M0NACOS WINNING HAND

 
Inte helt oväntad blev det Ricciardo som tog hand om pole i Monaco, ett bra kvalvarv av Ricciardo, men jag kan inte låta bli att fundera hur snabb RBR skulle vara i händerna på en riktig toppförare, visst är Ricciardo en snabb förare, men inte i klass med de allra bästa, utan i mina ögon är han i nivå med Webber, han har Adrian Newey att tacka för sin pole position vars skapelse har startfältets bästa chassi-aero.
 
1      Ricciardo       RBR
2      Rosberg         Mercedes
3      Hamilton        Mercedes
4      Vettel             Ferrari
5      Hulkenberg   FI
6     Räikkönen     Ferrari
7     Sainz              TR
8     Perez             FI
9     Kvyat             TR
10   Alonso           McLaren
11   Bottas           Williams
12   Gutierrez      Haas
13   Button          McLaren
14   Massa          Williams
15   Grosjean      Haas
16   Magnussen  Renault
17  Ericsson       Sauber
18  Palmer          Renault
19  Haryanto      Manor
20  Wehrlein      Manor
21  Verstappen  RBR
22  Nasr             Sauber
 
 
 
Så, på en stadsbana som inte är hästkraft relaterad på samma sätt som riktiga banor räckte  varken Mercedes eller Ferraris chassi-aero till att slå RBR, i Monaco är det motorns körbarhet som kommer i första hand, inte antalet hästkrafter, en körbarhet som Renaults uppdaterade PU tycks förfoga över i rätt chassi.
Rosberg verkade nöjd med sin andraplats, Hamilton missnöjd med sin tredje, hur mycket hans motorproblem påverkade på hans prestation är svårt att säga, men Hamilton förefaller i alla fall i mina ögon numera något oinspirerad och loj på något sätt, kanske tycker Lewis att tre titlar är bra nog.
 
Vettel verkade inte vara direkt nöjd med Ferraris prestanda, det hjälpte inte att han fick två dagar för sig att köra kvalsimulationer i Barcelona och tid att hitta lämpligt kval set up.  Hulken kvalade ut Perez för en gångs skull, återstår att se om FI kan undvika det sedvanliga under racet, dvs överdrivet däckslitage, något som inte borde vara ett problem just i Monaco.
 
Kimi verkade lite oinspirerad under kvalet, kanske var det vetskapen om fem platsers nedflyttning på startgridden som fanns i bakhuvudet hos Iceman, dock betyder en elfte ruta att han får starta racet med valfria däck, kan vara ett läge att chansa med mjuka och köra en riktigt lång första stint, Kim hade bra varvtider med mjuka under race simulation.
 
Sainz kvalade ut Kvyat som fick släppa även Perez före sig, och Alonso blev tionde man i en McLaren vars chassi-aero är av hög klass, något som man inte kan säga om Honda motorns körbarhet, som tycks pumpa ut sin effekt enligt allt eller inget principen som medför en ryckigt resa på en stadsbana som den i Monaco.
 
Bottas kvalade ut Massa åter igen, men en stadsbana avslöjar obarmhärtigt Williams svaga punkter genom långsamma kurvor, rätt så märkligt i mina ögon att de år efter år bygger bilar med samma svaga punkter utan att kunna åtgärda de svaga punkterna, lite nytänkande på designsidan skulle inte skada hos Williams.
 
Gutierrez slutade på tolfte plats före Button och Massa, och kvalade därmed ut Grosjean på ett förtjänst full sätt, Magnussen höll undan för Ericsson i ett nordisk möte men lär bli straffad för sin rödljus körning, Palmer hamnade före Manor duon där Haryanto kvalade ut "jättelöftet" Wehrlein vars påstådda storhet som förare lyser med sin frånvaro.
 
"Boy Wonder" Verstappen kom tillbaks på jorden efter en upp som en sol, ner som en pannkaka upplevelse, Monaco är en oförlåtande bana som skiljer pojkar från män, han har en lång väg att vandra innan han kan matcha Ricciardos pace i kval och race, och detta trots det att Ricciardo inte hör hemma bland de allra snabbaste i F1, på den sista rutan hamnade Nasr vars Ferrari PU gav upp redan under uppvärmningsvarvet, något som borde bekymra de ansvariga hos  Maranellos motoravdelning.
 
Så, vad kan man förvänta sig av morgondagens race?  Tja, lite regn och några säkerhetsbil sekvenser kan innebära att underhållningsnivån höjs, även om bilarna är mjukt satta och körs med maximalt med vinge så innebär en blöt bana att marginalerna krymper ytterligare med sämre greppnivå, så lite regn skulle inte skada på något sätt ur åskådar synpunkt.  
 
Amen,..må regnet falla innan målflaggan i morgon.
 
    
    
 
  
 
 
 
 
      

Kommentarer :

#1: antonio

Börja kännas som att det är nästa år som gäller för Ferrari. Intressant att Ron Dennis ville ha Schumacher och Mika i samma team, Schumacher hade verkligen fått kämpat om han hade haft Mika som teamkamrat

skriven
#2: Mårten

Verstappen har många avåkningar / krascher innan han är i närheten av toppförare i F1 .
Konstigt att Janne och Eje och även Rydell hela tiden höjer honom till skyarna, så fort det händer honom ngt så försöker dom hitta skuld i ngt annat. Hoppas att nu ingen klöddar till det för kimi i första kurvan.

skriven
#3: Anonym

Tjena Brandon.

Är du säker på att Kimi får välja däck? Är väl bara dom som missar Q3 som får det? Eller gäller det alltså om man blir nerflyttad?

Å en annan fråga: Är det bara Kimi som är bra nog enligt dig att köra F1? Eller finns det nån annan som är bra eller är det bara bilens förtjänst då?

Tack å hej!

skriven
#4: David

Trodde också de som gick vidare till Q3 inte fick välja däck (även med nedflyttning). Men hopas du har rätt BL!

Här läst en del på Thescuderia.net och sjukt många Tifosi har tappat hoppet och gnäller på bil, chassie, motor, teamet osv. Jag vägrar sluta hoppas dock! Ferraris problem verkar vara de (för) höga däckstrycken som alla tvingas köra med. Känns som att Ferrari ofta missar temperaturfönstret i kvalen.
Nu när den gode mr Allison är tillbaka borde de kunna fixa till detta och sen till Canada även turbon. Med däck i rätt temp och fixad turbo (max effektuttag) tror jag fortfarande att Ferrari kan utmana Mercedes på vissa banor!

Annars finns bara en utväg: kidnappa Newey och tvinga tillbaka Brawn till F1 och Ferrari.

skriven
#5: André Hulinder

Hoppas livet leker, har en fråga angående Ross Brawn! Hur pass duktig var den karln? Var han bäst inom sitt område? Har han en stor del i mercedes framgång samt ferraris framgång under schumi tiden?

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Mycket väl sammanfattat. I morgon hoppas vi slippa se kameran zooma in på Kimi när han sitter på soldäck i sin båt med kompisarna utan i stället få höra den finska hymnen och fira en helnordisk prispall med Kimi högst upp. Vet du förresten om Ricciardo knäckte Kimis varvrekord eller om det bara var nära? Ha det gott.

skriven
#7: OK

Otroligt kul med ett kval som inte kändes klart på förhand! Detta visar hur viktigt det är för sporten med fler än ett team längst fram. Niko var nog mest nöjd med att hamna före Hamilton - jag tror vi kan räkna med att inte få se ett chansartat omkörningsförsök dom emellan imorgon.

skriven

Kommentera inlägget här :