WISHFUL THINKING

 
Montreal är en NHL stad i första hand, och en F1 stad i andra hand, men banan på den konstgjorda ön är rätt så underhållande under sina bästa stunder, speciellt då när vädrets makter spelar en avgörande roll i form av regnskurar som sätter en guldkant på spektaklet.
 
 
Mästarnas mur lär kräva sina offer även i år, dock finns det inget krav på att man måste vara en mästare för att hamna där, det går lika bra med mindre rutinerade förare utan nämnvärda meriter, det är lätt hänt att man blir lite övermodig genom chikanen, och glider ut för långt till höger med en närkontakt med mästarnas mur som slutresultat.
 
 
Ferrari kommer till Montreal med ett antal uppdateringar, bland annat med modifierad turbo som ska hjälpa till att samla mer energi med MGU-H för mer knuff ur ERS, speciellt under kvalet, dock är det nödvändigt även under racet att ha en välfungerande återvinningssystem som samlar tillräckligt effektivt energi att utnyttjas på de långa rakorna.  I och med Ferraris turbo uppdatering har de använd alla sina tokens för året, tokens systemet försvinner till nästa år då det åter igen blir fritt fram att uppdatera PU enheten efter tycke och smak, samt givetvis efter plånbokens storlek.
 
Ferrari gör även ett försök att komma tillrätta med problemet med för låga däckstemperaturer genom en modifierad bakhjulsupphängning som ska ge mer mekanisk grepp bak, allt detta för att åter igen hitta den försvunna balansen i bilen som jag har efterlyst tidigare, dock kan mer grepp bak innebära ännu mindre grepp fram om man samtidigt misslyckas med att hitta den rätta balansen, och därmed skulle även understyrningen förvärras ytterligare, man får väl hoppas på att Allison kan bemästra det svårlösta problemet på ett framgångsrikt sätt.
 
Jag tippar att årets andra halva blir betydligt bättre för Ferraris del från och med Belgiens GP och framåt, dels på grund av de kommande banornas karaktär, och dels på grund av de förväntade, högre bantemperaturerna på vissa banor, deras bil trivs betydligt bättre under varma förhållanden där den kan dra nytta av sitt egenskap att hantera däcken på ett varsamt sätt som minskar däckslitaget.
 
 
Diverse dussinsajter har åter igen slagit den stora trumman som förmedlar budskapet om Kimis ersättare, roande värre måste jag säga, eftersom nästan samtliga nu aktiva förare i stort sätt har nämnts i sammanhanget, nu senast Perez, vars pappa påstås har sagt att Perez inom kort kommer ersätta Kimi hos Ferrari.  Innan Perez sagan var det Ricciardo som skulle flytta till Ferrari tillsammans med Horner, dessförinnan var det Rosberg som skulle göra det, före Rosberg hette ersättaren Verstappen, före Verstappen var det Grosjean, före Grosjean var det Bottas, före Bottas var det Hulkenberg osv, vem blir nästa man i sagan om Ferrari sitsen, Massa som tar med hela sin familj, eller Maldonado som gör comeback med  sponsorstöd från världsnaturfonden?
 
Så, vad är grejen med alla dessa totalt grundlösa rykten om Kimis ersättare?  Det hela är rätt så enkelt egentligen, Kimi är F ettans i särklass mest populära förare världen över, så alla artiklar där han nämns ger många sidvisningar på diverse bloggar och sajter. Ingen bryr sig om att läsa en artikel där det nämns förare som Perez, Ricciardo , Grosjean mfl, men lägger man dit Kimis namn så blir det många klickar, därav att många så kallade F1 journalister missbrukar Kimis namn i syfte att skapa trafik på sin sajt, som är lika med reklaminkomster från annonsörer på deras sajter.
 
Det lär bli åter igen Mercedes och Ferrari i de två första leden i Kanada i kvalet, om inte Renaults PU uppdateringar blir något alldeles extra som kan lyfta RBR ett par snäpp, Williams kommer även de med nya uppdateringar till Kanada som bör hjälpa stallet att kriga om platser 6-8  under kvalet, Force India kan överraska igen och sägs vara på väg att knyta till sig Heineken som en ny sponsor, TR är lite handikappad av fjolårets Ferrari PU men har chansen att kriga om platserna 10-12 under kvalet osv, blir det regn så kan allt hända i samband med säkerhetsbil på banan under racet, i Kanada är det förhållandevist enkelt att göra en omkörning på ett antal ställen.
 
Apropå vem kör var 2017, det skulle inte förvåna mig om Button eller Massa hamnar hos Renault nästa år, inte heller det om Hulkenberg försvinner till sportvagnsracing med Porsche osv, så det lär bli några eftertraktade sitsar lediga på sina håll för hugade spekulanter. En del av dem kan nås på merit, andra med hjälp av sponsorstöd, om det blir en blå-gul svensk eller brasiliansk bemanning hos något stall 2017 återstår att se, i deras fall är det mer eller mindre beroende på vilken finansiell uppbackning de kan lyckas skrapa ihop eftersom meriterna inte räcker till på långa vägar.
 
Amen,..må Kanadas GP bli något utöver det vanliga.
 
      
     
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Classe P

Hulkenbergs status börjar avta nu eller uppfattar jag det fel? Tycker det skrivs mindre och mindre om honom i media och han nämns inte längre lika frekvent som kandidat till toppstall. Hans status i stallet lär väl inte heller vara i klass med Perez som faktiskt då och då lyckats sätta FI på kartan?

Svar: Hulken är en av dem som nästan nådde fram, det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, och ta någon podium plats lite då och då som Perez har gjort, Hulken saknar lite mental styrka när det verkligen gäller.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Bra skrivet som vanligt.

Man är ju själv skyldig till att klicka på för tok för många Kimi artiklar även om jag vet att det bara står en massa strunt. En del kommentarer i artiklarna är dock roliga att läsa. YLE skriver inte om rykten så den kan man läsa :)

Det börjar bli en del åldrande förare så förr eller senare så måste någon av dem flytta på sig.

Svar: Visst är det lite märkligt, när den föraren som är minst mediakåt av samtliga är även den som skapar mest positiv publicitet åt media murvlarna, och väcker så mycket känslor hos fansen som lämnar kommentarer.
Så sant, men väldigt få om några av de yngre väcker något som helst intresse hos fansen, något som är mycket viktigt för stallen i deras jakt efter starka sponsorer, vissa namn säljer även globalt, andra gör det inte.
Brandon Lee

skriven
#3: La Garonne

Hallo,
Bra läsning som alltid BL. Hoppas verkligen inte det resulterar till mindre grepp fram i Ferrarin med tanke på att Kimmi inte gillar det. Du har ju förvisso skrivit att du tror han kör nästa år men om det inte är helt klart ännu så behöver han förmodligen några bra resultat framöver. Hoppas och tror att Kimmi kan få till det efter det som hände i Monaco. Personligen hoppas jag på en regnfri helg då jag upplever att Kimmi får till det i regn i Ferrarin.
Såg på BBC att Ferrari kanske kommer med en kortare nos, ngt du hört ngt om BL ?
Om Marcus inte får en sits nästa år, vad tror du det blir för honom då ?

Svar: Man vet aldrig i förväg hur bilens balans blir när man söker mer aerodynamisk eller mekanisk grepp, speciellt då när det är frågan om en bil som är snäll mot däcken,så det blir en hel del skruvande med inställningar för att försöka hitta den rätta balansen.
Att Kimi blir kvar hos Ferrari även nästa år är jag helt övertygad om, alla positiva signaler inom stallet säger det mesta om det, ett misslyckad race betyder ingenting i sammanhanget, utan det är helhetsbilden som fäller avgörandet.

Ferrari har en kortare nos som har passerat krocktesterna, huruvida de tänker använda den i Kanada återstår att se, en kortare nos skulle kunna hjälpa till för att hitta den rätta balansen.

Marcus blir nog kvar i F1, mest troligt hos Sauber om de hittar en ny ägare, att hitta en ny huvudsponsor är svårt för ett stall med så klena resultat som Sauber har haft i år.
Brandon Lee

skriven
#4: La Garonne

Tack för snabbt svar
Såg du MOTOGP loppet i helgen ? Hur ser du på kraschen mellan Iannone & Lorenzo? Jag kan inget om hojracing men jag tycker det ser ut som om Iannone missar fullständigt och kommer helt fel in i kruvan och reder inte ut det.

Svar: Han var lite het om gröten, bromsade för sent och tappade greppet fram, sånt händer när adrenalinet rusar genom kroppen till snoppen utan att först passera knoppen,.typ,.tänk efter först med den stora huvudet, inte med det lilla;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Nico

Tjena BL,

Läser allt - precis som vanligt men ids inte plita ner ett par rader alltid.

Vart du hamnar i F1 handlar om timing, management, stålar och meriter förstås.
Frågan är lite grann - VEM SITTER PÅ NYCKELN? Who Draws first blood? Du vet ju hur det är - efter det rullar det på, då börjar bitarna att falla på plats.

Så här är min tanke kring vad som adderar bensin på brasan och drar igång allt.

Jag tror (precis som du) att Renault som har sagt att dom ska ha ett topp-namn (allt är relativt) kommer vara snabbast ur startblocken. Det bästa dom kan göra är att spilla ut lite stålar på en förare, och satsa på sponsorslantar från någon annan.
Renault drar in Jenson Button!
Stoffel får den förväntade platsen i Macken.
Massa landar i Haas och ger dom vad dom vill ha (sydamerikan med stålar och rutin)

Sen får vi se hur det går med resten.

Moto GP har varit underhållande so far.

Ha det riktigt bra BL!

Mvh Nico

skriven
#6: Ghostface

http://leavemealone.hu/post-1606-11_infamous_crashes_at_Canadas_Wall_of_Champions.html

skriven
#7: La Garonne

Hmm, lite orolig är jag efter träning1 & 2 och efter läst Kimmis och Vettels kommentarer. Dvs att uppgraderingarna gör att bilen återigen gör att bilen passar Kimmi sämre och sämre. Får hoppas Kimmi och Alison har ett ess i rockärmen :-)
BL, har du varit på Kanadas GP ngn gång, i så fall, hur är atmosfären?
Trevlig helg alla, snart dags att gå in i dimman

skriven
#8: ThomasF

Bra läsning!Hätsk stämning mellan Marcus o Nasr nu hör man vid intervjuer.Hur kan det skilja nästan sekunden mellan dem?Kimi sexa.Hoppas han kör upp sig i loppet.Att de kan få sån fart på rödbullen med den motorn?Ska bli kul att se loppet med kanske lite regn?//Thomas

skriven
#9: Tomi

Ser väl inte så troligt ut att Kimi har samma uppdateringar i sin bil som Vettel, på en sån powerbana som Canada skall det inte skilja så mycket mellan Vettel och Kimi, det borde se mer ut som mellan Rosberg och Hamilton om de hade samma kraft i motorn......
Konstigt med Eje och Blomman de måste verkligen vara helt avskurna från all teknisk insiderinfo, har aldrig hört den analysera nånting annat än det som händer på banan och oftast inte ens det på ett bra sätt, det är fan bättre att skruva av ljudet och bara se bliderna...lite bitter nu jag vet...

skriven
#10: Mika-fan

Nej vet ni vad. Det här duger inte!! Det är alldeles för många grejer som måste falla på exakt rätt plats för att Kimi ska vara med och fajtas på allvar. Orimligt många.
Gör inte han ett misstag själv, så är det teamet som gör strategiska missar. Vem fan ska behöva göra 3 omkörningar på sista 2 kurvorna på sitt viktigaste kvalvarv som idag? Ren jävla idioti.

Sen verkar det som den gamle räven har så himla smalt fönster vart "hans" inställningar är nånstans. Ingen Ronnie Peterson direkt, som tog nacksving på bilen istället när han inte fick till set up.
Om han sen lyckas hyffsat i kvalet, så är det nåt fel i starten, eller så gör han själv misstag.

Det känns som det är minst 3-4 kke 5 personer som måste göra grova missar för att vi ska få se den gode Iceman överst på pallen igen, tyvärr. Jag känner hoppet börjar ta slut.
Det är ändå såpass många lopp per säsong numera, att "även en blind höna" skulle lyckas plocka P1 i nåt lopp, men det verkar inte gälla Kimi. Att det blir fler WDC tror jag absolut inte, tyvärr igen.

Får väl hoppas att dom 5 första parkerar i wall of champions imorrn, och att Kimis strategi och bil håller där näst på tur, men det känns som det är det enda sättet man kan få till en vinst numera.

skriven
#11: Tompa

Mika-fan, jag fattar inte hur du har mage att skriva så om Kimi här på BL's blogg. You must have balls of steel :D

skriven
#12: Rick

Fortsätt med det du gör BL. Du skriver

skriven
#13: Ronny

Tompa: mika-fan har ju helt rätt i det han skriver och detta säger jag som ett riktigt kimi-fan..

skriven
#14: Tompa

Jag försökte mig på lite humor men ni kanske saknar det på den här bloggen....

skriven
#15: Mika-fan

se så grabbar, inte bråka sig nu.. Vi har nog alla en stor näve humor vanligtvis, men man blir lite uppgiven efter se gång på gång på gång hur Ferrari/Kimi gör det onödigt tufft för sig själva. Idag håller vi tummarna på ett rejält carambolage i första kurvan, och regn o safety cars så kke vi får se harakiri... jag menar haryanto på podium ;)

skriven

Kommentera inlägget här :