SUZUKA SAMURAIS


Det sägs att "early bird catches the worm", så jag tar rollen som fågeln och försöker fånga F1 masken från Suzukas gräsmatta så här på morgonkvisten.  Ja, jag vet att ni har sen eftermiddag i Sverige, men jag har en skaplig tidig morgon "over here", ni hade ett tidig morgon race, vi ett sen kväll-natt race, världen är stor och jorden är rund.
 
Suzukas GP blev en hyggligt underhållande tillställning under sina bästa stunder, i alla fall för förarnas del, men även fansen fick valuta för pengarna till en viss mån.   Hamilton har fortfarande problem med att begripa varför hans bil är utrustad med en koppling, hans starter liknar en körskola elevens samlade motorstopp orgierer, kanske borde Mercedes utrusta Lewis bil med en automat låda istället av den enkla sorten som är brukligt i Norge, en tvåstegs låda med bort-hem lägen så att Lewis hittar lätt både ut ur depån och in i depån, och slipper bekymra sig om kopplingen när rödljuset slocknar.
 
Nico i sin tur tycks har lärt sig hur man använder kopplingen och tog starten, resten av racet blev en söndagsåkning fram till målflaggan för den gode Nico, som nu tycks ha kopplat ett skamgrepp om Lewis cojones som inte längre kan vinna årets titel av egen kraft, utan måste förlita sig på att andra förare ställer till det för Nico, eller att Nico själv ställer till det för Nico, att ta in 33 poäng på fyra race är en hel del.
 
Jag personligen kommer inte fälla några tårar om Hamilton misslyckas med att knipa titeln, Nico är en mycket duktig förare som förtjänar att vinna VM titeln.  Nico har fått mycket oskälig kritik från fansens håll under de senaste åren, inte minst i Sverige, men sådant ska man ta med en nypa salt, folk som begriper lika mycket om racing som en orangutang om partikel fysik borde inte uttala sig i ämnet överhuvudtaget.
 
Det är inte lätt att köra om på Suzuka, speciellt inte då om bilen man ska försöka passera har bra traction ut ur kurvor, något som många i tio i topp fick erfara. Det kan till och med vara svårt att varva eftersläntrare som tycks vara färgblinda ,och har därmed svårt att rätta sig efter blåflaggs situationer. Givetvis ska även varvade förare tillåtas köra för fullt, men om man harvar runt 15 platsen bör man använda speglarna, och släppa förbi toppbilarna när de kommer ikapp, eftersom publiken finns på plats för att i första hand ta del om kampen av topp tio placeringar, inte vad som händer nere i kön.
 
Kimi hade oflyt i vanlig ordning när man blev tvungen att byta växellådan i hans bil efter kvalet, synd med tanke på när han kvalade in som trea, och hade därmed haft en bra chans på en podium placering när Hamilton missade starten. Men sånt är racing, även om jag tycker att alla dessa fåniga straff för bilrelaterade problem är helt meningslösa, det är ju inte förarens fel om materialet inte håller måttet, ska man straffa någon för det borde det i så fall vara stallet som straffas, kanske i form av avdrag från konstruktörs poängen.
 
 
 
1            Rosberg
2            Verstappen
3            Hamilton
4            Vettel
5            Räikkönen
6            Ricciardo
7            Perez
8            Hulkenberg
9            Massa
10          Bottas
11          Grosjean
12          Palmer
13          Kvyat
14          Magnussen
15          Ericsson
16          Alonso
17          Sainz
18          Button
19          Nasr
20         Gutierrez
21         Ocon
22         Wehrlein
 
FIAs och Heinekens sladdbarn lille Max fick åter igen synd förlåtelse av FIAs pajaser efter ytterligare en kursförändring på bromszonen, FIAs rövslickande av Heinekens flaskbarn ter sig alltmer patetiskt för varje race, skicka tillbaka lille Max dit där han hör hemma, nämligen lådbils racing bland andra knattar i trotsåldern på Amsterdams gator.
 
Årets race på Suzuka var osedvanligt fri från avåkningar, det var ingen som testade hur hållbar bilen är när man hamnar i armco räcket.   Marcus har testat Saubers krasch tålighet några gånger under den gångna säsongen med beröm godkänd resultat, inga nämnvärda skador alls. 
Sämre gick det för den gode Marcus när han på en cykel utmanade en kyckling i ett "chicken race", Marcus vurpade och skadade sig värre än i sin krasch på Silverstone med sin Sauber, kycklingen kom undan utan skador, chicken racet slutade med 1-0 till kycklingens favör.
Så, vilken lärdom kan man dra av det ovannämnda?  Jo, aldrig utmana en kyckling i ett "chicken race".

Nog om kycklingar och annat löst folk, Austin nästa för F1 cirkusen som därmed för första gången hamnar i "Liberty Country". Jag kommer att vara på plats för att förse er med mer eller mindre odödliga visdoms ord om F ettans vara eller icke vara, men däremot kan orden helt utebli när F ettan faller i vinter ide, jag funderar på att pausa bloggen ända fram till februari tester, eller eventuellt fram till årets första race 2017 när den här årets säsong är över, vi får väl se hur det blir med det.
 
Amen,..må kycklingens mod vara med er.
 
      

Kommentarer :

#1: Anonym

Jag förstår mig inte på Ferraris strateger. Ferrarin är snäll mot däcken men varför nyttjar de inte det på sista stinten för Vettel. Kims undercut på Ricciardo fungerade men istället för att ta in Vettel samtidigt så gör de en lång stint och tappar Hamilton. De hade kunnat göra en undercut och kommit ut tvåa och långstintat i mål. Jag tycker att de altför ofta gör konstiga strategiska beslut.

Tack för en bra blogg

skriven
#2: antonio

Alltid kul att se Formel 1 bilar köra runt på Suzuka, en av få bra banor på kalendern. Aldrig fel att ta en paus efter säsongen och koppla ifrån racingen en stund och syssla lite med annat under tiden, man bruka komma tillbaks hungrig och sugen på racing (pratar efter egna erfarenheter).

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Så klart att du skall få ha lite semester efter ett mycket väl utfört arbete under 2016. Vi får andmäktigt hålla oss till tåls. Som tur är har vi lite "Grand Tour" att hålla abstinensen för snabba bilar i schack över senhöst/vintern iallafall. Och I mitt fall även en god måltid då jag ju utryckligen tidigare lovar att äta upp min gamla hatt om Lewis skulle missat ett tredje raka titel. Nico har i mina ögon alltid saknat det där allra sista som gör en mästare men i år verkar han ha tagit det där sista steget. Lewis å sin sida har ju fullt upp med att glida runt i sin La Ferrari med Justin Bieber sena kvällar. Men kanske kanske kanske kan vända på allt de sista 4. Ett DNF för Nico och det är jämnt igen. Själv bryr jag mig mer att Kimi skall hålla undan för Vettel och Verstappen. Det skulle göra att även Vinters kalla dagar skulle gå att överleva med ett leende på läpparna.

skriven
#4: Peter

Haha Brandon
Men sover Ferrari strateger även detta lopp

skriven
#5: Tomi

Vet inte har ingen insikt bakom kulisserna men jag tycker att det verkar som att Nico jobbar hårdare än Lewis, lite mättnadskänsla hos Lewis känns det som......men det var nästan löjligt att se hur Lewis höll undan i längden lätt för Vettel när han kom ut med två steg mjukare gummi blandning precis bakom Lewis efter depåstoppet-visar vilken marginal Mercedes har fortfarande tycker jag.......klart du skall ta en paus när det inte är nån action...

skriven
#6: Kenneth

Jag tror jag ser spöken mitt på ljusan dag, Kimi kör tredje snabbast i kvalet då kommer stallet på -jo just ja vi måste nog byta vx-lådan och sedan ojsan nu hamna han bakom Seb igen ...

skriven
#7: zenkert

Ta du din Time Out Brandon.
Du väl skicka ett vykort hit, lite då och då ;-).

Läste nyss att Sauber kommer att köra hela 2017 med
den sista 2016-specade Ferrari-motorn och satsa på . . . citerar Frau Kaltenborn:
. . . Chassis development and Performance development.

Hmm . . . Låter som ännu ett dåligt Sauber-år.
Typ kräftgång. Och är inte motorn en del av fordonets Performance, undrar jag.

Honda då? Ett Wild Card förstås. Men man vet aldrig.
Kan kanske vara värt att satsa på.
En Honda-motor anno 2017 är säkert billigare än en 2016 Ferrari. Och Honda kanske skulle tycka om att ha en motor i ytterligare ett team.
Eller finns det ryktet säger ett Inte-Ett-Team-Till-Med-Honda-Moror-Veto hos McLaren som ryktet vill göra gällande?

Det verkar mest som att fegas hos Sauber för tillfället. Inte mycket Cojones där inte. Fast hur skulle det kunna göra det, Frau Kaltenborn?

Ciao

skriven
#8: zenkert

Du är inte ensam om att se spöken mitt på ljusan dag KENNETH!

Jag har också sett dom :-)

Ciao

skriven
#9: OK

En paus kan vi leva med, men ABSOLUT INTE till första racet. För egen del tycker jag nästan att dina synpunkter från testerna är årets blogghöjdpunkt. Detta gäller i ännu högre grad när det blir stora förändringar - så våga inte ta paus under testerna. ;-)

skriven
#10: Marcus

Nico har blivit av med hjärnspökena från tidigare säsonger och ser verkligen stark och självsäker ut, till skillnad från Hamilton. Nico förtjänar det verkligen och jag hoppas han håller ihop det.

Fattar verkligen inte varför förarna straffas för mekaniska problem. Teamet borde få poängavdrag och inte föraren.

skriven
#11: Anonym

Är det bara jag som såg ett ödets ironi när Hamilton över radion sade: Verstappen moved under braking. "No shit" är min kommentar. Till saken hör förstås att Hamilton är en av de förare som försvarat Max beteende. Jag är medveten om Hamiltons agerande efter loppet, och att han antydde att protester inte anstår ett team som just tagit hem årets världsmästartitel, men icke desto mindre lät han rätt upprörd när det hände - och med all rätt tycker jag. Påläggskalv eller inte, de måste ju ta itu med honom innan det sker en riktigt svår olycka.

skriven
#12: Mayol

Nu har tydligen Charlie W haft ett nytt "kvartssamtal" med unge herr Förstoppning men till vilken nytta? Han ignorerar ju konsekvent allas förmaningar om att inte "röra sig" under inbromsning och numera vet man att han kommer att fulparera under inbromsning om han är hotad bakifrån eftersom han ju aldrig åker på bestraffning för detta. Är det vi ser en ny "V-stil" (som Boklöv i backhoppning) som snart även alla andra måste anamma eftersom den unge guldgossen ju konsekvent kommer undan med det? Vi är med stormsteg på väg mot en seriös olycka där sedan FIA med Charlie W i spetsen kommer att ångra sin larvigt fega hållning i frågan? De som tycker att Verstappen är en frisk fläkt bör betänka att man släpper loss en rejält omogen pubertal kraft som omöjligen har förmågan att konsekvens-bedöma sitt agerande.

skriven
#13: Magnus%20Lundahl

Ferrari suger ta mig fan jämnt. Snacka om alltid göra depå stop fel.
Sedan har jag också sagt det länge. Stallen som ska straffas om dom behöver byta tex låda. Men sådant logiskt enkelt uppenbart sak kan FIA inte komma på.

Mad Max för till med göra vad han vill mot Hamilton.

Kan ingen ta bort jävla asfalten utanför banan. flera hade fått bryta om det inte vore baby max bana till med denna nu mera.
Lika tråkigt som köra arcard spel att se på F1 nu mera.
Många standard bilar låter goare en dessa F1 bilar. Man har ju migrän efter ett lopp efter ens hjärna ogillat skit ljudet i närmare 2 timmar. totyr och att lyssna på engelska kåta fjoller på Hamilton, gör inte saken bättre heller.

mvh

skriven
#14: Tompa

Vad är det för skillnad när Lewis gör en dålig start mot när Kimi gör en? Jo det är så här hörni, Lewis är helt värdelös och kan inte hantera kopplingen och Kimi är bäst, faktum är att Kimi är så jävla överlägsen så att hans egna team saboterar för honom. Allt bara för att ingen annan förare ska börja gråta. Kimi är bäst även om han inte har tagit en titel sedan 2007.

skriven
#15: Magnus Lundahl

Tompa. Hamilton bad om ursäkt under loppet för han klantat sig i starten. Vilket han gjort flera gånger nu i år.. Kimi hade teknisk fel på bilen vid flera av tillfällen du tänker på.Förstår du skillnad på tekniskt fel och förar misstag. Tydligen inte.
Men är man kär så är man blind. och vem du är mycket kär är väldigt uppenbart.

När Kimi gjort misstag har det aldrig sagts något annat heller. Bara så du inte kan förstå att ibland är tekniska orsaker som strular som gör att det kan se ut som man missar tex starten. Men du kan omöjligt sätt hela loppet eftersom Hamilton i radion i loppet bad om ursäkt..........
Jag gissar du slutade se när din älskling klanta sig i starten och ej skulle kunna vinna.

skriven
#16: Tompa

Magnus Lundahl. Jag är inte kär i någon för tillfället, men du och alla andra här inne är ju förälskade i Kimi. Du har ingen aning om vem som är min favoritförare, jag gillar Kimi mer än Lewis men jag har inga skygglappar på mig utan kan se att min favoritförare gör misstag eller helt enkelt inte har farten. Och ska du vara dryg och komma med "min älskling" så kanske du ska lära dig att det alltid är stor bokstav efter punkt. Vem är du kär i då? Brandon? Nästan patetiskt med allt rövslickeri här inne :D

skriven
#17: zenkert

Jag vill med bestämdhet förneka att jag, ZENKERT skulle ha någon som helst kärleksliknande relation till vare Kimi, eller Brandon.

Jag lägger mina fingrar på bibeln och svär, att jag sagt sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.

Om jag mot förmodan skulle vara kär i någon så vet väl alla här på bloggen att det i så fall skulle vara Felix Rosenqvist - he-he-heeee :-)

Ciao

Svar: Va fan, vet du inte att man bör älska sin nästa,.är det på den svarta bibeln du lägger dina fingrar på?
Brandon Lee

skriven
#18: Tomi

TOMPA; Ha ha ha ADHD?

skriven
#19: ken

Jag kan förstå om du vill vila bloggen under vintern, men du får absolut inte vila den så länge som till första racet 2017. Dina inlägg om testerna är suveräna, och framförallt då det blir mycket nytt under testerna som kommer med delvis nytt reglemente så vill jag inte för allt smör i Småland missa dina tankar och funderingar samt dom nyheter som teamen kommer med.

Sen hoppas jag din USA vistelse blir kanon. Ken!

Svar: Hur lång pausen blir beror på om jag har tid att vara på plats när testerna kör igång i februari, lite svårt att sia om det redan nu. Att vara i L.A är som att vara hemma igen för mig, så min vistelse här blir mer än kanon hoppas jag;-)
Brandon Lee

skriven
#20: Tompa

Tomi. Nej jag har asperger plus y-namn = härdsmälta.

skriven
#21: zenkert

Först hade jag tänkt skriva detta

---
Tur att denna bloggen är fri från möjligheten - att kommentera kommentarer.

Det är nu bevisat av MAGNUS LUNDAHL och TOMPA med ytterst önskvärd tydlighet.
Ingen humor, boys?
Sånt skit kan ni hålla på med utanför bloggen.
- Vill ni slåss här inne, får ni gå ut, brukar det heta.

Och TOMI fick sig en släng också för att han ville vara med och leka.

Tråkigt, när denna annars så eminenta blogg spårar ur på det här viset.

Man kan ha skilda perspektiv/olika åsikter, men för den skull inte bara hoppa på och nedvärdera/kasta smuts/vara taskig eller allmänt dryg.

Eller ska vi starta 3:de Världskriget här och nu på Brandons Blogg bara för att vi är oense om Kimi och Ferrari och Ham i Mercedes, eller något annat ovidkommande i livet.
---

Men så skrev jag det inte.
Eller gjorde jag det :-) :-) :-)

Ciao


Svar: Jag vill inte förhandsgranska kommentarer innan jag godkänner dem, jag litar på att folk sköter sig, om inte så blockerar jag deras IP adress och då kan de inte längre lämna kommentarer.
Magnus och Tomi är ok, kanske blev de bara lite irriterade av idiotens tugg, sånt händer ibland.
Brandon Lee

skriven
#22: Marcus

ZENKERT Jag hoppar på kärlekståget för Felix, kollade faktiskt på Formel E pga av honom :)

Men han är ingen Kimi ;)

skriven
#23: Tompa

Humor var det ja.... Och du zenkert, vill du inte läsa så blunda.

skriven
#24: MagnusLundahl

Jag skrev en lång kommentar till Tompa. Men eftersom han klaga på min stavning vet till med ett barn att han förlora vårat gräl hihi

zenkert tack vare dig skrev jag om allt och kort. Jag håller med dig..

Hur bra är Felix?Han verkar hantera det mesta. Undra vad han skulle kunnat gjort i säg macken i F1 eller liknande mitten stall. 2017 kommer troligen förarna ha större betydelse med så.
Äntligen slutar Massa och Buttom och flera till skulle behöva bort. Tänk fall Felix fick chansen.


mvh

Svar: Nu har jag blockerat hans IP adress, en del lär sig aldrig utan de måste avlägsnas, jag vill inte att idiotpacket från Bladet härjar fritt här hos mig.
Brandon Lee

skriven
#25: Ghostface

Kimis växellåda gick sönder i depån under natten.
Sådant är väl ganska vanligt? ; )

Svar: Nja, Kimi sa själv att växellådan inte kändes helt kry efter kvalet.
Brandon Lee

skriven
#26: Classe Salem

Brandon, ta nu en välbehövlig rast från F1 och utnyttja tiden till "lek" med kärleken. Låt allt annat vara!
Vi hörs i februari! //C

Svar: Livet leker med kärleken och Amber är en mycket kärleksfull tjej som gör livet värt att leva, hur lång paus det blir med bloggen återstår att se.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :