Topp tre trion hade inga större anmärkningar att dela med sig, även om Kimi påpekade, att han stördes av en viss understyrning som dock delvis botades med en justering av däckstrycket fram, det vore intressant att se hur snabb Kimi skulle kunna vara om Ferrari kunde få bilen till 100% efter Icemans önskemål, det vill säga en bil som styr in bra utan att pusha.
1 Rosberg
2 Hamilton
3 Räikkönen
4 Vettel
5 Verstappen
6 Ricciardo
7 Perez
8 Grosjean
9 Hulkenberg
10 Gutierrez
11 Bottas
12 Massa
13 Kvyat
14 Sainz
15 Alonso
16 Palmer
17 Button
18 Magnussen
19 Ericsson
20 Nasr
21 Ocon
22 Wehrlein
Dagens kval bjöd på några "överraskningar" för vissa som saknar kunskap om de olika bilarnas grunddesign som ibland ger banspecifika resultat, till exempel så trivs inte McLaren alls på en bana med många snabba-medel snabba kurvor som Suzuka, men det gör däremot Haas med sin Ferrari inspirerad design filosofi. Force India i sin tur är F ettans bil "lagom", som inte gör sig bort på någon typ av bana, men hamnar inte heller på topp på någon typ av bana. Williams har just nu en bil som inte riktigt tycks passa varken på långsamma eller snabba banor, det märks att de satsar allt på nästa års bil som i sin tur leder till det ovannämnda, något prekära situationen där enda sättet att nå någorlunda skapliga resultat är genom en chansartad däcksstrategi som den senast i Malaysia.
RBR chaufförerna orkade inte kvala ut Ferrari duon när regnet uteblev, dock har Vettel en tre platsers nedflyttning till morgondagens race som innebär, att Mad Max startar bredvid Kimi från andra ledet, något som Kimi bör hålla i minnet även om Max starter har varit allt annat än lyckade, så risken finns att Max försöker kompensera en dålig start med en idiotforcering in i första kurvan.
Vettel är en annan hetsporre som kan åter igen göra bort sig i starten, och även mellan Rosberg och Hamilton kan det hetta till genom de första kurvorna, så en hel del kan inträffa direkt efter starten om förarna inte håller huvudet kallt, något som Kimi lär göra i vanlig ordning, dock vill jag inte slå vad om att alla andra kommer att göra det.
Sauber kom ner på jorden med dunder och brak på Suzuka när banan avslöjade bilens bristfälliga aerobalans och dåliga greppnivå på ett brutalt sätt, det tycks inte behövas några större ojämnheter på banan för att deras bil tappar greppet, eller några större temperaturs förändringar för att set up arbetet måste göras om. Det spelar ingen roll hur mycket pengar de får in, eller hur fina faciliteter de förfogar över så länge de inte har en designer värt namnet, en samling medelmåttor som man har skrapat ihop bland individer som har sparkats av andra stall leder ingen vart varken i år eller nästa år.
Apropå Vettel, jag skrev ju i mitt föregående inlägg ,att han inte kan känna sig säker på att få ett fortsatt förtroende och ett förlängd kontrakt om han inte levererar efter förväntningar. Nu är det ju knappast så, att Arrivabene läser min blogg, men lika förbannad har han nu gjort gällande, att Vettel måste leverera om han vill känna sig säkert på att få ett förlängd kontrakt efter 2017, att han måste förtjäna att bli kvar.
Tänk så snabbt det vänder i F1, tidigare var det Kimi som fick veta att han måste leverera för att kunna behålla sin sits, något som Kimi numera gör i allra högsta grad, nu är det istället Vettel som har hamnat i samma obehaglig situation. Det blir intressant att se, huruvida han kan hantera den uppkomna situationen på rätt sätt, det är just i såna här lägen som förarnas mentala styrka blir den avgörande faktorn, det var inte bra för Vettels del att bli utkvalad av Kimi.
Jag har kommit halvvägs på min resa från Austin till L.A, och gör en två dagars paus hos Jimmy i New Mexico där Mora dalen är precis så stillsam och bedövande vacker som jag minns den från förra året.
Även Jimmy är sig lik, när det kom fram att Rosberg var 83,5 centimeter före Hamilton i sitt pole varv, så var det enligt Jimmy lika med 4 kuklängder, huruvida det är Jimmys egen utrustning som användes som måttstock låter jag vara osagt.
Min resekamrat tillika Ambers Mustang har skött sig utan anmärkning, ca 550 hk och en modern chassi under det gamla skalet är en trivsam kombination ,som ger fina vägegenskaper och fartresurser som räcker till i alla lägen, dock är inte original stolarna direkt ett under av sidostöd och bekvämlighet, men jag klagar inte, jag trivs bra i Mustangens sällskap.
På min väg genom New Mexico lyssnade jag en intervju från en radiostation som hade fått besök av Danny Koker, Counting Cars mannen som bygger om hojar och bilar plus lite annat i sin Count´s Kustom verkstad i "Sin City", dvs i Las Vegas. Jag har träffat Danny några gånger i diverse sammanhang, en mycket trevlig snubbe som skiljer sig från mängden, den prästvigd mångsysslare som ibland sover i en likkista som han är. Danny har förutom sin verkstad även en tatuerings studio ,och en rockklubb där han ibland även uppträder själv med sitt band Count´s 77, och kör för det mesta gamla låtar från 70 och 80 talet, frågan är om Danny inte borde låta bli, jag slänger in en länk så att ni kan själv avgöra om så är fallet.
Vi människor är individer, var och en lever på sitt sätt, jag gillar mina Lone Wolf road tripps på en hoj eller i en bil när mil efter mil försvinner i glömskan under hjulen, ensam med mina tankar och förväntningar, ständigt nyfiken på vad som väntar på mig i nästa stad, eller i en nattlig, mörk dalgång mitt i av ingenting alls där vargens läte ljuder genom dimman. Jag gillar gamla 70 och 80 tals låtar som resesällskap precis som Danny, dock inte nödvändigtvist i Dannys tolkning, utan av original artister som Havana Black.
Till 2017 är målet att ta del av Japans GP på plats, vem vet, man kanske hamnar i en neonskylt i Tokio om man inte hamnar i finkan på grund av syndig leverne, och missar hela racehelgen, men det är just det som är det fina med livet, man vet aldrig i förväg vad som egentligen kommer att hända.
Amen,..må det oförutsägbara vara med er.
Helt underbart att köra flera mil under solen med skön rock musik från 70-80 talet. Kanske bli så att det är Vettel istället för Kimi som får lämna Ferrari, större förare än Vettel har fått sparken från Ferrari.