YOUNG AT HEART

 

Amber och jag har agerat djurvänner i sällskap med några marknadsföring-PR ansvariga för COTA, det vill säga har varit uppe på observations tornet som i folkmun har döpts till giraffen, en storslagen variant av Dala hästen på Texas maner enligt lagen om storhetsvansinne, allt är större i Texas.
 
Nu ser man ju inte mycket av värde uppifrån även om man ser långt, så jag klättrade ner per omgående och tog del av kvalet, om än lite halvhjärtat.
 
Årets säsong och dagens kval i all ära, men jag har promenerad omkring och funderat mest över hur nästa års bilar kommer att se ut på COTA med 2017 års specifikationer. 
 
Det mest glädjande med nästa års bilar är definitivt faktum, att de kommer vara mer förarens bilar än ingenjörens bilar, man kommer att kunna "luta" sig mot greppet på ett helt annat sätt än med årens bilar,
det mest intressanta i detalj är hur förhållandet mellan den "heliga treenigheten" på bilens bakända förändras, dvs förhållandet mellan diffusern, bakvingen och bakdäcken. 
 
Diffusern blir inte bara längre, utan även högre samtidigt som bakvingens övre element hamnar 150 mm längre ner  och bakdäckens bredd ökar betydligt, något som kommer att påverka aeroflödet på ett dramatisk sätt när den "heliga treenighetens" samarbete tajtas till för att alstra mer down force.
 
2017 bilar kommer att tillåta förarna attackera på ett helt annat sätt än vad som är fallet med  årets bilar,
samtidigt som Pirelli gör gällande, att deras ambition är att ta fram däck som tål attack betonad körning utan att gå av alltför snabbt, något som borde passa en förare som till exempel Kimi.
 
Ex McLaren ingenjören Marc Priestley är av samma åsikt, han säger att nästa års bil-däck koncept kommer att passa utmärkt för "plattan i mattan" förare som Kimi, när både det ökade aerodynamiska och mekaniska greppet åter igen kommer att premiera förare vars körstil går ut på att vara förare på egna villkor, inte passagerare på teknikens och ingenjörernas villkor.
 
Man kan väl sammanfatta det hela genom att konstatera det faktum, att beslutfattarna inom F1 cirkusen har äntligen begripit att ibland måste man ta två steg bakåt för att kunna ta ett steg framåt, ibland är ett par steg bakåt ett steg i rätt riktning, 80 tals konceptet är fortfarande "young at heart" även idag.
 
Några av förarna har blivit klara med sina förhandlingar angående nästa års sitsar, Hulkenberg gick till Renault när de inte kunde knyta till sig varken Bottas eller Perez, det är på ett ungefär på den nivån Hulkens marknadsvärde ligger, dock en gyllene chans för honom att fylla plånboken innan F1 karriären är över.
Kvyat fick förlängt med Toro Rosso av marknadsmässiga skäl, varken Red Bull, Pirelli eller andra marknadskrafter ville gå miste om den ryska marknaden, F1 i ett näckskal, Verstappen flyttades till RBR när Heineken klev in som ny huvudsponsor i F1, sporten existerar och agerar på marknadens villkor, så enkelt är det hela.
 
Hos Ferrari fortsätter headhunter pedagogiken på sedvanlig italiensk maner, det ryktas om att Arrivabene är på väg ut och Boullier på väg in. Enligt min mening är det Marchionne som är problemet hos Ferrari, hans nordamerikanska sätt att sparka folk åt vänster och höger leder ingen vart.
Kimi har försvarat Arrivabene och säger att Arrivabene sköter sitt jobb alldeles utmärkt, det anmärkningsvärda är att Vettel inte har gjort det, utan håller tyst, kanske stämmer påståendet att Arrivabene och Vettel inte direkt är bästa vänner.
 
Det om lite av varje, nu är det dags att dra kvalresultatet innan vi lämnar banan för att käka en Texas middag, som består av en köttbit större än den största cowboy hatten i Texas, allt är större i Texas inklusive magknip efter för mycket halvrå biff.
 
1   Hamilton
2   Rosberg
3   Ricciardo
4   Verstappen
5   Räikkönen
6   Vettel
7   Hulkenberg
8   Bottas
9   Massa
10 Sainz
11 Perez
12 Alonso
13 Kvyat
14 Gutierrez
15 Palmer
16 Ericsson
17 Grosjean
18 Magnussen
19 Button
20 Wehrlein
21 Nasr
22 Ocon
 
Lite kort om kvalet, Mercedes active ride  besegrade RBRs  flexaero, Kimi kvalade ut Vettel åter igen, Hulken lyckades klämma sig före Williams duon som skuggades av Sainz och Perez, och Marcus gjorde en utmärk insats med sin 16 plats osv.  Det är intressant att se, hur de olika stallen optimerar bilarnas kval-race prestanda genom set up arbetet som tar hänsyn till  bilens starka och svaga punkter. Mercedes har fortfarande den bästa "all round" bilen utan att egentligen vara bäst på någon  enstaka punkt, utan deras bil är istället den mest kompletta avvägningen mellan design konceptets   starka och svaga sidor som ger en välbalanserad och lättkörd bil ute på banan.
 
Det var allt för stunden, Amber påpekar att vi har bordbeställning som vi inte får missa, så jag måste sluta nu, jag hör av mig efter racet i mån om tid och lust.
 
Amen,..må den nordiska oktober mörkret vara med er.   
 
 
     
 
  
 

Kommentarer :

#1: JoyBoy

Väntar på att säsongen tar slut och testerna för 2017 tar vid. Sedan får de nya bilreglementet visa om det är värt att följa F1 nån mer. Konstgjord racing står mig upp i halsen.

skriven
#2: Plyma

Tjena!
Synd bara att Kimi inte passerade Ves.
Ros kan ju bara hoppas på att Ham klarar starten o inte "plockar" honom i kommande kurvor eller ballar ur för att hävda sig mot Ric, Ves o Kimi som Kommer ;-))

skriven
#3: McLari

Moi!
Hoppas Ros tar de hela i år.
Far å son mästare!
Kan bara annars vänta på nästa säsong så vi förhppningsvis får lite F1 värd komentera.
Brandon!
Din blogg har de senaste åren varit de roligaste inom F1.
Sluta inte!
Jag lovar att kommentera å vara med i snacket
framöver.
Hoppas jänkematen va god!
Hade

skriven
#4: OK

Det enda som inte är större i Texas är möjligen höstmörkret, så det behöver du inte vara orolig för - det kommer att vara med oss. Lite oroande med omstruktureringarna i Ferrari. Jag tolkar det (fel hoppas jag) som att man i första hand bygger för Vettel 2017...

skriven
#5: Patrik Jansson

Hej!
Intressant läsning som vanligt! Som Kimi fan hoppas man ju att det blir som du säger att bilarna nästa år blir mer beroende av föraren och att den då passar Kimi som hand i handske, skall bli intressant att följa utvecklingen! Forstätt att skriva här för din info och kunskap är just nu mycket intressantare än F1 loppen i sig !!

skriven
#6: Peter

Alltid trevligt att få del av dina åsikter Brandon
Kimi tog kvalet men efter i rejset som vanligt med hjälp av dessa strateger som Ferrari har .
Akta dig för nackspärr när du går på beachen Haha

skriven
#7: Andreas

Lätthe den bästa bloggen som finns om f1, keep it up

skriven
#8: Nico

Tjena,

...eller Howdy' om man ska vara lite käck. Kort kommentar innan det börjar bli dags göda kidsen; det blir onekligen spännande/kul att se om någon förare visar på oväntad förmåga om det nygamla sättet att bygga bilar passar dom.

Byebye!

skriven
#9: Anonym

Intressant läsning som vanligt. Hoppas verkligen det blir jämnare i toppen nästa år.

skriven
#10: Zenkert

W T F x 2 ! ! !

Ferrari är ju rena amatörerna.
Först plockar dom in Kimi.
Bytte till Gula däck, dom skulle ju för 17 lagt på Supersoft med så varv kvar.
Har dom en begravningsentreprenör som däcks-strateg för Kimi, eller ???

Och så var det nån igen, som fuckade upp i depån.
Vem är det som gör det hela tiden.
Vem är den gubben?

Inte Kimi-fan, är jag, men detta är F Ö R mycket.

Ciao


skriven
#11: zenkert

Annars, som vanligt - tröttsamt.
Bla-bla-bla-bla-blaaaa, med strategier och däck och overcut och annat ovidkommande osv.

Men Max växer, enligt mig.

Buena Notte!

Ciao

skriven
#12: Tomi

Äh Ferrari plockar bort Kimi för att få Vettel före i tabellen de gör det som krävs, jag kan ju också undra varför de lät Kimi köra Soft i Q2 så att han kunde välja SS eller S att starta racet med?Det fanns marginal för det.....Och varför göra ett extra depåstopp på Kimi jämfört med Vettel....ja ni kan gissa vad målet med det var?!Finns ju andra sätt också olika mappningar osv...
Kimi är verkligen Iceman som stallet behandlar honom inte många som skulle kunna hålla sig lugna...

skriven
#13: Tomi

Ja, varför Ferrari INTE lät Kimi köra Soft i Q2 naturligtvis...

skriven
#14: zenkert

En enda enkel fråga.

Vem är det som kör bilen i F1?

Uppskattningvis i ett Race...
- Ca 100 gubbar, i fabriken, uppkopplade i bilen
- 6 gubbar typ under tak med dataskärmar, uppkopplade i bilen
- 15-20 gubbar i respektive garage/förare. Varav minst 7 är uppkopplade i bilen

Och ändå kan inte Ferrari ens byta däck och genomföra en sund däcks-strategi för Kimi.

Men det gäller inte bara Ferrari och Kimi.
Vem F A N är det som kör F1-bilen?
Eller det kanske inte är en bil längre?
Och den som kör är inte heller F1-förare?


Ciao

skriven
#15: Thomas

Zenkert
Det är nog bara Felix som kan vinna även om hela stallet gör fel.In med Felix i F1 nu😄Såg inte loppet men det låter bedrövligt för Kimi.Keep it up Brandon!// Thomas

skriven
#16: Anonym

Hej
Helt ärligt.Tabbade sig inte Ferarri avsiktligt med Kimi.
Hur länge orkar han med deras dagisfasoner egentligen

Ullis

skriven
#17: Marcus

Kimi måste ha ett omänskligt tålamod som står ut med skiten i Ferrari. Var inte road av loppet innan det skedde och stängde av direkt när Kimi bröt.

skriven

Kommentera inlägget här :