BARCELONA HEN PARTY

 
Den dynamiska duon Micke& Jonas har återvänt till Peking, men jag stannar kvar här i Barcelona några dagar till, sitter på en uteservering och filosofiserar över F ettans vara eller icke vara efter den vänliga veckan presenterad av Mercedes.
 
 
Det sägs att det krävs två att dansa tango, men Rosberg lär inte vara speciellt imponerad av Hamiltons fotarbete i Barcelona, och det är inte jag heller, Lewis desperata omkörningsförsök var bland de dummaste man har sett av honom genom åren.  Mercedes ledningen är knappast roade av det som hände, en riktig nybörjartabbe av Hamilton, som bör ta i bruk sina turbringande örhängen åter igen till nästa race,.diamonds are a girls best friend brukar man säga, något som hen tydligen glömde bort i dag.

Hamilton missade starten åter igen, något som Ricciardo och Räikkönen fick erfara, Verstappen och Vettel drog nytta av Rosbergs bra start för att komma iväg lite kvickare, även om Ricciardo med lätthet tog sig förbi Vettel per omgående på utsidan efter starten.
 
Barcelona sitter som handen i handsken för RBR fina aero-chassi genom och ut ur de snabba och medelsnabba kurvor, de hade mängder med traction ur den sista kurvan innan målrakan, något som man inte kunde säga om Ferrari som körde med konstigt lite vinge. Visst håller däcken bra med sådan set up, men till priset av brist på traction ut ur kurvor, Kimi var snabbare än Verstappen, men var aldrig tillräckligt nära ut ur sista kurvan att hinna ikapp innan första kurvan, ett typisk fenomen på Barcelona banan, som är en utmärk testbana, men bjuder sällan eller aldrig riktig bra race eftersom det är så svårt att köra om där.
 
Hamiltons fadäs bäddade för RBR och Ferrari, där Max och Kimi drog nytta av Daniels och Sebastians mer eller mindre misslyckade däcksstrategi, det händer lite då och då att stallens taktikansvariga  bevakar fel förare ur strategi synpunkt precis som idag i Barcelona. Det var bara att tacka och ta emot för Max och Kimi som bjöds en riktig Kinder överraskning, två saker i ett, först Mercedes duons dubbelmacka, och sedan strategi missarna från RBR och Ferrari.  Max fick en enkel resa till sin första seger utan att behöva köra om någon alls, Kimi fick jobba lite mer och lämnade Barcelona som VM tvåa i förarmästerskapet, inte illa pinkat av en bespottad föredetting, kanske kan det till och med bli bättre betyg än en femma för Iceman hos brittisk media, där Hamilton säkert belönas med minst en åtta för sitt race som varade till andra kurvan precis som för Vettel senast.
 
Jag hade en liten pratstund med en Scuderia snubbe, det har tydligen tagits några inte helt lyckade beslut under Allisons frånvaro, några hos Ferrari litar blint på data baserad på det när aeromappar ur vindtunneln körs på simulatorn.  Skillnaden mellan de riktigt duktiga ingenjörer och halvbra såna är förmågan att analysera och tolka data på rätt sätt, att kunna förutse vad som kommer att fungera ute på banan och vad som inte kommer att göra det, det kommer säkert ta Allison några veckor att rätta till de misstagen som har gjorts under hans frånvaro, Ferrari saknade helt klart balans i Barcelona  på grund av, att deras uppdateringar inte jobbade ihop på ett förväntad sätt.
 
Ja ja, det alt för stunden, nu ska jag käka lite i sällskap med några vänner, jag hör väl av mig igen vad det lider när jag återvänder till Peking, tills dess, vaya con dios amigos.
 
Amen,..må inbördeskriget hos Mercedes bädda för Ferrari och Mr Iceman.
 
     
 
   
    

Kommentarer :

#1: Tomi

Hoppas att du har det bra där i matadorernas land.
Ja, man kan väl inte säga att Ferraris uppdateringar slog väl ut eller så hade de inte ingenjörer på plats som kunde dra nytta av dem men RBR och Mercedes verkar ha gått framåt Ferrari verkar stå still för tillfället, bådar inte så gott inför Monaco.
Tycker att det är lite konstigt att Kimi inte ens gjorde ett försök till omkörning av Verstappen någon annanstans än på målrakan där Ferrarin saknade traction, nästan som att någon hade regiserat det hela med att Mercedesförarna skulle ta ut varandra och att F1cirkusen skulle få en askungesaga med Verstappens seger för att skapa lite hype kring spektaklet, som trotts allt styrs av en väldig massa pengar och politik.
När förarna inte kan tanka sina bilar och därmed inte kan maxa och ligga på sin yttersta gräns är det faktiskt svårt att avgöra vilka beslut som ligger bakom en förares snabbhet i dagens F1, är det något som jag önskar tillbaka så är det soppapåfyllning vid depåstoppen. Vad tror du Brandon var det Verstappens extrema talang som gjorde att han vann idag eller något annat?

skriven
#2: 1014 johansson

Är det bara jag som stör mig på herr Rydell? Han verkar ju inte veta hälften av vad du vet BL

skriven
#3: magnusblomqvist.blogg.se

Hej Brandon! Tack för din fantastiska blogg som jag följt från start. Och dig har jag följt ännu längre från tiden på Annas blogg. Helt underbart att Kimi nu ligger före Lewis i tabellen. Hoppas att de kommer fortsätta kivas internt inom MB så Kimi kan fortsätta hänga på i tabellen. En liten tråkig fråga har jag med. Du som är på plats och hör snacket har något redan nu börjats tisslas om Marcus. Nu har han ju 5-0 på Nasr, Eje och hemlig sponsor och Sauber i fritt fall. Dessutom flera äldre förare kanske på väg ut inom snar framtid. (Inte Kimi då för han hoppas jag stannar många år till.) Även om jag alltid älskat Kimi och haft honom som idol så betyder Marcus trots allt för gemene svensk och det pratas om hans race på många golv runt om i Svedala varje vecka och jag tror att han faktiskt är väldigt populär och tillför mycket för Sverige trots att det inte är aktuellt med vinster och titel i år. Återigen tack för att du tar dig tid för denna fantastiska blogg. Det är alltid en av veckans höjdpunkter när man ser att den är uppdaterad. Mvh Magnus.

skriven
#4: Anders

Jag förstår inte riktigt vad som gick fel för Ferrari i kvalet. De förbättrade sig inget från FP3. Vettel var till och med 1 tiondel långsammare i Q3 mot FP3.
Hade de kvalat ut Red Bull så hade de nog tagit dubbelsegern idag. Båda Ferrari såg snabbare ut under hela recet utom för Vettel under hans sista stint. Vet inte om han dödade sina däck i början av stinten eller om det var något annat fel. Det borde inte bara vara de 6 varven mer än Ricciardos med tanke på hur länge Kimi och Verstappen körde sina.

skriven
#5: F1

Var jobbigt att se Kimi försöka gång på gång. Hans enda chans var om Ves skulle ha gjort något misstag. Har läst runt på olika forum och det finns de som tycker att han borde ha försökt sig på en chansning i första kurvan. Håller dock inte med, utan RBR hade för dagen en bättre bil på den här banan. Tycker dock att Ves körde bra utan att göra något misstag och hanterade pressen föredömligt.

skriven
#6: Lito

@1014Johansson; Men Rydell å Eje hade varit en bättre duo som kommentatorer än nuvarande uppställning.

Mina vilda spekulationer är att Herrarna Horner å Marko tog en chans när Vettel, Ricciardo gick I depå å inte Kimi. För att kunna rättfärdiga sitt beslut om lilla Max och det lilla bytet, som du sager Tomi bygga på hypen lite.

skriven
#7: OK

Kimi är smartare än att chansa mot Max - särskilt med vetakapen om att båda Merca-bilarna inte tar några poäng. Frustrerande såklart när Kimi var snabbare, men just nu är han på en bra plats som tvåa i mästerskapet. Svårt att säga hur/om RBR gått framåt efter att måttstocken (Merca) försvann omedelbart.

skriven
#8: Leflander

Hej, Kimi hade inget fäste ut ur sista kurvan inför startrakan, där föll han tillbaka för mycket...han skulle behövt minst 200 meter längre bana för att kunna göra en omkörning. Inte ens då tror jag Max hade gett vika. All respekt för den unga föraren som inte gjorde ett enda misstag som kunde hjälpt Kimi. Min åsikt angående mersorna är att Rosberg klåpa

Svar: Kimi och Sebastian hade problem med att hålla däckstempen inom fönstret, kanske borde de har kört med mer vinge med tanke på hur höga toppfartnoteringar de klockades för.
Brandon Lee

skriven
#9: Daniel K

Hej!

Tycker också att Rosberg gjorde fel. Kan inte se varför man skulle få klippa igen gapet som fanns när Lewis redan hade inne nosen. Men det finns säkert flera aspekter på vad som hände:)

Tack för en bra blogg!

Svar: Lewis var inte tillräckligt långt uppe, och borde numera veta att Rosberg inte längre flyttar på sig för honom.
Brandon Lee

skriven
#10: MIkaelwdc

Såg för ovanligheten loppet hemma på viasatmotor. Rydell är förvisso trevlig men hade osedvanlig "otur" i sitt kommenterande, var fel på mycket. Därtill verkar han vara helt ovetande av F1:s politiska spel och mer eller mindre endast vb autosports tyckande.

Du vinner inte ens ett race i Barca under första varvet men kan med 100% komma sist på det vilket Lewis o Nico kan upprepa i sömnen numera. Merca har mer än något annat team bultat in hos förarna, viss racing, men kör inte varandra av banan. Bra att domslutet gav döttlopp. Hamilton behöver mer än någon annan åter igen inse att tänka att på alla viker sig inte för honom. Bra av Max även om han hade banans karaktär att tacka till stor del. Men i Barca har även Maldonado vunnit, så den kan ge lite oväntade resultat. Kimi visade på otrolig körning genom att ligga över 20-30 varv med mindre än en sekund bakom utan att köra slut på däcken. Sainz vilda avtryckning av Kimi var nog det som visade sig ta möjligheten för vinst. Som Brandon sa så var setupen på framför allt Kimis bil möjligen fel, resp perfekt på RBR för att inte komma om resp släppa förbi. Ha en fortsatt trevlig tripp i ett förhoppningsvis soligt Spanien.

Svar: Det är väl inte ofta det händer att du kikar F1 på burken i Sverige? Rydell har jag inte haft möjligheten att lyssna som kommentator, så jag kan inte uttala mig om hans kunskapsnivå, men inom F1 borde han vara mer eller mindre en novis.
Kimi körde med väldigt lite vinge, och hade en hel del problem att hålla däckstempen inom fönstret, liksom Vettel, de hittade inte riktig den rätta balansen i bilen i Barcelona, Allisons relativt långa frånvaro satte sina spår hos Ferrari i fråga om uppdateringspaketens mervärde, så James får jobba lite extra för att rätta till bilens balans.
Brandon Lee

skriven
#11: 1014 Johansson

Rosberg glömde tydligen att mappa om power reglaget, ändå var han snabbare iväg...märkligt

Svar: Ibland gör man medvetna "misstag".
Brandon Lee

skriven
#12: Dennis

1014 Johansson, dom har under starten och första kurvorna något som kallas launch mode. Det var när Nico och Lewis gick ur launch mode till "race mode" som Nico tappade kraft

skriven
#13: Marcus

Att Rosberg och Lewis körde på varandra var det roligaste som hände under loppet och hela säsongen hittills. Det är trist att det är nästan omöjligt att köra om i Barcelona och att kommentatorerna aldrig förstår det.

Vi får hoppas att nästa lopp är bättre för Ferraris del och sen kan Mercedes förarna fortsätta förstöra för varandra

Svar: De får gärna göra om det precis så ofta de vill;-) Kommentatorerna är sällan speciellt sakkunniga, men borde tex begripa en så enkel sak, att en förare som satsar på en tvåstoppare kan inte bränna på lika hårt som en som satsar på en trestoppare, ibland vill man inte ens försöka köra om även om man kunde göra det.
Brandon Lee

skriven
#14: 1014johansson

Dennis, innebär det att de har mer eller mindre kraft i starten, med tanke på traction de alltså

skriven
#15: Anonym

Hamilton borde tagga ner och Rosverg borde inte blockerat så aggresivt. Samtidigt så måste Hamilton plocka poäng och Rosberg måste få försvara sin ledning, vilken typ av F1 förare hade de annars varit? Där har ni alla korten på bordet, båda hade rätt, båda hade fel. Race incident med andra ord

Svar: En raceincident pga förarnas heta vilja att visa var skåpet ska stå, sånt händer i racing hela tiden och kommer att hända igen, kanske redan i Monaco.
Brandon Lee

skriven
#16: Tompa

Gud vad förvånad jag blev att du tycker att det är Hamiltons fel. Hade varit kul och se vad du hade skrivit om man hade bytt plats på Kimi och Lewis. Rosberg måste lämna en bilbredd till Hamilton plus att Rosberg hade fel motorinställning så vad skulle Hamilton ha gjort, backat av och låtit Rosberg få en gratisseger?

Svar: Gud vad förvånad jag blev för att du blev det i egenskap som en Hamilton fan. Rosberg måste ingenting i ett sådant läge som den i Barcelona, Hamilton var inte uppe långt nog för det, en dumdristig satsning av Ham som inte gick hem.
Brandon Lee

skriven
#17: skumberg666

Rosberg stänger bryskt, Hamilton kanske lite överambitiös, en kombination som resulterar i kraschen, race incident, end of story typ. Efter detta lär de två coachas stenhårt för att ingen upprepning skall ske. Rivaliteten mellan förare bidrar till ytterligare underhållningsvärde. Jäkla bra lopp, speciellt för att vara Barcelona. Mackan levererar igen o kör upp sig fint. sKÅl !

Svar: Ja, en raceincident, de här pojkarna har varit med om det tidigare, skillnaden nu är att Rosberg inte längre flyttar på sig för Hamilton.
Brandon Lee

skriven
#18: Peter

Brandon "Lewis desperata omkörningsförsök var bland de dummaste man har sett av honom genom åren. "

Som omkörnings ja men det dummaste måste vara när han fastnade i gruset i depå infarten några år sedan

Svar: Så sant, men då var han en rookie, nu är han en mycket rutinerad förare som inte borde göra så enkla missar som i Barcelona.
Brandon Lee

skriven
#19: 1014johansson

Tompa, kimi skulle aldrig hamna i den situationen! Hade bara Ham kommit iväg ordentligt för en gångs skull hade det aldrig hänt

skriven
#20: Tompa

1014johansson, nä kimi är guds gåva till motorsporten. Kimi har hamnat i en del tvivelaktiga situationer och även Kimi har haft problem med sina starter men det är antagligen Ferraris fel...

skriven
#21: Mika-fan

När det kommer till kritan, så MÅSTE Kimi bli bättre i starterna om han ska vinna nåt GP. Alldeles för ofta han tappar platser direkt från plattan. Sen är det omöjligt att komma förbi på andra sätt än via undercuts. SKÄRPNING KIMI!!

Ha sagt det förr, och säger det igen. Plocka in Mika H som startmentor eller nåt. Hans starter gick inte av för hackor (var även bättre i kval än Kimi).

Ett extremt exempel på en "Mika start" :
https://www.youtube.com/watch?v=-Nr7trSb0E0

Svar: Så sant, men om man är på en två stoppare vill man inte bränna bort sina däck heller under de första varven. Apropå Häkas starter,.det fanns mycket effektiva hjälpmedel på den tiden som inte finns nu, då var det i stort sett omöjligt att missa starten.
Brandon Lee

skriven
#22: Tomi

Hamilton visste att Rosberg var felmappad, så självklart satsade han på att köra om, lätt att vara efterklok men hade han kunnat göra om det hade han kanske fintat på insidan för att göra omkörningen på utsidan. Det var ju ändå en rätt så stor fartskillnad i det läget. Problemet är att Lewis tog för givet att en enkel manöver skulle räcka och att Nico skulle flytta på sig och inte täcka upp. Inte speciellt kreativt av Hamilton som jag ser det så här i efterhand...

Svar: Rosberg har sagt tidigare, att han inte kommer flytta på sig för någon inklusive Hamilton, som tydligen helt glömde bort den gamla sanningen, att man sällan eller aldrig vinner ett race genom de första kurvor men ofta förlorar det,.korkad manöver av en så rutinerad förare som Lewis.
Brandon Lee

skriven
#23: ayrton Senna

https://m.youtube.com/watch?v=hAJXvJMYglc&feature=youtu.be

skriven
#24: OK

Hamiltons största misstag är väl egentligen att han chansar mot sin teamkamrat - sätter hela stallet i skiten om det blir fel (som det också blev).

skriven
#25: Tompa

Haha jag är inget Hamilton fan så fortsätt att bli förvånad herr Lee. Jag håller faktiskt på Kimi men jag har inga skygglappar på som de flesta andra har.

Svar: Hamilton har inte heller några skygglappar eftersom han medgav att han hade bara sig själv att skylla för fadäsen.
Brandon Lee

skriven
#26: Tompa

Enligt Niki Lauda ja, och han är ju inte att lita på enligt dig.

skriven

Kommentera inlägget här :