Hamilton missade starten åter igen, något som Ricciardo och Räikkönen fick erfara, Verstappen och Vettel drog nytta av Rosbergs bra start för att komma iväg lite kvickare, även om Ricciardo med lätthet tog sig förbi Vettel per omgående på utsidan efter starten.
Barcelona sitter som handen i handsken för RBR fina aero-chassi genom och ut ur de snabba och medelsnabba kurvor, de hade mängder med traction ur den sista kurvan innan målrakan, något som man inte kunde säga om Ferrari som körde med konstigt lite vinge. Visst håller däcken bra med sådan set up, men till priset av brist på traction ut ur kurvor, Kimi var snabbare än Verstappen, men var aldrig tillräckligt nära ut ur sista kurvan att hinna ikapp innan första kurvan, ett typisk fenomen på Barcelona banan, som är en utmärk testbana, men bjuder sällan eller aldrig riktig bra race eftersom det är så svårt att köra om där.
Hamiltons fadäs bäddade för RBR och Ferrari, där Max och Kimi drog nytta av Daniels och Sebastians mer eller mindre misslyckade däcksstrategi, det händer lite då och då att stallens taktikansvariga bevakar fel förare ur strategi synpunkt precis som idag i Barcelona. Det var bara att tacka och ta emot för Max och Kimi som bjöds en riktig Kinder överraskning, två saker i ett, först Mercedes duons dubbelmacka, och sedan strategi missarna från RBR och Ferrari. Max fick en enkel resa till sin första seger utan att behöva köra om någon alls, Kimi fick jobba lite mer och lämnade Barcelona som VM tvåa i förarmästerskapet, inte illa pinkat av en bespottad föredetting, kanske kan det till och med bli bättre betyg än en femma för Iceman hos brittisk media, där Hamilton säkert belönas med minst en åtta för sitt race som varade till andra kurvan precis som för Vettel senast.
Jag hade en liten pratstund med en Scuderia snubbe, det har tydligen tagits några inte helt lyckade beslut under Allisons frånvaro, några hos Ferrari litar blint på data baserad på det när aeromappar ur vindtunneln körs på simulatorn. Skillnaden mellan de riktigt duktiga ingenjörer och halvbra såna är förmågan att analysera och tolka data på rätt sätt, att kunna förutse vad som kommer att fungera ute på banan och vad som inte kommer att göra det, det kommer säkert ta Allison några veckor att rätta till de misstagen som har gjorts under hans frånvaro, Ferrari saknade helt klart balans i Barcelona på grund av, att deras uppdateringar inte jobbade ihop på ett förväntad sätt.
Ja ja, det alt för stunden, nu ska jag käka lite i sällskap med några vänner, jag hör väl av mig igen vad det lider när jag återvänder till Peking, tills dess, vaya con dios amigos.
Amen,..må inbördeskriget hos Mercedes bädda för Ferrari och Mr Iceman.
Hoppas att du har det bra där i matadorernas land.
skrivenJa, man kan väl inte säga att Ferraris uppdateringar slog väl ut eller så hade de inte ingenjörer på plats som kunde dra nytta av dem men RBR och Mercedes verkar ha gått framåt Ferrari verkar stå still för tillfället, bådar inte så gott inför Monaco.
Tycker att det är lite konstigt att Kimi inte ens gjorde ett försök till omkörning av Verstappen någon annanstans än på målrakan där Ferrarin saknade traction, nästan som att någon hade regiserat det hela med att Mercedesförarna skulle ta ut varandra och att F1cirkusen skulle få en askungesaga med Verstappens seger för att skapa lite hype kring spektaklet, som trotts allt styrs av en väldig massa pengar och politik.
När förarna inte kan tanka sina bilar och därmed inte kan maxa och ligga på sin yttersta gräns är det faktiskt svårt att avgöra vilka beslut som ligger bakom en förares snabbhet i dagens F1, är det något som jag önskar tillbaka så är det soppapåfyllning vid depåstoppen. Vad tror du Brandon var det Verstappens extrema talang som gjorde att han vann idag eller något annat?