BAHRAIN CAR PARK

 
Nu är det dags för F1 cirkusen att göra ett besök på en Tilkes Car Park ute i öknen, slät asfalt och halvkilometer breda avåkningszoner på en bana, som bäst kan beskrivas som en enda, lång gäspning, där förarna riskerar att somna längs de långa rakorna när de gubbkör  för att spara på det ena och det andra.
 
 
Grid Girls på Bahrainska är lika med trista, tantiga  flygvärdinnor från Gulf Air, och på podium är det rosenvatten som gäller. Det mest spännande i vädermässigt som kan inträffa är en sandstorm, som gör den hala parkeringsplatsen ännu halare, p platsens mest utmanande del är kurva 9 där man måste bromsa under insvängningen, spännande värre med andra ord.
 
Jag har dessvärre haft den tvivelaktiga äran att besöka Bahrain och BIC, något som inte kommer att upprepas, BIC är ett skolexempel av Bernies "jag säljer F1 till högstbjudande" strategi, som resulterar till skämtbanor som BIC, den lille fiskarsonen är varje diktators nya bästa vän så länge de är beredda på att öppna plånboken.
 
 
Kimi hade ett bra race i Bahrain ifjol, men jag skulle inte vilja slå vad om, att han kommer att kunna upprepa det i år, dels med tanke på turboraset i Australien, och dels med tanke på Ferraris utlåtande, där man säger, att man hoppas på att Kimis bil håller i Bahrain, där racet körs under svalare temperaturer på kvällstid.
 
En säkerhetsbil situation är en ytterst ovanlig händelse i Bahrain, så racestrategin och bilens förmåga att bevara däcken blir de avgörande punkterna under racet, även om det är förhållandevist enkelt att bromsa sig förbi i slutet av den långa rakan.
 
 
Pirellis mål inför årets säsong var att ta fram däck som tvärdör efter ett antal varv, något som de inte alls har lyckats med, och något som de även själv erkänner.  Pirelli har inte heller ännu så länge  levererat däcken för vindtunneln, som behövs när man börjar testa 2017 års bil i vindtunneln, så mitt intryck av Pirelli som en mer eller mindre underpresterande däcksleverantör i F1 sammanhang kvarstår, deras agerande förefaller som tämligen amatörsmässig i jämförelse med de tidigare däcksleverantörerna.
 
Det var några ord om vad som komma skall, jag personligen har inga höga förväntningar angående underhållningsvärdet av Bahrains GP, men jag kan ju alltid försöka förgylla er tillvaro med en bild på Grid Girls av rang som motvikt  för Bahrains tantmaffia.
 
Även F3 kör sitt första race under helgen, visar man inte det på TV, så brukar man kunna streama racet från F treans hemsida. Det kan vara mer underhållande att följa, hur stallkompisarna Joel Eriksson och Niko Kari presterar under sitt debutrace än kika på följa John i F1, F3 racen brukar vara rätt så underhållande tillställningar när ungtupparna vill visa sig på den styva linan.
 
Amen,..må rosenvatten inte vara med er.  
 
PS. Apropå F3, i kvalet till årets första race blev Niko Kari trea, och Joel Eriksson nia, Nikos tid var 1.24.466, och Joels 1.24.681, så jämt är det i F3 Euro serien. Niko blev bästa rookie och var även snabbast av Moto Park förarna, första ledet delas av Lance Stroll och Nick Cassidy ,som båda kör för Prema, samma stall som Felix blev F3 mästare med, både Lance och Nick körde  F3 redan ifjol. DS.
 
     
 
    
 
  
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Morfar

Det var som väntat för mycket blåst för Alonso
han avstår.
Bra att flickorna har framsidan synlig så jag inte behöver fråga.

Svar: Alonso är lite skör, kanske borde han syssla med något annat än racing, tex varpa.Du blev inte nyfiken på baksidan, inga frågor om det?
Brandon Lee

skriven
#2: DMK

Hej alla,

Läste precis att det var Kimis turbo som gav upp i Australien och att det är hans andra turbo byte, nu har han bara 3st kvar!
Kan det vara så att Ferrari testar någon ny version på hans bil eftersom det bara är han som råkar ut för dessa haverier?!
Dessutom så säger dom att resten av motorn har klarat sig så dom kommer inte att byta den till helgens lopp!
Ska vi satsa en slant på att han får bryta i Bahrain också!
Så jävla trött på hans "otur".

Ha det!

Svar: Det är nog mer som så, att man testar med ny mjukvara lite då och då, det försvinner för många "tokens" om man experimenterar med hårdvaran.Kimis "otur" hänger ihop med hans pit crews brist på yrkesskicklighet, precis som det finns förare av varierande kvalité, så finns det mekaniker av varierande kvalité.
Brandon Lee

skriven
#3: Classe P

Att företag med monopol inom en marknad kan missköta sig är ju knappast ett nytt fenomen, men vad gör det när pengarna flödar åt rätt håll?

Har suttit och kollat på gamla klipp från F1 under första halvan av 00-talet. Det var under denna tid man växte upp och satt med farsan och hans vänner när man kollade på F1. Allt var då häpnadsväckande. Farten och ljudet var mest slående. Kommentarer som att förarna väger "3-4ggr sin egen vikt i kurvorna" och att "motorerna varvade 20,000rpm" spädde på mystiken. För en liten pojke var det lätt att omfamna och fantastiskt häftigt. Denna mystik och wow-faktor är vad som fattas idag. Bränslespara och köra på eco-klassade däck kan man göra i familjens Volvo-diesel.

Svar: Förarna är av samma åsikt som du, wow faktorn finns inte där med dagens bilar, tex Vettel tycker att man ska slopa hybridskräpet, och börja köra med riktiga motorer igen,.jag kan bara hålla med honom.
Brandon Lee

skriven
#4: Nico

Tjena BL,

Hoppas allt är prima.
Satt och gluggade lite efter info kring kontraktet med Verstappen. Ingen vettig info finns förstås.
Vet du något om upplägget kring denne tröttsamma tonåring? STR har gett duon ett år till för att visa vem som ska få den plats som blir ledig i RBR. Så visst finns det ett Sporting-contract med STR. Men är det så att RedBull äger hans lilla pojkstjärt ... mer som en produkt s a s. Eller är det så att han är "up for grabs" om något stall vill ha en hormonstinn tonåring som gnäller till höger och vänster och ställer krav hit o dit?

All the best!

//Nico

Svar: Livet leker, fast ibland är lite oklart om livet leker för mig eller med mig;-)
Verstappen "ägs" av Marko och stortjuren, jag tror att Kvyat kommer ryka efter årets säsong och Verstappen tar hans plats, dock ser inte jag några större kvalitéer hos honom, han liknar körmässigt sin farsa, dvs, kör huvudet under armen, med sådant körstil blir man aldrig något stort i F1.

Ha det fint Nico, och passa på att kika lite F3 från Frankrike.
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

Tack för tipset om F3. Det blir nog till att se på det loppet istället

Svar: Det brukar bli en jävla röj när ungtuppar är i farten, det ska göras bra resultat till varje pris, lite "last man standing" över det hela= mycket underhållande.
Brandon Lee

skriven
#6: Mika-fan

Gröna "cameltoes" är najs =)

Svar: "Cameltoes" är najs i samtliga färger;-)
Brandon Lee

skriven
#7: La Garonne

Välkommen hem BL, kanske inte så varmt och skönt som du är van med, men det går åt rätt håll så att säga ;-) och Peking sätter igång och spelar :-)
Uj, känns som Mercedes har ett riktigt övertag. Ska man vara orolig eller kan det vara så att Ferrari inte visade sin fulla potential och fokuserade på testning och inställningar ? Rent fartmässigt tror jag tyvärr att Mercedes har ett stort övertag, men vi får hoppas att Ferrari är snällare mot däcken och har bra racepace och kan attackera Mercedes. Imponerande av Button och Mclaren, men frågan är om dom kan hålla i det imorgon också ? tror inte det men ett rejält steg framåt känns det som dock.
Fina Coca-Cola former må jag säga, som det ska vara i F1 ;-)

Svar: Tackar,.jag blev lite smått chockad igår morse när blötsnön vräkte ner, sånt skapar inte direkt några vårkänslor;-)
Att vara snabb över ett varv vinner man inga race med, Ferraris race pace var i klass med Mercans under race simulationer, det intressanta blir vilka däck man väljer till racet, det var ju skapligt med slitage med alla gummiblandningar.
Macken körde ett show varv, men visst har de även gått framåt, det är inget fel på deras chassi-aero, utan det är upp till Honda att leverera tillräckligt med hk.

Coca Cola formen är den optimala på många olika sätt;-)
Brandon Lee

skriven
#8: La Garonne

Felix 13:e första träningen, snart börjar träning 2

skriven
#9: David

Såg inte så mycket av träningen men tycker det är otroligt kul med Button som 3a. Kanske körde han dock ett varv med 5kg bränsle? Saubern verkat tyvärr riktigt kass, synd om Marcus.
Är tyvärr bara att hålla med La Garone här över, Mercan verkar förbannat snabb. Jaja, så länge inte Hamilton vinner så....

OCH kom igen nu för helvete Kimi! Få upp tempen i däcken och gör ett kanonkval imorn. Det är på tiden att du tar Pole nu!

Svar: Liket rör sig i fallet McLaren, om det räcker hela vägen i racet återstår att se. Sauber saknar åter igen en hel del down force, deras försök att kopiera RBRs aerokoncept med mycket rake funkar inte.Mercan är snabb, men det är Ferrari med i race pace, vi får se hur det hela slutar efter ett antal varv.
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

Läste att Ferrari har "fel" på sin turbo och kan inte ta ut maxeffekt på rakorna p g a detta, dessutom är överhettar den om man skruvar på max effekt-skall vara fixat med ny turbo till Spaniens grand prix......

Svar: Ta inte på allvar allt vad Auto& Motor und Strunt skriver, dem sitter inte direkt på första parketen vad det gäller insider info från Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#11: Mika-fan

Brandon nämnde att Kimi brukar ta en tupplur innan racen, vilket många vet, men ibland missar han t o m när självaste Pele' håller tal.
Kimis ursäkt: https://youtu.be/fqy4uClJcs4

Svar: Nöden har ingen lag.
Brandon Lee

skriven
#12: David

Wow!!! Vad händer i sista träningen? FErrari 1 och 2 4 tiondelar före Merca!!!! wtf!? Härligt
Ska dock inte bli överexcitad... Det är ju bara träning...

skriven
#13: Morfar

Hej
Trodde inte jag fick fråga om baksidan ,klart att jag undrar.
Alonso är nog inte så brydd o köra innan det blir fart på bilen .
Det var ju likadant när ron dennis trodde att Peguot kunde göra motorer men Mika H låg nog på lite mer energist så länge motorn lät o drog.Ilmor blev ju räddningen var ju också skrot i början men med effekt,Numera är det Mercedes den heter.
(felstavning o dyl åtgärdas ej)
Du bor tydligen avsides vi har soligt väder osv.

skriven

Kommentera inlägget här :