LONE WOLF

 
Suzuka  sägs vara förarnas favoritbana, en sanning med modifikation beroende på hur man placerar sig i kval och race, efter dagens kval går åsikterna säkert isär på sina håll, jag har aldrig tävlat på Suzuka även om jag "söndagskört" där några gånger ett antal år sedan.
 
Topp tre trion hade inga större anmärkningar att dela med sig, även om Kimi påpekade, att han stördes av en viss understyrning som dock delvis botades med en justering av däckstrycket fram, det vore intressant att se hur snabb Kimi skulle kunna vara om Ferrari kunde få bilen till 100% efter Icemans önskemål, det vill säga en bil som styr in bra utan att pusha.
 
1          Rosberg
2          Hamilton
3          Räikkönen
4          Vettel
5          Verstappen
6          Ricciardo
7          Perez
8          Grosjean
9          Hulkenberg
10        Gutierrez
11        Bottas
12        Massa
13        Kvyat
14        Sainz
15        Alonso
16        Palmer
17        Button
18        Magnussen
19        Ericsson
20        Nasr
21        Ocon
22        Wehrlein
 
Dagens kval bjöd på några "överraskningar" för vissa som saknar kunskap om de olika bilarnas grunddesign som ibland ger banspecifika resultat, till exempel så trivs inte McLaren alls på en bana med många snabba-medel snabba kurvor som Suzuka, men det gör däremot Haas med sin Ferrari inspirerad design filosofi.  Force India i sin tur är F ettans bil "lagom", som inte gör sig bort på någon typ av bana, men hamnar inte heller på topp på någon typ av bana. Williams har just nu en bil som inte riktigt tycks passa varken på långsamma eller snabba banor, det märks att de satsar allt på nästa års bil som i sin tur leder till det ovannämnda, något prekära situationen där enda sättet att nå någorlunda skapliga resultat är genom en chansartad däcksstrategi som den senast i Malaysia.
 
RBR chaufförerna orkade inte kvala ut Ferrari duon när regnet uteblev, dock har Vettel en tre platsers nedflyttning till morgondagens race som innebär, att Mad Max startar bredvid Kimi från andra ledet, något som Kimi bör hålla i minnet även om Max starter har varit allt annat än lyckade, så risken finns att Max försöker kompensera en dålig start med en idiotforcering in i första kurvan.
 
Vettel är en annan hetsporre som kan åter igen göra bort sig i starten, och även mellan Rosberg och Hamilton kan det hetta till genom de första kurvorna, så en hel del kan inträffa direkt efter starten om förarna inte håller huvudet kallt, något som Kimi lär göra i vanlig ordning, dock vill jag inte slå vad om att alla andra kommer att göra det.
 
Sauber kom ner på jorden med dunder och brak på Suzuka när banan avslöjade bilens bristfälliga aerobalans och dåliga greppnivå på ett brutalt sätt, det tycks inte behövas några större ojämnheter på banan för att deras bil tappar greppet, eller några större temperaturs förändringar för att set up arbetet måste göras om. Det spelar ingen roll hur mycket pengar de får in, eller hur fina faciliteter de förfogar över så länge de inte har en designer värt namnet, en samling medelmåttor som man har skrapat ihop bland individer som har sparkats av andra stall leder ingen vart varken i år eller nästa år.
 
Apropå Vettel, jag skrev ju i mitt föregående inlägg ,att han inte kan känna sig säker på att få ett fortsatt förtroende och ett förlängd kontrakt om han inte levererar efter förväntningar.  Nu är det ju knappast så, att Arrivabene läser min blogg, men lika förbannad har han nu gjort gällande, att Vettel måste leverera om han vill känna sig säkert på att få ett förlängd kontrakt efter 2017, att han måste förtjäna att bli kvar.
Tänk så snabbt det vänder i F1, tidigare var det Kimi som fick veta att han måste leverera för att kunna behålla sin sits, något som Kimi numera gör i allra högsta grad, nu är det istället Vettel som har hamnat i samma obehaglig situation. Det blir intressant att se, huruvida han kan hantera den uppkomna situationen på rätt sätt, det är just i såna här lägen som förarnas mentala styrka blir den avgörande faktorn, det var inte bra för Vettels del att bli utkvalad av Kimi.
 
Jag har kommit halvvägs på min resa från Austin till L.A, och gör en två dagars paus hos Jimmy i New Mexico där Mora dalen är precis så stillsam och bedövande vacker som jag minns den från förra året.
Även Jimmy är sig lik, när det kom fram att Rosberg var 83,5 centimeter före Hamilton i sitt pole varv, så var det enligt Jimmy lika med 4 kuklängder, huruvida det är Jimmys egen utrustning som användes som måttstock låter jag vara osagt.
 
Min resekamrat tillika Ambers Mustang har skött sig utan anmärkning, ca 550 hk och en modern chassi under det gamla skalet är en trivsam kombination ,som ger fina vägegenskaper och fartresurser som räcker till i alla lägen, dock är inte original stolarna direkt ett under av sidostöd och bekvämlighet, men jag klagar inte, jag trivs bra i Mustangens sällskap.
 
 
På min väg genom New Mexico lyssnade jag en intervju från en radiostation som hade fått besök av Danny Koker, Counting Cars mannen som bygger om hojar och bilar plus lite annat i sin Count´s Kustom verkstad i "Sin City", dvs i Las Vegas.  Jag har träffat Danny några gånger i diverse sammanhang, en mycket trevlig snubbe som skiljer sig från mängden, den prästvigd mångsysslare som ibland sover i en likkista som han är.   Danny har förutom sin verkstad även en tatuerings studio ,och en rockklubb där han ibland även uppträder själv med sitt band Count´s 77, och kör för det mesta gamla låtar från 70 och 80 talet, frågan är om Danny inte borde låta bli, jag slänger in en länk så att ni kan själv avgöra om så är fallet.
 
 
 
 
 
Vi människor är individer, var och en lever på sitt sätt, jag gillar mina Lone Wolf road tripps på en hoj eller i en bil när mil efter mil försvinner i glömskan under hjulen, ensam med mina tankar och förväntningar, ständigt nyfiken på vad som väntar på mig i nästa stad, eller i en nattlig, mörk dalgång mitt i av ingenting alls där vargens läte ljuder genom dimman.  Jag gillar gamla 70 och 80 tals låtar som resesällskap precis som Danny, dock inte nödvändigtvist i Dannys tolkning, utan av original artister som  Havana Black.
 
 

Till 2017 är målet att ta del av Japans GP på plats, vem vet, man kanske hamnar i en neonskylt i Tokio om man inte hamnar i finkan på grund av syndig leverne, och missar hela racehelgen, men det är just det som är det fina med livet, man vet aldrig i förväg vad som egentligen kommer att hända.
 
Amen,..må det oförutsägbara vara med er.    
 
      
 
         

Kommentarer :

#1: antonio

Helt underbart att köra flera mil under solen med skön rock musik från 70-80 talet. Kanske bli så att det är Vettel istället för Kimi som får lämna Ferrari, större förare än Vettel har fått sparken från Ferrari.

Svar: Japp, ibland är livet rätt behagligt ute på "on the road". Man vet aldrig med Ferrari, Prost fick sparken liksom några andra toppförare, så ingen sitter säkert.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Exakt samma tanke slog mig när jag såg presskonferensen efter kvalet. Med en Ferrari helt efter Kimis önskemål, hur snabbt skulle det gå då? För ett otränat öga som jag själv besitter tyckte jag ändå bilen såg väldigt följsam ut under hans attack-varv.

Svar: Det kanske kommer nästa år om Ferrari inte sabbar Allisons design av 2017 års bil, och visst kan årets bil verka följsam, men den understyr en hel del, Kimis körning kamouflerar bilens brister rätt så bra.
Brandon Lee

skriven
#3: mika-fan

Vettel har väl inga höjdaralternativ kvar om han får tummen ner av Ferrari. Mercedes har nyss förlängt med båda, och tillbaka till red bull kommer han väl knappast heller. Storsnoken o lilla max sitter tämligen säkert, och när deras tid är förbi plockas det väl in förare nerifrån deras egna led.

Gällande dagens kval såg jag något jag efterlyst länge från konstelationen Kimi+ferrari. När Kimi skulle ut på sitt sista varv i Q3, var han väldigt noga med att få en "clean" bana framför sig. Först försökte hamilton passera på utvarvet, men det gick inte Iceman med på, sen körde han om resten av packet framför och lämnade en rejäl lucka till red bull duon framför. HAN TOG FÖR SIG!! Lite mer sånt, så kommer goda saker hända. Fick lite 2005 vibbar t o m, haha..

Vettel sist ut och försökte sig förmodligen dra maximal fördel av track evolution, men inte ens det räckte. Momenumet har helt klart förflyttats från Vettels till Kimis ringhörna på senaste.
Ser med spänning på framtiden =)

Tack för ordet, och tack för en kanon-blogg. Roligt att tjöta med både skribent och andra följare. Synd bara att kommentarsfunktionen suger på blogg.se. Man borde kunna svara på varandras kommentarer, så skulle det nog bli mer fart bland kommentarerna.

Svar: Sant, de bästa sitsen är upptagna redan, så Vettel måste göra det bästa av situationen hos Ferrari.
Kimi tar för sig mer, och det måste han eftersom Ferrari alltid skickar ut honom vid fel tillfälle, Vettel fick den bästa möjligheten som sista man men klarade inte av att utnyttja den.

Tack själv, ni får göra det bästa av det som är tillgänglig i fråga om kommentarsfunktionen, den suger men det gör livet också ibland.
Brandon Lee

skriven
#4: zenkert

Underbart GÖTT med Kimi före Vettel i kvalet idag.
Gamle gubben Kimi kan fortfarande.

Tänk, det var inte så länge sedan han var The Mad Max när han debuterade i F1 hos Sauber, 2001.
(Som jag skrev tidigare, i ett gammalt inlägg med film)
I princip ingen ville ha honom på banan mer än Peter Sauber, tänk vad rätt Herr Sauber hade.

Detta om detta och lite snabba ord därefter.

1. Danny Koker får gärna köra sitt party/pubband vidare. Men längre räcker det inte :-)

2. Ambers Mustang - Mmmmm . . .

3. Det där med att bara köra. Håller med till 100. Man är överallt och ingenstans. Man bara ÄR.
Som att meditera.

4. Lycka till med planerna för Tokyo 2017 Brandon. Se bara till att streama ut det hela. ASG!!!!!!


Ciao

Svar: Jag tycker att det är kul med alla förstå sig på´are på diverse håll, som tycker att man ska ersätta "gamla gubbar" som Kimi med yngre förmågor, jag för min del undrar varför ska man ersätta en snabb äldre förare med en långsammare yngre, folk som inte begriper sig på F1 tror att yngre är lika med snabbare.
Danny är en kul snubbe med mycket hjärta, men inte mycket till sångare, men kul har han;-)

Ambers "Musse" är grym, mycket välbyggt och välbalanserad,.och så kör man ifrån det mesta när ljuset slår till grönt.

Så sant, man bara är tills man slutar att vara, hur det är att inte vara återstår att se. En kompis som tycker att jag inte är riktigt klok när jag håller på med landsvägsracing frågade mig om jag är rädd att dö, jag svarade att jag inte vet eftersom jag har aldrig dött tidigare;-)

Jag ska bli Brandon san som regerar i Tokyo nästa 1000 år.
Brandon Lee

skriven
#5: Jimmy

Du behöver verkligen inte svara på denna frågan men undrar hur du har råd med de livet du lever.. verkar hur nice som helst men finns tyvärr inte på kartan med min ekonomi... Hur försörjer du dig mannen? Själv knegar man som golvläggare/plattsättare, Villa tjej barn o hund. Kombin står på garageuppfarten....

Svar: Det gäller att ha yrken som funkar överallt, i mitt fall i första hand som frilans skribent och musiker, plus att jag är rätt så duktig på att skruva, lägger man till det några språk så har man hela världen i sin hand, eller ja, i alla fall för egen del.Jag har ingen villa, inga barn vad jag vet, ingen hund, flera tjejer osv, kan tyckas vara egoistisk men man lever bara en gång eller hur?
Brandon Lee

skriven
#6: Mårten

Är det ngn som uppfattade vad vettel sade till kimi efter vägningen ? / Mårten

Svar: Något rätt så vänligt, de är ju bra polare.
Brandon Lee

skriven
#7: Ghostface

Tung är du sensei !

Svar: Fan,.måste jag börja banta nu eller,..?
Brandon Lee

skriven
#8: Marcus

Trevlig läsning och det är kul att få följa med på din resa.

Riktigt kul att Kimi kvalar ut Vettel och visar vad han går för. Hoppas verkligen inte Ferrari klantar till nästa års bil och att den är gjord efter Kimis önskemål, då får nog Vettel leta sig efter en ny sits.


Svar: Ferraris bil blev färdig tidigt, om Ferrari gänget låter bli att ändra på Allisons design kommer bilen att sitta som handsken för Kimis körstil.
Jag ska försöka skriva lite under resans gång när jag får tid över, ha det gött Marcus.
Brandon Lee

skriven
#9: Tomi

Brandon, vad tror du hur skall Ferrari lösa deras aerodesign och greppnivån som inte är tillräckligt bra till nästa år-ser du att de har någon anställd i dagsläget som är tillräckligt kunnig för att lösa det?
Inför imorgon så tänker jag lite att kan Bottas långstinta med bra resultat senast så borde väl Kimi kunna göra det också?Ja, hoppas att du kommer till Japan nästa år men oj vad det kan hända mycket tills dess.....

skriven
#10: Jonatan

Härlig läsning som vanligt:)

Sjukt gött m Kimi´s kval. Kändes som det är lite mer jävlar anamma nu!!

Hoppas på en clean första kurva, så man slipper va bitter hela dagen imon...

Hade varit gött m en repris på 05.

Som Marcus skriver! hoppas Ferrari löser en vettig bil till nästa år:)

skriven
#11: Alex

Grymt sammanfattat som alltid Brandon!
Och riktigt roligt att se att Kimi är i hasorna på silverpilarna. Hoppas verkligen att han tar sig igenom de första kurvorna utan att behöva bli påkörd av ngn eller köra av föra att undvika andra dårar...

Ang. Danny Koker - Har den där bandanan växt fast, hur ser han ut egentligen? har han ngt hår där under eller är skallen full av tattoos eller kanske rent av inbrända guda symboler?

skriven
#12: Magnus Blomqvist

Kimi verkar verkligen vara i harmoni i livet just nu. Och när Kimi är i harmoni är vi det med. Drömmen nu är att Hamilton gör något dumt tillsammans med Rosberg. Mardrömmen är att Verstappen gör detsamma åt Kimi. Regn vill jag inte ha denna gång. Hoppas iallafall på ett bra race och att vi slipper följa john.

skriven
#13: Ulf%20Heikkinen

Arrivabene borde la"sa din blogg. Marboro mannen har ju ingen teknisk bakgrund, han kunde la"ra sig mycket liksom ma'nga andra fra'n bloggen. Niko a"r inte va"ldig popula"r i Finland me han a"r Kekes son sa' vi hoppas han blir VM

skriven
#14: 1014johansson

ok någon, varför bytte man kimis växellåda? vet att det börjar bli tjatigt men man kan ju undra om det var för att få upp vettel några platser på gridden

skriven
#15: Flying finn

Förmodligen för att Svettel skulle starta före Kimi....
Rödvins taktik :-(

skriven
#16: Tomi

Luktar ju som orsak för att Kimi inte skulle komma före Vettel i racet, då skulle ju gapet ökat i sammandraget, synd hade varit kul att se Kimi däruppe, enda trösten är faktiskt att Vettel inte klarade någon pallplats...

skriven
#17: johan

best blogg ever

skriven
#18: Classe Salem

Jag förstår känslan i "road tripp", jag brukar göra ensamresor i Europa en gång om året, med bil blir det som det blir! Mycket skönt med ensamtid!
Museer och krogar, hotell och "stau" allt om vartannat!

Svar: Det är ett måste med egen tid ibland så att man inte "kör fast" i rutiner och vardagen, man måste ha ett eget liv vid sidan om det gemensamma för att inte tappa bort sig själv.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :