depåstopp, eller en manipulering av motoreffekten med hjälp av motormappningen brukar sällan eller aldrig vara till någon större inspirationskälla för föraren i fråga. Om Ferrari nu så desperat vill att Vettel ska ligga före, så kan de väl ge stallorder om det istället för att skruva ner motoreffeken, eller lämna kvar föraren i fråga ute på banan med utslitna däck, nu kastade de åter igen bort en möjlig tredjeplats med sitt virriga agerande.
 
1   Hamilton
2   Vettel
3   Verstappen
4   Ricciardo
5   Räikkönen
6   Bottas
7   Sainz
8   Magnussen
9   Perez10 Ocon
11 Grosjean
12 Hulkenberg
13 Palmer
14 Massa
15 Ericsson
Alonso, Kvyat, Vandoorne, Giovinazzi och Stroll bröt racet av olika skäl.
 
Hamilton fick en enkel resa till sin femte seger i Kinas GP, han var aldrig hotat av någon under racet, Vettel blev lika klar tvåa före RBR duon, vars bilar nu fungerade bättre än i Australien tack vare några nya uppdateringar, och ett lyckat kompromiss av set up  som fungerade både på ett fuktig och på ett upptorkande underlag.
 
Kimi gjorde vad han kunde i sin bil med hänsyn till den ovannämnda problematiken, en turbo motor med en vridmoment som en gräsklippare räcker inte långt, Bottas i sin tur gjorde en riktig nybörjar tabbe när han snurrade bakom säkerthetsbilen, alla missar någon gång, som tex Hamilton som satte sin bil i grusfållan just i Kina, eller när han körde in i Kimi i Kanada på depåutfarten vid rödljus, Valtteri bad om ursäkt för sin fadäs och kommer säkert igen redan till den kommande helgen.
 
Sainz visade bättre takter under racet än han gjorde under kvalet och slutade sjua  före Magnussen ,som knep sina första poäng för året, de sista poängen gick till Force India duon Perez- Ocon.
Både Renault och Williams  var helt vilse i Kina, den sistnämnda har aldrig fungerat på fuktig-kylig underlag, och den förstnämnda har fortfarande en hel del att göra för att sortera ut årets bil.
 
Årets Sauber är förmodligen ännu sämre än deras fjolårs bil, ett riktigt lik som brister både i aero och chassi sidan samt har en tämligen  kraftlös PU, men de har bara sig själva att skylla eftersom de själv valde att använda fjolårs motorn, och själv rekryterade ny personal. Marcus gör vad han kan ute på banan , frågan är om han kan lämna användbar feed back som skulle kunna hjälpa ingenjörer i deras arbete.
 
Bland de som bröt märks i första hand Alonso, som efter racet skröt om sin egen storhet som förare på sedvanlig Fernando maner, och Giovvinazzi, som lyckades skrota sin bil två gånger under racehelgen, samma man som efter Australiens GP enligt F1 "experterna" bland media murvlarna var Ferraris kommande förare som skulle ersätta Kimi. Att de bara orkar alla dessa "experter", som tycks vara besläktade med en del av Blommans läsare, en "snillen spekulerar" förening vars expertis följer blogg innehavarens dito på ett oroväckande lättvindigt sätt.
 
Sammanfatningsvis var Kinas GP ett steg framåt ur underhållnings synpunkt, huruvida Bahrains GP kommer att kunna fortsätta på den inslagna vägen återstår att se, årets däck tillåter förarna att attackera på ett helt annat sätt än fjolårets, bilarna är mycket snabbare och förarna tycks gilla vad de kör, samt att det inte tycks vara helt omöjligt att köra om heller, så alla ingredienserna för en lyckad säsong 2017 finns där, mer eller mindre.
 
 
Det sägs att herrarna föredrar blondiner, om det gäller även grid girls är upp till er.
 
Amen,..må Marchionne i första hand ägna sig åt att kränga Fiat till inget ont anande bilköpare. 
 
     
 
   
 
 

Kommentarer :

#1: ThomasF

Ersätt Kimi med Giovanazzi så behövs det inte många lopp förrän hela HR-avdelningen på Fiat/Ferrari får sparken!Jag ledsnade lite på hela skiten idag när man ser Saubern.Ja nu kan det väl inte bli sämre iallafall?//Thomas

Svar: Italienare pallar inte för trycket att köra för Ferrari, Giovinazzi kan vara snabb, men har franska,..ursäkta,,italienska närver,..och nu är det nära för VF. ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#2: Anders

Jag har svårt att tro att Ferrari medvetet skulle sabotera för Kimi. Däremot så verkar han ha det svårare att få till sin setup. Anledningen till varför han har det vet jag inte om det beror på bilens grundkonstruktuon eller om han har ett snävare fönster där det fungerar. Det hade varit roligt om han också kunde utmana om segern. Hade det inte kommit ut safteycar efter den virtuella så hade nog Vettel knipit segern. Årets ferrari är riktigt bra. Jag tycker också att årets reglemente och däck är ett lyft. Bara ta bort DRS då den bara skapat konstig racing och efter idag så tycker i alla fall jag att det gick köra om ändå.
Tack för en bra blogg

skriven
#3: Fricco

Äntligen en Grid Girl i min smak....
Korthårig blondin har av en oförklarlig sak alltid haft en gräddfil till min kropp...
Glömmer aldrig en norrländska jag träffade i Monte Carlo
Hon skulle jag gärna klona och ha ett dussin av...
Dagens rejs... Näe... Jag tycker det är tråkigt. känns redan efter 5 varv vad som händer... Lite som i WrC....Man gör snabbare bilar och kommer helt plötsligt på att dom går snabbare.....täta rejs och mycket omkörning =mycket folk som är intresserade

skriven
#4: Karjala Oi!

Jag är övertygad att man ställde ner motorn på Kimis bil. Hoppas dom inte försöker utmana om VM-titeln med bara en bil. Varför inte eftersträva att utveckla båda bilarna så bra det går?

Svar: Ja, de kunde lika gärna bara köra med en bil.
Brandon Lee

skriven
#5: ironman

Man borde ha kommit in i depån när han låg bakom Ricciardo i samband med att blev omkörd av vettel då är jag rätt säker att han hade klarat 3:e platsen

Svar: Precis så är det, Ferraris strateger är idioter.
Brandon Lee

skriven
#6: Joson

Det var så uppenbart vad Ferrari ledningen höll på med. Kimis upptäckt av och kommentar när han tappade effekt. Även att han fick stanna ute med värdelösa däck. Antagligen trodde Ferraris strateger att han skulle kunna uppehålla Hamilton vid hans depåstopp så Vettel kunde komma närmare. Hur skulle han uppehålla Hamilton när han skulle vara 2-3 sek snabbare? Korkat! Som du skriver hade han varit på pallen om han fått byta däck och eventuellt göra en undercut på Redbull. Och naturligtvis full effekt på motorn. Man undrar vad dom har för strateger när en amatör som jag ser det uppenbara att dom slänger bort en pallplats för att Vettel ska vinna när det var omöjligt med Hamiltons fart? Vettel tappade chansen när han varit i depå och det blev SC lite senare. Nu måste Kimi inse att han är andre förare, för jag kan inte tolka det på något annat sätt när man sett vad som hände. Vad säger kontrakten? Kan Vettel ha det i sitt kontrakt att vara förste förare och Kimi är förd bakom ljuset. Jag tycker han ska ställa ledningen mot väggen på något sätt. Använda media, men det är kanske i Kimis ögon att sjunka för lågt? Han kör för att bli världsmästare och om han är andreförare i verkligheten,så vad har han att förlora?

Svar: Jag blir aldrig klok på hur de egentligen tänker hos Ferrari eller om de överhuvudtaget tänker något alls, de är nog de av deras strateger som sitter framför skärmen hemma i Maranello som felar mest.
Brandon Lee

skriven
#7: Karjala Oi!

Det hela med Marchionne är nog uppförstorat. Han sa det som jag uppfattade det i inte så allvarlig mening på italienska. På engelska så gör han ingen sak i det utan berömmer Kimi.
https://twitter.com/miezicat1/status/851054216193953792
https://twitter.com/miezicat1/status/851107118199562240

Svar: Marchionne brukar gapa en jävla massa innan han tar reda på hur det verkligen ligger till, och slätar sedan över det hela med ett nytt utlåtande, han borde lära sig att tänka efter först innan han öppnar käften.
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Är det inte så det är?
Att Kimi är numero Due.
Och Vettel numero Uno.
Hos Scuderian.

Naturligtvis finns det inga papper på det.
Eller någon som helst dokumentation.
Ens med osynligt bläck.
Eller avslöjat i några samtal internt.
Det bara ÄR SÅ.

2 Race gjorda.
1-1 i titelmatchen.
Inga klara tendenser förutom att Stjärnan
och den stegrande Hästen spelar i la Liga
och de andra försöker kvala in och ta sig dit.

Det ser jäkligt spännande ut i år.
Kan bli en riktig kanonsäsong Stärnan vs Hästen!

Imponerad av Verstappen, även om många
här ogillar honom. Kanske för att han ser ut
som en bredflabbad groda ;-).

Sauber är ju ett så sorgligt kapitel att man
helst av allt inte vill tänka på det.

And now to something completely different.
The Grid Girls.

I detta fallet blir det utan tvekan Brunetten.
Där kan man så småningom somna in mjukt och skönt.

Ciao

skriven
#9: Anonym

Nä nog ser det ut som att Kimi agerar testförare åt vettel för tillfället,nu vet Ferrari var gränsen går på årets soft,utan att vettel själv har behövt ta någon risk. Om ferrariledningen uttalat sig kritiskt kring kimi trots att han gör som teamet vill så ser jag det som att man eventuellt vill byta ut honom till nästa år och då är det ju bra att sprida lite negativa uttalanden. Och näe det skilljer inte helt plötsligt 0,7 sek i kvalpace på kimis och vettels bil från den ena minuten till den andra. Och visst gav ferrari bort en tredjeplats till förmån för däckstestande idag. Är man kimifan så får man helt enkelt glädja sig åt ja jag vet inte vad...några förslag?:)
Tomi

skriven
#10: Classe P

Det mesta är redan sagt om Kimi och hans race. Det går verkligen bortom allt förstånd vilken förbannad icke-vinnar-mentalitet som råder ibland på Kimis sida av garaget. Det är bara att jämföra med 2012 när han kom till Lotus och slutade trea i WDC, så ser man skillnaden och det är inte Kimi det hänger på. Får ursäkta min pessimism men detta liknar Ferrari som det varit de två tidigare säsongerna. Hänger med i början, men kommer förlora i utvecklingsracet, samtidigt som strategimissar görs, Vettel blir frustrerad och Kimi åsidosätts.

Verstappen dök huvudlöst på insidan av Bottas och det var mest Bottas som gjorde omkörningen, inte Verstappen. Verstappens omkörning på utsidan av Kimi var dock racets bästa skulle jag säga. Stroll klantade sig och likaså Giovvinazzi, känns inte som att någon av dem är riktigt mogna än. I övrigt tycker jag det är otroligt uppfriskande att se att DRS inte har samma effekt som tidigare, utan omkörningar tvingas fram på andra delar av banan. Tror det bara kommer bli fler och fler i takt med att förarna blir modigare och vänjer sig.

skriven
#11: zenkert

Hej Anonym.

Nä nog ser det ut som att Kimi agerar testförare åt vettel för tillfället,nu vet Ferrari var gränsen går på årets soft,utan att vettel själv har behövt ta någon risk

Med andra ord:
- Kimi är numero Due.
- Och Vettel numero Uno.

Ciao

skriven
#12: Magnus Blomqvist

När en kille som kallas "Iceman" börjar svära åt det egna teamet över radion. Det är precis då man börjar förstå att det man misstänkt som ivrig påhejare av nyss nämnda person kanske verkligen är dagens sanning. Jag förstår Vettels passion för Ferrari och att få följa sin hjältes fotspår. Men jag förstår verkligen inte Ferraris passion för Vettel.

Svar: Kimi öppnar munnen bara då när det finns något fel på bilen, det vet alla inklusive dumskallen hos Ferrari. Jag begriper inte heller Ferraris passion för Vettel, inte ens hans landsman gillar honom.
Brandon Lee

skriven
#13: Mårten

Hej BJ.
Är inte lika övertygad som dig att det bara handlar om "sabotage" av det egna stallet, men tanken finns där så klart.
Man kan ju tycka att det i första hand handlar om stallet som ska ta hem mästerskapet o då borde man inte agera på detta vis. Men det känns sorgligt att helt plötsligt har en som startar från 16 plats tagit sig upp på tredje plats, inget snack om att det inte var bra kört av ver. Men han borde inte komma förbi kimi om det stod rätt till, som sagt kluven i frågan men ibland känns det som för enkel ursäkt att det blir som det blir. Har själv hållt på kimi i 10 år men denna säsong känns som alla andra. Tack för att bloggen kom igång igen.😊

Svar: Jag ser slarv och okunnighet som sabotage,.apropå att starta från 16 och bli trea, Kimi startade från 17 i Singapore med sin Lotus och slutade trea,..och körde hela racet med en revbens skada, revbenet hade lossnat från sitt fäste på ryggsidan,.det du.
Brandon Lee

skriven
#14: Janne

Jag fick samma känsla i Australien, att Kimi saknade effekt.
Det är helt åt helvete att Ferrari behandlar Kimi så.
Jag blir så less. vi får se till helgen om han får tävla på lika villkor som Vettel. Jag tvivlar.

Svar: Kimi hade småproblem med sin motor under hela helgen, vad det beror på vet bara Ferrari gänget.
Brandon Lee

skriven
#15: Patrik Jansson

Man undrar ju är Ferrari så dumma att dom tar ner effekten för Kimi och gör andra dumheter?? Säsongen har bara börjat och om dom tänker ha en sådan strategi kommer dom nog att få bita i det sura äpplet i slutet av säsongen och se sig besegrade av Mercedes tror jag?! Ser ju verkligen mysko ut iaf :(!!

Svar: Så sant, speciellt med tanke på att Ferrari jämt tjatar om att tillverkar titeln är den viktigaste för dem,.kan bli svårt att nå med bara en förare.
Brandon Lee

skriven
#16: ilkkaluukas.blogg.se

Vet inte om man om man skruvar ner kimi effekt eller vad i helvete man sysslar med.tycker man inte ska kunna manipulera motorn under race.man ska in i depån och skruva eller plugga in på motorn om det är fel på den.

Svar: Felmappning förekommer av flera olika skäl, bla av slarv eller okunnighet, hos Ferrari finns det både och så att det räcker och blir över.
Brandon Lee

skriven
#17: Marcus

Att hålla på Kim är frustrerande då man vet att han inte tävlar på lika villkor som Vettel. Om man medvetet drar ner på motoreffekten eller använder Kimi för att blockera andra förare eller bara att Kimis team är kassa veta jag inte, men frustrerande är det iaf. Hoppas fortfarande att han avslutar i McLaren med att vinna VM titeln för att ge Ferrari ett stor fuck you. Kommer aldrig att ske men hoppas kan man alltid.

Kollade på Sky Sports och det är kul att höra hur de bortförklarade Giovvinazzi misstag.

Svar: Omedveten sabotage är lika mycket sabotage som medveten sådant, dock tycker jag att om man bara lämnar föraren i sitt öde, och sedan skäller ut honom så är det frågan om medveten sabotage.
Brandon Lee

skriven
#18: Ludwig

Otroligt vilka förklaringar man har för Kimis sämre fart. Det är självklart inte så att man drar ner på Kimis motoreffekt när han ligger och jagar bakom Richiardo. Kimi har dock, precis som BL har skrivit många gånger svårt att komma in rätt "fönster" och det kan bero på många olika saker men troligen har man lyssnat mer på Vettel under försäsongen.

Att Ferrari medvetet skulle "sabotera" för Kimi är bara trams, Ferrari har två mål, vinna konstruktörs VM och ta hem förar VM, det gör man inte genom att sabotera för en av sina förare.

Svar: Jag ser kunskap brist och nonchalans som ren sabotage, läs på bättre hur felaktig mappning påverkar på bilens prestanda.
Brandon Lee

skriven
#19: DaNKaN

fucking jävla Ferrari...

Svar: Japp,.fuck the horse.
Brandon Lee

skriven
#20: Ludwig

Kan i tillägg skriva, att jag tror man har Vettel som sin "första" förare i Ferrari, och lägger mer fokus på att hitta rätt där.
Jag tycker om Kimi men personligen tycker jag att Vettel är en bättre f1 förare och att Ferrari gör rätt som ger honom mer attention.
/L

Svar: Vettel är inte speciellt märkvärdig förare när han sitter i en bil som inte passar honom, något som märktes mer än väl under hans sista år hos RBR.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :