GAME OVER

 
Ricciardos kroppsspråk under prisceremonin säger mer än tusen ord om vad han kände efter målgången i Monaco, för andra gången i rad skänkte det egna stallet bort en given seger för australiensarens del, något som den grymt besvikna Ricciardo  inte var sent med att helt rättvist påpeka i hårda ordalag, ett oförlåtligt och amatörmässigt misstag av depåpersonalen som borde inte förekomma i ett toppstall.
 
Hamilton tackade och tog emot, och även om Hamilton lyfte blicken mot himlen och tackade högre makter för presenten, så var det inte en skänk från ovan utan från RBR, den första som fick smaka av vinnarchampagnen var den nya bästa vännen Justin, kan det vara snart dags för en duett för herrarna popsnören på scen?
 
Hamilton och Ricciardo i all ära, men dagens förare var utan tvekan Perez, som höll jämna steg med toppduon i en medioker bil och lämnade Vettel utanför podium.  Ferrari ser ut att åter igen dras med gamla synder, den vill inte styra in, är baktung och saknar balans, blir man utmanövrerad av en Force India, så  finns det anledning till självgranskning av tredje graden.
Nu kommer visserligen Ferraris 2017 års bil ut till testverksamhet redan i juli, så tyngdpunkten ligger redan mer eller mindre på utvecklingen av nästa års bil, men det är genant att ett förmodad toppstall med närmast obegränsade ekonomiska resurser får stryk av ett stall från mittfältet med dålig ekonomi och med medioker bemanning på ingenjörssidan.
 
Det var lite märkligt att Ferrari valde Vettel som testförare efter Barcelonas GP, hans feed back har lett Ferrari på ett villospår där man åter igen går i gamla fotspår med allt vad det innebär, dvs man har en Ferrari som beter sig som en Audi och plågar rakt fram i kurvor, något som Kimi fick erfara när han hamnade i räcket, ett enkelt misstag av en erfaren förare kan det tyckas, men om bilen inte vill ta styrning så hamnar man i räcket även där det går riktigt sakta.
Nu vill jag givetvis inte påstå att det är Vettel som bär skulden för Ferraris bångstyriga bil, men de egenskaper som han söker finns inte att hitta hos Ferraris bil, den är inte en Newey bil med en utsökt balans och med gränslöst mycket grepp bak, satsar man på mer grepp bak i en Ferrari, så försvinner grepp fram och därmed även balansen .
 
1      Hamilton            Mercedes
2      Ricciardo           RBR
3      Perez                  FI
4      Vettel                  Ferrari
5      Alonso               McLaren
6      Hulkenberg       FI
7     Rosberg             Mercedes
8     Sainz                  TR
9     Button                McLaren
10   Massa                Williams
11   Bottas                Williams
12   Gutierrez           Haas
13   Grosjean           Haas
14   Wehrlein           MRT
15   Haryanto          MRT
      Ericsson
      Nasr
      Verstappen
      Magnussen
      Kvyat
      Räikkönen
      Palmer
 
Vettel lär knappast vara nöjd med sin fjärde plats speciellt med tanke på, att han efter kvalet påstådde att bilen var bra, Alonso var nöjd med femte platsen men inte med sin racepace, och  Hulkenberg stal sjätte platsen av Rosberg i sista kurvan när den sistnämndas däck hade inget grepp kvar i halkan, Nico själv var förvånad över hur dåligt hans bil gick under blöta förhållanden, och påpekade även att han tappade tre placeringar i samband med ett långsamt depåstopp.
 
Sainz blev åtta före den andra McLaren bilen med Button, och den sista poängen gick till Massa som hann i mål före Bottas som åter igen blev poänglös i Monaco, han har faktiskt aldrig lyckats ta poäng i Monaco, så den smala stadsbanan lär inte höra till hans favoriter.
 
Gutierrez och Grosjean halkade omkring i en lättfotad Haas skuggade av MRT duon Wehrlein och Haryanto, Ericsson och Nasr krokade ihop efter en typisk race förare DNA relaterad sammanstötning där ingen vill bli omkörd samtidigt som alla vill köra om.  Verstappen fortsatte sin testverksamhet när han åter igen provade hållbarheten hos armco räcket , Magnussen föll offer för Renaults i det närmaste okörbara bil, Kvyat hade tekniska problem, Kimi kastrerade framvingen i räcket när Ferrari vägrade att styra in i snigelfart med kalla däck, och Palmer fick även han erfara hur svårkörd årets Renault är när han hamnade i räcket.
 
Årets Monaco race blev hyggligt underhållande tack vare regnet, Kanada nästa där mästarnas mur väntar nya besökare, man får väl hoppas på att Ferrari rycker upp sig och uppdaterar sin bil åt rätt riktning, hur mycket Vettel än önskar sig en bil som kan köras med RBR set up så finns den inte att hitta hos Ferrari, men däremot en hyggligt konkurrenskraftig sådan om man överger den baktunga linjen, och åter igen satsar på en bil som styr in bra och har en bra balans, något som Ferrari hade under årets första race.
 
Amen,..må årets säsong bjuda flera regnblöta race.
 
    
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Marcus

Det verkar som att Ferraris värsta fiende är dom själva. De har kapaciteten och kunskapen men de väljer fel hela tiden utan rätt ledarskap. Det är svårt att förstå hur man kan köra in i räcket i en så långsam hastighet men kalla däck och en blöt kall bana är nog ingen bra kombo.

Hoppas verkligen att Ferrari rycker upp sig till nästa lopp och att Kimi iaf kommer före vettel.

skriven
#2: Classe P

Det är lustigt det här och som du antyder så är det ju liknande mönster hos Ferrari som förra säsongen - att dom börjar med en bra bil, men allteftersom säsongen går, så utvecklas den åt fel håll. Hur kommer det sig? Använder de Kimis feedback bara på vintern för att sedan använda mest Vettels feedback eller är det Allisons grundkoncept som oftast passar framförallt Kimi, men även till viss del Vettel, bäst? Gissar på att det är en hel del PR- och kontrakt som även ligger bakom.

Underhållande inlägg som vanligt och hatten av till Perez. Han har ju skördat några podiums nu trots allt. Kul också att Hamilton hittat sin själsfrände, jag har länge tyckt att de har en hel del likheter, han och Bieber!

skriven
#3: Tomi

Bra sammanfattat igen!
Är det något som Kimi inte har råd med om han vill vara kvar i F1 så är det väl att köra av banan i 30km/h,speciellt på en bana som det är sjukt svårt att köra om på även om jag tror att Guttieres körde om Kimi där i början......
Får väl hoppas att RB inte ger bort Riccardos seger en tredje gång det skulle väl inte se så bra ut........
Snacket om att de andra skulle ha hittat ett sätt att fuska på för att få däcken att jobba optimalt på tror jag inte på tex Force India har väl knappast ett sånt avancerat hemligt system?
Roligt att se att kvaltiderna kom ner till Kimis gamla kvalrekordtider, innebär ju att de gamla hybridhäckarna börjar få upp farten lite grann.
Ha det gott!

skriven
#4: David

Ifragasätter inte att Ferrari utvecklar bilen efter Vettels önskemål men fattar inte varför. Som Classe P skriver; lyssnar de bara på Kimi på vintern? Nej så kan det inte va, låter ju helt orimligt. Dessutom med tanke på att bilen passar båda bättre i Australien / tidigt på säsongerna är de ju hjärndött att lyssna på Vettel i år igen.
Och som du skriver BL så kan man ju inte designa en Newey bil utan herr Newey himself..
Måste medge att jag lider med Ric. 2 race i sträck har de förstört en racevinst för han nu. och vad hände med Ros egentligen? Tror ni Ham hade gjort samma (släppt förbi sin teamkompis sådär i starten)?

skriven
#5: Mårten

Tänkte skriva att det kimi gör är ju nybörjarmisstag , men köper ditt resonemang till viss del med inställningar men åter igen så kan man väl göra olika inställningar på vettels o kimis bil. Kimi kändes inte så hungrig idag kändes inte som att han försökte få av framvingen, kunde ju provat där vid sidan av banan o få loss den. / Mårten

skriven
#6: OK

Kimi har verkat off hela helgen - möjligen på grund av att han flyttades bak fem platser. Men möjligen kan det också bero på att Ferrari - om det du skriver stämmer - försöker anpassa bilen efter Vettels önskemål istället för att utveckla den optimalt. Det skulle kunna ta musten ur vem som helst. Otroligt slarvigt av RBR - kanske tar det solsken från Veratappen om Ricciardo vinner? Nej, nu har jag klagat färdigt för idag - känner mig som en konspirationshetsare...

skriven
#7: Peter

En gäspning .... Pérez bra snyggt arbete
Hamilton luktar lite skit stallorder för att få resten av året vara intressant.
Naser han har väl skit i örat !
Tråkigt att Kimi inte får en Ferrari att gå i blött som dom gjorde en gång ?

skriven
#8: Peter

Tråkigt att Kimi inte kan få en Ferrari att gå i blött som dom gjorde en gång ?

Ordet var kan få

skriven
#9: Magnus Blomqvist

Hahaha. Marcus kanske har kanske äntligen fått sina "cojones" som du brukar skriva om. Ingen ursäkt där inte. Nästa race är Kimi högst på pallen igen!

skriven
#10: Leflander

Hej! Som Kimi fan är jag grymt besviken, hur är det möjligt att han gör sånadär misstag? Okej, inställningar och sånt, men han är ju ingen nybörjare! Den man hejar på avbryter efter 10 varv, nu skärpning ( gäller hela Ferrari teamet!!)
Hejdå!

skriven
#11: Tomi

Mårten; Håller med Kimi kunde ju gasat på lite och bromsat lite ordentligt några gånger så hade den säkert lossnat, luktar lite politik igen hos Ferrari precis som hos Mercedes ev under helgen....

skriven
#12: Janne

Tack för du orkar hålla oss uppdaterade. Är grymt besviken på de röda. Det verkar bli som förra året- i början var det bra balans sen blev det sämre.
Det jag inte förstår är att Kimi inte kan ställa bilen som han vill. Får han inte eller?
Jag är helt övertygad att han vet hur han vill ha bilen .
Hoppas på bättring till nästa race.

Svar: Det gick lite fel hos Ferrari när Allison var borta, Kimi kan inte göra mycket åt en bil som saknar balans och förmågan att få upp däckstempen inom fönstret, det är inget som man kan rätta till med set up arbetet.
Brandon Lee

skriven
#13: Daniel K

Lite klasskildnad på körning på blöt bana mellan Ham och Ros!! Ham verkar ha lite bättre teknik med blött underlag. Vet man varför Ros hade dålig temp på däcken? Inställning eller körstil?

Tack för en bra blogg!

Mvh
Daniel

Svar: Inte ens Nico själv begrep varför hans bil gick så dåligt i blötan, kanske hade stallet en finger med i leken när man skruvade med set up i hans bil, Nico är normalt en duktig regnförare.
Brandon Lee

skriven
#14: BomanP

riktigt underhållande första 50 varven ;) RB vad sysslar dom med? och samma Kimi, oavsett vad skall han inte köra sönder bilen där

Svar: RBR hade en riktig dålig dag, Kimi kanske saknade lusten att fullfölja loppet och bestämde sig att parkera bilen nära sin båt, det är alltid roligare att sitta under taket med en kall öl i näven än i en genomblöt F etta;-)
Brandon Lee

skriven
#15: Staffan

Är det bara chassit som skiljer mellan Red Bull och Renault? Känns som Red Bull kan backa ifrån Renault med likadan motor.

Tack för en bra blogg...

Svar: RBR har den bästa aero-chassi av samtliga, Renaults är bland de sämsta, då hjälper det inte mycket hur bra motor man har.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :