SO LONG SWEDEN

 
Skomannen från down under gjorde det igen, drack champagne ur sin doja, bubbeldricka blandad med fotsvamp och aromen av svettiga strumpor, man blir lite nyfiken på hans mat-dryck vanor på hemmaplan, äter han brödsmulor från dassgolvet, dricker ur toalettstolen och slickar på en suspensoar som efterrätt? 
 
Bra race av skomannen som bryskt avvisade Verstappens närmanden, "inte idag älskling, jag har huvudvärk", dock fick även den holländska krasch test dockan liksom trean Rosberg ta en klunk ur vinnarens skor, något som fick mig att fundera om de här snubbarnas IQ siffra är högre än deras skostorlek eftersom de allra flesta trotts allt föredrar att dricka ur ett glas eller en flaska.
 
1       Ricciardo
2       Verstappen
3       Rosberg
4       Räikkönen
5       Bottas
6       Perez
7       Alonso
8       Hulkenberg
9       Button
10     Palmer
11     Sainz
12     Ericsson
13     Massa
14     Kvyat
15     Wehrlein
16     Ocon
Nasr, Hamilton, Gutierrez, Magnussen, Grosjean och Vettel bröt av olika anledningar.
 
Det är nog inte enbart Ferraris stall ledning som undrar vad Vettel pysslar med, först i Kina, sedan i Belgien och nu i Malaysia, enkla nybörjare misstag av en fyrfaldig världsmästare som tycks vilja mer än han kan.  Vettel bör hålla i minnet faktum, att Ferrari har sparkat förr toppförare utan någon synbar anledning, tysken gör nog klokt i att försöka hålla sig före Kimi i förarmästerskapet eftersom han har  tagit på sig rollen som Ferraris framtidsman, som kommer att leda stallet till nya mästerskaps titlar, italiensk media börjar ifrågasätta Vettels storhet, fyra som betyg är inte mycket av skriva hem om.
 
Kimi gjorde vad han kunde i en något skadeskjuten bil, sammanstötningen med Rosberg skadade golvet på Kimis bil, och en gummibit  fastnade på bakvingen och störde DRS funktionen, något som resulterade till  att hans Ferrari tappade down force.  Dock bör man tillägga, att Ferrari inte hade  farten att slå varken Mercedes eller RBR i Malaysia som jag misstänkte redan innan racet, de saknar en del down force jämfört med sina argaste konkurrenter , något som blir extra tydligt speciellt då när man använder de hårdaste gummiblandningarna, inte ens de höga bantemperaturerna hjälpte Ferrari att få det bästa ut av den hårdaste gummiblandningen.
 
Ferrari förnekar sig aldrig vad det gäller märkliga utlåtanden, Kimi berättade att någon av mekaniker hade glömt en ficklampa i bilen under fredagsträningen, lampan hamnade under gaspedalen och hindrade därmed Kimi för att köra med plattan i mattan. Ferraris talesman förnekar det, och säger att det bara handlade om en kärvande gaspedal.  Vem ska man tro på, Kimi eller Ferrari folket som ständigt tycks hitta nya mer eller mindre avancerade sätt att försöka hålla Kimi bakom Vettel, en konspirationsteori av mig måhända eller ytterligare ett bevis på hur virrigt det kan gå till hos Maranello gänget.
 
 
Den gode Hamilton hade ingen lycka med sig i Malaysia, när han fick bryta i en klar ledning på grund av ett motorhaveri, Lewis undrade om det var någon som inte ville att han skulle vinna, om han menade högre makter eller någon hos stallpersonalen låter jag vara osagt, men konspirationsteorier sprider sig som en löpeld bland Hamiltons fans ,eftersom det är bara Lewis som drabbas av tekniska problem.
Jag för min del nöjer mig med att konstarera ,att allt är möjligt även om det inte förefaller vara troligt, även nya motorer kan drabbas av diverse fel, dagens F1 motorer  är komplicerade byggen som innehåller många mer eller mindre potentiella  felkällor.
 
Om man gör en sammanfattning av racet, så kan man säga att Mercedes med lite hjälp från Vettel skänkte bort segern i Malaysia, RBR hade inte farten att vinna av egen kraft, utan vann med lite tur på samma sätt som i Spanien när Mercedes duon klantade till det på egen hand.
 
Ferrari i sin tur var inte snabba nog för att ta upp kampen om podium platser, och Bottas smög in under radarn med sin en stoppare och tog värdefulla poäng i kampen mot Force India.
Alonso blev köttbiten i en Force India hamburgare, det är glädjande att se hur det anrika stallet steg för steg närmar sig toppstallen, Force India duon gjorde vad som förväntades av dem med en sjätte och en åttonde plats i mål.
 
Button slutade på den näst sista poängplatsen före Palmer som tog sina första poäng under sin F1 karriär, ett resultat som i första hand kom ur att så många förare bröt racet, men likväl kul för Palmer vars F1 karriär har hittills varit kantad av besvikelser och tusen sorger.
 
Toro Rosso förarna hade ingen tur med vädret när regnet uteblev och därmed även chansen att dra nytta av bilens fina chassi, Marcus gjorde en stabil och felfri körning i sin Sauber, och höll sig nära TR tidsmässigt, något som av vissa kan tolkas som så, att Sauber har gjort framsteg med sin bil.
Jag vill påpeka följande, under de väderförhållanden som rådde i Malaysia på en bana med ny, greppvänlig asfalt var det de sämsta stallen som tjänade mest på det på grund av, att svagheterna hos deras bildesign kamoufleras till en viss grad av det ovannämnda. Toppstallen presterar alltid på samma höga nivå oavsett bana och väderförhållanden, nästa race på Suzuka kommer att åter igen avslöja svagheterna hos stallen på den bakre delen av startfältet, dvs bristen på down force och aero balans, och därmed  lär vi se en återgång till det normala beträffande styrkeförhållanden mellan stallen på den andra halvan av startfältet.
 
Det om F1 relaterad skit, jag för min del hade en mer eller mindre rörig helg med bland annat en "sista natten med gänget" krogrunda på lördag med Micke och Jonas, en "sista repan med hojen" vägrunda i sällskap med samma herrar på söndag, om några dagar byter jag ut Micke, Jonas och de svenska, lite höstkyliga  vägarna mot Kaliforniens soldränkta vägar i sällskap med lokala biker brudar på stora, elaka HD byggen,..life is good.
 
Jag flaxar i väg på onsdag, och återkommer förmodligen med ett inlägg här i bloggen i slutet av veckan i mån om tid och lust.
Det är kul att en del av er vaknade till liv efter mitt påpekande av bristen på engagemang från ert sida, det är inget måste att lämna kommentarer eller visa sitt gillande, men det hjälper till att hålla bloggen vid liv liksom min motivation att skriva nya inlägg, jag skriver inte för att tjäna pengar på det, utan för att glädja F1 fansen.
 
Amen,..må den kommande vintern bli så kort som möjligt för er.     
 
        

Kommentarer :

#1: Hulinder

Tycker faktiskt synd om Lewis,kan aldrig vara roligt att motorn kollapsar i en solklar ledning! Brandon, vad är det som händer med Ferrari? Dom halkar efter mer och mer för varje säsong som går, är det acceptabelt med sådana resurser? Dom snackar så mycket inför säsongsstarten men det händer liksom aldrig något, skadar inte detta varumärket Ferrari rätt mycket?

Svar: Ferrari gav upp årets säsong för länge sedan, och satsar allt på nästa års bil istället, kan vara klokt med tanke på de stora förändringarna av grunddesignen inför 2017,.hos Ferrari pratar man alltid mycket, kanske tycker de att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Ja, Vettel kanske bör byta namn till Roman eller Maldonado, faktiskt ganska huvudlös satsning även om han fick en liten knuff av Verstappen så verkar Vettel tro att de andra bara skall flytta på sig....
Vad tror du Brandon borde Kimi ha testat en enstoppare, tycker att det var lite samma syndrom som i racet före....då hade man ju iaf gått för en eventuell 3e plats?
Ha det så gott du kan med diverse njutningar så får vi andra vandra i en mer lutheransk verklighet....:)

Svar: Tja, Bottas startade som elva och slutade som femma, med enstoppare hade Kimi haft en bra chans att bli minst trea,.dock var Williams chansning verkligen en chansning eftersom ingen riktigt visste hur länge däcken skulle hålla.
Jag är en livsnjutare av rang som inte drar sig för syndig leverne;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Tompa

Varför skulle jag starta en egen blogg? Det blir svårt att slå den här bloggen. Jag håller med angående Kimi, det händer mycket sjuka saker runt honom. Det jag menar är att alla konspirationer runt Kimi stämmer, enligt dig men om någon nämner en konspiration om en annan förare så idiotförklarar du den personen. Alla är emot Kimi är känslan. Som igår i Malaysia, när Niko blev påkörd i första sväng så sa jag till min polare att nu kommer Lewis motor ryka om ett tag för det är Nikos tur att bli världsmästare. Du tycker antagligen att det är skitsnack men skulle det hända samma sak mellan Sebastian och Kimi så är det Ferrari som saboterar för Kimi.

Svar: Jag lite svårt att tro på att Merca skulle medvetet sabotera Lewis bil, hans PR värde är något helt annat än Nicos, som knappt har något PR värde utanför Tyskland, Mercedes tävlar i F1 för PR värdets skull för att kunna sälja flera bilar, inte på grund av att de tycker att det är roligt att vara med.
Brandon Lee

skriven
#4: Nico

Tjenixen,

Jag såg inte loppet - sket i det av två anledningar.
1. Det skulle inte blir regn under racet.
2. Jag var i Amsterdam. Och även om jag låg plakat-bakis på hotellet så orkade jag inte.

Så racet har jag inte mycket att gaffla om annat än reprisen på Vettel's öppning *fniss* slyngel...

Men en annan sak. McLaren - jag håller med dig. Oavsett förarval nu och i framtiden (och historien för den delen) så har jag väl alltid som ett fan av F1, i sin helhet ett gott öga till McLaren. Ibland kan Ron påminna lite om Frank (Williams). Dom håller i huvudsak på med racing, det kommersiella oavsett hur viktigt det är får liksom inte fullt inkräkta utan snarare drabba dom om du förstår vad jag menar. Därför kan man inte heller låta bli att imponeras hur dom med en dåres envishet kämpar vidare.
Vad tror du BL, kommer regeländringarna drabba dom, eller hjälpa dom? Den här uppförsbacken på Mount Honda som dom har tagit sig an har verkligen satt ljus på vad ett bra stall kan åstadkomma. Dom behåller toppförare och driver på en utveckling som faktiskt har gått i rasande takt även om ett ovant/otränat öga inte ser detta. Jag hoppas dom lyfter in sig själva i (2)3-4 striden nästa år. Men det handlar verkligen om att sätta en bra bil på banan, och den borde dom verkligen kunna checka av. Så nu är det fan dags för Honda att komma igen. Det blir sjukt kul, och det känns som att tiden talar för McLaren.

Svar: Macken är på samma sätt som Williams och Ferrari den bärande delen av sporten, anrika team som finns med i första hand på sportsliga grunder, inte enbart för att göra reklam för någon produkt som tex RBR. Det är kul att Macken åter igen är på väg att ta sin plats bland de stora där de hör hemma, nästa års regeländringar bör inte innebära problem för deras del, eftersom de numera förfogar över en riktig duktig designer enhet, och i och med att det blir fritt fram med uppdateringar på PU sidan, så lär de inte bli några problem för Honda att komma ikapp de andra PU tillverkare.
Brandon Lee

skriven
#5: Classe P

Såg inte racet live men har sett highlightsen från racet. Vettels dykning på insidan var otroligt lik den Mad Max gjorde i Belgien. Att förare inte kan vara objektiva och se likheter utan istället skriker och gormar om att det alltid är de andras fel kan jag köpa om än det blir lite fånigt. Men att domarna väljer att bestraffa Vettel är för mig helt bortom förståelse. Om Verstappens manöver i Belgien var en race incident så var Vettels definitivt också det.

Rosbergs fysiska attack på Kimi bestraffades helt riktigt. Han hade på tok för hög fart in i kurvan, greppet räckte inte och han fullkomligen rammade Kimis Ferrari. Huvudlöst och smått desperat om du frågar mig.

Och sen har vi Hamilton och hans hjärnspöken. Det är inte lätt för F1:ans Bieber när saker inte går hans väg, det har han visat förr också när han gjort dumma utlåtanden. Respektlöst mot Mercedes och återigen blir det fånigt när en förare inte ser längre än bara till sig själv. 2014 var det Rosbergs bil som havererade i ett titelavgörande race, men det har han glömt?

Annars var det som du säger kul att McLaren börjar hitta formen, Bottas gör ett bra race, Ricciardo slår Verstappen, Perez slår Hulkenberg och Kimi går förbi Vettel i förarmästerskapet. Ha det bra i Kalifornien, ser fram emot kommande blogginlägg!

Svar: Domarkåren i F1 fattar sina beslut helt godtyckligt, det som är tillåtet under en racehelg blir straffbart på nästa och vice versa.Nicos omkörningar har en tendens att bli lite desperata och klumpiga ibland, inte på grund av att han medvetet kör på andra, utan på grund av att han inte är lika bra att läsa av i förväg vad som kommer att hända som tex Kimi är.

Lewis är en känslomänniska som pratar först och tänker efter sedan, han ser översittare och fifflare även där de inte finns, en del människor blir såna när de någon gång i sitt liv har blivit trakasserade av översittare.

Det är svårt att inte ha det bra i Kalifornien, det kommer av sig själv så att säga;-)
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Med tanke på att Italienarna har en lång historia av korruption inom bland annat politik och läggmatcher i fotboll så skulle det inte förvåna mig om några håller på med det inom Ferrari. En sak är iaf säkert och det är de inte är lika noggranna som tyskarna som inte skulle lämna en ficklampa någon annanstans än i lådan där den ska vara.

Ha det så kul i Kalifornien

Svar: Ferrari har alltid haft mer eller mindre frekventa problem med att skapa ordning och reda i deras verksamhet, de borde byta ut samtliga italienare mot britter så kommer allt fungera bättre. Apropå Kalifornien, det är svårt om inte omöjligt att inte ha kul där, så jag ser framemot att vara tillbaka på mina gamla jaktmarker;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Ayrton Senna

Har en fråga när det gäller el motorn. Har alla samma fabrikat när det gäller hårdvara och mjukvara? Kan det olika hk när det gäller olika fabrikat?

Svar: Det finns många underleverantörer, varje stall ha sina, tex Ferrari anlitar tyska experter för hybrid biten, och hämtar både hård och mjukvara från olika håll.
Brandon Lee

skriven
#8: Jim

Tycker de va rätt åt Hamilton/Mercedes efter Spa-trixandet där dom fixade till flera motorer åt Hamilton på en å samma gång :)

Svar: Den som spar han har, det är bara att byta in en ny motor;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

Skillnaden mellan snorungen och Vetten är väl att den första tog banmarkeringen till hjälp.
Sen hade ju Vetten för hög fart.
Men roligast var ju att snorungen kallade Vetten för galning...
Han glömmer fort.

Ännu roligare var det ju när Mc Hammer hade sönder sin nästan nya maskin.
Inte för att jag är någon Rosberg fan men ändå.
Undrar hur många i startfältet som skulle vinna i Mercedesen???

Jag är inte avis på dig BL.
Vad är en vinter i Östergötland mot Staterna?

Svar: Det vimlar av galningar på banan, det ena värre än den andra,..och alla tycks vara utrustade med både selektiv och väldigt kort minne;-)
Dåligt kvalité på nya maskiner som Hamilton trixade fram, något slags poetisk rättvisa att fusket inte betalade sig. Jag tippar att ca 40 % av förarna skulle vinna i en Mercedes om man enbart tittar på prestandan, men man bör hålla i minnet, att det krävs mycket mental styrka att köra för ett toppteam, inte många som klarar av att hantera den pressen.

Jag väljer Kalifornien före Östergötland i 11 fall av 10;-)

Brandon Lee

skriven
#10: Zynaps

En liten fundering. Skulle det kunna vara så att Mercedes försöker ta ur lite mer effekt ur Hamiltons PU, och att det kan vara förklaringen till den sämre tillförlitligheten och att man kör safe med ROS för att täcka upp eventuellt haveri, Och på så sätt säkerställa poäng. HAM har ju redan ett antal VM titlar och att man kör går det så går det med HAM man får ju ut nödvändig data till nästa års PU. Hur mycket man kan belasta osv. Vad tror du Brandon?

Svar: Svårt att säga, men med tanke på att tokens systemet försvinner till nästa år, och det blir fritt fram att uppdatera PU så kan det vara en bra idé att testa lite nytt redan i år.
Brandon Lee

skriven
#11: zenkert

Farewell Brandon :-)

Akta dig för TRUMPARNA i USA!

Ficklampor under gaspedalaen, strategier, konspirationer, korruption och sabotage.

Om racingen är tråkig, så finns det ju knappast inget annat kvar att glädjas åt eller tycka illa om, eller funderar på.
Hoppas på 2017, gör jag.

Och Hamilton gråter som ett offerlamm och undrar varför bara hans motor gick i bitar.

Ett Yoda-citat till Ham angående detta.

“You will know (the good from the bad) when you are calm, at peace.
Passive.
A Jedi uses the Force for knowledge and defense, never for attack.”


Amber då, Brandon, väntar hon på dig, på den andra sidan av pölen?

Ciao

Svar: Inte helt givet att Yoda citat går hem hos Ham eftersom hos honom är det hammertime som regerar istället för summontime,.men säg den hammaren som inte missar den sista spiken ibland.
Amber väntar i L.A, jag tar en sväng till Austin först för att hämta hennes bil, det blir en lite drygt 200 mils körning från Austin till L.A, jag passar på att pausa i New Mexico för att besöka min polare Jimmy när man ändå kör genom NM.
Brandon Lee

skriven
#12: zenkert

Citerar ANONYM:

Undrar hur många i startfältet som skulle vinna i Mercedesen???

Mitt svar, jag vet en:
Alla utom Marcus. Han har någon form av dålig Kharma eller Jinxar. Vet i fan vad det är?
Men nåt är det i alla fall med Marcus, som alltid strular till det.

Och så slänger jag in min absoluta favorit som lätta skulle vinna med en Merca i F1. Och det vet ni väl vid det här laget att det är Felix Rosenqvist.
Da Man - The Real Deal.

Han skulle lätt vinna Brasiliens GP 2016, bara han fick chansen att köra in sig i klassen under några lopp.
Han är en smooth operator med bilar, inställningar och kommunikation med mekaniker, och skulle lätt slå båda Hamilton och Rosberg.

Vann sista GT-racet i BlancPain, tillsammans med Vaultier gjorde han också.

Sades låt - Smooth Operator. Enjoy.

https://www.youtube.com/watch?v=4TYv2PhG89A

Ciao

skriven
#13: Keyser Söze

Hahaahahahhaaa Mc Hammer ! Asg

skriven
#14: mika-fan

Jock Clear har bekräftat att en mekaniker glömde en ficklampa under kimis gaspedal, så den ferrari-grodan är redan synad och bekräftad, haha.

Ville säga en sak till gällande kommentarerna. Jag har följt dina inlägg sen "annas tid". Följt denna bloggen sen starten. Kommenterade ofta under den första tiden, men blev modererad flera ggr, och många av mina kommentarer kom inte ens upp, då ledsna jag iaf lite av att kommentera. Därav anledningen att jag kommenterar sällan numera. Trogen läsare dock =)

Svar: Den italienska delen av Ferraris manskap har lite svårt med att hålla sig till sanningen, britter betydligt lättare, kanske var det någon som trodde att Kimis fötter är mörkrädda;-)
Du menar att du blev modererad hos Anna? Det blev jag med, de plockade ur helt harmlösa kommentarer, och släppte genom totalt hjärndött svammel av några andra, så jag tröttnade på det. Här hos mig modereras ingenting så länge man håller sig inom ämnet och undviker hjärndöda person attack gentemot andra som lämnar kommentarer. Ha det gött.
Brandon Lee

skriven
#15: OK

Det känns som att det enda som återstår av märkessäsongen är fördelningen av de lägre platserna, och att det bland toppen mer eller mindre handlar om att fightas inom teamen. Ferrari gör nog rätt i att satsa på nästa års bil. Det blir mycket intressant att se om de riktar om bilen mer åt Kimis håll...

Svar: Det är flera stall som slutade uppdatera sin bil bra länge sedan och satsar allt på nästa säsong, Ferrari har råd med att avstå från andraplatsen i konstruktörs VM, de har ändå ekonomin att satsa för fullt på 2017 års bil.
Brandon Lee

skriven
#16: Mårten

I min värld så kör maxonado på vettel först, sen säger jag inte att vettel inte hade för hög fart in i första kurvan.
I spekulationernas värld så kan man ju undra varför vettel bad Rosberg om ursäkt och inte kimi de gånger han har gnuggat sin bil mot honom. Han har kanske bett kimi om ursäkt men inget man läst.
Hur var det med när den v.sc upphörde, körde maxonado om kimi innan ?

Svar: Mad Max är en ständig orosmoment på banan, men Vettel har inte heller direkt använd sin förmodade hjärna alltför ofta i år, de två är lite som en far och en son körmässigt;-)
Vettel har bett Kimi om ursäkt, fattas bara annat, angående VSC, det gjorde han inte.
Brandon Lee

skriven
#17: Anonym

Keyser Söze . . .

Hamiltons nya karriär.
You can´t touch this Mc Hammer

https://www.youtube.com/watch?v=otCpCn0l4Wo

Ciao

skriven
#18: Viktor

Vettel tycks ju ha lagt sig med någon sorts "vinna racet i första kurvan" mentalitet. Kimi kan tyckas lite försiktig i starten men har inte som vana att ta kvadda bilen/ta ut sin stallkompis i första kurvan heller.

vad anser du Brandon om Ferraris beslut att ta in Kimi när rosberg gjorde sitt andra stopp, klart att Ferrarin var långsammare men hade väl funnits en strimma hopp om Kimi kört till slutet med ett 26sec försprång?

Svar: Man vinner mycket sällan eller aldrig racet i första kurvan, något som Vettel tycks har glömt, det är klokt av Kimi att hålla sig ifrån tysken i starten eftersom han upprepar sina dumma misstag race efter race.
Timingen var ok, men Ferrari borde ha valt mjukare gummiblandning för sista stinten, alla är ju medvetna om att Mercedes bil är den snabbaste med de hårda gummiblandningar.
Brandon Lee

skriven
#19: Jonatan

Tyckte det var konstigt att Ferrari inte plockade in Kimi under v-safety car. Känns som om de skulle kommit närmre red bull då. Sen hade det kanske inte hjälp mkt i slutändan ändå.
Var det bara jag som tyckte att Verstappenvar lite väl snabbt ikapp när de släppte den virtuella säkerhetsbilen??

Apropå F Rosenqvist! Du som har lite känningar i depån! Snackas det inte lite om e sån grabb? Vet ju iofs att han inte har bästa managementet...

Njut av värmen i staterna:) nu börjar det bli kyligt här:(

Svar: Lätt att vara efterklok, men Ferrari hade inte farten att slå RBR, Verstappens omkörning efter VSC var helt ok.
Hur mycket det snackas om en förare på depån beror på hur duktig manager han har, något som Felix tyvärr saknar liksom pengar, så hans chanser att ta en F1 sits är försvinnande små.

Jag märkte det i morse, kalt som fan, något som jag inte gillar alls, utan är en utpräglad sommarbarn;-)
Brandon Lee

skriven
#20: Tompa

Haha ok. Som jag trodde. Varför skulle Ferrari medvetet sabba för Kimi? Han är ju den populäraste föraren och lär ha ett pr värde han med. Inte partisk? Nänä :D

Svar: De har gjort det förr när man försökte göra världsmästare av Massa, även ifjol hade man samma linje, men nu börjar det vända när de har upptäckt vilken av förarna är den som lämnar användbar feed back.
Brandon Lee

skriven
#21: ken

Bra och kloka inlägg som vanligt, även roligt att mclaren är på gång, och önskan till nästa säsong är att man slipper se ett och samma team kriga om segrarna oavsett team, nu vart det en annat enbart för merca hade otur.

Svar: Tackar, och ja, vore kul om Macken kunde vara med nästa år och slåss om podiums liksom några andra, så att vi får racing värda namnet.
Brandon Lee

skriven
#22: mika-fan

MÅRTEN: Uppfattar starten precis som dig, att max touchar vettel, som i sin tur touchar rosberg. Tycker rosbergs påkörning av Kimi var hårdare än den touchen rosberg själv får av vettel i starten.

Överaggressivt av Vettel, jovisst. Han kör fram o tillbaka som en dåre, byter spår 4-5-6 ggr och räknar med att alla ska flytta på sig.. MEN.. Ett stort jävla men, så fanns där mer plats på insidan, och han hade hela bilen på banan, än t ex Max idiotstart för några lopp sedan, när max själv hade hela bilen på fel sida kerben.
Kontenta: Tycker både herr Rosberg och ego-Max ska ransaka sin egen insats innan dom börjar kalla andras manövrar för "T-BONED by a 4 times world champion" och "CRAZY", för deras egen körning var minst lika illa i andra sammanhang som Vettels.

Läste nånstans av Kimis varvtider blev 0.3 sek sämre efter Rosbergs torpedering pga det skadade golvet. Det kan mycket väl ha påverkat en pallplats åt fel håll.
Vad hände med drive-throughs och stop-n-go bestraffningar? Att ge en merca 10 sek tillägg, när den på ett regelvidrigt sätt vunnit track position är inget straff alls mer eller mindre.
Fick Kimi ta straffet för att Seb sabba Rosbergs start måhända?

Börjar sertöst bli sjukt less på hela F1 cirkusen. Politiken börjar lysa igenom att synas alltför tydligt. Det är mindre och mindre förarna som gör upp vem som vinner, och mer o mer dom gråhåriga gubbarna som bestämmer det.

Slutanalys a la Mika-fan: Max gör som vanligt en kas start. Upptäcker att Vettel är påväg förbi försent. Försöker bryskt stänga dörren, touchar Vettel bak, som i sin tur touchar Rosberg bak som snurrar. Vettels och Max fel, i vanlig ordning!! (min åsikt, fritt fram att tycka annorlunda, men motivera gärna varför om så är fallet).

Slutligen fattar jag inte vad motivationen till att Max blev driver of the day. Han gjorde inget speciellt i mina ögon. Isf erkänner jag hellre (om än motvilligt) att alonsos första varv från p22 till p12 var nåt att belöna, oavsett om det berodde på en del samanstötningar framför, så tog han sig ändå förbi 10 bilar på 1 varv, oskadd.

skriven
#23: mika-fan

Brandon: Nej, menade här. Stod att mitt inlägg skulle "modereras" eller nåt sånt, innan det skulle bli upplagt. Sen kom det aldrig upp.

Svar: Det har absolut ingenting med mig att göra, jag pysslar inte med sånt alls, utan då är det klantskallar hos blogg.se som inte sköter sitt jobb, deras spam skydd är helt värdelös eftersom den markerar helt vanliga kommentarer som spam, det är blogg.se istället som spammar bloggarna med en massa skitreklam som de får betalt för.
Brandon Lee

skriven
#24: mika-fan

Så kan det vara =) Kan säkert ha fastnat i nåt spamskydd, då jag ofta glömmer av nåt jag ville dela med mig, och re-postar kort efter första posten, samt inte alltför sällan har det innehållit nån länk.

Nåväl, nu har jag iaf kladdat här ett par ggr igen, haha.

Moi mukulat

skriven
#25: antonio

Det är något med kvinnor med läderbyxor som sitter på en motorcykel som får en att må bra. Når det gäller Ferrari organisation så märker man vilken stor skillnad det är nu jämfört med hur det var för 15-16 år sen. Kul att McLaren att gör framsteg hela tiden. Angående att hjärndöda kommentera släpptes fram på annas blogg hos aftonbladet så är det inte så konstigt med tanke på att en gång dökt det upp artikel på aftonbladet med rubriken "Hitler gasade ihjäl fel judar".

skriven
#26: Tompa

Hahaha ok. Fattar du inte hur dumt det låter? Ferrari sabbar för en av sina förare men det finns inte på kartan att Mercedes gör det. Du har ju humor iallafall.

skriven
#27: Poncho

Jävla tråkigt F1 år, enda gången något annat stall än Mercedes vinner är när merca fuckar upp allt.
O då är det röda tjuren som tar täten.
Vad fan är det ned Ferrari!!!!
Varje gång dom har chansen på en podium så ser dom ut som ett trähus invaderad av termiter.
Man blir fan ta mig mörkrädd!!
Kimi har aldrig varit en kval fantom men nu börjar jag bli lite orolig efterom han inte ens är nära på pole. Kimi har svårt med Pirellis suddgummin men Ferrari har det ännu svårare.
Dom är helt handlingsförlamade o chansar sig fram.
Det blir aldrig bra!!
Hmmm.... Vettel börjar vika ner sig, är det Kimis psyke eller kunnande som spökar??
Har inga kommentarer om race domarna för dom är helt jävla inkompetenta.
Dom har gett inkonsekvensen ett ansikte.
Så Perkele dåligt.
Tänkte ge dig Brandon nåra skivtips på din väg till Austin, flygningen dit är ju ingen dans på rosor precis:)
Threshold; March in progress
Symphony X : Iconoclast
Saffire: For the better good
Shotgun Revolution: All this could be yours.

Ha det så jävla gött+ att glöm inte oss som är kvar i detta förbannade jävla mörker:)






Svar: Jag har tagit del av dina låt tips, en helt godkänd samling av blandad godis för att spränga hål både på dötid och slötid. Apropå Ferrari, Kimi och framtiden,..den istid som kommer 2017 ska sent glömmas;-)
Ha det gött, nu är det dags för Jimmy och mig att åka till Santa Fé och handla lite diverse skräp.
Brandon Lee

skriven
#28: OK

Kan inte riktigt släppa skodrickandet. Är det den racingsko som han svettats i ett par timmar som han dricker ur?? Att Ricciardo gör det kan möjligen förklaras av ett segerrus där han inte tänker klart - men de andra?? Det är faktiskt lie rubbat... 😂😂

Svar: Australiensare är en samling bönder, det skulle inte förvåna mig om han dricker ur toalett stolen hemma tillsammans med sin hund;-)
Brandon Lee

skriven
#29: Trainer

Det är väl klart att Ferrari inte räckte till den här gången bättre inställningar till nästa helg. Läste om billåtar som F 1 kuskar lyssnar att komma till killer instinkt, den sista har jag försökt att lära spela så där 8 år.Här är min lista
1. Death ringer of love(Cher& Meatloaf)
2.Knack (My Sharona)
3.Lily was here(Dave Stuart& Candy Dulfer)

Det är tur att det är morgon race man orkar inte kvarsittningar efter racen det bruka dra långt till kvällen innan vi är klara
Tsemppa väl här och där

Svar: Nu är det nästa helg och Ferrari har tagit ett steg i rätt riktning, Kimi måste ta båda Merca gubbarna direkt i starten om han vill vinna, Kimi hade jävligt bra varvtider med mjuka däck under sin race sim.
Bra lista, jag har så många jämn spelta favoriter att det är omöjligt för mig att fixa en favorit lista.

Är du säker på det, tänk om snubbarna dyker in tidigt på morgonen och stannar hela dagen plus halva natten?

Jag kör alltid med plattan i mattan, det får bära eller brista;-)
Brandon Lee

skriven
#30: Mortimer Max

Hur mycket det än tar emot att säga det så måste jag nog ändå medge att jag i år börjar tvivla på min idols förmåga.
Baby Schumi levererar inte och gör misstag som får mig att skämmas i soffan framför tv:n. *Suck*
Inte för att någon av Ferrariförarna glänser men Vettel beter sig som om han redan är hemma och umgås med familjen. Det duger inte!!!!

Svar: Det gör Arrivabene med, det är nu Vettel måste visa och bevisa att han har den mentala styrkan att resa sig och köra som den fyrfaldiga världsmästaren han är, annars startar det gamla snacket igen att hans titlar enbart kom ut ur en totalt överlägsen bil.
Brandon Lee

skriven
#31: zenkert

Lite smalltalk - alltså prat med små bokstäver.
Gemener, till skillnad frånn Versaler.
Hoppas bokstäverna inte är alltför föööör små

Att dricka champagne ur en sko är inget nytt.
Det skulle man göra ur sin Älskarinnas sko . . .
Som förspel inför kärleksakten.
Resten av tankarna, snuskiga eller inte får ni fylla i själva . . .

På tal om låtar, en riktigt tung klassiker
Black Sabbath - Sweet Leaf (1971)
https://www.youtube.com/watch?v=O9T75cDONmE

Och så till F Ettan, eller vad det nu heter ;-)
Ferrari Forza.
Och Kimi v/s Vettel som så ofta är på tapeten här.

Inte faan vet jag.
Vet inget alls, mer än att Kimi verkar bli starkare och starkare.
Tänk att Kimis föräldrar struntade i att köpa en ny modern toalett till huset, en gång i den grå forntiden. Och istället valde att satsa dom pengarna på en ny Go-Kart till grabben.

Det visade sig vara en bra prioritering, även om dom alla fick frysa arslet av sig på det gamla ute-dasset.

(Kanske en skröna, men i så fall en bra skröna, som en sedelärande historia, om prioriteringar)

May The Force be With You All!

Ciao

skriven
#32: zenkert

KIMI.

För de som inte har det historiska perspektivet.
Läs - titta - och begrunda - på alla plan.

Formel 1 2001 San Marino
Bara för the Real KimiFreaks.
Kimi i Sauber.

https://www.youtube.com/watch?v=Vb0_DcDOwJA

Enjoy

Titta lite först vid 26:11
För en första glimt av KIMI i Sauber.

Spola sedan fram till 33:20.
När han "kraschat" för att ratten lossnat.


Det har klagats en hel del
på ljudet i dagen F1-or.
Men dom gamla var inte inte dugg bättre tycker jag.
Låter bara som ILSKNA myggor på steorider.
Märker ni när ni kollar filmen.


Och förresten och ett förresten till.
Alla tjafsar om Mad Max nu.
Men hörrni, tjafsare.
Hur gammal var Kimi när han gjorde entré i F1?
Vet ni det?
Kimi var faktiskt dåtidens Max.
Även om ni vill hålla med om det eller inte.

Ciao

skriven

Kommentera inlägget här :