MONACO MEASURES

 
Årets skrytfest nästa, dags för köbildning på Monacos trånga stadsgator, en klassiker enligt vissa, en gäspning enligt mig som har inte speciellt mycket gemensamt med racing, men desto mer med uppvisning av "min bil är dyrare än din" karaktär, när de så kallade "vackra och rika" samlas för att visa upp sig i sina leksaker.
Det finns ju bättre alternativ om man vill köra på en klassik bana på fransk territorium, FIA skickade en trevare om ett race på Le Mans till den ansvarige arrangören för banan, men fick ett nej med motiveringen att kostnaden för att anordna racet skulle överstiga inkomsterna, som i klartext betyder att fransmännen är inte villiga att betala 200 miljoner till Bernie för att racet ska bli av.

På sedvanligt maner vill samtliga inblandade göra gällande, att just deras bil passar på Monacos gator, bland annat Vettel, Ricciardo och Alonso har sagt att de förväntar sig topp placeringar från kommande helgens race.  McLarens stall ledning går steget längre när Eric Boullier i tvärsäkra ordalag hävdar, att McLarens chassi numera är lika bra som Mercedes och RBR dito, och bättre än Ferrari, TR och Williams chassi, jag skulle nog vilja påstå, att deras chassi är definitivt inte av RBR eller Mercedes klass, ligger något efter Ferrari, men före Williams och TR, hur bra deras chassi fungerar i Monaco återstår att se.
 
Renault kommer med två nya motorer till Monaco, den ena sägs sitta i Ricciardos bil, och den andra i Magnussens Renault, så Verstappen och Palmer får nöja sig med den gamla versionen, något som inte nödvändigtvis betyder så mycket just i Monaco som är mer körbarhet än antalet hästkrafter bana.
 
Valet av gummiblandningar på en bana som den i Monaco betyder inte speciellt mycket ur strategi synpunkt eftersom det är så svårt att köra om på banan, utan det avgörande är hur man lyckas under kvalet, dock kan en säkerhetsbil situation innebära vissa omkastningar om några väljer att stanna ute på banan när andra går i depån för att byta däck.
 
Italiensk media sprider ett rykte om att Hamilton inte kommer köra i Monaco på grund av vissa händelser i samband med ett nattklubbsbesök, ett rykte som man bör ta med en stor nypa salt, visserligen är Lewis en riktig festprisse, men han brukar sköta sitt jobb ändå utan anmärkning, var och en lever sitt privatliv som han vill.
 

Apropå privatliv, det är plågsamma tider för mig på gång, Isle of Man sparkar igång den 28 med rookies provvarv verksamhet, jag lovade under en svag stund för mina vänner att jag ska hålla mig borta från racing fram till hösten, satan vad svider i mitt racinghjärta för att avstå från årets fest, men ett löfte är att hållas, jag får ta igen det med råge senare under höstveckorna på annat håll.
Jag har lite svårt ibland att förstå hur människor resonerar om livet, en del har svårt att ta in när jag påpekar att "my candle burns at both ends", det vill säga, alla dör men alla lever inte, jag har alltid levt mitt liv fullt ut till varje pris, det är inte livslängden som är grejen utan innehållet, man ska leva livet utan rädsla istället för att bara sitta av tiden tills det är dags att ställa sig själv frågan: Var det här allt?
 
Racing är inte riskfritt, har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det heller, och precis så ska det vara, småkillarna i F3 kör lite vårdslöst ibland, som nu senast i Österrike när kinesen Li hade en privat flyguppvisning med ett nytt höjdrekord för F3 bilar vars aerodynamik fungerar fint även i flygläge.
 
 
Höjdrekord innehavaren i F1 måste vara Webber efter sin sammanstötning med Kovalainen för några år sedan, Webber har flygvana även från Le Mans där han voltade in i skogen med en Mercedes sportvagn efter en stilfull  flygtur.
 
 
Mercedes chefen Toto Wolff reagerade på kinesens flygtur genom att kräva 18 års gräns för F3, och 20 års gräns för F1, låter lite väl drastisk i mina öron, visst kör 16 åringar i F3 skapligt småruffigt mellan varven, men sånt är racing, alla vill visa sig på den styva linan för att kunna ta steget till F1, kör man snällt enligt regelboken i F3 så knuffas man ut från banan, och blir straffad av den idiotiska domarkåren för att ha kört utanför banmarkeringen, FIA i nötskal.
 
Amen,..må racingsnubbarnas strävan att nå himmelska höjder vara med er.    
 
     

Kommentarer :

#1: Flash

Tack för ännu ett bra inlägg Brandon! Det snackas en hel del om att vissa stall fifflar friskt med däcktryck under kval och race. Dvs att de startar med det tillåtna minimum värdet satt av Pirelli och FIA men väl ute på banan lyckas de sänka trycket med hjälp av någon teknisk mekanism. Fördelarna sägs vara många och detta ska vara en förklaring till varför Ferrari hade det jobbigt under senaste kvalet och i synnerhet sektor 3.

RedBull och Mercedes ska enligt rykten ligga i framkant (förvånar mig inte). Pirelli som är medvetna om problemet har lagt fram som förslag att höja minimum värdet men en sådan regeländringen lär dröja. Stämmer detta (vilket jag tror, till en viss del) har Ferrari problem. Nu sägs det att de febrilt försöker hitta svar, senast under testet i Barca men uppenbarligen är det rätt avancerade metoder som kanske tar en lång tid att utveckla?. Har du hört något om detta?

Svar: Visst försöker man alltid fuska med däcktrycket, men Ferraris problem är att Pirelli har höjt däcktrycket för att vara på den säkra sidan, en höjning som har gynnat stallen vars bilar jobbar däcken mer intensivt och får därmed upp däcktempen inom fönstret snabbare, Allisons "tar hand om däcken" bil fungerar sämre med hög däcktryck, det blir problem att få upp temperaturen till rätt nivå inom fönstret och greppet försvinner.
Brandon Lee

skriven
#2: Flash

Inte bästa källan, men en av dem som "analyserat" det hela.

http://www.motorsport.com/f1/news/analysis-ferrari-focuses-on-tyre-pressures-in-search-for-qualifying-boost-738277/

skriven
#3: OK

Kvalet betyder nästan allt i Monaco - vilket talar för Merca. Och mot bakgrund av förra veckans tydliga klargörande kan vi nog utesluta att Rosberg och Hamilton hjälper de andra genom att köra varandra av banan...

Svar: Så sant, men allt kan hända i racing när man minst förväntar sig det.
Brandon Lee

skriven
#4: ThomasF

Bra krönika igen!Obegripligt att nån överlever såna krascher(F3,Bräck osv.)Har fått lära mig att det är stor risk för inre organ vid höga G.och att man får avakta en tid efter olyckor innan man vet utgång.De här killarna verkar stå utanför det resonemanget!
Monaco,Mercorna är överförsiktiga o Grosjean kommer ikapp o kraschar alla tre.Kimi defilerar till mål med Marcus som femma.Kan D va nått?//Thomas

Svar: Man är rätt så bra skyddad i en bil, tar man en flygtur med en hoj så gör det ont riktigt ordentligt,.karaktär bildande skit.Apropå Monaco, tänk om Marcus stannar kvar ute på banan i samband med en säkerhetsbil när alla andra dyker in, tar täten och vinner racet, kan det vara något?
Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Lundahl

Tjena. Jag håller med dig om svaret du gav mig sist här. Sedan visste jag inte det dom gör i U länderna. Men tydligen kan man göra vad som helst för pengar.

Jag gillar banan i Monaco mycket för Senna var så fantastisk där. Men nu när man har så många nya jäkligt tråkiga följa john lopp idag så kan jag förstå folk vill ha bort Monaco.
Men det är inte denna banas fel vi fått många super tråkiga banor. Men börjar förstå varför när man ska ha verstappen förare som kör F1.
Ja man minns ju hans krasch i monaco. Det går ju inte köra som på dom nya banorna med 100 m asfalt utanför varje sväng.
Verstappen blev nog förvånad i första sväng i Monaco att inte fanns 100 m marginal.Han är ingen Senna direkt. Inte ens Senna skulle göra större skillnad i dag mer en på dom gamla banorna med Monaco i spetsen.

Jag vill ha standard framvinge och mekaniskt grepp och v12 på 1200+ hp utan turbo. bara vajrar och inget jävla el cpu skit någon jävlastans. Bort med alla nya banor och bort med all jävla asfalt markerade banor med. Kör 12 lopp om året och bara gamla banor. Då kan Monaco vara med som det ända stadsloppet.

Jag är för 21 års gräns i F1.Det ska vara kunga klassen och vara ett svår kört monster och man får räkna med större risker en F1 är idag.

drömma går ju alltid. Jag förstår dig att du lider av att inte leva ditt liv fullt ut just nu. Jag har aldrig kunnat det. Men en risktagare är jag allt. Varit nära en del gånger. men det är väl vad du gjort på 1 vecka ungefär av ditt vuxna liv hahahha

mvh

skriven
#6: Peter

Är det inte så att om man var bra i tredje sektorn i Barcelona så funkar den i Monaco

skriven
#7: Classe P

Mitt tips inför helgen är att det kommer stå mellan Merca och Red Bull och att Ferrari tyvärr kommer komma efter där. Hoppas jag har fel dock och att Kimi kan slå till med ett riktigt dunderkval!

skriven
#8: Lito

Tjing.
På tal om Le Mans, det måste ha vart helt brutalt på 60-80 talen å ligga på Mulsanne rakan för att 5 mil senare få bromsa till å svänga lite.

skriven

Kommentera inlägget här :