Det sägs att "early bird catches the worm", så jag tar rollen som fågeln och försöker fånga F1 masken från Suzukas gräsmatta så här på morgonkvisten. Ja, jag vet att ni har sen eftermiddag i Sverige, men jag har en skaplig tidig morgon "over here", ni hade ett tidig morgon race, vi ett sen kväll-natt race, världen är stor och jorden är rund.
Suzukas GP blev en hyggligt underhållande tillställning under sina bästa stunder, i alla fall för förarnas del, men även fansen fick valuta för pengarna till en viss mån. Hamilton har fortfarande problem med att begripa varför hans bil är utrustad med en koppling, hans starter liknar en körskola elevens samlade motorstopp orgierer, kanske borde Mercedes utrusta Lewis bil med en automat låda istället av den enkla sorten som är brukligt i Norge, en tvåstegs låda med bort-hem lägen så att Lewis hittar lätt både ut ur depån och in i depån, och slipper bekymra sig om kopplingen när rödljuset slocknar.
Nico i sin tur tycks har lärt sig hur man använder kopplingen och tog starten, resten av racet blev en söndagsåkning fram till målflaggan för den gode Nico, som nu tycks ha kopplat ett skamgrepp om Lewis cojones som inte längre kan vinna årets titel av egen kraft, utan måste förlita sig på att andra förare ställer till det för Nico, eller att Nico själv ställer till det för Nico, att ta in 33 poäng på fyra race är en hel del.
Jag personligen kommer inte fälla några tårar om Hamilton misslyckas med att knipa titeln, Nico är en mycket duktig förare som förtjänar att vinna VM titeln. Nico har fått mycket oskälig kritik från fansens håll under de senaste åren, inte minst i Sverige, men sådant ska man ta med en nypa salt, folk som begriper lika mycket om racing som en orangutang om partikel fysik borde inte uttala sig i ämnet överhuvudtaget.
Det är inte lätt att köra om på Suzuka, speciellt inte då om bilen man ska försöka passera har bra traction ut ur kurvor, något som många i tio i topp fick erfara. Det kan till och med vara svårt att varva eftersläntrare som tycks vara färgblinda ,och har därmed svårt att rätta sig efter blåflaggs situationer. Givetvis ska även varvade förare tillåtas köra för fullt, men om man harvar runt 15 platsen bör man använda speglarna, och släppa förbi toppbilarna när de kommer ikapp, eftersom publiken finns på plats för att i första hand ta del om kampen av topp tio placeringar, inte vad som händer nere i kön.
Kimi hade oflyt i vanlig ordning när man blev tvungen att byta växellådan i hans bil efter kvalet, synd med tanke på när han kvalade in som trea, och hade därmed haft en bra chans på en podium placering när Hamilton missade starten. Men sånt är racing, även om jag tycker att alla dessa fåniga straff för bilrelaterade problem är helt meningslösa, det är ju inte förarens fel om materialet inte håller måttet, ska man straffa någon för det borde det i så fall vara stallet som straffas, kanske i form av avdrag från konstruktörs poängen.
1 Rosberg
2 Verstappen
3 Hamilton
4 Vettel
5 Räikkönen
6 Ricciardo
7 Perez
8 Hulkenberg
9 Massa
10 Bottas
11 Grosjean
12 Palmer
13 Kvyat
14 Magnussen
15 Ericsson
16 Alonso
17 Sainz
18 Button
19 Nasr
20 Gutierrez
21 Ocon
22 Wehrlein
FIAs och Heinekens sladdbarn lille Max fick åter igen synd förlåtelse av FIAs pajaser efter ytterligare en kursförändring på bromszonen, FIAs rövslickande av Heinekens flaskbarn ter sig alltmer patetiskt för varje race, skicka tillbaka lille Max dit där han hör hemma, nämligen lådbils racing bland andra knattar i trotsåldern på Amsterdams gator.
Årets race på Suzuka var osedvanligt fri från avåkningar, det var ingen som testade hur hållbar bilen är när man hamnar i armco räcket. Marcus har testat Saubers krasch tålighet några gånger under den gångna säsongen med beröm godkänd resultat, inga nämnvärda skador alls.
Sämre gick det för den gode Marcus när han på en cykel utmanade en kyckling i ett "chicken race", Marcus vurpade och skadade sig värre än i sin krasch på Silverstone med sin Sauber, kycklingen kom undan utan skador, chicken racet slutade med 1-0 till kycklingens favör.
Så, vilken lärdom kan man dra av det ovannämnda? Jo, aldrig utmana en kyckling i ett "chicken race".
Nog om kycklingar och annat löst folk, Austin nästa för F1 cirkusen som därmed för första gången hamnar i "Liberty Country". Jag kommer att vara på plats för att förse er med mer eller mindre odödliga visdoms ord om F ettans vara eller icke vara, men däremot kan orden helt utebli när F ettan faller i vinter ide, jag funderar på att pausa bloggen ända fram till februari tester, eller eventuellt fram till årets första race 2017 när den här årets säsong är över, vi får väl se hur det blir med det.
Amen,..må kycklingens mod vara med er.
Jag förstår mig inte på Ferraris strateger. Ferrarin är snäll mot däcken men varför nyttjar de inte det på sista stinten för Vettel. Kims undercut på Ricciardo fungerade men istället för att ta in Vettel samtidigt så gör de en lång stint och tappar Hamilton. De hade kunnat göra en undercut och kommit ut tvåa och långstintat i mål. Jag tycker att de altför ofta gör konstiga strategiska beslut.
skrivenTack för en bra blogg