WATER COOLER SMALL TALK

 
 
 
Den mjuka linjen av gummiblandningar dominerar inför kommande Kuala Lumpurs GP, även om till exempel Kimi har något överraskande valt tre set hårda, men med tanke på de höga luft och bantemperaturer som är brukliga på Sepang, så lär de inte bli några problem att få upp däckstemperaturen till rätt nivå även med den hårdaste gummiblandningen. Det blir intressant att se huruvida Kimi kan behålla det lilla övertaget tidsmässigt som han har haft på Vettel under de senaste racen, och om Hamilton kan hitta det rätta flytet i sin körning igen, han var ovanligt blek i Singapore samtidigt som Rosberg tycktes åter igen hittat den rätta motivationen och självförtroendet  som kan räcka hela vägen till en VM titel.
 
Nu är det givetvis så, att det inte enbart beror på förarens  motivationsnivå hur han presterar under en hel säsong, utan även riktningen av uppdateringsarbetet spelar en viktig roll i sammanhanget. Ibland spelar vissa uppdateringar i händerna på den ena föraren, ibland den andra, fartmässigt skiljer det bara några enstaka hundra eller tiondelar mellan förarna i ren "råspeed". Ibland fäller Pirellis ständiga trixandet med däckstrycket avgörandet, en sänkning eller höjning bak eller fram påverkar olika sätt på förarnas förmåga att prestera på toppnivå, och försvårar arbetet med att hitta den rätta balansen i bilen när man jobbar med inställningar. Det är inte bara föraren som påverkas av trixandet med däckstrycket, utan även bilarna, vissa bilar har lättare att nå rätt däckstemperatur och optimal greppnivå  med hög däckstryck, några andra svårare beroende på designfilosofin bakom bilens grundkonstruktion, något som man bör tänka på innan man sågar förarnas prestationer efter några enstaka race.
 
Ni har säkert tagit del av rykten som gör gällande, att Apple skulle vara på väg att köpa upp McLaren, men det är ett rykte man ska ta med en stor nypa salt. Att Ron Dennis skulle sälja sitt livsverk till Apple är helt otänkbart, däremot är det fullt möjligt, att de två företagen skulle kunna inleda någon form av teknisk samarbete, där McLaren Technology Group förser Apple med teknisk know how till deras elbil projekt i utbyte mot sponsring av McLarens F1 projekt.
 Chase Carey fortsätter med sitt säljare snack, det nya F1 ska lanseras genom både det ena och andra teknologin, och även ännu fler race årligen ingår i hans agenda liksom faktum, att flera av dem ska köras på amerikansk mark, han nämner bland annat N.Y.C, L.A och Miami som tänkbara destinationer. Jag för min del undrar, om ännu fler dötrista stadsbanor verkligen är den rätta vägen för att öka intresset kring F1, mister CC är en säljare som är i första hand ute efter större inkomster på sportens bekostnad, kan hända att CC i framtiden även vill se F1 förare som skålar med mjölkflaskor efter ett ovalrace på 296 varv.
 
 
 
Silly Season fortsätter att vara silly i allra högsta grad, när ett antal förare påstår sig förhandla om en sits till 2017 med ett flertal olika stall, däribland herrarna Gutierrez och Ericsson.  Nu är det ju som så, att stallen som förarana påstår sig förhandla med inte nödvändigtvis är intresserade av förarnars tjänster, utan det hör till att managers jämt och ständigt springer in och ut hos diverse stallens faciliteter, och försöker övertyga stall ledningen om sin förares oerhörda talang, och likväl om hans värdefulla ekonomiska uppbackning, och märk väl, det gäller även förare som är under kontrakt.
 
Managers agerar efter en viss mönster med tanke på möjliga öppningar på lite längre perspektiv när de jagar sin del av kakan, en viss procentsats av förarens inkomster. En del toppmanagers har blivit stormrika på sina kunders kontrakter med toppstallen, dock väljer några förare att sköta sina kontraks förhandlingar själv som till exempel Nico Rosberg, även Kimi förhandlade fram sitt senaste kontrakt med Ferrari utan manager assistans, familjen Robertsons har tjänat ett antal miljoner ur Kimis kontrakt genom åren, så han kanske tänkte att det fick räcka med det.  Blir 2017 Kimis sista år i F1?  Jag säger så här,.never say never, sedan får ni själv räkna ut vad det innebär.
 
En del etablerade förare som till exempel Bottas och Perez försöker undvika fler års kontrakter med stallen bakom toppstallen där de hoppas hamna inom en inte alltför avlägsen framtid, en något riskfyllt taktik med tanke på hur sällan toppstallen byter ut sitt manskap, och med tanke på hur ovilliga de mindre stallen är att enbart skriva korttids kontrakter med lovande förare, man kan ju tjäna pengar på genom att sälja en kontrakterad förare till ett toppstall istället.
 
Force India säger sig ha Perez under kontrakt, Perez i sin tur fortsätter att prata om hur gärna han skulle vilja köra för Ferrari, samtidigt som han förknippas med en flytt till Renault, det skulle vara ödets ironi om han hamnade hos Renault och ersatte Magnussen som ersatte honom hos McLaren.  Sainz är en annan förare som nämns i Renault sammanhang, det ryktas om att Renault skulle vara villig att köpa ut honom ur hans TR kontrakt.  För Sainz del skulle det nog vara ett steg i rätt riktning med tanke på, att hos RBR är dörren stängt för hans del ett antal år framåt, hur mycket av Sainz bra prestationer kommer ut ur TRs utmärkta chassi låter jag vara osagt, men jag tycker nog att han är lite överskattad som förare, även en medioker förare ser bra ut i en bra bil.
 
Ocon har nog "halva inne" hos Renault som en lovande nykomling från stallets hemland, vem som blir stallets försteförare återstår att se. De svenska F1 fansen skulle gärna se Marcus i den rollen, jag tror att han blir kvar hos Sauber, hans sponsorstöd räcker inte till för att täcka bristen på meriter varken hos Renault, Williams eller Force India,  samma gäller även för hans nuvarande stallkompis Nasr, bra förare utan det lilla extra som väcker intresset hos stallcheferna.
 
Hos Williams tar Lance Stroll andrasitsen, Bottas spelar ett farligt spel i sin iver att hamna hos ett toppstall 2018, ett års kontrakt med Williams med sikte på en Ferrari eller Mercedes sits 2018, eller ett fler års kontrakt med Renault som kan bli ett framtida toppstall, vara eller icke vara, det är frågan för Bottas del.  
 
För min del börjar dagarna här i Sverige vara räknade, jag ska lämna landet om 12 dagar, USA nästa, kanske återvänder  jag till Europa lagom till starten av F1 testerna i Barcelona i slutet av februari, kanske inte, vi får se hur det blir, det känns lite onödigt att ha en lägenhet i Sverige som man så sällan vistas i, ibland kan borta bäst slå hemma bra.
 
Amen,..må höstmörkret vara med er.  
 
         
 

Kommentarer :

#1: Ghostface

Läste nån kommentar i Finsk tidning att om Apple köper McLaren så kommer stallet heta iMac ;)

Svar: Om Samsung köper Macken, vad blir det då, Sam Mc Sung?
Brandon Lee

skriven
#2: Keyser Söze

hahaha 10 timmar mwah :D

https://www.youtube.com/watch?v=dsgEwOZ33YI

Svar: Tänk så glad man kan bli av "Kimister" ;-)
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Jag har djupandats, men är inte helt säker på att min reinkarnation är helt genomförd än som recitatör för F1 Brandon ;-)

Så jag slänger in en Felix igen. Han blir man alltid glad av. Åtta idag i DTM på Hungaroring. I sitt femte race i DTM.
Inte nog med det.
Nä, inte nog med det, han var kvalsnabbast av alla Mercedesförarna idag och inte nog med det, nää.
När den rutiga flaggan föll i dagens lopp, var han först av alla Mercedes-förarna.

Det måste pågå en hel del funderingar i Mercedes just nu. En hel del angenäma och en del INTE alls angenäma som får ledningen att klia sig i huvudet.

Jag har sagt det innan och säger det igen.
Felix IS the Man!!!

Ciao



Svar: Felix har alltid varit min favorit bland svenska racesnubbar, han är utan tvekan den med mest "råtalang", dvs naturlig speed, men saknar tyvärr en rik farsa och en rik polare.
Brandon Lee

skriven
#4: 426 Hemi

Måste hålla med Zenkert fullt ut Felix är den som kan gå in i F1 och ta alla på sängen med sitt oerhörda självförtroende, och med en fantastisk race hjärna. Den viljan den grabben har att vinna är av mästar klass, hoppas bi får se honom i F1


Svar: Kanske inte alla men rätt så många, i F1 finns ju trotts allt några av världens absolut snabbaste förare, men han skulle nog kunna vara bland 6-8 bästa på gridden.
Brandon Lee

skriven
#5: Classe P

För första gången håller jag faktiskt på Rosberg i kampen om titeln. Skulle vara bra om Hamilton får komma ner på jorden lite. Men det återstår att se hur de båda presterar och inte minst vilken riktning stallet väljer att ta...

Ibland undrar jag hur det känns för förare som inte haft det ekonomiska stödet att ta sig till F1 att se förare som Gutierrez och Eriksson harva runt på banorna. Kan ju inte alls kännas bra? Felix bland andra.

Svar: Lewis ser alla vita som "Bullys", rasister som man måste slå, men jag tror att han själv är den enda i F1 som tänker på hudfärg och rasism, sådant brukar inte förekomma i racingkretsar.
Det är många talanger som har fått flytta på sig för mindre talangfulla med feta plånböcker, sorligt men sant, händer hela tiden och kommer även fortsätta framöver,
Brandon Lee

skriven
#6: Svenn

Kan det vara så att Kimi väljer ett extra set hårda för att det ska vara omöjligt för Ferraris "taktiker" att kalla in honom i depå när han inte vill? ;-)

Svar: Kimi startar racet med ett set hårda, och stänger sedan av radion och kör hela racet utan depåstopp?;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Magnus Lundahl

Svenn är inne på något här med däckvalet Kimi gjort.
Kul med Felix må jag säga. Det hade verkligen varit kul se han i F1. Så kanske man kan stå ut med F1 länge till.
Synd bara han har samma namn som min hund Felix.
Men hunden är ju människans bästa vän. Så föraren Felix får bli Formula 1 bästa vän då. Den nya Senna eller Mika eller Kimi. Det behövs riktiga talanger in i F1.

Jag håller sten hårt på Rosberg säsongen ut nu.Den killen är smart och jämfört med Hamilton är det hela skalan så att säga täckt haha.

mvh

Svar: Felix har talang, men inga pengar, F1 idag är lika med no money, no honey, speciellt då om man inte har en bättre manager än Lill Lövis, den snubben saknar de rätta kontakterna i F1kretsar i dagens läge.
Vi får väl hoppas på att Nico tar titeln i år, det blir lite tjatigt om samma snubbe tar högsta vinsten varje år. Ha det gött Magnus.
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Lite struligt kval idag för Felix.
Lite som "From Hero to Zero" jämfört med igår.
Så det blev absolut sista rutan på gridden - P24.

Men som sagt innan - Felix IS the Man.
Smart depåstopp i början av racet gav resultat "The Undercut".

När flaggan föll uppe på P13, som tredje Merca. Före sin teammate Gary Paffet igen, liksom förre F1-föraren Paul di Resta igen, som också kör Merca.

And now to something completely different, som det hette i Monty Python.

Ett jäkla långskott, jag erkänner...
Det här med FormulaE och Mahindra för Felix.
Kan det kanske vara bakdörren in i F1.
Mahindra är en gigantisk koncern.
Inga konstigheter där som hos gubben Force India, kanske snart till salu :-)

Jag bara spekulerar, ni kan själva fylla i egna tankar.
Dissa eller Lajka :-)

Ciao

Svar: Mahindra köper upp Force India och anlitar Felix som förstaförare? Tja, konstigare saker har hänt tidigare, det vore kul att se Swedalas bästa förare i F1.
Brandon Lee

skriven
#9: Marcus

Det låter trevligt det du skriver zenkert och det hade varit kul om din spekulation blev sann och man fick se någon ny som verkligen kan köra i F1. Värre saker har väl hänt i F1 så Mahindra kanske snart börjar kasta pengar på Felix :)

skriven
#10: Svenn

Zenkert, kanonbra teori. Har Lillövis löst en sådan deal för Felix med Mahindra så är det grymt gjort. Vill Manhindra så har de absolut stålarna till att köra kanske både F1 o FormulaE.

skriven
#11: Nico

Tjena BL,

Såg en intressant artikel. Heineken want a Vietnamese GP". Noterbart är att Heineken är en öl, och Vietnam har ingenting med motorsport att göra.
Då borde en tredje fråga komma - den som egentligen är den första. "Vill F1 och dess fans ha ett race i ... Vietnamn?"

Jag tycker detta summerar vem som bestämmer idag. Det är på intet sätt nyheter för mig. Men allvarligt... ruskar på huvudet.
Det blir liksom mer intressant att PolestarCyanVolvo eller vad dom vill heta(?) tog en seger i helgen. SÅ då är det väl dags att dra sig ur från WTCC också.

Jaja... Vad sjutton blir det av föraruppställningen i Renault? Någon av de två jag trodde på, Button eller Massa är numera strukna. Kan det på riktigt bli så att dom klämmer upp Ocon kanske? Och Gasly bör ju landa i STR. Jag vet inte om jag ser Grosjean återvända till Renault även om jag hade gillat det. Läste lite Spanskt önsketänkande om Sainz i Renault. Fan - jag trodde faktiskt ett tag att dom skulle ut och fälla storvilt i förarmarknaden. Men men, Perez finns ju kvar - han har vuxit så fan väntar dom på? Buy out clause? Det måste finnas så sjukt mycket klausuler och parametrar i kontrakten att det ibland känns enklare att stanna kvar.
Det roliga är det som du har skrivit - alla som sitter och chansar på ettårs-kontrakt!

Alors...

//Nico

Svar: Heineken och Liberty är ingen bra kombination ur sportslig synpunkt för F1, utan betyder fler taskiga banor på konstiga ställen för att kränga öl och digital underhållning på inget ont anande konsumenter, säljare är alltid säljare oavsett vad de säljer= vinst till varje pris.
Det är lite märkligt att Renault inte valde en rutinerad förare som kunde ha hjälpt med att sortera ut nästa års bil, men de har själv sagt att de inte vill ha "överåriga" förare, något som kan visa sig vara ett misstag om de måste förlita sig på två oerfarna piloter som inte är duktiga testförare.

Ocon kan nog räkna med en Renault sits liksom Gasly hos TR, och Grosjean lär dyka upp 2018, så de kanske behåller Magnussen ett år till, Sainz sitter fast i sitt Red Bull kontrakt.

Renault har svårt med att locka till sig riktiga toppförare på grund av, att de hittills har inte lyckats med att knyta till sig duktiga designers/ingenjörer, där av att förare som Perez och Bottas bara vill skriva på korttids kontrakter.

Jag för min del lider av "födelsedagssjukan", var med på alla festernas morsa igår, så idag gäller: J´ai la gueule de bois, dock på ett bra sätt eftersom man hade kul som fan;-)

Soyez bien Nico.
Brandon Lee

skriven
#12: Tomi

Fyller på med lite teorier-är det så att Kimi har nån option eller klausuler i kontraktet som faller ut om han är före Vettel efter sista loppet? Vet isf Vettel om det?
Är det därför Vettel kört på Kimi flera gånger och därför stallet medvetet sinkar Kimi under loppen? Spekulationer men ändå:)

Svar: Optioner av olika typer finns alltid med på varenda kontrakt, dock är det bara föraren själv som vet innebörden av dessa optioner, men "vara före Vettel" lär inte existera vad jag vet. Vettel har högre grundlön än Kimi som föredrar bonus per poäng utöver lite lägre grundlön. Att Vettel har kört på Kimi är mer av ren frustation när han har märkt hur snabb Kimi är i en bil som någorlunda passar hans körstil.
Brandon Lee

skriven
#13: zenkert

En Sam Mc Sung, vill jag gärna smaka, Brandon :-)
Det låter som en supergod Burgare med mycket drag.

Ciao

skriven
#14: Magnus Blomqvist

Tror precis som du. Eje pratar vilt och brett om än det ena och än det andra stallet. Men kontraktet med Sauber är nog redan undertecknad. Bra så. Får de till en bra bil kan vi ha Marcus någonstans mellan 9-12 plats och kanske lite extra spänning i jakt på poängen för oss som följer framför tvn med en kall Falcon (inte Heineken vi måste ju vara solidariska).

skriven
#15: Anonym

Det jag menade med att Felix skulle ta alla på sängen gällde i första hand betraktarna samt åtminstone hälften av stallen. Konkurrensen är ju stenhård som du sa. Talang + enorm självsäkerhet är det som är avgör om en förare får stallen förtroende

skriven
#16: 426 Hemi

Blev anonym i mitt inlägg fetafingrar igen. Ber om ursäckt.

skriven
#17: Mika-fan

Har Häkkinen nåt otalt med Kimi?
Jag har sett den ena kommentaren efter den andra där Mika väljer att gå emot Kimis åsikt/handling. Nu senast dök han upp en sväng i Sky sports, där Herbert och ett par andra frågade om hans åsikt om Verstappens körstil, och Kimis respons till VES manövrar. För det första betedde han sig som televinken (Mika alltså). Precis som en tonåring som var överlycklig att hamna i tv-rutan några sekunder. Sen nån jädra svamlig förklaring angående VES. Brundle o Co ifrågasatte hur han kunde tycka så nu, när han uppenbart blev pissed off när Schumi gjorde liknande manöver på mot han själv, på samma ställe. Kommer ihåg väl Mikas egna ord på post race pressconf "we dont need to drive with taste of blood in our mouths"..

Så, har Mika nåt otalt med Kimi? Isf, kan det vara att det skar sig mellan Kimi och "the Ron" (dennis), medans Mika och Ron är riktigt tjenis, och Mika tagit Rons parti i detta? Vore intressant att höra din åsikt i detta.

Svar: Kan vara frågan om gammaldags, hederlig avundsjuka, Mika var populär under sina bästa dagar, men aldrig i närheten av Kimis popularitet, i samma ålder som Kimi är nu blev han avrådd att satsa på en come back, farten fans inte där längre, Kimi i sin tur är fortfarande bland de snabbaste och karriären bara fortsätter, inte lätt att smälta för Mika.
Brandon Lee

skriven
#18: zenkert

Dom har lite roliga ideer i FormulaE.
En förare kan få en Fanboost i ett race.
Xtra Power.

Man kan rösta 3 ggr före ett race/dygn.
Med Facebook, Twitter, eller Instagram-konto.

Jag gillar inte Facebook, så jag har inget och Instagram, näää, inget för mig. Men Twitter är rätt kul tycker jag, så jag har NATURLIGTVIS Fanboostat Felix 2 gånger.

Och det jag kan se på Twitter är att det är fans i hela världen som Fanboostar Felix i FormulaE.

Och Hörru Brandon - fixa nu ett recept på Geggan i din burgare - Sam Mc Sung. Curry måste absolut ingå
annars är inte jag nöjd, rödlök också och senapsfrön.
Resten får du hitta på...
Och så köttet förstås. Bästa närproducerade grisar och bästa närproducerade Vegetariskt alternativ.

Sen är det bara att köra igång . . .

Ciao

Svar: Jag undrar om man skulle kunna göra likadant i F1, 100 röster för att kunna använda DRS över ett helt varv, 200 röster för sänkt däckstryck, 300 röster för att ge Verstappen en smäll på käften osv;-)
Brandon Lee

skriven
#19: BomanP

jag önskar Bottas skrev på för Renault! i Williams finns ingen framtid, det positiva med Williams är att dom lär sig av sina misstag, men dom gör alltid nya!

I Renault finns en potentiell good framtid vilket det inte finns i Williams

Svar: Så sant, det finns ingen framtid hos Williams,men Bottas kanske suktar efter en sits hos Ferrari eller Merca, vi får väl se hur det slutar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :