THE PRANCING DONKEY

 
Utan att överdriva det minsta kan man nog påstå att trion på podium blev den förväntade, Hamilton gjorde vad han var tvungen att göra, Rosberg vad som förväntades av honom, och Ricciardo vad som krävdes för att kunna bjuda något drickbart ur sin svettiga doja till den inget ont anande stackaren som misskötte intervjuerna på sedvanlig maner.
 
1         Hamilton
2         Rosberg
3         Ricciardo
4         Vettel
5         Alonso
6         Sainz
7         Massa
8         Perez
9         Button
10       Grosjean
11       Magnussen
12       Kvyat
13      Palmer
14      Ericsson
15      Nasr
16      Bottas
17      Wehrlein
18      Ocon
 
Räikkönen, Gutierrez, Verstappen och Hulkenberg bröt racet av olika skäl.
 
 
Hos Prancing Donkey utmärkte sig Kimis pit crew på flera olika sätt, först genom att under det första depåstoppet skruva dit däck med tok för hög däckstryck, så att Kimi halkade omkring på banan som en åsna på is, och sedan genom att låta bli att skruva dit ett hjul/däck överhuvudtaget vid tredje stoppet, bra jobbat Prancing Donkey, Vettel tackar och tar emot.
 
Jag skulle kunna skriva en hel del om racet, men väljer att låta bli, dels på grund av att  ni redan har sett racet och vet hur det hela gick till och hur det hela slutade, och dels  på grund av tidsbrist, just nu har jag mer att göra än jag hinner med.
 
Vi kör istället ett kunskapstest, eller ska vi kalla det för en landskamp istället eftersom grand prix racing har läsare på båda sidor av den finska viken.  Här nedan kan ni ta del av en bildkavalkad av F1 förare/bilar från olika tidsepok, en del av förarna blev etablerade stjärnor i F1, några andra lyckades aldrig klara sig genom förkval/kval för att kunna starta i ett race, samtliga förare har ett finsk eller ett svensk medborgarskap, några har även dubbel medborgarskap.
 
Er uppgift blir att namnge både föraren och bilmärket i fråga utan att fuska med google eller något liknande, och märk väl, en del av förarna har kört i ett antal olika stall, bilderna här nedan behöver inte nödvändigtvis föreställa just det stallet där föraren är/var/har varit mest framgångsrik under sin karriär. Lill Lövis måste vara något av en världsmästare i det avseende, han sägs har kört för Ferrari, McLaren, Tyrrel, Toleman, Shadow, Spirit, Onyx, AGS, Arrows, och Ligier, huruvida den uppgiften överensstämmer med verkligheten låter jag vara osagt, men om jag springer på Stefan i L.A så kan jag ju alltid fråga honom.
 
Sammanlagt handlar det om 19 förare och ett antal stall, prickar man alla rätt borde man söka jobb som en TV kommentator eller som en F1 expert hos en valfri tidning, prickar man hälften rätt är man en femstjärnig F1 nörd av rang, prickar man ingen rätt så är man en fotbolls diggare som har klickat in i fel blogg, eller Blomman på studiebesök för att ta reda på hur en bra F1 blogg ska se ut,..mycket nöje.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Amen,..må nästa års COTA erbjuda riktig racing när F1 tar två steg bakåt för att kunna ta ett steg framåt.
 

      
           
             
      

Kommentarer :

#1: Hedblad

Haha ajdå, inte ett namn kan jag sätta. nen älskar bloggen och sporten ändå, och hatar fotboll!;)

skriven
#2: Andy

Är det Ronnie i lotusen på första bilden!? Kimi i saubern är det i alla fall, Fernando i Renault!... Sen vete fan

skriven
#3: DD

bild 3: hakkinen, lotus

Bild 5. JJ Letho, benetton

Bild 8. Ronnie Peterson, tyrell

Bild 10. Gunnar Nilsson, lotus

Bild 11. Räikkönen, sauber

Bild 13. Kovalainen, renault

Bild 14. Ericsson, caterham

Bild 15. Mika Salo, BAR

Bild 17. Bottas, williams

Bild 18. Stefan Johansson, footwork

Bild 19. Nico rosberg, williams

Resten kräver google för min del 😀

skriven
#4: Anonym

Fasen, den första är ju Pappa Rosberg i wolf

skriven
#5: DD

Andy, Alonso har väl ingen anknytning till sverige eller finland??

skriven
#6: Tomi

Gissar vilt men ändå...:)
1. Häkkinen
3.Lehto
4.Roos
5.Salo
7.Så cool bil och förare!!!
10.Lövis
11.Kimi
12.Ronnie
13.Kovalainen
14.Marcus
19.Bottas

Svårt svårt......

skriven
#7: Jonatan

Slänger in några gissningar:)

5: Din favorit!! Jos Verstappen, Benetton
11: Kimi.Sauber
13: Kovalainen . Renault
14: M Ericsson . Caterham
15. Ricardo Zonta. Bar

17 Bottas. Williams
19 Rosberg. williams

E nog de jag kan på rak arm...:)

skriven
#8: zenkert

Din rackare, Brandon!!! :-) :-) :-)

Jävligt kul QUIZZ.
Jag ska kolla utan att googla osv.
Inte heller har jag läst andras svar.

Scrollade bara ner till botten för ge dig mit goda Skratt.

Återkommer med svar, fast faen vet om man vågar svara. Man kanske blir Blomman för dagen :-)

Ciao

skriven
#9: Classe P

Jag ser i alla fall Kimi i Sauber, Bottas i Williams och Ericsson i Caterham. Har bara följt F1 sedan 2010 så resten är jag helt vilse på. Men tur att jag inte är fotbolls-diggare i alla fall.

skriven
#10: zenkert

And here are the Votes from Zenkert.
Detta var skitkul, Brandon!

Bild 1.
Bilen: Lotus, ser det ut som...
Förare: Ingen aning.

Bild 2.
Bilen: Det står ju Tyrrell, så borde väl vara det.
Förare: Ronnie Peterson.

Bild 3.
Bilen: Jordan
Förare: Mika Hakinnen (Vild gissning)

(Fasen, vad kul detta är, ska du ha chassinummer också he-he-hee)

Bild 4.
Bilen: UOP Shadow
Förare: Kan det vara Roos i ett one night stand på Anderstorp

Bild 5.
Bilen: Benneton.
Förare: Mika Hakinnen.

Bild 6.
Bilen: Det är en gammal Hesketh.
Förare: Men vem kör, hmmm.... Torsten Palm, kanske.

(Nä, nu får jag öppna en pilsner och klarna tankarna)

Bild 7.
Bilen: Toleman.
Förare: JJ Lehto.

Bild 8.
Bilen: Tyrrell, den berömda sex-hjulingen.
Förare: Ronnie Peterson.

Bild 9.
Bilen: Minardi. Ser ut som nåt Ialienskt Plock-i-Pinn.
Förare: JJ Lehto

Bild 10.
Bilen: Attans svårt.
Förare: Gunnar Nilsson.

Bild 11.
Bilen: Sauber.
Förare: Iceman vår egen Kimi i debutåret i F1.

Bild 12.
Bilen: Lotus 72.
Förare: Reine Wisell (samma färg på hjälmen som Henri Pescarolo)

Bild 13.
Bilen: Renault.
Förare: Heiki Kovalainnen.

Bild 14.
Bilen: Caterham
Förare: Marcus Ericsson

Bild 15.
Bilen: BAR.
Förare: Ingen aning.

Bild 16.
Bilen: Ser ut som en gammal BRM.
Förare: Slim Borgudd.

Bild 17.
Bilen: Williams.
Förare: Valteri Bottas.

Bild 18 modellbilen.
Bilen: Footwork.
Förare: Mika Hakinnen.

Bild 19.
Bilen: Sauber-BMW
Förare: Valteri Bottas.


Ciao

skriven
#11: 1014johansson

Det här är ju en höjdare!
bild nr1 ronnie p
nr2 stefan Johansson
nr5 hakkinen
nr9 keke rosberg
nr 11 kimi
nr 12 eje elgh
nr 13 kovalainen
nr 14 ericsson
nr 15 kenny bräck
nr 17 bottas
nr 19 nico rosberg

Förmodlingen inte så många rätt men kul quiss

skriven
#12: 1014johansson

Jag vet att bräck inte kört F1 men han har åtminstone testat för något stall om jag inte missminner mig

skriven
#13: Göran

Testar

skriven
#14: Göran

Lite blandade gissningar med utgångspunkt från dom förare jag kommer på förutom Bonnier.
1. Kekke
2.Slim Borgudd, Tyrell
3. JJ Lehto
4. Bertil Roos
5. Mika
6. Torsten Palm
7.Leo Kinnunen, Surtees
8. Ronnie, Tyrell
9. Lövis, March 761
10. Nilsson, Mc Laren
11. Kimmi
12. Wisell, Lotus
13. Kova, Renault
14. Markus Caterham
15. Salo
16.Conny Andersson BRM
17. Bottas, Williams
18. Wirdheim
19. Rosberg, Williams

Svar: Inte illa pinkat, du borde söka jobb som en F1 expert hos någon TV kanal;-)
Brandon Lee

skriven
#15: zenkert

Finns det inga fler Afficionados, eller glada följare som vågar delta i Brandons sköna Quizz?

Man deltar inte för att vinna eller bli utpekad som förlorare. Man deltar för att det är kul att gnugga de små grå :-)

Kom igen nu alla hängivna bloggläsare, var inte blyga, ju fler som svarar, desto roligare blir det!

Mina bilder från förr som jag slänger upp på en av mina siter som jag väckt från träda och börjat kultivera för mitt eget höga nöjes skull, har vuxit till sig lite grand.
Välkomna att titta på, Pictures of the F1 Past.

http://suicidegame.com/racing/

Ciao

skriven
#16: Mårten

Tja Brandon.
En fråga som jag funderat ett tag på är hur när Ferrari stallet har ( kommer ) du? Har du snackat med kimi någongång? Blev oxå förvånad att kimi kunde dra iväg från vettel på första stinten men den andre så var vettel tillbaka igen, du säger att dom hade fel däcktryck i kimis bil men DET får ju bara inte hända! Ingen annan som nämt detta mig veterligen. Tack o hej.
😊

Svar: Jag har snackat med de allra flesta i startfältet vid något tillfälle, dock inte med de allra yngsta, men sanningen att säga så får man mycket mer ut av att prata med ingenjörer istället,.och angående Ferrari så vet jag nog mer än de allra flesta i fråga om vad som pågår i stallet bakom stängda dörrar. Det var lätt att se att Kimi hade för högt däckstryck när man stod så nära banan som jag gjorde, händer rätt så ofta hos Ferrari. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#17: mika-fan

Låter bli att gissa, för det är pinsamt hur få jag känner igen, haha.

Kan typ Bertil Roos och Reine Wisell för jag ser att det står det på bilarna :D

Sen kimi i saubern, Kova i renaulten, JJ i benettonen, Mackan i caterham, Mika i lotusen, sen tar det stopp.
Keke överst kanske? Visste inte att Mika han snott hans hjälmdesign rakt av. Trodde den finska "glorian" var Mikas påfund, men icke =)

Svar: Det var väl inte så pjåkigt, apropå hjälmdesign, den har väl gått i arv både bland de finska och de svenska förarna, blå-vit och blå-gult.
Brandon Lee

skriven
#18: mika-fan

Måste bara tillägga att bilarna mellan slutet av 70-talet, till typ mitten av 80-talet ser så brutalt jävla råa ut, med sina feta bakdäck, och sin enorma, låga och långa bakvinge. Lite dragster stuk på dom.

skriven
#19: zenkert

Gött MIKA-FAN !
Du, om någon, stamgäst som du är måste ju Quizza lite :-)

Jag har inte tänkt på den finska Glorian, som du skriver.
Intressant iaktagelse.

Min är att alla svenskar kör med gul och blått på hjälmen. ME upprätthåller den traditionen. Liksom Joel Erikson i F3.

Är det för att alla har blivit slagna gula och blå av alla kaxiga Finländare i F1 :-) Utom Ronnie P.

Hmmm... när jag tänker efter, så finns det en svensk racer som struntar i gul och blå hjälm..............
Ja, just det. Felix, vem annars!

Så in med Felix i F1!!!
Det är dags att bryta den blå-gula trenden.

Ciao

skriven
#20: zenkert

Och MIKA-FAN.

Kolla bild 2 på min sida.
http://suicidegame.com/racing/

Titta noga så får du ett gott skratt, precis som Ronnie Peterson, efter att ha signerat och Colin Chapman fick.

Ciao

skriven
#21: Marcus

De enda jag tror mig kunna är

Kimi - Sauber
Marcus Ericsson - Caterham
Bottas - Williams
Kovalainen - Renault
Häkkinen - Lotus
Nico Rosberg - Williams

Saknar dock Joakim Bonnier. Såg bilder med honom från Monaco på en konstrunda förra året. Riktigt fina bilar.

Svar: Jag valde rätt så svåra nöt att knäcka, lite överkurs i sann F1 nörd anda;-)Bonnier skulle ha varit för lätt att känna igen, där av att han inte fanns med.
Brandon Lee

skriven
#22: mika-fan

ZENKERT: Mikas hjälm har jag koll på iaf =)
Jag följde han slaviskt sen -95 tills han la av. Den resan han gjort, är ju nåt helt otroligt. Läser man om han förstår man vilken speciell förare han var. Jag skulle nog vilja kalla han en legend, även fast han lever ännu. Den statusen brukar ju folk få "post mortem".
Jag stod upp och höll handen på hjärtat när dom spelade finska nationalsången och Mika var överst på pallen.

Fast nu på senare år tycker jag att han ändrat attityd, åt det sämre hållet, men åren -95 till 2001 glömmer jag aldrig.


Fint grepp Ronnie hade när han skrev autografen :P

skriven
#23: mika-fan

Snyggt med O:et runt bröstvårtan :D

skriven

Kommentera inlägget här :